Ersättnings AC adapter till Schiit Magni 2 Uber

Permalänk
Medlem

Ersättnings AC adapter till Schiit Magni 2 Uber

Jag byggde ihop ett nytt skrivbord idag, och när jag skulle dra alla kablar snyggt, så lyckades jag tappa min AC adapter till min
Schiit Magni 2 Uber hörlursförstärkare.... Fett störigt...
Den landade tyvärr på pinnarna, och dom slog rakt in i adaptern.
Så, jag behöver en ny.
Kollade på Schiits hemsida, men dom är restade där och utan datum för ny leverans.
Någon som vet vart jag kan hitta en ersättning någon annanstans kanske? (Gärna med länk)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Tycker nog du bör kunna öppna den och se hur det ser ut. Oftast så sitter kontakterna på kanten på kretskortet eller tom med en kabel.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trevlig:

Tycker nog du bör kunna öppna den och se hur det ser ut. Oftast så sitter kontakterna på kanten på kretskortet eller tom med en kabel.

Fick inte upp hela, utan bara så jag kunde se in genom sidan, men såg ut som det satt på kablar.
Fick upp pinnarna igen, nästan hela vägen (fattas typ 1mm)
Vågar jag prova stoppa i den och köra tro?
Vill ju ogärna förstöra min hörlursförstärkare, eller få brand liksom.
Behöver ju kunna lita på att jag kan ha den inkopplad.
Den "gula grejen" som man ser där inne, vet inte om det är något som pajat också?
Eller ska den se ut så?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Följer med här, har en med extremt coil-whine som jag velat byta ut i över ett år nu men inte kunnat hitta.

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Går inte att hitta som jag förstått det. Gjorde en hyfsad scanning av internet efter OEM-varianten men den verkar i princip vara gjord åt Schiit på beställning.

Permalänk
Medlem

Kolla på typ Kjell o Co. Brukar finnas ställbara med en herrans massa adepters att köpa. Typ uiversal:

https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/stromforsorjnin...

Permalänk
99:e percentilen

Tänker inte ge mig ner i något kaninhål om nätdelskvalitet i ljudsammanhang, men generellt sett borde det räcka med en 14 V AC-nätdel (måste vara exakt eller väldigt nära 14 V) som kan ge minst 1500 mA (det gör inget om den kan ge mer) och har rätt storlek och polaritet på pluggen. Det måste alltså inte vara en exakt likadan.

EDIT: Utgick klantigt nog undermedvetet från att det var en DC-adapter. Du ska såklart ha en AC-adapter, och sådana har ingen polaritet vad jag vet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tänker inte ge mig ner i något kaninhål om nätdelskvalitet i ljudsammanhang, men generellt sett borde det räcka med en 14 V-nätdel (måste vara exakt eller väldigt nära 14 V) som kan ge minst 1500 mA (det gör inget om den kan ge mer) och har rätt storlek och polaritet på pluggen. Det måste alltså inte vara en exakt likadan.

Mjo, så jag förstår det också.
Känns som det ändå borde gå att hitta något liknande.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Kan ha fel, men är det möjligt att Schiits nätdelen ger ut 14V AC, inte DC som många andra kommersiella adapters?

Edit
Kollade med multimeter, min ger ut 17.2V AC och ingen nämnvärd DC. Borde kanske ändå fungera om enheten rektifierar till DC internt, men vet inte om den behöver just AC.

Stavfel
Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Fick svar på mailet jag skicka till Schiit.
Och dom skrev såhär:

"This info is old and is updated to the below but we do not have any stock and a date once there is stock as well.
14-16VAC, 1-2A: For all Magni variations and Magnius, Modi Multibit, Modi 2 Uber, Modi Optical, Mani, Loki Mini, Loki Mini+, and Lokius.
24VAC/6VAC: for Vali 2 and Vali 2+.
thanks."

Så om jag hittar en adapter som har rätt plugg, som ligger i spannet 14-16v och har minst 1-2a så borde det vara lugnt va?
Polaritet på inner/ytterhölje av kontakten, spelar väll ingen roll i en AC adapter, eller? (rätta mig om jag har fel!)

Känns inte som det borde vara så svårt att hitta ändå.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Ett alternativ om du har lite enklare lödkunskaper är att klippa en vanlig lampsladd (icke jordad) i lagom längd och sen löda in den istället för stickproppen. Dragavlastning (knut/buntband) och eltejp så blir det rätt elsäkert också när den är monterad igen.
Med tanke på bilderna misstänker jag att det är dom två röda kablarna du ska skarva in dig på i så fall.

Med tanke på hur mycket du fått jobba för att öppna glipan gissar jag att den är limmad/svetsad så det är bara att bryta på för att få upp locket. På insidan syns trafon och eftersom du har AV ut lär det inte finnas något speciellt känsligt inuti så bara att bryta på.

Ska du leta ersättning så är det sällan specat i mA utan tansformatorer mäts oftast i VA (volt-ampere). Går bra att ha lite högre kapacitet men på transformatorer är det inte alltid bra att överdimensionera för mycket eftersom utspänningen är beroende av lasten.
Vissa gamla halogentransformatorer (läslampor m.m.) kan vara i denna storlek och kan passa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Kan ha fel, men är det möjligt att Schiits nätdelen ger ut 14V AC, inte DC som många andra kommersiella adapters?

Edit
Kollade med multimeter, min ger ut 17.2V AC och ingen nämnvärd DC. Borde kanske ändå fungera om enheten rektifierar till DC internt, men vet inte om den behöver just AC.

Exakt: Schiit nätdelen ger ut AC!
Dvs en DC nätdel som @Fonzzi länkade till kommer INTE funka...

Jag vet inte hur svårt det är att få tag i vettiga AC nätdelar, men de vanligare DC varianterna kommer som sagt inte funka.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Ett alternativ om du har lite enklare lödkunskaper är att klippa en vanlig lampsladd (icke jordad) i lagom längd och sen löda in den istället för stickproppen. Dragavlastning (knut/buntband) och eltejp så blir det rätt elsäkert också när den är monterad igen.
Med tanke på bilderna misstänker jag att det är dom två röda kablarna du ska skarva in dig på i så fall.

Med tanke på hur mycket du fått jobba för att öppna glipan gissar jag att den är limmad/svetsad så det är bara att bryta på för att få upp locket. På insidan syns trafon och eftersom du har AV ut lär det inte finnas något speciellt känsligt inuti så bara att bryta på.

Ska du leta ersättning så är det sällan specat i mA utan tansformatorer mäts oftast i VA (volt-ampere). Går bra att ha lite högre kapacitet men på transformatorer är det inte alltid bra att överdimensionera för mycket eftersom utspänningen är beroende av lasten.
Vissa gamla halogentransformatorer (läslampor m.m.) kan vara i denna storlek och kan passa.

Pinnarna verkar sitta nu, och stoppar jag i den i en kontakt så sitter dom nog som dom ska.
Det jag är mest orolig för är bara om något annat gått sönder inuti adaptern som jag inte ser.
Den "gula grejen" som jag ser in på, den ser ut som den är lite sne, men kanske ska vara så.
Vågar jag stoppa i den i ett uttag och prova med min hörlursförstärkare tro?
Och om den isf funkar, vågar jag lita på att den inte börjar brinna någon random natt när jag sover liksom? ^^

Om jag bara hittar en adapter, så kan jag ju löda på nuvarande plugg, så den passar i stärkaren, om man inte skulle hitta en AC adapter med rätt plugg liksom.
Men jag har svårt att bara hitta en AC adapter.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Pinnarna verkar sitta nu, och stoppar jag i den i en kontakt så sitter dom nog som dom ska.
Det jag är mest orolig för är bara om något annat gått sönder inuti adaptern som jag inte ser.
Den "gula grejen" som jag ser in på, den ser ut som den är lite sne, men kanske ska vara så.
Vågar jag stoppa i den i ett uttag och prova med min hörlursförstärkare tro?
Och om den isf funkar, vågar jag lita på att den inte börjar brinna någon random natt när jag sover liksom? ^^

Om jag bara hittar en adapter, så kan jag ju löda på nuvarande plugg, så den passar i stärkaren, om man inte skulle hitta en AC adapter med rätt plugg liksom.
Men jag har svårt att bara hitta en AC adapter.

Bättre att i så fall bryta upp locket sista biten också så kan du kolla hur det ser ut inuti och vara säker på att inget är skadat. Har pinnarna lossnat en gång så lär dom inte sitta lika bra längre vilket också bygger för att det är vettigt att öppna upp och kolla/limma så dom sitter korrekt framöver.

Det är ingen magi i denna så väldigt enkelt att kolla så kablar och lödpunkter ser hela ut och då är det typ ingen risk för framtida bekymmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Bättre att i så fall bryta upp locket sista biten också så kan du kolla hur det ser ut inuti och vara säker på att inget är skadat. Har pinnarna lossnat en gång så lär dom inte sitta lika bra längre vilket också bygger för att det är vettigt att öppna upp och kolla/limma så dom sitter korrekt framöver.

Det är ingen magi i denna så väldigt enkelt att kolla så kablar och lödpunkter ser hela ut och då är det typ ingen risk för framtida bekymmer

Okej, då provar jag med det.
Återkommer!
Tack

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Tveksamt...
Vid första anblicken verkar ju 15 VAC, 20 VA vara nära originalet!
MEN problemet är nog att den du länkar till är på bara 780mA medan originalet är på 1500mA, och Schiit själva skrev ju att den bör vara mellan 1-2A... Så risken är nog att den är för svag!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Bättre att i så fall bryta upp locket sista biten också så kan du kolla hur det ser ut inuti och vara säker på att inget är skadat. Har pinnarna lossnat en gång så lär dom inte sitta lika bra längre vilket också bygger för att det är vettigt att öppna upp och kolla/limma så dom sitter korrekt framöver.

Det är ingen magi i denna så väldigt enkelt att kolla så kablar och lödpunkter ser hela ut och då är det typ ingen risk för framtida bekymmer

Okej, den såg ju väldigt simpel ut inuti.
Drog bort ena kabeln när jag fick upp den sista biten.
Men om jag tar fram lödkolven och löder tillbaka den, och får dit "pluggen" så den sitter och sen bara drar runt plasthöljet med buntband, så borde det vara okej sen va?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Okej, den såg ju väldigt simpel ut inuti.
Drog bort ena kabeln när jag fick upp den sista biten.
Men om jag tar fram lödkolven och löder tillbaka den, och får dit "pluggen" så den sitter och sen bara drar runt plasthöljet med buntband, så borde det vara okej sen va?
https://i.imgur.com/QP3ZP0N.jpg

Exakt, Löd tillbaka den och gärna en klick epoxy eller motsvarande på stiften så dom sitter bra och inte lossnar igen så är den som ny. Eltejp eller buntband runt, så länge det håller är det bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zOlid:

Okej, den såg ju väldigt simpel ut inuti.
Drog bort ena kabeln när jag fick upp den sista biten.
Men om jag tar fram lödkolven och löder tillbaka den, och får dit "pluggen" så den sitter och sen bara drar runt plasthöljet med buntband, så borde det vara okej sen va?

Nja, om trafon funkar så montera den i en ny apparatlåda och använd vettiga kablar som du dragavlastar. Man vill inte att nått nätanslutet inte är bra beröringsskyddat.
https://www.elfa.se/sv/inkapslingar/c/cat-L2D_379531
Vill du uppgradera så har du tex denna toroid.
https://www.elfa.se/sv/toroidtransformator-30va-2x-vac-5a-nor...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Exakt, Löd tillbaka den och gärna en klick epoxy eller motsvarande på stiften så dom sitter bra och inte lossnar igen så är den som ny. Eltejp eller buntband runt, så länge det håller är det bra.

Skrivet av mrqaffe:

Nja, om trafon funkar så montera den i en ny apparatlåda och använd vettiga kablar som du dragavlastar. Man vill inte att nått nätanslutet inte är bra beröringsskyddat.
https://www.elfa.se/sv/inkapslingar/c/cat-L2D_379531
Vill du uppgradera så har du tex denna toroid.
https://www.elfa.se/sv/toroidtransformator-30va-2x-vac-5a-nor...

Fick tillbaka stiften bra, och lödde tillbaka kabeln.
Drar jag några varv eltejp runt, så inga fingrar kan in och nudda något, så känns det som det borde vara lugnt.
Bor ensam, och den kommer sitta svåråtkomligt ändå.
Fanns ju bara 4 kablar totalt, dom till pinnarna, och dom små till kabeln till recievern.
Alla andra 3 kablar satt bra iaf, och det gjord den fjärde också, innan jag öppnade upp den helt.

Får koppla in den och hoppas på att det inte säger "Poff" ^^

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hade jag varit du hade jag återanvänt lådan och satt på en vanlig lampsladd som går ut ur "adaptern" med dragavlastning.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.