Köpråd: Ny systemkamera. Spegellös/Dslr, Fullformat/aps-c?

Permalänk
Medlem

Köpråd: Ny systemkamera. Spegellös/Dslr, Fullformat/aps-c?

Tjenare gänget
Jag går i tankarna om att skaffa en systemkamera igen. Det är nog 13år sedan jag sålde min Nikon D300 och det verkar ju onekligen hänt en del sedan dess

Användningsområde: Jag tänkte använda kameran till att ta en del produktbilder i en hemmasnickrad studio, samt naturfotografering - så lite allt möjligt.
* Jag vill gärna ha tillgång till ett stort utbud av tillbehör (Objektiv)
* Det gör inget ifall den är lite väderbeständig.
* Det gör inget ifall det tar bra video med, detta är dock inget krav.

Budget 6-16k isch.

Osäker på vad som gäller numera. spegellös eller dslr, fullformat eller aps-c

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Vi är nog många som har haft samma tankar. Jag själv har kollat runt och aldrig hittat någon bra. De flesta dyrare kameror som jag funderade på hade år 2021 fortfarande usb micro och det känns bara onödigt krångligt att inte kunna använda samma laddkabel överallt.

Det slutade med att jag köpte en 3000kr kamera och inväntar på att mobilerna blir bättre. Man lär dock de närmsta 30åren ha dålig zoom på mobilerna. Så vill man fotografera med bra objektiv så är bara riktiga kameror ett val den närmsta tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

Tjenare gänget
Jag går i tankarna om att skaffa en systemkamera igen. Det är nog 13år sedan jag sålde min Nikon D300 och det verkar ju onekligen hänt en del sedan dess

Användningsområde: Jag tänkte använda kameran till att ta en del produktbilder i en hemmasnickrad studio, samt naturfotografering - så lite allt möjligt.
* Jag vill gärna ha tillgång till ett stort utbud av tillbehör (Objektiv)
* Det gör inget ifall den är lite väderbeständig.
* Det gör inget ifall det tar bra video med, detta är dock inget krav.

Budget 6-16k isch.

Osäker på vad som gäller numera. spegellös eller dslr, fullformat eller aps-c

Sikta på begagnat, lägg mer krut på optik än på kamerahuset.

Canon och Nikon har väl bäst utbud av tillbehör begagnat. Är inte så insatt i Nikons modellutbud, då jag själv använder Olympus och Canon.

Vill du ha fullformat så är Canon 5D (Begagnad)/6D(Ny) något att kika på inom din budget. Bägge är vädertätade.
Sonys A7-serie är en annan populär fullformatskamera av spegellös modell, nackdelen är väl utbudet av (prisvärd)optik. Motsvarande Canon-modell är EOS-RP som fått goda omdömen. Har ingen direkt personlig erfarenhet av den.

Är du ute efter något litet och smidigt så rekommenderar jag varmt Olympus E-10 (Micro 4/3 sensor) eller Fujifilm X-T30/T3 (APS-C)dessa kameror levererar i mitt och många andras tycke riktigt bra jpeg-bilder direkt från kameran. Bra om du inte vill lägga tid på att bearbeta alla dina foton.

Tips är att gå in på cyberphoto och sortera bland deras utbud, dom har dessutom gedigna tester på majoriteten av sina kameror och optik. Så där finns mycket matnyttigt att läsa!

Jag använder mest min Olympus med micro 4/3-sensor. Eftersom denna kamera är mycket liten och smidig är den enkel att alltid ha med. Att den dessutom levererar riktigt bra jpeg direkt från kameran är en bonus. Utbudet av optik är rätt bra, och rimliga priser. Har dessutom adapter för att använda mina gamla Canon-objektiv på det kamerahuset. Vilket funkar riktigt bra.

Glöm inte att lägga tid på kunskap också! Det är sällan som utrustningen sätter gränserna för hur pass bra bilder man tar.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Vill du ha fullformat så är Canon 5D (Begagnad)/6D(Ny) något att kika på inom din budget. Bägge är vädertätade.
Sonys A7-serie är en annan populär fullformatskamera av spegellös modell, nackdelen är väl utbudet av (prisvärd)optik. Motsvarande Canon-modell är EOS-RP som fått goda omdömen. Har ingen direkt personlig erfarenhet av den.

Nikons och Canons småbildsformat ("full frame") dSLR:er kan vara rätt prisvärda nu när båda tillverkarna hoppat av det spåret och börjat med spegellöst. Håller inte rikitgt med om att Sonys spegellösa system skulle ha brist på utbud av prisvärd optik. Sony E småbildsformat ("full frame") "FE" har flest objektiv idag, i alla prisklasser, Sigma och Tamron och Samyang gör alla af-objektiv för Sony. Som jag förstått det är den fysiska designen av E-gängan öppen olikt Canons och Nikons, vilket har bidragit till anamningen.

Edit. Jag håller med om att det finns flera led för bra bilder än utrustning. Hobbyn tar tid för att bli belönande, lära sig fototekniker samt att bearbeta bilder.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nikons och Canons småbildsformat ("full frame") dSLR:er kan vara rätt prisvärda nu när båda tillverkarna hoppat av det spåret och börjat med spegellöst. Håller inte rikitgt med om att Sonys spegellösa system skulle ha brist på utbud av prisvärd optik. Sony E småbildsformat ("full frame") "FE" har flest objektiv idag, i alla prisklasser, Sigma och Tamron och Samyang gör alla af-objektiv för Sony. Som jag förstått det är den fysiska designen av E-gängan öppen olikt Canons och Nikons, vilket har bidragit till anamningen.

Sedär, det var ju positivt Jag har inte hållit mig helt uppdaterad gällande Sony. Är några år sen jag kikade på deras A6XXX-serie och där påpekades just optikutbudet/priset som en nackdel. Förvisso E-mount och inte FE på den modellen.

Då är ju A7 verkligen ett vettigt alternativ för trådstartaren! Om han nu vill ha spegellöst.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Medlem

@Rolle90, fullformat eller aps-c är mest frågan om pris.

Kvaliten blir såklart bättre med fullformat men det är ofta dyrare. Men eftersom du bara ska ta foton så kan du ju välja satsa på begagnat för att ändå kunna köra fullformat, det kan ju vara kul med tanke på det du tänker göra. Utbudet av begagnat är stort och äldre fullformats kameror t.ex. Sonys digitala spegellösa hittar man till bra priser. Då kan du också välja att satsa mer pengar på flera objektiv vilket låter som nödvändigt i ditt fall. Man behöver flera objektiv om man vill göra olika saker för med proffsiga bilder. Vilket system du sedan väljer bör nog bero mycket av vilka objektiv du vill ha, kolla utbudet där och priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Sedär, det var ju positivt Jag har inte hållit mig helt uppdaterad gällande Sony. Är några år sen jag kikade på deras A6XXX-serie och där påpekades just optikutbudet/priset som en nackdel. Förvisso E-mount och inte FE på den modellen.

FE är bara beteckningen på deras fullformatobjektiv, men de använder också E-mount. Så alla Sonys spegellösa kameror kan använda samma objektiv (även APS-C-objektiv på FF-kamera fungerar, men då fungerar kameran som en APS-C-kamera).

Permalänk
Medlem

många bra tips, keep them coming
jag är verkligen en amatör numera, men vill lära mig igen.

precis som ni säger så är jag inne på att hitta något begagnat.
hur skulle ni säga att Canon EOS M50 Mark II är?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Har ingen personlig erfarenhet men mtp att kameramarknaden krymper och Canon satsar på RF (deras andra och nyare spegellösa fattning) just som Sony satsar på FE så kanske det inte är en framtidsplattform.
https://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EF-M_lens_mount

Du kanske inte behöver en framtidsplattform eller fler än tio objektiv heller.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolle90:

många bra tips, keep them coming
jag är verkligen en amatör numera, men vill lära mig igen.

precis som ni säger så är jag inne på att hitta något begagnat.
hur skulle ni säga att Canon EOS M50 Mark II är?

Jag tog en snabbkoll på jämförelser mellan Canon EOS M50 och M50MKII. Lite för skojs skull valde jag att jämföra kamerorna mot min gamla Sony A6300.
Tyvärr hittar jag bara jämförelsebilder för den lite äldre M50, men det står överallt vad jag kunnat hitta att bildkvaliteten ska vara identisk mellan de två canonkamerorna.

https://www.imaging-resource.com/cameras/sony/a6300/vs/canon/...

Jag måste nog säga att Canon M50 var ingen höjdare när ISO skruvades upp lite, allt för hård brusreducering på Canons .jpg bilderna (jag hittade inga raw-bilder att jämföra) så nej baserat på det inget jag skulle rekommendera som annat än en ren instegskamera.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Hedersmedlem

Trivdes du med Nikon tidigare och är inkörd med det så är det kanske värt att kolla på nån av deras nyare kameror.

Funderar själv på att ersätta en D300 och en D700 som jag haft länge nu men det är väl sånt som hamnar under "jag gör det sen". D500 och D850 är väl de mest naturliga ersättarna om jag ska fortsätta på samma objektiv som jag har idag.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Canon Eos R + RF/EF adapter ?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

@Rolle90 Skulle nog satsa på m50 version 1 över version 2 då den nyare 2:an e typ samma kamera med en firmware uppdatering. Min bror har en och den tar fina bilder utan att behöva redigera. De flesta kameror idag tar bra bilder så det är svårt att välja fel. Satsa på begagnat så får du mycket bild för pengarna. De flesta foto orienterade säljarna som Cyberfoto, Rajala, Scandinavian photo med mer har ett begagnat utbud. Eos R + RF/EF adapter är säkert utmärkt. Skulle titta mer på EF objektiv då de flesta RF gluggar har fina prislappar

Annars kan jag rekommendera Sony a7 orginalet (budget) eller a7 m3 (pris/prestanda). Tar de flesta objektiv med adapter, samt sony e-mount har sjukt många val. DSLR är oxå prisvärda om du inte behöver ha senaste tekniken. Typ Nikon d850, d810, d800, d750. Canon 5d m3/4.

Visa signatur

Dator 1: i7 4790k | EVGA 1070
Dator 2: i5 3570k | Asus 960
"Allting blir bättre med Boost"

Permalänk
Medlem

Ja M50 är en kandidat även Sony A7R ii, Fujifilm x-t30

jag kom på ett nytt kriterie - Jag vill att den ska ha ett snabbt auto-focus då den också kommer användas för att ta bild/film med mountainbikes / motorcyklar.

och det gör inget heller ifall huset är kompakt

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Nu är jag mest Nikon, Men om man tänker nya, så kanske Z5 med en objektiv, kan hamna i närheten av budgeten, eller om man tar APS-C så är det Z50 med objektiv så hamnar den runt 10k.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Trivdes du med Nikon tidigare och är inkörd med det så är det kanske värt att kolla på nån av deras nyare kameror.

Funderar själv på att ersätta en D300 och en D700 som jag haft länge nu men det är väl sånt som hamnar under "jag gör det sen". D500 och D850 är väl de mest naturliga ersättarna om jag ska fortsätta på samma objektiv som jag har idag.

Jag håller med här Trivs du med en kamera finns det god anledning att fortsätta. Det handlar inte om att det ena behöver vara bättre än det andra men en kamera som verkligen sitter bra i handen, för just dig, och där du kan hitta reglagen utan att tänka på det är så jäkla mycket mer värt än vilken som är bäst ifall du pixel-peepar satan ur bilderna.

Bästa kameran, sägs det, är den man har med sig.

Näst bästa kameran är den som närmast är en förlängning av din hand eller arm.

Det är så jäkla mycket värt att kunna hantera kameran snabbt, smidigt och utan att egentligen tänka på det.

Ingen jävel kommer tänka på om du har 5% mer brus i dina bilder än om du haft en bättre kamera. Skalar du ner bilderna till web-format kan du komma undan med nästan vilket skit som helst. Huvudsaken är att du som fotograf kan jobba bekvämt med kameran.

Resten är liksom bara resten, så att säga.