Orimliga "covidskyll"

Permalänk
Medlem

Orimliga "covidskyll"

Har en spaning som jag bara ser fler och fler exempel på och det är när företag använder Covid som käpphäst för att göra saker lite som dom vill.

Jag har tre exempel:

1. Skandiabankens kundtjänst har väldigt länge nu haft ett talsvar som säger "pga Corona är vi färre personer på plats vilket ger längre kötider". Jag säger bullshit på detta, det går att arbeta hemifrån om man sitter i karantän, det går att rekrytera fler personer. Vi har haft pandemin i snart 2 år nu och det är bara bekvämt att skylla på pandemin.

2. Jag beställde ett paket från Gear4Music och det skulle levererats mellan 20-31:a december. Det har fortfarande inte dykt upp och när jag hörde av mig till deras kundtjänst fick jag ett standardsvar "pga covid kan leveranser försenas med upp till tre veckor, vänligen vänta minst tre veckor efter sista planerade leveransdag innan du hör av dig om ditt paket". BULLSHIT, det handlar om en vara som fanns i lager och beställdes i mitten på december. Så länge försenas det inte på grund av Covid. Särskilt inte eftersom jag fick min andra samtidiga beställning två dagar efter beställningen i december.

3. Detta är den värsta. Jag har fått från en säker källa att ett amerikanskt IT-bolag sade upp svensk personal med hänvisning till pandemin, men den bakomliggande orsaken var att alla som fick sparken sågs som underpresterade. Alla "normalpresterande" fick vara kvar. Bolaget går tokbra och tjänar duktigt med pengar.

Jag är ruggigt trött på alla dessa enkla skyll och att företag får komma undan med dom. Är jag bara gubbgnällig eller har jag en poäng? Har ni varit med om trötta covidskyll?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

1. Skandiabankens kundtjänst har väldigt länge nu haft ett talsvar som säger "pga Corona är vi färre personer på plats vilket ger längre kötider". Jag säger bullshit på detta, det går att arbeta hemifrån om man sitter i karantän, det går att rekrytera fler personer. Vi har haft pandemin i snart 2 år nu och det är bara bekvämt att skylla på pandemin.

Du kan lugnt räkna med att bankers kundtjänstpersonal inte får sitta hemma och hantera kunders bankuppgifter.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har en spaning som jag bara ser fler och fler exempel på och det är när företag använder Covid som käpphäst för att göra saker lite som dom vill.

Jag har tre exempel:

1. Skandiabankens kundtjänst har väldigt länge nu haft ett talsvar som säger "pga Corona är vi färre personer på plats vilket ger längre kötider". Jag säger bullshit på detta, det går att arbeta hemifrån om man sitter i karantän, det går att rekrytera fler personer. Vi har haft pandemin i snart 2 år nu och det är bara bekvämt att skylla på pandemin.

2. Jag beställde ett paket från Gear4Music och det skulle levererats mellan 20-31:a december. Det har fortfarande inte dykt upp och när jag hörde av mig till deras kundtjänst fick jag ett standardsvar "pga covid kan leveranser försenas med upp till tre veckor, vänligen vänta minst tre veckor efter sista planerade leveransdag innan du hör av dig om ditt paket". BULLSHIT, det handlar om en vara som fanns i lager och beställdes i mitten på december. Så länge försenas det inte på grund av Covid. Särskilt inte eftersom jag fick min andra samtidiga beställning två dagar efter beställningen i december.

3. Detta är den värsta. Jag har fått från en säker källa att ett amerikanskt IT-bolag sade upp svensk personal med hänvisning till pandemin, men den bakomliggande orsaken var att alla som fick sparken sågs som underpresterade. Alla "normalpresterande" fick vara kvar. Bolaget går tokbra och tjänar duktigt med pengar.

Jag är ruggigt trött på alla dessa enkla skyll och att företag får komma undan med dom. Är jag bara gubbgnällig eller har jag en poäng? Har ni varit med om trötta covidskyll?

2. Du handlar från ett brittiskt företag som ligger utanför EU. Självklart kommer logistiken påverkas! Har jobbar med logistik senaste 20 åren.

3. Ett amerikanskt bolag hade kunnat avsluta de svenska anställda oavsett. Men så länge de har ett svenskt dotterbolag så har de återanställningsplikt första halvåret. Så att de bara sparkat de kassa och behålla gräddan kallar jag BS. Glöm inte lilla lagen LAS. O. Det däremot var fristående konsulter som fakturerade ett amerikanskt bolag? Ja, då får man vara på topp eller vara utan uppdrag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har en spaning som jag bara ser fler och fler exempel på och det är när företag använder Covid som käpphäst för att göra saker lite som dom vill.

Jag har tre exempel:

1. Skandiabankens kundtjänst har väldigt länge nu haft ett talsvar som säger "pga Corona är vi färre personer på plats vilket ger längre kötider". Jag säger bullshit på detta, det går att arbeta hemifrån om man sitter i karantän, det går att rekrytera fler personer. Vi har haft pandemin i snart 2 år nu och det är bara bekvämt att skylla på pandemin.

2. Jag beställde ett paket från Gear4Music och det skulle levererats mellan 20-31:a december. Det har fortfarande inte dykt upp och när jag hörde av mig till deras kundtjänst fick jag ett standardsvar "pga covid kan leveranser försenas med upp till tre veckor, vänligen vänta minst tre veckor efter sista planerade leveransdag innan du hör av dig om ditt paket". BULLSHIT, det handlar om en vara som fanns i lager och beställdes i mitten på december. Så länge försenas det inte på grund av Covid. Särskilt inte eftersom jag fick min andra samtidiga beställning två dagar efter beställningen i december.

3. Detta är den värsta. Jag har fått från en säker källa att ett amerikanskt IT-bolag sade upp svensk personal med hänvisning till pandemin, men den bakomliggande orsaken var att alla som fick sparken sågs som underpresterade. Alla "normalpresterande" fick vara kvar. Bolaget går tokbra och tjänar duktigt med pengar.

Jag är ruggigt trött på alla dessa enkla skyll och att företag får komma undan med dom. Är jag bara gubbgnällig eller har jag en poäng? Har ni varit med om trötta covidskyll?

Även om jag förstår frustrationen så kan det ju finnas förklaringar

1. Sitter man i karantän är man klassad sjuk och därmed sjukskriven så då ska man inte jobba. De skulle dock kunna ha ett system som gör det möjligt att jobba hemifrån men banksäkerhet m.m. kan ställa till det där eventuellt, de vill nog inte öppna varken info eller interna system ut mot random uppkopplingar m.m. och då går det inte heller att anställa fler om man inte har plats för dem.

2. Tyvärr är nog problemet här att "vart" den funnits i lager kan spela roll, transport m.m. inom Sverige fungerar halft men vissa ställen i världen, speciellt de där det varit billigt med arbetskraft m.m. har oftast mycket hårdare regler, så om de inte har ett svenskt lager utan kanske ligger i något fattigare land med hårda restriktioner m.m. så blir det stora förseningar. Ljuger de om att det är i lager vilket vanligtvis förut var kanske en vecka eller två extra max så kan lågor ligga och vänta i någon hamn utan att kunna tas in. Håller med om att det är fel av dem isf att inte informera om att lagret kanske inte ligger här men det är nog inte bara av illvilja de hänvisar till Covid, det är kaos där ute och speciellt när du korsar landsgränsen.
EDIT: såg inte att det var ett utländska bolag, om det ligger i England så har de just nu total kris i sina transportsystem, de har inga förare, mycket jobbigare export och massor av covid regler m.m.

3. Nej, om de var anställda i Sverige så nej. Lagar styr det och om en arbetsgivare hänvisar till underprestation så ligger det på arbetsgivaren att bevisa det och för att uppsägningen har en saklig grund. Så det måste vara mer till den historien, för annars är det bara vända sig till facket.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Du kan lugnt räkna med att bankers kundtjänstpersonal inte får sitta hemma och hantera kunders bankuppgifter.

Jag förstår ju att vissa typer av ärenden kanske måste hanteras på plats. På företaget jag jobbar på har vi gjort så att kundtjänsten kan göra vissa typer av ärenden hemma och vissa på plats. Det går jättebra att köra skillbaserad ärendetilldelning så dom får bara sådant dom kan göra när dom sitter hemma, blir det fel (typ att kunde angett fel ärendetyp) kopplar dom vidare. Allt man gör loggas ju dessutom ändå så det är ju inte som att man kan sitta och göra dumheter hemma.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

2. Du handlar från ett brittiskt företag som ligger utanför EU. Självklart kommer logistiken påverkas! Har jobbar med logistik senaste 20 åren.

Lagret anges vid beställning och det var i Tyskland. Jag fick min andra vara efter två dagar. Så för min del kändes det som orimligt. Men jag har iofs inte jobbat med logistik i 20 år.

Skrivet av talonmas:

3. Ett amerikanskt bolag hade kunnat avsluta de svenska anställda oavsett. Men så länge de har ett svenskt dotterbolag så har de återanställningsplikt första halvåret. Så att de bara sparkat de kassa och behålla gräddan kallar jag BS. Glöm inte lilla lagen LAS. O. Det däremot var fristående konsulter som fakturerade ett amerikanskt bolag? Ja, då får man vara på topp eller vara utan uppdrag.

Ja, var svenskt dotterbolag. Och ja, det är ju bullshit att dom lyckades. Vad jag förstår har dom inte kollektivavtal och det var precis i början när det var väldigt osäkert med hela pandemin. Dom skyllde på arbetsbrist.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Även om jag förstår frustrationen så kan det ju finnas förklaringar

1. Sitter man i karantän är man klassad sjuk och därmed sjukskriven så då ska man inte jobba. De skulle dock kunna ha ett system som gör det möjligt att jobba hemifrån men banksäkerhet m.m. kan ställa till det där eventuellt, de vill nog inte öppna varken info eller interna system ut mot random uppkopplingar m.m. och då går det inte heller att anställa fler om man inte har plats för dem.

På min arbetsplats så får man jobba hemifrån om man är frisk men i karantän exempelvis för att familjemedlem är sjuk eller om man väntar testsvar. Vi kanske gör fel men det tror jag inte?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

Du verkar inte ha några belägg för det du skriver mer än att du tycker att det ska funka på ett visst sätt. Inte i något av dina exempel går det att utläsa mer än en liten fraktion av helheten som, när det gäller en världsvid pandemi, kommer vara oändligt mycket mer komplicerad än du får det att låta.

Min högst personliga åsikt är också att få saker låter mer gubbgriniga än "jag har en säker källa!".

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Jumpcut:

Ja, var svenskt dotterbolag. Och ja, det är ju bullshit att dom lyckades. Vad jag förstår har dom inte kollektivavtal och det var precis i början när det var väldigt osäkert med hela pandemin. Dom skyllde på arbetsbrist.

Om det är ett svenskt dotterbolag så måste de följa LAS (Lagen om anställningsskydd) oavsett om de har kollektivavtal eller inte. Då gäller "sist in - först ut" med väldigt få undantag. De är väldigt svårt för dem att varsla alla och sen bara behålla gräddan eftersom man bara får göra ett fåtal undantag från den regeln. Så det luktar "fake news" om denna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Min högst personliga åsikt är också att få saker låter mer gubbgriniga än "jag har en säker källa!".

Jag vet, funderade på om jag ens skulle ta med den pga av det. Men, jag vill inte outa bolaget eller källan pga kompis. Kanske hade varit bättre att inte säga något. Mer att jag blev upprörd av det jag hörde särskilt eftersom jag själv följt LAS till punkt och pricka vid uppsägningar.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

2. Tyvärr är nog problemet här att "vart" den funnits i lager kan spela roll, transport m.m. inom Sverige fungerar halft men vissa ställen i världen, speciellt de där det varit billigt med arbetskraft m.m. har oftast mycket hårdare regler, så om de inte har ett svenskt lager utan kanske ligger i något fattigare land med hårda restriktioner m.m. så blir det stora förseningar. Ljuger de om att det är i lager vilket vanligtvis förut var kanske en vecka eller två extra max så kan lågor ligga och vänta i någon hamn utan att kunna tas in. Håller med om att det är fel av dem isf att inte informera om att lagret kanske inte ligger här men det är nog inte bara av illvilja de hänvisar till Covid, det är kaos där ute och speciellt när du korsar landsgränsen.
EDIT: såg inte att det var ett utländska bolag, om det ligger i England så har de just nu total kris i sina transportsystem, de har inga förare, mycket jobbigare export och massor av covid regler m.m.

Dom har lager i Sverige och Tyskland. Denna kom från Tyskland och fanns i det lagret, finns fortfarande i lager när jag kollar. Den andra varan jag beställde kom på två dagar från samma lager redan i mitten av december. Visst KAN det vara Covid, tycker bara det låter konstigt att dom inför en regel att jag måste vänta tre veckor innan dom hjälper mig. Fakturan fick jag efter två dagar dessutom, så den ska vara betald innan jag ens får hjälp av kundtjänsten. Men men, det är ju ingen jättegrej såklart.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Om det är ett svenskt dotterbolag så måste de följa LAS (Lagen om anställningsskydd) oavsett om de har kollektivavtal eller inte. Då gäller "sist in - först ut" med väldigt få undantag. De är väldigt svårt för dem att varsla alla och sen bara behålla gräddan eftersom man bara får göra ett fåtal undantag från den regeln. Så det luktar "fake news" om denna.

Är väl medveten om LAS eftersom jag behöver beakta den lite då och då i jobbet. Jag har ju inga bevis, bara hörsägen från en jag litar på och inte vill outa. Som jag förstod det varslade dom inte alla utan dom gick på enskilda personer och skyllde på att just deras kunder gick dåligt och därmed arbetsbrist. Jag vet att man då ska få omplacering enligt LAS. Mycket möjligt att det finns mer i storyn, men att ens skylla på Covid som ett delargument, tyckte jag var magstarkt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Du kan lugnt räkna med att bankers kundtjänstpersonal inte får sitta hemma och hantera kunders bankuppgifter.

Va? Varför skulle man inte få det? I mitt jobb hanterar vi all möjliga känsliga uppgifter och det spelar ju ingen roll om man är hemma. VPN. Vilket man nog får anta att banken har.

Förutsatt att banken är någorlunda digitaliserad, vilket man också han hoppas att de är.

Permalänk
Medlem

När det gäller produkter så låser Kina ner sina städer så hårt att ingen får gå ut, d.v.s. ingen kan tillverka något och de som är inlåsta kan knappt få tag på mat i en del fall.

Så det är inte konstigt att det blir leveransförseningar på en massa produkter. Kina är inte ensamma heller utan många länder i Asien gör på samma sätt - mycket hårdare nedlåsning av samhället än vad vi ser här.

Jag har beställt litet utrustning och det är 100 dagars leveranstid på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

När det gäller produkter så låser Kina ner sina städer så hårt att ingen får gå ut, d.v.s. ingen kan tillverka något och de som är inlåsta kan knappt få tag på mat i en del fall.

Så det är inte konstigt att det blir leveransförseningar på en massa produkter. Kina är inte ensamma heller utan många länder i Asien gör på samma sätt - mycket hårdare nedlåsning av samhället än vad vi ser här.

Jag har beställt litet utrustning och det är 100 dagars leveranstid på den.

Alltså, jag är med på det. Men in detta fall handlade det om en produkt som skulle skickas från Tyskland. Jag beställde två, fick den ena. Allt fanns och finns i lager. Jag har dessutom fått fakturan och den ska vara betald innan kundtjänst ens tar i mitt ärende pga en Covidregel.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Alltså, jag är med på det. Men in detta fall handlade det om en produkt som skulle skickas från Tyskland. Jag beställde två, fick den ena. Allt fanns och finns i lager. Jag har dessutom fått fakturan och den ska vara betald innan kundtjänst ens tar i mitt ärende pga en Covidregel.

Det kan betyda att det är ett mellanlager i Tyskland, men produkten kan fortfarande vara tillverkad i Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

3. Nej, om de var anställda i Sverige så nej. Lagar styr det och om en arbetsgivare hänvisar till underprestation så ligger det på arbetsgivaren att bevisa det och för att uppsägningen har en saklig grund. Så det måste vara mer till den historien, för annars är det bara vända sig till facket.

Skrivet av Jumpcut:

Är väl medveten om LAS eftersom jag behöver beakta den lite då och då i jobbet. Jag har ju inga bevis, bara hörsägen från en jag litar på och inte vill outa. Som jag förstod det varslade dom inte alla utan dom gick på enskilda personer och skyllde på att just deras kunder gick dåligt och därmed arbetsbrist. Jag vet att man då ska få omplacering enligt LAS. Mycket möjligt att det finns mer i storyn, men att ens skylla på Covid som ett delargument, tyckte jag var magstarkt.

Kompis som blev ombedd att gå på dagen, utan anledning och trots uppsägningstid. Till facket (Sveriges Ingenjörer) angavs senare arbetsbrist pga pandemin som orsak. Facket menade att de inte kunde göra något utan det var bara att acceptera läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Det kan betyda att det är ett mellanlager i Tyskland, men produkten kan fortfarande vara tillverkad i Kina.

Absolut. I mitt specifika fall var den tillverkad i Japan av alla ställen. Men som sagt, den finns enligt sajten i lager i Tyskland.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

"Never waste a good crisis"

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hunterxx:

Kompis som blev ombedd att gå på dagen, utan anledning och trots uppsägningstid. Till facket (Sveriges Ingenjörer) angavs senare arbetsbrist pga pandemin som orsak. Facket menade att de inte kunde göra något utan det var bara att acceptera läget.

Säker på att din kompis inte blev avskedad för att han/hon betett sig illa? För det är i stort sett enda sättet de kan skicka hem någon samma dag utan hänsyn till uppsägningstiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Kompis som blev ombedd att gå på dagen, utan anledning och trots uppsägningstid. Till facket (Sveriges Ingenjörer) angavs senare arbetsbrist pga pandemin som orsak. Facket menade att de inte kunde göra något utan det var bara att acceptera läget.

Det är ju bra om man får gå på dagen p.g.a. arbetsbrist, det betyder betald ledighet under hela uppsägningstiden. Har man varit anställd i tio år är det sex månadslöner rakt ner i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har en spaning som jag bara ser fler och fler exempel på och det är när företag använder Covid som käpphäst för att göra saker lite som dom vill.

Jag har tre exempel:

1. Skandiabankens kundtjänst har väldigt länge nu haft ett talsvar som säger "pga Corona är vi färre personer på plats vilket ger längre kötider". Jag säger bullshit på detta, det går att arbeta hemifrån om man sitter i karantän, det går att rekrytera fler personer. Vi har haft pandemin i snart 2 år nu och det är bara bekvämt att skylla på pandemin.

2. Jag beställde ett paket från Gear4Music och det skulle levererats mellan 20-31:a december. Det har fortfarande inte dykt upp och när jag hörde av mig till deras kundtjänst fick jag ett standardsvar "pga covid kan leveranser försenas med upp till tre veckor, vänligen vänta minst tre veckor efter sista planerade leveransdag innan du hör av dig om ditt paket". BULLSHIT, det handlar om en vara som fanns i lager och beställdes i mitten på december. Så länge försenas det inte på grund av Covid. Särskilt inte eftersom jag fick min andra samtidiga beställning två dagar efter beställningen i december.

3. Detta är den värsta. Jag har fått från en säker källa att ett amerikanskt IT-bolag sade upp svensk personal med hänvisning till pandemin, men den bakomliggande orsaken var att alla som fick sparken sågs som underpresterade. Alla "normalpresterande" fick vara kvar. Bolaget går tokbra och tjänar duktigt med pengar.

Jag är ruggigt trött på alla dessa enkla skyll och att företag får komma undan med dom. Är jag bara gubbgnällig eller har jag en poäng? Har ni varit med om trötta covidskyll?

När det gäller punkt 2 så är du ute rejält och cyklar, det är fullständig kaos i hela världen med att få saker till rätt ställe i tid, företag stänger ner och folk blir av med jobben, de flesta har ingen aning om hur illa det är. Detta kommer leda till kraftigt ökade priser på allt, är helt övertygad om att det är långt ifrån toppen.

Min källa är att jag jobbar inom tillverkade industri och ser både hur vi drabbas och hur andra drabbas. Svårigheterna det innebär att få ex vis råmaterial innebär så mycket extrajobb att det lätt skulle kunna bli en heltidstjänst i ett litet bolag med typ 40 anställda.

Edit: ledtider som för oss tidigare varit dagar närmar sig månader i vissa fall, det är sinnessjukt, priser är helt väck och vissa produkter går inte ens beställa, sånt som varit hyllvaror går inte ens uppbringa, tillverkare låter dig inte ens boka för framtida leverans.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Inaktiv

Håller inte nödvändigtvis med om dina specifika klagomål men ja i allmänhet känner jag att många företag idag skyller på pandemin för att exempelvis försvara att de har mindre personal och vill spara pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Säker på att din kompis inte blev avskedad för att han/hon betett sig illa? För det är i stort sett enda sättet de kan skicka hem någon samma dag utan hänsyn till uppsägningstiden.

Jadå, helt säker.

Skrivet av torbjorn_75:

Det är ju bra om man får gå på dagen p.g.a. arbetsbrist, det betyder betald ledighet under hela uppsägningstiden. Har man varit anställd i tio år är det sex månadslöner rakt ner i fickan.

Arbetsbrist var orsaken som angavs till facket, men det var ett svepskäl för att kunna byta ut folk då det kom in en ny chef.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

När det gäller punkt 2 så är du ute rejält och cyklar, det är fullständig kaos i hela världen med att få saker till rätt ställe i tid, företag stänger ner och folk blir av med jobben, de flesta har ingen aning om hur illa det är. Detta kommer leda till kraftigt ökade priser på allt, är helt övertygad om att det är långt ifrån toppen.

Min källa är att jag jobbar inom tillverkade industri och ser både hur vi drabbas och hur andra drabbas. Svårigheterna det innebär att få ex vis råmaterial innebär så mycket extrajobb att det lätt skulle kunna bli en heltidstjänst i ett litet bolag med typ 40 anställda.

Jag vet att det är kaos på sina håll i världen. Jag köper in hundratals datorer varje år och där pratar vi ju 6 månader för vissa modeller, sitter just nu och väntar på ett SAN för några mille som aldrig kommer etc. Jag är även medveten om de ökade fraktpriserna mellan Kina och resten av världen. Det var inte min poäng med detta.

Alltså, jag ångrar att jag startade denna tråd, jag ångrar mest att jag inte lade mer tid på att vara tydligare i det jag skrev, men med det sagt gällande punkt 2:

Jag beställde alltså två prylar, som fanns (och fortfarande finns) i lager i Tyskland. Jag fick den ena på två dagar, den andra har jag snart fem veckor efter beställningen inte fått. Jag har däremot fått fakturan som snart ska vara betald. Jag hörde av mig till kundtjänst som bara svarade att jag måste vänta tills tre veckor efter sista beräknade leveransdatum (31 dec) innan dom ens tar i mitt ärende pga Covid. Jag tyckte det var orimligt, visst kanske en överdrift, men på vilket sätt är jag rejält ute och cyklar? Enligt mig, och jag kan ha fel såklart är det inte totalt kaos i postgången mellan Tyskland och Sverige när det gäller små paket. Jag har beställt massor av annat från Tyskland som har funkat hur bra som helst.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Håller inte nödvändigtvis med om dina specifika klagomål men ja i allmänhet känner jag att många företag idag skyller på pandemin för att exempelvis försvara att de har mindre personal och vill spara pengar

Ja, det hade nog varit smartare att skriva något i den stilen utan några snabbt nedskriva exempel. Det är iaf min sammanhållna känsla, att det finns många företag som utnyttjar pandemin.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk

Man vet man bor i sverige när någon tycker det är orimligt att företag sparkar de som inte gör ett bra jobb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av nilssonbenjamin:

Man vet man bor i sverige när någon tycker det är orimligt att företag sparkar de som inte gör ett bra jobb

Eller hur? Även som anställd kan jag ibland tycka att företag borde ha lättare att sparka folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilssonbenjamin:

Man vet man bor i sverige när någon tycker det är orimligt att företag sparkar de som inte gör ett bra jobb

Om du menar mig så tycker jag du drar en rätt usel slutsats om det jag skrev. Jag tycker man ska vara ärlig med anställda som inte gör ett bra jobb, ge dom en chans att ändra sitt beteende etc. Det jag tycker är orimligt är att skylla på pandemin för att enklare bli av med någon.

Jag har haft anställda i över 20 år och visst vi har rätt "jobbiga" lagar gällande anställning i Sverige och visst har jag ibland önskat att det gick enkelt att avsluta en anställning för en som inte gör ett bra jobb, men jag tycker fortfarande det är oschysst att inte vara ärlig om de bakomliggande skälen.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunterxx:

Kompis som blev ombedd att gå på dagen, utan anledning och trots uppsägningstid. Till facket (Sveriges Ingenjörer) angavs senare arbetsbrist pga pandemin som orsak. Facket menade att de inte kunde göra något utan det var bara att acceptera läget.

Fast arbetsbrist är inte samma som underpresterade, arbetsbrist är saklig grund där arbetsgivare har visst tolkningsföreträde men tas det upp i rätten måste arbetsgivaren visa skäl och att den försökt hitta alternativ och sedan följt LAS.
Pandemin speciellt initialt gjorde att många ställen helt stanna upp, det kan ju sedan vara att företaget tar chansen att göra sig av med vissa men då kan man anmäla till facket så de kollar extra.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood