Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Nej men är det inte rätt dimensionerat så kan saker ta eld. Jag var väl mest i den spelhörnan av tankeverksamhet.

Jag hade inte köpt något som inte hade sålts av en riktig handlare i Sverige/Europa.
Då det kommer bli du som köpare som ansvarar för att allting uppfyller kraven för att få säljas enligt Svensk standard.
Det bästa som kan hända om något fallerar är att bara kabeln brinner det värsta kan bli betydligt värre.
Finns dokumenterade fall där en vanlig mobilladdare satt eld på ett helt hus.

Så snåla inte på en billig laddsladd som du inte vet något om.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Jag hade inte köpt något som inte hade sålts av en riktig handlare i Sverige/Europa.
Då det kommer bli du som köpare som ansvarar för att allting uppfyller kraven för att få säljas enligt Svensk standard.
Det bästa som kan hända om något fallerar är att bara kabeln brinner det värsta kan bli betydligt värre.

Kan man köpa en överdimensionerad kabel. Tänker att dessa borde vara bakåtkompitabla?

T ex Typ 2 Laddkabel för elbil 22 kW 3 fas och använda den på laddstationer som enbart klarar 11 kW?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Trackmaster:

Kan man köpa en överdimensionerad kabel. Tänker att dessa borde vara bakåtkompitabla?

T ex Typ 2 Laddkabel för elbil 22 kW 3 fas och använda den på laddstationer som enbart klarar 11 kW?

Ja, det kan man utan problem göra. Det särskiljande här är om kontakten fysiskt passar. Tesla skickar med en kabel godkänd till 32A (22Kw). Det fysiska kontaktdonet är enligt Typ2 standard. Så den passar i alla AC laddstationer med samma standard - vilket är den absolut vanligaste idag. Sen spelar det ingen som helst roll hur mycket ström du faktiskt drar genom kabeln, förutsatt att du håller dig till maximalt 32A (22Kw). Jag har laddat på stationer som gett allt mellan 3,7Kw till 11Kw med den sladden och det är inget problem.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

Tack för svaren! Får bli 16A 😊

Du klarar dig på 3x16A men tänk då på att du inte kommer kunna driva något annat i förrådet/garaget.

Jag skulle rekommendera att ni drar en 5G6 och säkrar med 20A. Den går sen på sikt att säkra upp till 25A om behov finns.
I framtiden kanske du har en elbil som kan ladda 22kWh, eller kanske två elbilar.

Just nu får 50% av kostnaden som bidrag vilket för mig gjorde valet enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Skrivet av Xyborg:

Ja, det kan man utan problem göra. Det särskiljande här är om kontakten fysiskt passar. Tesla skickar med en kabel godkänd till 32A (22Kw). Det fysiska kontaktdonet är enligt Typ2 standard. Så den passar i alla AC laddstationer med samma standard - vilket är den absolut vanligaste idag. Sen spelar det ingen som helst roll hur mycket ström du faktiskt drar genom kabeln, förutsatt att du håller dig till maximalt 32A (22Kw). Jag har laddat på stationer som gett allt mellan 3,7Kw till 11Kw med den sladden och det är inget problem.

Ja, det är inga problem så länge kontakten passar som Xyborg skriver.
Och idag är det väll bara Porsche där man köpa till 22kw AC laddning vad jag har koll på, övriga har 11kw.

Visa signatur

C64 eller A500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Ja, det är inga problem så länge kontakten passar som Xyborg skriver.
Och idag är det väll bara Porsche där man köpa till 22kw AC laddning vad jag har koll på, övriga har 11kw.

Skulle gissa på att nya Model S/X håller kvar vid 16,5 kW som de hade innan refreshen, då var det det standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tack för svar. Är ju en djungel med kablarna och butikernas information gällande kablarna är hopplösa tyckte jag. Speciellt när man bara vill ha ett kort informativt svar.

Är det något speciellt märke man ska gå efter, eller är kablarna mer eller mindre i samma kvalitet? För det skiljer sig en hel del.
Har läst lite där folk säger att köpa europeiska märken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Tack för svar. Är ju en djungel med kablarna och butikernas information gällande kablarna är hopplösa tyckte jag. Speciellt när man bara vill ha ett kort informativt svar.

Är det något speciellt märke man ska gå efter, eller är kablarna mer eller mindre i samma kvalitet? För det skiljer sig en hel del.
Har läst lite där folk säger att köpa europeiska märken.

Kolla Biltema och Netonnet, där ser man enkelt vilken typ av kontakt och hur många A samt kW varje kabel är godkänd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

Vill du betala överpris för något som är direktimport och identiskt med något du köper för 25% av motsvarande pris så är ju det såklart valfritt. De "svenska" laddarna är så gott som alltid tillverkade i Asien. Och de '"riktiga" handlarna köper dessa på importsidor som Alibaba och liknande.
Det finns inget som heter "svensk standard", dessa apparater är CE-märkta av tillverkaren enligt harmoniserade standarder och får därefter sättas på den europeiska marknaden.

Det finns massor av fall där elutrustning av både bättre och sämre slag orsakat antändning av fastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vill du betala överpris för något som är direktimport och identiskt med något du köper för 25% av motsvarande pris så är ju det såklart valfritt. De "svenska" laddarna är så gott som alltid tillverkade i Asien. Och de '"riktiga" handlarna köper dessa på importsidor som Alibaba och liknande.
Det finns inget som heter "svensk standard", dessa apparater är CE-märkta av tillverkaren enligt harmoniserade standarder och får därefter sättas på den europeiska marknaden.

Det finns massor av fall där elutrustning av både bättre och sämre slag orsakat antändning av fastigheter.

Finns även många fall där saker från dessa sidorna har falska CE-märkningar och inte alls lever upp till kraven som ställs för märkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Som du skriver så är mer eller mindre alla sladdar tillverkade i Kina.
Sen är jag tveksam till att de seriösa handlarna köpa via Alibaba och liknande sidor.
Och gällande CE märkning så är det bara ett klistermärke vem som helst kan sätta på en produkt.
Det är inte helt ovanligt att man kan köpa CE märkta kablar och laddare ifrån Kina som inte uppfyller CE kraven.

Därav lägger jag hellre till dessa 25% och köper ifrån en handlare som inte skulle skita ner sitt rykte med att sälja felaktiga produkter.

Visa signatur

C64 eller A500

Permalänk
Medlem

Hur dumt är det att köpa en begagnad Model 3(årsmodell 19) egentligen? Är de svindyra att lämna in på service eller ligger de på ungefär samma nivå som andra elbilar?

Står i valet mellan att köra på en beg model 3(du lever bara en gång) eller att leasa en lite billigare svensson-elbil(tråkigt men känns rimligare).

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dinoman:

Så hämtade jag ut min ID.4:a GTX idag.

Wow! Vad roligt att du blivit med elbil! Har inte kört eller åkt ID.4, men har provkört ID.3 och tyckte inte den var så rolig att köra, även om den var trevlig att åka i. Hur tycker du ID.4:an står sig generellt och gentemot ID.3?

Hur laddar du till vardags?

Citat:

Underbar bil men i utrustningsdjungeln hade jag missat backkamera!?

Jag var nog dum nog att ta för givet att det ingick i en sådan i övrigt välutrustad och dyr bil. Grymt besviken på den fronten. Deras paketförvirring lyckades kollra bort mig iaf...

Oj, det var segt må jag säga! Backkamera är ju inte förhandlingsbart i min bok.

Citat:

Någon mer som gjort denna missen? Backkamera tycker jag är något av standardutrustning idag.

Har begränsad erfarenhet av sådana gränssnitt, men förstår på dig att det var lurigt på riktigt och inte bara du som råkade klanta till det. Tråkigt av VW.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Bankai:

Står i valet mellan att köra på en beg model 3(du lever bara en gång) eller att leasa en lite billigare svensson-elbil(tråkigt men känns rimligare).

Jag stöttar detta till 100 procent! 👊 Slår ett slag för Long Range, som ju har fyrhjulsdrift, snabbare acceleration, längre räckvidd (skräll), bättre ljudsystem och högre maximal DC-laddningseffekt.

Detta är för övrigt mitt 12000:e inlägg på SweClockers.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag börjar nästan luta åt att backkamera borde vara lagkrav på alla bilar, när man väl vant sig.... USA har väl bla. det.

Och några liv borde det faktiskt spara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Jag stöttar detta till 100 procent! 👊 Slår ett slag för Long Range, som ju har fyrhjulsdrift, snabbare acceleration, längre räckvidd (skräll), bättre ljudsystem och högre maximal DC-laddningseffekt.

Detta är för övrigt mitt 12000:e inlägg på SweClockers.

Det tråkiga med en begagnad Tesla är ju att priserna är väldigt höga. Den billigaste Model 3 på blocket just nu kostar 425K exempelvis. Man får ju en ny id3 för typ samma pris, som kanske inte är lika rolig visserligen. Men samtidigt är den billigaste teslan en SR+ så 258hk och så, vilket gör att det kanske inte är den roligaste bilen heller, och den har gått drygt 7500 mil så inte mycket kvar av garantin. Den billigaste Model 3 med mer kraft kostar 450K men då har den också gått 16K mil på knappt två år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sandos:

Jag börjar nästan luta åt att backkamera borde vara lagkrav på alla bilar, när man väl vant sig.... USA har väl bla. det.

Och några liv borde det faktiskt spara.

För mig är det en helt ointressant feature. Jag har kört en hel del bilar med kamera och förstås många fler utan, men jag ser bara inte meningen med den riktigt, om man har p-radar bak förstås. Jag har krockat när jag backat fyra gånger tror jag under mina dryga 20 år med körkort, alla gånger mitt fel förstås, inga större saker som tur är. Men den enda gången jag gjorde det med en bil med p-radar och/eller kamera så var det något fel på den i en produktionsvagn inne på Volvos fabrik ("bonk", sen började den pipa), övriga hade inget sådant.

Permalänk
Medlem

Om man har 1500 mil/år vid treårig leasing dvs 4500 mil totalt. Kan man göra så att man kör ett år 1800 mil och nästa 1200 mil för att dodga övermil om totalen ändå blir 4500 mil efter tre år?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om man har 1500 mil/år vid treårig leasing dvs 4500 mil totalt. Kan man göra så att man kör ett år 1800 mil och nästa 1200 mil för att dodga övermil om totalen ändå blir 4500 mil efter tre år?

Japp, det räknas vid slutet av leasingen när du lämnar in bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Japp, det räknas vid slutet av leasingen när du lämnar in bilen.

Får man betala övermil eller slipper man det om man gör som jag skrev?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du duckar övermil om du håller dig under 4500

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Om du i ditt exemplel landar på över 4500 mil totalt, får du betala för övermil. Det spelar ingen roll hur milen fördelas över åren. Däremot gillar säljarna att sälja på dig ett nytt 3-årigt avtal mot slutet av leasingperioden. Om du då inser att du går över 4500 mil, kan du med lite tur förhandla bort övermilen och kanske byta bilen tidigare än tänkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Så länge du hamnar på max det antalet mil som är i ditt kontrakt efter tre år (i ditt fall 4500mil), så betalar du inget, oavsett om du kör 2000 mil första året osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Du duckar övermil om du håller dig under 4500

Skrivet av Beamy:

Om du i ditt exemplel landar på över 4500 mil totalt, får du betala för övermil. Det spelar ingen roll hur milen fördelas över åren. Däremot gillar säljarna att sälja på dig ett nytt 3-årigt avtal mot slutet av leasingperioden. Om du då inser att du går över 4500 mil, kan du med lite tur förhandla bort övermilen och kanske byta bilen tidigare än tänkt.

Skrivet av K-D][Aramis:

Så länge du hamnar på max det antalet mil som är i ditt kontrakt efter tre år (i ditt fall 4500mil), så betalar du inget, oavsett om du kör 2000 mil första året osv.

Tack för infon!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi Bilägare sågar MG Marvel R:s fyrhjulsdrift. Bilen stänger av fyrhjulsdriften när det blir slirigt, vilket verkar helt sjukt Tappar även awd när batteriet blir lågt. Minut 11-14 in i deras podcast: https://www.vibilagare.se/podcast/vintertest-med-mg-marvel-hy...

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Alling:

Wow! Vad roligt att du blivit med elbil! Har inte kört eller åkt ID.4, men har provkört ID.3 och tyckte inte den var så rolig att köra, även om den var trevlig att åka i. Hur tycker du ID.4:an står sig generellt och gentemot ID.3?

Hur laddar du till vardags?

Har begränsad erfarenhet av sådana gränssnitt, men förstår på dig att det var lurigt på riktigt och inte bara du som råkade klanta till det. Tråkigt av VW.

Jag har inte kört ID.3 bara ID.4 Pro och ID.4 GTX då. GTX är riktigt trevlig. Stor skillnad i acceleration och vägskänsla, fyrhjulsdriften gör skillnad mellan modellerna. Jag har inte kört Tesla eller någon annan elbilsmodell. Däremot har jag kört mycket olika bilar i mina dar.

Jag laddare hemma. Har en Easee-laddare med Tibber Smartladdning så den laddar när elpriset är lågt. 22 kW maxlast men jag måste uppsäkra från 20A till 35A isf. Osäker på om det är värt dubbla månadskostnaden som det innebär. Nu drar jag max runt 10 kW.

Jag kommer installera backkamera nu i efterhand. Jag hade inte koll på de olika utrustningspaketen men det löser sig nu.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Svantesson666:

Beställde en Cupra Born som ska levereras i februari/mars. Kollade nu igenom specifikationen och såg att jag inte valde till följande

• Head-up-display (förstärkt verklighet) + Akustik-vindruta

(Kräver att tillvalet Navigation beställs)

Ny era är kommen. Njut av en körupplevelse med toppmodern teknik. AR-HUD visar relevant information direkt i vindrutan för föraren såsom vägbeskrivning samt varningar. Dessutom ingår det att vindrutan har akustisk dämpning.

Vad säger ni. Någon som vet om det gör stor skillnad med akustisk dämpad vindruta mot vanlig. Tänker att om det är stor skillnad ska jag ta och lägga till innan bilen byggs. Tillvalet kostar 10 700 kr. Tycker ni det är värt det?

Akustikrutor har gjort ganska stor skillnad för ljudnivån på de bilar jag har det på jämfört med versionen utan. Dock värt att tänka på är att det är svårare att ta sig ut genom rutan vid olycka och svårare för räddningstjänsten att ta sig in genom rutan med akustikrutor. Iaf vad jag har läst / hört.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Haha, hade missat denna: https://youtu.be/doW403uRo4E?t=266
Danskarna har kul biltester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Akustikrutor har gjort ganska stor skillnad för ljudnivån på de bilar jag har det på jämfört med versionen utan. Dock värt att tänka på är att det är svårare att ta sig ut genom rutan vid olycka och svårare för räddningstjänsten att ta sig in genom rutan med akustikrutor. Iaf vad jag har läst / hört.

Fördelen är väl dock att det är mycket svårare för tjuvarna att ta sig in.

Men ja, generellt får du bort mycket vindljud med laminerade rutor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hur dumt är det att köpa en begagnad Model 3(årsmodell 19) egentligen? Är de svindyra att lämna in på service eller ligger de på ungefär samma nivå som andra elbilar?

Det beror på vad du menar med service. Någon vanlig service behövs i princip inte. Men reparationer är förhållandevis dyra och tar lång tid då det saknas reservdelar. Om du spräcker framrutan exempelvis så har du i värsta fall ett par månader av väntan framför dig.

Jag ångrar mig inte ändå, så kul är bilen att köra. Men visst är det jobbigt när det strular.