Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Pengarna var ju slut i höstas också, men man sköt till mer för året. Men som sagt, det är valår, och som Annika säger kommer dom skjuta till mer pengar. Ingen vill ha rubriker på grund av brustna löften under ett valår. Sen tror jag att man kommer ta igen dessa pengar i form av en ännu högre malus-del framöver, samt införandet av en kilometerskatt som inte är så långt bort i tiden. Pengarna ska in på något sätt, det får man aldrig glömma.

Om bonusdelen sänks kommer priserna på bilarna sjunka också, så för oss blir det nog ingen större skillnad. Däremot kommer många biltillverkare som inte riktigt vill ställa om än(tyskarna, volvo osv), få rejäla problem när kineserna sprutar ut olika bilar inte kostar så mycket, t.ex. MG, samtidigt som det blir för dyrt att köpa en ny fossilbil pga skatter. I min mening har klimathetsen gått lite väl långt på vissa håll, när det finns länder som står för större delen av jordens utsläpp, och kommer fortsätta med det oavsett om du åker elbil eller inte.

Jo det är sant. Pengarna kommer de få in på ett eller annat sätt.

Ja sverige står för ca 0.2% av utsläppen. utbildade dom folk som sedan pratade och lärde länder som kan göra massiv skillnad vore det bättre än att höja bränsle skatter här. skillnaden för individer, speciellt på landet kan bli stora medan miljövinsterna blir minimala.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Skulle nog tänka en vända på just Advance/Advance Plus. Stod själv för samma val, och blev Plus. P-sensor fram är fint, AC i stolarna guld på sommaren och LED-strålkastarna är markant bättre än halogen-varianterna om jag förstår rätt. Sedan uppskattar jag i teorin dödavinkel-varningen med, men den är onekligen lite överkänslig.

Har fram till 31 januari att tänka lite över det, men just nu lutar det åt advanced iaf. Visst är det trevliga funktioner men tycker den redan är väldigt bra utrustad . Hade jag köpt den och behållt i 7+ år så hade jag nog kört plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag har med beställt en E-Niro, galet bra range, och väldig låg förbrukning! Jag hoppas vi kommer bli nöjda!
När har du fått preliminärt lev datum? Min kommer i slutet av Mars

Har inte beställt än men lägger en nästa vecka. Ville bara tänka över det en sista gång men har bestämt mig för att köra på den! Jag är säker på att vi blir nöjda, sjukt bra bil, rimlig och precis sådär lagom svensk.

Fick 3-4 månaders leveranstid så hoppas runt början av april. Nu gäller det bara att tima försäljning av sin bil så man slipper gå utan bil i någon månad

Permalänk
Medlem

Ni som beställer en E-Niro.

Det kommer att komma en helt ny version väldigt snart!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Har också tänkt på det, är inte säker på att om de beställer nu för att den nya blir dyrare? Annars förstår jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Jag laddare hemma. Har en Easee-laddare med Tibber Smartladdning så den laddar när elpriset är lågt. 22 kW maxlast men jag måste uppsäkra från 20A till 35A isf. Osäker på om det är värt dubbla månadskostnaden som det innebär. Nu drar jag max runt 10 kW

Ganska säker på att Id.3 och 4 klarar 11 kW men inte 22?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Dizzö:

Det blev en EV6 bakhjulsdriven med färgen Glacier.

Mäktigt! Fick så sent som igår när jag var ute och åkte syn på en elbil jag inte kände igen och insåg snart att det var en EV6. Den var ju svintuff bakifrån, och även snygg framifrån ser jag nu när jag googlar. Härligt!

Citat:

Lev tid 7-8 månader så hoppas på augusti.

Det här dock … jag har förstått att flera månader – ofta till och med mer än ett halvår – är vanligt, men … hur orkar ni? Tyckte det var segt att vänta i en månad. 😅

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Mäktigt! Fick så sent som igår när jag var ute och åkte syn på en elbil jag inte kände igen och insåg snart att det var en EV6. Den var ju svintuff bakifrån, och även snygg framifrån ser jag nu när jag googlar. Härligt!

Det här dock … jag har förstått att flera månader – ofta till och med mer än ett halvår – är vanligt, men … hur orkar ni? Tyckte det var segt att vänta i en månad. 😅

Väntade på min Seat Leon Plug in hybrid i 4 månader och tyckte det var långt med 😅

Dock de som väntar på Ioniq 5 så är den väntetiden uppåt ett år nu...

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har också tänkt på det, är inte säker på att om de beställer nu för att den nya blir dyrare? Annars förstår jag inte.

Kan ju va så enkelt att nuvarande eNiro fortfarande är en uppgradering mot det man har idag. Ska man hela tiden vänta på nästa uppgradering så köper man ju aldrig

Skrivet av Dizzö:

Jag är lagom orolig... Just AWD verkar vara den som är svår att leverera, RWD verkar vara lite bättre.

Jag har såklart beställt en awd 😂😂😭

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Detta är väl vida känt inom många branscher, inte bara bilar. Det pumpas ut "gamla" eNiros nu med väldigt hög förtjänst då den är i slutet av sin säljcykel, utvecklingen är betald, omställningen i produktionslinjen är betald osv. Så den nya kommer absolut kosta mer, sen om det är värt det för köparen är en annan sak, allting beror ju på om förändringarna/uppgraderingarna tilltalar personen i fråga.

Det man sett och hört är ju att bilen är lite större, bättre placering av batterier osv som ger mer lastutrymme, samt att infotainmentsystemet fått sig en rejäl uppdatering(rejält laggigt och segt i den eNiron man köper nu). Men återigen är det upp till köparen, vissa kommer från en bil från 2012, och då framstår ju allt som det bästa som hänt världen, oavsett lagg osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MystiX:

Detta är väl vida känt inom många branscher, inte bara bilar. Det pumpas ut "gamla" eNiros nu med väldigt hög förtjänst då den är i slutet av sin säljcykel, utvecklingen är betald, omställningen i produktionslinjen är betald osv. Så den nya kommer absolut kosta mer, sen om det är värt det för köparen är en annan sak, allting beror ju på om förändringarna/uppgraderingarna tilltalar personen i fråga.

Det man sett och hört är ju att bilen är lite större, bättre placering av batterier osv som ger mer lastutrymme, samt att infotainmentsystemet fått sig en rejäl uppdatering(rejält laggigt och segt i den eNiron man köper nu). Men återigen är det upp till köparen, vissa kommer från en bil från 2012, och då framstår ju allt som det bästa som hänt världen, oavsett lagg osv.

Provsatt en e-niro förra året hos en handlare, höjt golv med nån DM mot en vanlig niro, fick ont i fotlederna ganska omgående pga vinkeln de hamnade i med det rejält höjda golvet. Knappats bra placering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jo, pratade med en säljare och frågade lite när den kan tänkas komma. Med handläggning och hela processen så trodde hon framåt sommaren. Lägg på leveranstid på några månader och du kanske har en runt vinter 2022?

Kan ju ha fel såklart och det kanske visar sig att den kommer redan nu i vår, men personligen så vågar jag inte chansa. Vet ju heller inte vad priset landar på, men om den närmar sig 4000 kr och upp(leasing), då känns en EV6 mer värd, som du dessutom kan lägga en beställning på idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag beställde i Augusti. Förväntad leverans Maj/juni. Självklart otroligt segt att behöva vänta så länge men i slutändan bra för mig då jag hunnit sälja den gamla bilen utan att behöva rea ut den (fick 30k mer på blocket än vad handlaren gav i inbyte) och sen god tid att spara ihop extra pengar till kontantinsats.

Man sparar tydligen väldigt mycket pengar på att inte ha bil har jag upptäckt Men särskilt bekvämt är det ju inte.

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av sandos:

Ganska säker på att Id.3 och 4 klarar 11 kW men inte 22?

Stämmer. Har inset det nu med lite efterforskningar.

Dock har jag dimensionerat för 22 kW.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Väntade på min Seat Leon Plug in hybrid i 4 månader och tyckte det var långt med 😅

Är det för att man vill ha särskild utrustning osv? Om man kollar på bytbil så verkar flera handlare ha Ioniq 5 på lager. Men jag vet iofs inte om dessa går att leasa eller om de är öronmärkta för köp.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Är det för att man vill ha särskild utrustning osv? Om man kollar på bytbil så verkar flera handlare ha Ioniq 5 på lager. Men jag vet iofs inte om dessa går att leasa eller om de är öronmärkta för köp.

/hulle.

Dom bilar som står i hallar är ofta inte leasingbara, då dom ägs av handlarna själva. När du väljer privatleasing så är det finansbolaget som äger bilen och som är "beställaren" hos Hyundai (eller vad man nu beställer för märke). Bilhandlarna har inget möjlighet/intresse av att skicka ut sina bilar för privatleasing, dom vill sälja bilen, ta vinsten och gå vidare till nästa bil.

Det handlar mycket om efterfrågan och utrustning. Ioniq 5 har blivit extremt populär i orderböckerna och Hyundai hade nog inte räknat med sån explosion. Just nu prioriterar man RWD eftersom det krävs mindre halvledare till den, och ju mindre utrustning du har, desto snabbare leverans troligtvis. Om man inte nöjer sig med det lilla och vill kryssa dom flesta rutor så krävs fler halvledare och bilen blir nerprioriterad.

Hörde om en igår som fått sin leverans framkjusten 5 månader, från att redan ha 7 månader leveranstid. Det är segt. Jag beställde min nu i början av januari, en Ioniq 5 AWD Advanced med komfortpaket Plus fick 11 månader leveranstid, alltså november. Säljaren tryckte dock på att det var preliminärt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Dom bilar som står i hallar är ofta inte leasingbara, då dom ägs av handlarna själva. När du väljer privatleasing så är det finansbolaget som äger bilen och som är "beställaren" hos Hyundai (eller vad man nu beställer för märke). Bilhandlarna har inget möjlighet/intresse av att skicka ut sina bilar för privatleasing, dom vill sälja bilen, ta vinsten och gå vidare till nästa bil.

Det handlar mycket om efterfrågan och utrustning. Ioniq 5 har blivit extremt populär i orderböckerna och Hyundai hade nog inte räknat med sån explosion. Just nu prioriterar man RWD eftersom det krävs mindre halvledare till den, och ju mindre utrustning du har, desto snabbare leverans troligtvis. Om man inte nöjer sig med det lilla och vill kryssa dom flesta rutor så krävs fler halvledare och bilen blir nerprioriterad.

Hörde om en igår som fått sin leverans framkjusten 5 månader, från att redan ha 7 månader leveranstid. Det är segt. Jag beställde min nu i början av januari, en Ioniq 5 AWD Advanced med komfortpaket Plus fick 11 månader leveranstid, alltså november. Säljaren tryckte dock på att det var preliminärt.

Fast har inte de flesta (alla?) handlare samarbete med ett kreditbolag, så de dels kan lösa billån, men även då lösa privatleasing via sin kreditgivare? Det känns som en alldeles för stor marknad för att handlaren inte ska kunna sälja sina lagerbilar som privatleasing...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast har inte de flesta (alla?) handlare samarbete med ett kreditbolag, så de dels kan lösa billån, men även då lösa privatleasing via sin kreditgivare? Det känns som en alldeles för stor marknad för att handlaren inte ska kunna sälja sina lagerbilar som privatleasing...

Jag leasar en Zoe nu som var en lagerbil, inga problem. Jag leasade en Fabia tidigare som redan var beställd av handlaren, fick välja på vit eller röd, leasa eller köpa. Så det du säger stämmer nog.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jo precis. De säljer ju bilen oavsett om de säljer den till dig eller till kreditbolaget liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Kan säkert vara olika. Jag har haft kontkat med 2 handlare som enbart sålde, inte privatleasade. Just när det kommer till elbilar också så vet jag inte hur smart det är, bonusen brinner väl inne om man byter ägare, och då borde månadskostnaden bli omkring 2000kr mer än "vanliga". Kanske har ngt med det att göra då

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På tal om privatleasing, jag blev lite förvånad över hur pass hårda de verkar vara för att man ska få leasa en bil. Inga betalningsanmärkningar, inga skulder och ganska bra årslön med tillsvidareanställning, och ändå verkar det vara lite smått problem.

Är det skillnad på bolag och bolag? Tänker om man inte kan leasa en bil på ett ställe via deras finanspartner, så kanske det går via någon annan, eller man får samma resultat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

På tal om privatleasing, jag blev lite förvånad över hur pass hårda de verkar vara för att man ska få leasa en bil. Inga betalningsanmärkningar, inga skulder och ganska bra årslön med tillsvidareanställning, och ändå verkar det vara lite smått problem.

Är det skillnad på bolag och bolag? Tänker om man inte kan leasa en bil på ett ställe via deras finanspartner, så kanske det går via någon annan, eller man får samma resultat?

Vet inte om jag tycker att kraven varken är särskilt hårda eller svåra. Du hyr trots allt en produkt som stadigt sjunker i värde. Det är inte som att låna till en bostad där värdet oftast är bestående eller t.o.m. ökar. På vilket sätt tycker du de är oväntat hårda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Vet inte om jag tycker att kraven varken är särskilt hårda eller svåra. Du hyr trots allt en produkt som stadigt sjunker i värde. Det är inte som att låna till en bostad där värdet oftast är bestående eller t.o.m. ökar. På vilket sätt tycker du de är oväntat hårda?

Hårda var kanske fel ord, men betydligt mer omständigt än vad jag trodde där de vill ha diverse intyg. Antar att 8 av 10 i kreditvärdighet inte anses vara så säkert som jag trodde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hårda var kanske fel ord, men betydligt mer omständigt än vad jag trodde där de vill ha diverse intyg. Antar att 8 av 10 i kreditvärdighet inte anses vara så säkert som jag trodde.

Singel med både bolån och privatlån. Ganska hög årslön försig, det hjälper säkert. Men jag har aldrig lämnat in något intyg eller liknande. En kreditprövning har gjorts och sen har det inte varit mer med det.

Det är klart olika kreditgivare har olika typer av krav, det finns inget standardiserat som alla förhåller sig till. Dock så är det ju det vanliga, att fler kreditprövningar på kort tid är dåligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bor själv i villa med barn varannan vecka och bostadslån som överstiger 4.5x årsinkomsten.
Var inga problem som helst att få leasing.

Dock inga andra krediter eller lån förrutom CSN.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Kan säkert vara olika. Jag har haft kontkat med 2 handlare som enbart sålde, inte privatleasade. Just när det kommer till elbilar också så vet jag inte hur smart det är, bonusen brinner väl inne om man byter ägare, och då borde månadskostnaden bli omkring 2000kr mer än "vanliga". Kanske har ngt med det att göra då

Fast bonusen lär ju inte brinna inne, i så fall brinner den inne när du köper den av bilhandlaren också, ägarbyte som ägarbyte liksom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast bonusen lär ju inte brinna inne, i så fall brinner den inne när du köper den av bilhandlaren också, ägarbyte som ägarbyte liksom...

Men den kommer ju inte förrän efter ett halvår så vad händer om bilen faktiskt byter ägare innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Men den kommer ju inte förrän efter ett halvår så vad händer om bilen faktiskt byter ägare innan?

Den kan brinna inne om bilhandlaren anmäler ägarbytet efter påställning verkar det som? Känns ju lagom lökigt dock

Skrivet av Transportstyrelsen:

När en klimatbonusbil ställs på första gången i vägtrafikregistret inleder Transportstyrelsen bonusärendet direkt, genom att skicka ut en blankett om försäkran. Från den dag då fordonsägaren köpte bilen har hen sex månader på sig att skicka in försäkran.

Tidigast sex månader efter köpet av den nya bilen prövar Transportstyrelsen om bonus ska betalas ut. Bilen får inte byta ägare i vägtrafikregistret förrän bonusen har betalats ut. Det måste alltså vara samma ägare första gången bilen ställs på i vägtrafikregistret och vid den tidpunkt då bonusen betalas ut, annars blir det ingen bonus.

Som exempel kan nämnas att en bilhandlare inte kan ställa på en klimatbonusbil dag 1 och göra anmälan om ägarbyte till sin slutkund dag 2. Bilen har då bytt ägare efter första påställningen, och villkoren för att få bonus kommer alltså inte att vara uppfyllda när prövningen sker.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/bonus-m...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det blev i alla fall bra till slut och landade med en Kia E-Niro. Nu hoppas man bara att leveranstiden är så kort och att man kan få sålt sin nuvarande bil illa kvickt. Men om jag har förstått det rätt så är det ganska bra läge att sälja bil nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bankai:

Det blev i alla fall bra till slut och landade med en Kia E-Niro. Nu hoppas man bara att leveranstiden är så kort och att man kan få sålt sin nuvarande bil illa kvickt. Men om jag har förstått det rätt så är det ganska bra läge att sälja bil nu?

Minst sagt. Jag kollar begagnatmarknaden lite nu då min leasing snart går ut, och det är inte ovanligt när man kollar historiken att en viss bil typ låg ute för säg 120K för ett halvår eller ett år sedan, och nu ligger ute för 150K trots att den har gått ett antal hundra mil mer.