Permalänk

PBO2 + Curve Optimizer Ryzen 5 5600x

Hej,

blev lite sugen o testa köra med PBO2 och andvända mig av Curve optimizer för att sätta en del UV på cpun men antingen så har jag fått ett dåligt chip eller så verkar jag göra fel,

har kommit så långt att jag märkt att jag måste köra med CO på per core basis o ha olika UVs per core

speccs
R5 5600x Corsiar H115i
ROG Strix b550-f Gamiing
G.Skill 3000MHz 4dims

PBO Advanced
CO Negative per core C0 -5, C1 -17, C2 -10, C3 -17, C4 -17, C5 -17
Boost overdrive +150MHz
LLC Level 4

temps kommer upp i ca 70-75c i 10min cinebench23 o knappt över 50 under spelande men känns som att den är "stabil" men fått någon enstaka BSOD så verkar inte vara 100% men får inga WHEA errors så verkar inte vara coresen som är ostabila som jag försökt läsa på när man just andvänder sig av per core UV.

någon annan med just 5600X som kör med PBO2 och med Curve och hur har ni fått till det eller bara låta den vara på autoOC med ryzen master? med Ryzen master har jag hatt det stabilt utan problem med autoOC och +200 Boost override men då har voltsen leggat på runt 1.4V konstant och känns lite mycket o ha konstant volts vid 1.4V (vet att ryzen är spceccad för 1.5V peaks) men läst lite om att man helst inte ska vara över 1.35V konsant volts.

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem

Jag har meckat på mycket med pbo+oc och det jag kan säga rakt av är att det krävs mycket stabilitetstestande under lång tid för att det ska vara verkligt stabil. Ladda ner CoreCycler och låt det rulla på. Den kommer peka ut vilka kärnor du måste höja värdena på. T.ex om du har -17 på Core 0 så kanske du får en liten notis att den är ostabil, ja då får du kanske höja till -15 etc.

Jag körde den i 20 timmar tills jag fick en ostabil kärna.
En bra baseline kan ju va att börja med -15 på varje kärna eftersom det mellanvärdet av -30 och 0 testa. Och börja med boosten du vill ha direkt så att den är med från start i stabilitetstesterna. På en 5600x skulle jag nog kört mellan 0mhz och +75mhz boost.

Sen vet jag inte vilket moderkort du kör med men på ett asus bör load line calibration vara mellan auto till 3, högre än så bidrar du bara med högre värme till cpun.

Du kanske sett denna video men den är väldigt bra
https://youtu.be/dU5qLJqTSAc

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Skrivet av jo_nil:

Jag har meckat på mycket med pbo+oc och det jag kan säga rakt av är att det krävs mycket stabilitetstestande under lång tid för att det ska vara verkligt stabil. Ladda ner CoreCycler och låt det rulla på. Den kommer peka ut vilka kärnor du måste höja värdena på. T.ex om du har -17 på Core 0 så kanske du får en liten notis att den är ostabil, ja då får du kanske höja till -15 etc.

Jag körde den i 20 timmar tills jag fick en ostabil kärna.
En bra baseline kan ju va att börja med -15 på varje kärna eftersom det mellanvärdet av -30 och 0 testa. Och börja med boosten du vill ha direkt så att den är med från start i stabilitetstesterna. På en 5600x skulle jag nog kört mellan 0mhz och +75mhz boost.

Sen vet jag inte vilket moderkort du kör med men på ett asus bör load line calibration vara mellan auto till 3, högre än så bidrar du bara med högre värme till cpun.

Du kanske sett denna video men den är väldigt bra
https://youtu.be/dU5qLJqTSAc

ok ska titta o tack för tipset, har ett ASUS ROG Strix B550-F Gaming Moderkort varav att jag hade satt Level 4 var ett klipp jag tittade på som körde med ett asus kort som visade att han körde med level 4 och kunde "stabilisera" men ska ta en titta på klippet du länkade och testa med core cycler.

verkar som med lite snabb tests har det blvit stabilt i alla fall men kommer testa vidare för full stability

PBO Advanced,
PBO Limits: Motherboard
Override Boost: +75
CO UV: C0 -5, C1 -15, C2 -10, C3 -15, C4 -15, C5 -15
verkar hålla sig stabilt för tillfället ingen mer fatal error men som sagt längre test för att ha fullt stability

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nothingtoxic:

ok ska titta o tack för tipset, har ett ASUS ROG Strix B550-F Gaming Moderkort varav att jag hade satt Level 4 var ett klipp jag tittade på som körde med ett asus kort som visade att han körde med level 4 och kunde "stabilisera" men ska ta en titta på klippet du länkade och testa med core cycler.

verkar som med lite snabb tests har det blvit stabilt i alla fall men kommer testa vidare för full stability

PBO Advanced,
PBO Limits: Motherboard
Override Boost: +75
CO UV: C0 -5, C1 -15, C2 -10, C3 -15, C4 -15, C5 -15
verkar hålla sig stabilt för tillfället ingen mer fatal error men som sagt längre test för att ha fullt stability

Har du gjort några ytterligare framsteg du vill dela med dig av?

Visa signatur

• Gigabyte 3070 Gaming OC
• Ryzen 5 5600X
• 4x8GB HyperX Fury RGB DDR4 3200
• ASUS ROG Strix B550-F GAMING

Permalänk
Skrivet av jo_nil:

Har du gjort några ytterligare framsteg du vill dela med dig av?

Har fått ut att de inställningarna som jag skrev är 24/7 stabila I alla fall men har inte hatt tid o mixtra vidare för att försöka sänka dem några steps till

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]