EU närmare USB Type-C som standard för mobila enheter

Permalänk
Melding Plague

EU närmare USB Type-C som standard för mobila enheter

EU-medlemsländerna har enats om ett lagförslag där USB Type-C blir standardiserat kontaktdon för flertalet mobila enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

De skulle dom ha gjort för längesen...
Blir lättare för oss alla

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Låter vettigt, slipper man ha en massa olika laddare överallt

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Inte en dag för sent.
Bra att sådana som Apple får sig kring skallen lite för att ha kontakter ingen annan använder. Men det tillhör inte det amerikanska att följa "världens standarder" utan man tror sig veta bäst.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Micro-USB var ju bäst. Man fick lära sig att vinkeln spelar roll, spänna sladden under telefonen precis rätt så det blev tryck på kontakten, gummisnodd behövdes på slutet när inte ens en ny kabel hjälpte längre... Då fick man vara närmare med sin hårdvara och leva med skräcken om telefonen var laddad eller inte när man vaknade mer spänning i livet helt enkelt, även om det bara var 5VDC

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se att USB-C-standarden också standardiserades... Just nu är det en djungel av kablar som klarar olika saker.

Permalänk
Medlem

Att det tagit så här lång tid är ju nästan lite pinsamt. Är väl i stort sett bara Apple som inte har det än, ja på deras telefoner?

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

usb-c for the win!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte en dag för sent.
Bra att sådana som Apple får sig kring skallen lite för att ha kontakter ingen annan använder. Men det tillhör inte det amerikanska att följa "världens standarder" utan man tror sig veta bäst.

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte en dag för sent.
Bra att sådana som Apple får sig kring skallen lite för att ha kontakter ingen annan använder. Men det tillhör inte det amerikanska att följa "världens standarder" utan man tror sig veta bäst.

Jag tror till 100% att Apple hellre tar bort porten helt än att köra USB-C. De kommer ’våga’ det nu när alla kör trådlösa laddare och hörlurar, för att inte prata om magsafe...

Mår lite dåligt bara att tänka på Tim säga dessa saker

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att det ska behövas en standardisering på det här viset, kommer vi alltid sitta fast i USB-C nu? Jag må va en Apple fanbiy, men dom har skitit i det blå skåpet här. Om dom inte var så extremt trångsynta å vägrade gå över till USB-C tror jag inte intresset hos EU hade varit lika stort. Jag hade älskat USB-C på mina senaste iphones!

Marknaden är inte redo att ta bort porten. Många bilar har inte trådlös Apple Carplay t.ex. Men det skiter väl Apple i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

kommer vi alltid sitta fast i USB-C nu?

Nej.

Permalänk
Avstängd

Gött. Förhoppningen är väl att det tar över allt fler produkter så man slipper en massa proprietära laddare och strömadaptrar för diverse saker. 100W räcker ju rätt långt liksom. Varför inte laddningsbara "dammsugare", i alla fall manuella som inte ska åka och ladda själva. Men även typ dator- eller BT-högtalare, elcykelladdare (kanske behöver mer effekt dock), och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror till 100% att Apple hellre tar bort porten helt än att köra USB-C. De kommer ’våga’ det nu när alla kör trådlösa laddare och hörlurar, för att inte prata om magsafe...

Mår lite dåligt bara att tänka på Tim säga dessa saker

Ett ord: mod.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Är det inte ett stort problem med olika protokoll i "kabeln" också?
Laddare och kablar kan väl fortfarande inte fungera med vissa enheter på grund av att företag satt begränsning till vilken kabel eller laddare som ska bara kompatibel.
Även om man har en kabel och laddare som har stöd för många W så kanske inte rätt protokoll stöds så det laddas i snigel fart eller bara upp till en viss % ändå, så då måste man ändå köpa kabel av rätt märke(blir alltså nästan lika mycket skrot idag, ingen väl vänta 3 timmar på laddning när det går på 30min med rätt laddare? eller att man får andra problem).

Permalänk
Medlem

Inget fan av politiskt tvång, hoppas detta inte hindrar innovation av nästa steg vad de nu kan bli "USB D" eller annat.

Tanken är god men vi får se hur det spelar ut sig längre fram.

Permalänk
Medlem

Skit-idé att tvinga användning av en proprietär standard.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Kommer inte hända, ni ska se att Apple betalar rätt folk för att det här ska försvinna, iallafall för Apple.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gött. Förhoppningen är väl att det tar över allt fler produkter så man slipper en massa proprietära laddare och strömadaptrar för diverse saker. 100W räcker ju rätt långt liksom. Varför inte laddningsbara "dammsugare", i alla fall manuella som inte ska åka och ladda själva. Men även typ dator- eller BT-högtalare, elcykelladdare (kanske behöver mer effekt dock), och så vidare.

Om jag förstod rätt så gäller detta alla mobila enheter så BT-högtalare är nog medräknat, dammsugare är det nog värre med, även om det borde fungera, batterier till cykel är nog på gränsen men jag tror de flesta laddar med under 100W så även det borde fungera hyffsat.

Skrivet av Fearnox:

Är det inte ett stort problem med olika protokoll i "kabeln" också?
Laddare och kablar kan väl fortfarande inte fungera med vissa enheter på grund av att företag satt begränsning till vilken kabel eller laddare som ska bara kompatibel.
Även om man har en kabel och laddare som har stöd för många W så kanske inte rätt protokoll stöds så det laddas i snigel fart eller bara upp till en viss % ändå, så då måste man ändå köpa kabel av rätt märke(blir alltså nästan lika mycket skrot idag, ingen väl vänta 3 timmar på laddning när det går på 30min med rätt laddare? eller att man får andra problem).

Ja, detta beslut är nog bara att det ska vara USB-C kontakt, inte vilka laddningsnivåer kablar, laddare eller enheter ska klara av att hantera, så även om man har en bra kabel och laddare så kan det ändå vara snigelfart på laddningen för att enheten inte kommer överens om någon bättre laddningsnivå med laddaren.
Men det löser åtminstone problemet med vilken kontakt man behöver, så det är bättre än att ha massa olika kontakter.

Skrivet av Dracc:

Skit-idé att tvinga användning av en proprietär standard.

Vilken standard skulle de valt istället?

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk

Konsumenterna hade kunnat lösa detta om de istället hade ställt lite högre krav och bojkotta produkter med sämre anslutningar.
Jag själv var sugen på en systemkamera, men betala 10 000kr för en sådan som har usb micro känns fel på alla sätt och vi. Det är en helt annan sak om kameran hade kostar 200kr.

Samma gäller surfplattor och mobiltelefoner. Skillnaden är dock att i princip alla inklussive Apple har gått över till usb c.
Sedan är Apple som de är med iPhones, men det är lite samma argument som att deras iPads inte har en miniräknare som standard. Apple har inte ännu lyckas utveckla en miniräknare till iPaden som de tycker duger, därför har de ej lanserat en sådan. https://www.youtube.com/watch?v=WK_AtW66XI0

Jag själv skulle inte tacka nej till en iPhone 14 Pro Max som jobb telefon om den fick usb c. Men nu med att ständigt bära med sig dubbla laddkablar bara för att Apple är konstiga känns väldigt fel. Det vore en sak om Apple Lighting kontakt var så mycket bättre, den hade ett otroligt mycket större utbud av produkter etc och snabbare trafik.
Nu är det för den stora skaran raka motsatsen. Lighting är för oss enbart sämre. Vissa pratar om kvalite, jag har inte märkt av något problem med mina usb c än.

*edit*
Idongel-folket kommer jag aldrig förstå mig på. De förespråkar ofta att allt ska vara superkompakt, varenda extra gram räknas. Det är dock helt acceptabelt och irrelevant om man får ta med sig ett par skottkärror med utrotning vid sidan av, bara för att ens pryl inte hade en extra port eller något.

Så en ultratunn laptop med 1 usb port där man har ha en usb hubb + ett usb nätverkskort vid sidan av.
Är betydligt mer portabel än om samma laptop redan från början hade haft 3st usb portar + en nätverksport.

Permalänk
Medlem

Vansinne!

Man borde ha standariserat formfaktor USB B, den enda vettiga USB-kontakten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Livsnjutare 😎

Oj oj, kan Apple verkligen foga sig ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kommer inte hända, ni ska se att Apple betalar rätt folk för att det här ska försvinna, iallafall för Apple.

Tror snarare de kommer erbjuda en dongel USB-c till Iphone kontakt. Kommer kosta sådär en 1200 kr. Kunder som byter till Iphone kommer såklart bli tvingade att köpa den för att kunna ladda och det kommer skapa ännu mer elskrot.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Tror snarare de kommer erbjuda en dongel USB-c till Iphone kontakt. Kommer kosta sådär en 1200 kr.

Enbart trådlös laddning. Ibland är det för sent för att erkänna man har fel.
Liksom får Apple 14 usb c nu, så vad ska de säga på presentationen om detta? Frågan genast sunda personer borde ha ställt är om fördelarna var så otroligt många, hur kom det då sig att ni inte redan innan hade bytt?

Permalänk
Medlem

Bästa nyheten jag läst på länge!
Skönt med standardisering. Borde varit USB-C som standard för längesedan.
Apples bakåtsträveri ger jag inte mycket för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

Aldrig haft problem med att min USB-C åker ur luren vare sig vid laddning eller användning i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

Laddare? du pratar som själva kabeln?
USB-c dras ut och in förjämnan på min telefon och kontakten på ipad med apples smala kontakt upplever jag ingen skillnad att den skulle "sitta bättre" och då dras den inte i och ur lika mycket.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

*Edit: Kan bekräfta, provade att göra samma sak med min snart 3 år gamla telefon.
*Edit2: På vilken planet behöver det sitta fast mer än så.

Tillägg
Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Vansinne!

Man borde ha standariserat formfaktor USB B, den enda vettiga USB-kontakten.

Verkligen!

Den gör sig extra bra på tunna enheter som telefoner och surfplattor.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkligen!

Den gör sig extra bra på tunna enheter som telefoner och surfplattor.

Inte nån större skillnad. Men det hade kanske också kunnat motverka den här absurda tunnifieringen av mobila enheter. Snart knäcks de när man håller dem i handen...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S