EU närmare USB Type-C som standard för mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Apple hade ju USB-C på både Ipad och telefoner ett tag.
Min Ipad Pro har USB-C.
Dessutom har ju Apple laddarna på de nya telefonerna och Ipad USB-C kontakt.

Telefonerna har Lightning, och de har aldrig haft något annat än Lightning eller den gamla dock-porten. IPad har gått över till USB-C förutom den billigaste, som kör Lightning. Det är dock inte mycket annat som har Lightning kvar - laddningsporten på mus och tangentbord, Apple TV-fjärren och AirPods-fodralet.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av kaimor:

Hur skulle befintlig utrustning kunna påverkas negativt av detta? Detta handlar ju om framtiden, inte att det man äger nu ska ändras.

Om man byter telefon till en med USB C så ska fullt fungerande sladdar och adaptrar bytas ut.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Inaktiv

Hoppas verkligen på en Iphone 14 mini med USB-C och det skulle då bli min första iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Ja detta kanske blir gnistan som gör att dom kommer loss, vi får se helt enkelt

Låter som någon som hejar på ett hockeylag i allsvenskan att de helt plötsligt ska vinna elitserien.

Vi har snabbladdning upp till 80W trådlöst. Finns inte så mycket de kan innovera när de ligger så långt bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkligen!

Den gör sig extra bra på tunna enheter som telefoner och surfplattor.

Önskar att telefonerna var så pass grova att USB-B vore lämpligt, fatta vilket batteri dom skulle kunna pressa in. Hellre en tjock telefon med 4 dagars batteritid än att ladda varje/varannan dag som man får göra nu.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är grymt bra om det går igenom.

Fråga till de som vet;

Hur mycket plats invändigt i produkter tar USB-C kontra Lightning hos Apple?

Att Apple tog bort 3,5mm hävdade dom ju att det skulle frigöra mycket plats för annat - mig veterligen ersattes utrymmet av en haptisk motor. Därför vore det intressant att veta vilken av USB-C och Lightning som tar mest plats eller minst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Tycker detta är grymt bra om det går igenom.

Fråga till de som vet;

Hur mycket plats invändigt i produkter tar USB-C kontra Lightning hos Apple?

Att Apple tog bort 3,5mm hävdade dom ju att det skulle frigöra mycket plats för annat - mig veterligen ersattes utrymmet av en haptisk motor. Därför vore det intressant att veta vilken av USB-C och Lightning som tar mest plats eller minst.

Apple ljuger såklart om anledningen till att ta bort 3,5 mm kontakten. Det var enbart för att pusha airpod-försäljningen. Det fattar ju vem som helst.

Permalänk
Medlem

Det är en jättebra tanke att standardisera laddporten så att alla använder samma. Enda nackdelen är att det kan vara begränsande i framtiden. Tänk om de standadiserat micro-usb tidigare. Då hade vi kanske inte haft USB-C idag.. Jag hoppas de på något sätt kan göra så att det inte gäller för alltid. Det måste på något gå att ompröva. Man vet inte hur framtidens krav förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Apple hade ju USB-C på både Ipad och telefoner ett tag.
Min Ipad Pro har USB-C.
Dessutom har ju Apple laddarna på de nya telefonerna och Ipad USB-C kontakt.

USB-C på "laddklumpen" har de infört, men inte i mobilerna. Det är också helt otroligt korkat. Det är ju standard med fullstor usb på "laddklumpen". Kanske trodde de på något ogenomtänkt sätt att detta snedsteg (som gör att många måste inte kan använda sina gamla kablar) skulle blidka USB-C anhängarna. I praktiken gör det att mängden elektronikskrot ökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Jag skulle gärna se att USB-C-standarden också standardiserades... Just nu är det en djungel av kablar som klarar olika saker.

För data ja. För laddning så ska det gå att använda alla USB C-kablar till snabbladdning.

Men sen finns det några (Oneplus...) som gjort ladd-kablar som inte följer standarden.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Verkligen!

Den gör sig extra bra på tunna enheter som telefoner och surfplattor.

Särskilt USB 3.x - versionen av USB B !

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

För data ja. För laddning så ska det gå att använda alla USB C-kablar till snabbladdning.

Men sen finns det några (Oneplus...) som gjort ladd-kablar som inte följer standarden.

Snabbladdning på vilken effekt? Vet inte var standarden säger men för snabbladdning i usbPD 50+w så vet jag att det måste finnas chip i kabeln som talar om vilken effekt de klarar. Tror allt över 15w eller 25w (vilket för telefoner är fullt tillräckligt för snabbladdning dock) så behöver det finnas (och finns) kontrol på effekt i kabeln så man inte smälter en basic 29kr usb c kabel när man kopplar in den i sin macbook på 80w laddning
VIll man inte bry sig så köper man en thunderbolt 4 kabel för 650 spänn och vet att den är certad för 100w pd full 40gigabit + lullull.
Att folk vet att usb-c stödjer 20/40 gigabit och 100w laddning (240W nu) så förutsätter folk att ALLA kablar och enheter stödjer det, speciellt på kablar.
finns en anledning det finns 5kr kablar med usb-c. För mycket så behöver man inte mer än usb3 och några watt laddning (vissa kablar är till och med bara usb2)

Edit:
ikeas usb-c
Stödjer dataöverföringar med upp till 480 Mbps.

Strömstyrka: 3A.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte en dag för sent.
Bra att sådana som Apple får sig kring skallen lite för att ha kontakter ingen annan använder. Men det tillhör inte det amerikanska att följa "världens standarder" utan man tror sig veta bäst.

Jag antar att det bara är okunskap, men lightning kom till 2 år innan USB-C standardiserades…

Ren idioti att tvinga tillverkare att använda en specifik kontakt i enheten. Det borde räcka med krav på att laddaren i sig ska ha USB-C och USB PD.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Jag antar att det bara är okunskap, men lightning kom till 2 år innan USB-C standardiserades…

Ren idioti att tvinga tillverkare att använda en specifik kontakt i enheten. Det borde räcka med krav på att laddaren i sig ska ha USB-C och USB PD.

Exakt. Använd inte apples produkter då. Valet är ganska enkelt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

USB-C på "laddklumpen" har de infört, men inte i mobilerna. Det är också helt otroligt korkat. Det är ju standard med fullstor usb på "laddklumpen". Kanske trodde de på något ogenomtänkt sätt att detta snedsteg (som gör att många måste inte kan använda sina gamla kablar) skulle blidka USB-C anhängarna. I praktiken gör det att mängden elektronikskrot ökar.

Du kanske ska rikta kritiken åt rätt håll; det är USB PD som kräver USB-C…

Jag antar att det du menar med ”fullstor USB” är USB typ A. För USB2.0 är det då 5V 500mA och USB3 5V 900mA för att vara inom standarden. Sen kan man dra ungefär max 2,5A (5V) för laddning med vanliga kablar…

Verkligen ”otroligt korkat”… eller?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Apple har väll alltid kört nått eget special som inte är standard.
Är det idioti att Apple måste använda sig av en standard och då ska fortsätta med eget som bara passar dom? varför ?
är det nån form av "jag försvarar det här företaget i sten oavsett vad dom gör" syndrom?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

De kräver ju inte en specifik kontakt vad jag förstår, bara att branschen standardiserar kring en kontakt som finns tillgänglig för alla att använda. Om/när USB-D kommer så lär det inte vara några konstigheter att byta över till den, eller om något annat standardiseringsorgan kommer på någon bättre kontakt som tillverkarna kommer överens om att använda.

Samtidigt räcker ju USB-C väldigt långt, 100W lär inte vara en begränsning för mobiltelefoner och liknande enheter på ett bra tag och inte heller 40Gbps. Men det är ju inte begränsningen för USB-C utan det som man överför via kontakten med USB 3, USB 4, TB 3 eller TB 4. Nya standarder kan förstås utöka detta med samma kontakt, inom de fysiska begränsningarna förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Apple har väll alltid kört nått eget special som inte är standard.

Precis som så gott som alla tillverkare gjorde tidigare. Lightning kom till för att man ansåg microUSB inte vara tillräcklig. Det var alltså Lightning vs microUSB inte lightning vs USB-C...

Skrivet av Molotov:

Är det idioti att Apple måste använda sig av en standard och då ska fortsätta med eget som bara passar dom? varför ?
är det nån form av "jag försvarar det här företaget i sten oavsett vad dom gör" syndrom?

Varför fortsätta använda en kontakt som man använt under flera års tid och där USB-C inte ger någon direkt fördel, snarare tvärtom, det hade resulterat i massor med e-waste, något du själv hade som poäng att man skulle undvika...

Jag tycker det mer allmänna "syndromet" verkar vara att man baserar kommentarer på åsikter snarare än fakta. Man vill gärna att det man tycker ska vara sant, även om faktan säger annorlunda.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

De kräver ju inte en specifik kontakt vad jag förstår, bara att branschen standardiserar kring en kontakt som finns tillgänglig för alla att använda. Om/när USB-D kommer så lär det inte vara några konstigheter att byta över till den, eller om något annat standardiseringsorgan kommer på någon bättre kontakt som tillverkarna kommer överens om att använda.

Samtidigt räcker ju USB-C väldigt långt, 100W lär inte vara en begränsning för mobiltelefoner och liknande enheter på ett bra tag och inte heller 40Gbps. Men det är ju inte begränsningen för USB-C utan det som man överför via kontakten med USB 3, USB 4, TB 3 eller TB 4. Nya standarder kan förstås utöka detta med samma kontakt, inom de fysiska begränsningarna förstås.

Jag har i ärlighetens namn inte lusläst exakt vad de föreslår här utan kollade främst på bilden i artikeln. Där finns tre punkter varav den första visar en bild på just en telefon med "standardiserad kontakt".

Sålänge laddaren har USB-C kontakt med PD-stöd så bör man tillåtas använda vilken kontakt man än vill i andra änden. Det handlar då bara om att man behöver ha några olika sladdar i värsta fall. Finns ju flera tillverkare som kör med magnetiska kontakter, då främst för laptops. Hade min laptop inte haft magnetisk kontakt så hade den åkt ner i golvet i förrgår, när svärföräldrarna katt fick spel. Laddaren har USB-C-kontakt och stödjer USB-PD, så den kan användas till alla enheter som stödjer just detsamma.

Btw, nästa gen PD stödjer 240W, 48V 5A.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Precis som så gott som alla tillverkare gjorde tidigare. Lightning kom till för att man ansåg microUSB inte vara tillräcklig. Det var alltså Lightning vs microUSB inte lightning vs USB-C...

Varför fortsätta använda en kontakt som man använt under flera års tid och där USB-C inte ger någon direkt fördel, snarare tvärtom, det hade resulterat i massor med e-waste, något du själv hade som poäng att man skulle undvika...

Jag tycker det mer allmänna "syndromet" verkar vara att man baserar kommentarer på åsikter snarare än fakta. Man vill gärna att det man tycker ska vara sant, även om faktan säger annorlunda.

Det är ju bara apple prylarna som fungerar med deras kontakt.
Bättre då att framtida prylar har samma kontakt som "alla andra", vad är felet med det?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Jag har i ärlighetens namn inte lusläst exakt vad de föreslår här utan kollade främst på bilden i artikeln. Där finns tre punkter varav den första visar en bild på just en telefon med "standardiserad kontakt".

Sålänge laddaren har USB-C kontakt med PD-stöd så bör man tillåtas använda vilken kontakt man än vill i andra änden. Det handlar då bara om att man behöver ha några olika sladdar i värsta fall. Finns ju flera tillverkare som kör med magnetiska kontakter, då främst för laptops. Hade min laptop inte haft magnetisk kontakt så hade den åkt ner i golvet i förrgår, när svärföräldrarna katt fick spel. Laddaren har USB-C-kontakt och stödjer USB-PD, så den kan användas till alla enheter som stödjer just detsamma.

Btw, nästa gen PD stödjer 240W, 48V 5A.

Varför? Vad är problemet med att ha samma kontakt, jag förstår inte. Det finns inget som är klart bättre med Lightning jämfört med USB-C, vilket förstås är vad vi pratar om, däremot en hel del som är sämre, varav den viktigaste punkten är att endast ett företag får bygga produkter med Lightning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple ljuger såklart om anledningen till att ta bort 3,5 mm kontakten. Det var enbart för att pusha airpod-försäljningen. Det fattar ju vem som helst.

Faktumet är ju att det sitter en haptisk motor där, testa själv om du får plats med 3,5mm uttag. Good luck chuck.

Klart som f jag vet att dom ville sälja mer trådlöst då det är ett av Apples huvudbry, att det är gött att slippa sladdar för gemene man - inte alla såklart.

Du som är så himla klipsk kanske kan svara på min fråga istället för att hoppa över till något HELT annat för like-fiske?

Är Konstruktionen för USB-C mindre invändigt får det ju plats med mer funktioner styrda av hårdvara alternativt kanske plats för större batteri - då är det ju helt klart mer intressant. Är konstruktionen större än lightning kommer det antagligen bli avkall på annat istället.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

Hur menar du nu? Vilken sladd och/eller enhet har du använt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Det här drabbar inte mig personligen då jag använder trådlös laddning där det erbjuds och skulle helst se en portlös telefon som är mer hållbar i hänseende till ip#-klassning, e-sim och noll portar, det är ju ytterst sällan mikrofon/högtalare används då trådlösa lurar och smartklocka ersätter detta.

Men till saken jag funderar på, har inte bemödat mig igenom tråden och ber om ursäkt på förhand - Hur ska tillverkarna kunna utveckla USB-C-porten om man låser detta i lag till hur den ser ut nu? Ska vi nu och för alltid ha kvar porten som den är just nu, det är det jag funderar över…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Hur menar du nu? Vilken sladd och/eller enhet har du använt?

På jobbet hade jag en Samsung och även haft Samsung hemma ända tills förra året. Då köpte jag en iPhone 12. Har haft iPad Pro med USB-c och har en iPad Air 2 med lightning.

Lightning sitter bättre. USB-c är ett helsike att rengöra uttaget om det kommit in nått smuts pga uppbyggnaden med ett stift inne i telefonen och att sladdens kontakt dessutom är ihålig.

Nu laddar jag trådlöst via MagSafe så är ett icke problem för mig egentligen. Men jag tycker personligen att lightning är bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

På jobbet hade jag en Samsung och även haft Samsung hemma ända tills förra året. Då köpte jag en iPhone 12. Har haft iPad Pro med USB-c och har en iPad Air 2 med lightning.

Lightning sitter bättre. USB-c är ett helsike att rengöra uttaget om det kommit in nått smuts pga uppbyggnaden med ett stift inne i telefonen och att sladdens kontakt dessutom är ihålig.

Nu laddar jag trådlöst via MagSafe så är ett icke problem för mig egentligen. Men jag tycker personligen att lightning är bättre.

Har faktiskt aldrig haft det problemet tidigare och då har jag både en Samsung-mobil och en iPad (äldre modell).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Har faktiskt aldrig haft det problemet tidigare och då har jag både en Samsung-mobil och en iPad (äldre modell).

Jobbat mycket utomhus. Då blev detta ett ständigt problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Jobbat mycket utomhus. Då blev detta ett ständigt problem.

Varför är det ett större problem om man är utomlands? Är USB-C kablarna av sämre kvalite där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Varför är det ett större problem om man är utomlands? Är USB-C kablarna av sämre kvalite där?

Läs igen 😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Läs igen 😂

Haha, läste lite för snabbt där

Jag använder dock USB-C till mina hörlurar. Låter som att det är större risk för att smuts kommer in i kontakten då eller?

Visa signatur