EU närmare USB Type-C som standard för mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu pratar jag om den fysiska formen. Hur kontakterna byggs upp inne i den är sekundärt.

Det finns tre fyiska kontakter för usb b. Vanlig b, mini b och micro b.

Jag tycker usb-c är överlägsen b på alla punkter. B är känsliga och går lätt sönder. De måste stoppas i åt rätt håll. De lossnar lätt. Mina usb-c grejer kan jag lyfta i sladden, utan att den lossnar. Undantaget är laptopen. Det kan jag inte säga om många (om ens några) av mina usb b prylar.

Usb b är dött. Länge leve usb c. Praise.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vilka överföringshastigheter har du räknat med? Det känns som att du har fått lite fel på storlekarna.

USB-C max 40 Gbps
Lightning max 480 Mbs

40e3 / 480 = 83

70 timmar / 2 min = 2100

Det är nog inte så vanligt bland dagens telefoner att de stödjer 40 Gbps tror jag.

Det var inte många rätt där, går lite snabbt ibland (Har redigerat originalinlägget).
Såg ett test där man jämförde iPad och iPhone 13 Pro med överföring av större videofiler, måste blandat ihop siffrorna.

700GB tar 3 timmar och 14 min att föra över mha Lightning, men runt 10 minuter med hjälp av USB-C 3.1 Gen 2 (KOM IGEN USB VAD ÄR DET FÖR NAMNGIVNING) - 10GB

Edit*
Och detta blir självklart mer relevant på grund av ProRes i 13 Pro-varianterna, där hela syftet är att du skall filma för att därefter redigera på en annan enhet.
Självklart går det att föra över trådlöst, men har svårt att se varför man vill försvara 480Mbit i 2022...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nu pratar jag om den fysiska formen. Hur kontakterna byggs upp inne i den är sekundärt.

Det där är de fysiska formerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Det finns tre fyiska kontakter för usb b. Vanlig b, mini b och micro b.

Jag tycker usb-c är överlägsen b på alla punkter. B är känsliga och går lätt sönder. De måste stoppas i åt rätt håll. De lossnar lätt. Mina usb-c grejer kan jag lyfta i sladden, utan att den lossnar. Undantaget är laptopen. Det kan jag inte säga om många (om ens några) av mina usb b prylar.

Usb b är dött. Länge leve usb c. Praise.

Det begriper du väl att ett kvadratiskt rör som är 7-8 mm tjockt är oerhört mycket starkare än en platt kontakt som bara är ett par millimeter tjock på ena hållet. Att sen många USB B-kontakter var undermåligt konstruerade är inte kontaktens fel, utan tillverkarnas fel.

Och att den måste stoppas i åt rätt håll är ju en bra grej. Till skillnad från idiotiska USB A ser man direkt vilket håll den ska in, och när den bara kan sitta åt ett håll slipper man, som på USB C, dubblera alla kontakter.

Nej, USB B är den ultimata formen för en anslutning av det slaget.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror till 100% att Apple hellre tar bort porten helt än att köra USB-C. De kommer ’våga’ det nu när alla kör trådlösa laddare och hörlurar, för att inte prata om magsafe...

Mår lite dåligt bara att tänka på Tim säga dessa saker

Det var Phil Schiller som sa det där om "courage" med hörlursporten, och han är nästan helt pensionerad nu.

Jag trodde länge att Apple skulle ta bort porten helt, men argumentet för att ha den kvar är Carplay. Ganska få bilar har trådlös Carplay fortfarande, och jag tror inte att Apple vill sälja grejer som inte fungerar med senaste BMWn eller vad det är. Möjligen kör de utan port på bas-iPhone och USB-C på iPhone Pro, men jag tror faktiskt att det kan bli USB-C på allt nu.

Argumentet mot är Grayshift, de där små lådorna som en Mossad-avknoppning säljer till folk som vill hacka iPhones. Tar man port porten fungerar inte de längre.

Skrivet av Dracc:

Skit-idé att tvinga användning av en proprietär standard.

USB-C är inte en proprietär standard. Just porten och laddningsbiten är standardiserade av IEC, samma organisation som standardiserade våra vanliga stickproppar. Att den kommer från ett eller flera privata företag är en annan sak - vår stickpropp utvecklades också av ett privat företag en gång i tiden.

Skrivet av Tea42BBS:

tänker om Apple kör spåret endast trådlös laddning - vad händer då med alla phone-junkies, som använder telefonen hela dygnet?

Blir ju svårt att ha den på en trådlös laddplatta samtidigt som man kör Snapchat?

Det är därför de har nya Magsafe, som är en trådlös platta som sitter fast på telefonen med magneter. Det är den som gör att många tror att Apple kommer att ta bort porten helt.

Skrivet av joakim99:

Vilka överföringshastigheter har du räknat med? Det känns som att du har fått lite fel på storlekarna.

USB-C max 40 Gbps
Lightning max 480 Mbs

Jag säger detta varenda gång detta kommer upp, men va fan, en gång till - Lightning som port klarar USB 3-hastigheter. Första iPad Pro är en av de ganska få prylar som stödjer detta, men poängen är att det finns stöd. Apple har bara inte brytt sig om att lägga till det stödet i telefonerna (och iPad Pro använder USB-C sen länge). Varför de inte har gjort det kan vi bara gissa om, men det finns rimliga teorier om varför. Det är i vilket fall som helst inte beroende på portens.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Skit-idé att tvinga användning av en proprietär standard.

Menar du att USB-C är proprietär? Det är ju precis vad lightning är, eller är det det du menar?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säg inte det. För många så är just avsaknad av USB C ett av de största skälen till att inte välja en iPhone om man tänker köpa en dyr mobil i samma prisklass.

Och hur löjligt är inte det? Är det så jobbigt att byta till en lightning-kabel på nattduksbordet? Tar 20 sekunder.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte en dag för sent.
Bra att sådana som Apple får sig kring skallen lite för att ha kontakter ingen annan använder. Men det tillhör inte det amerikanska att följa "världens standarder" utan man tror sig veta bäst.

Är ett vinstdrivande bolag och de gör allt de kan för att få in mer deg. Inget konstigt.

Sen vore det komiskt om nästa iPhone hade USB typ C

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SuperSverker:

Jodå, dem har varit på väg dit i några år.
Med tanke på att det tar, vadå 3-4 timmar att föra över en fil som tar 3-4 minuter med USB-C så är det begränsningar i användbarheten för Pro-enheter som pallar köra Apple ProRes.

(Lightning är fortfarande USB2, innovation vettu)

Det är ju medvetet val av Apple tyvärr.
Dom kan byta till USB-C när dom vill men dom får enorma royalty pengar så dom gör det inte.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Varför skulle utrustningen bli värdelös?

Ontopic, vad händer när nästa USB-kontakt kommer?

Om nästa iPhone jag köper är med USB C så är det ett gäng sladdar och adaptrar som måste ersättas.

Sladdar byter man ändå ungefär lika ofta som man byter telefon, men adaptrarna måste bytas.

Är ju inte lika illa som när man bytte från den gamla breda till lightning, då var helt plötsligt högtalare och dockor oanvändbara.

Är ju surt att byta ner sig men vad gör man inte för miljön…

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tea42BBS:

tänker om Apple kör spåret endast trådlös laddning - vad händer då med alla phone-junkies, som använder telefonen hela dygnet?

Blir ju svårt att ha den på en trådlös laddplatta samtidigt som man kör Snapchat?

// Lazze

Antingen får de köpa en tunn laddplatta som inte är större än telefonen och köra med den helt enkelt. Eller så får de köpa två telefoner. Apple wins!

Permalänk
Testpilot
Skrivet av palusa:

Nu är ju apples laddare hästlängderna bättre dock då den faktiskt sitter fast i telefonen olikt en USB-C.

Tror vi har olika erfarenhet av lightning kontra USB-C, eller någon annan kabeltyp egentligen.

Är inne på min 3.e lightningkabel sedan november förra året. Kontaktfel eller brytfel precis innan plastbiten som själva stiften sitter på. Samtidigt har jag kvar min första USB-C kabel som jag fick med min Honor 8, fungerar gallant att ladda allt med fortfarande.

Ska tilläggas att jag inte köper kina-skit, utan det är Apple Original alltihopa. Deras kablar är urusla i alla tänkbara mått, deras Macbook laddare har precis samma problem i min erfarenhet. Tunnt skräp som inte tål att böjas det minsta.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Om nästa iPhone jag köper är med USB C så är det ett gäng sladdar och adaptrar som måste ersättas.

Sladdar byter man ändå ungefär lika ofta som man byter telefon, men adaptrarna måste bytas.

Är ju inte lika illa som när man bytte från den gamla breda till lightning, då var helt plötsligt högtalare och dockor oanvändbara.

Är ju surt att byta ner sig men vad gör man inte för miljön…

Ska jag berätta en hemlis? Nästa gång du köper en ny iphone, vare sig det är Lightning eller USB-C, kommer du behöva köpa nya adaprar. Apple har gått över till USB-C på den sidan kabeln så det är kört i vilket fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Om nästa iPhone jag köper är med USB C så är det ett gäng sladdar och adaptrar som måste ersättas.

Sladdar byter man ändå ungefär lika ofta som man byter telefon, men adaptrarna måste bytas.

Är ju inte lika illa som när man bytte från den gamla breda till lightning, då var helt plötsligt högtalare och dockor oanvändbara.

Är ju surt att byta ner sig men vad gör man inte för miljön…

Förstår vad du menar, men befintliga iphones slutar ju inte fungera för att det här beslutas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Chippen2188:

Ska jag berätta en hemlis? Nästa gång du köper en ny iphone, vare sig det är Lightning eller USB-C, kommer du behöva köpa nya adaprar. Apple har gått över till USB-C på den sidan kabeln så det är kört i vilket fall

Bara om du använder nya kablen det är inget måste.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Bra, på två sätt, USB-C är najs och att den trådlösa laddningstekniken kommer att pushas framåt (se Apple som kommer att innovera som dom brukar göra imo)

Vad exakt ska Apple innovera med trådlösladdning? Apple har ju konstant legat efter när det kommer till batteri och laddning på iPhone jämfört med andra telefoner, men helt plötsligt ska de innovera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av in a bodybag:

Om nästa iPhone jag köper är med USB C så är det ett gäng sladdar och adaptrar som måste ersättas.

Sladdar byter man ändå ungefär lika ofta som man byter telefon, men adaptrarna måste bytas.

Är ju inte lika illa som när man bytte från den gamla breda till lightning, då var helt plötsligt högtalare och dockor oanvändbara.

Är ju surt att byta ner sig men vad gör man inte för miljön…

Det beror förstås helt på vad Apple väljer att skicka med telefonen. Är det en kabel med USB-C i ena änden och USB-A i andra så kan du ju använda rätt gamla adaptrar utan problem, men är det kablar med USB-C i båda ändar så kan du förstås behöva köpa nytt. Om man inte har ett gäng USB-C-laddare redan förstås vilket väl de flesta ändå har idag. Även bortsett de medföljande och köpta till mina telefoner så har jag ju ett antal USB-C-produkter redan, hörlurar, Chromecast, XB-kontroller, Nintendo Switch och dess kontroller, BT-adaptrar och så vidare. Men det är klart om man helt lever i Apples värld, och har undvikit alla deras produkter med USB-C vilket ändå är rätt många, så kanske det är värre förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Bara om du använder nya kablen det är inget måste.

Fast personen jag citerade sa ju att han bytte ut sladden lika ofta som han bytte telefon.. Jag tror inte han köper en till kabel bara för slippa köpa ny väggadapter.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Chippen2188:

Ska jag berätta en hemlis? Nästa gång du köper en ny iphone, vare sig det är Lightning eller USB-C, kommer du behöva köpa nya adaprar. Apple har gått över till USB-C på den sidan kabeln så det är kört i vilket fall

Vet inte hur det påverkar tex mina lightning till minneskort? Eller lightning till RJ45? Eller lightning till USB A?

Har USB C-laddare som följde med både min MacBook Pro och iPad, men inte dom jag syftar på.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deltascu:

Jag skulle gärna se att USB-C-standarden också standardiserades... Just nu är det en djungel av kablar som klarar olika saker.

Usb-c är extremt enkelt och standardiserat, det definierar designen på en kontakt, passar kontakterna så fungerar usb-c.
Det som många däremot felaktigt tror är att usb-c säger nått om vad kontakten har för funktion.

Skrivet av Chippen2188:

Det är tråkigt att det ska behövas en standardisering på det här viset, kommer vi alltid sitta fast i USB-C nu? Jag må va en Apple fanbiy, men dom har skitit i det blå skåpet här. Om dom inte var så extremt trångsynta å vägrade gå över till USB-C tror jag inte intresset hos EU hade varit lika stort. Jag hade älskat USB-C på mina senaste iphones!

Marknaden är inte redo att ta bort porten. Många bilar har inte trådlös Apple Carplay t.ex. Men det skiter väl Apple i.

Då får vi väl hoppas att man standardiserar bort sånt som Apple Carplay som en logisk fortsättning, bilmarknaden behöver verkligen styras upp för elbilstillverkningen har inte gått åt rätt håll, Tesla förde in mycket dåliga ideer och andra har hakat på så där måste myndigheterna gå in och reglera om inte konsumenterna ska hamna i kläm.

Skrivet av Fearnox:

Är det inte ett stort problem med olika protokoll i "kabeln" också?
Laddare och kablar kan väl fortfarande inte fungera med vissa enheter på grund av att företag satt begränsning till vilken kabel eller laddare som ska bara kompatibel.
Även om man har en kabel och laddare som har stöd för många W så kanske inte rätt protokoll stöds så det laddas i snigel fart eller bara upp till en viss % ändå, så då måste man ändå köpa kabel av rätt märke(blir alltså nästan lika mycket skrot idag, ingen väl vänta 3 timmar på laddning när det går på 30min med rätt laddare? eller att man får andra problem).

Men det är inget som beror på usb-c för det är bara designen på kontakten.

Skrivet av norrby89:

ska bli kul å se hur många miljoner dom förlorar på detta lär nog utan tvekan vara en märkbar skillnad i plånboken för frukten ^^

Apple tjänar många miljarder om året på licenserna för lightning, det är därför de inte vill släppa den kontakten.

Skrivet av flashen:

Bra, på två sätt, USB-C är najs och att den trådlösa laddningstekniken kommer att pushas framåt (se Apple som kommer att innovera som dom brukar göra imo)

Apple har varit väldigt emot trådlös laddning, trådlöst har fungerat bra sedan länge, jag har inte satt in en kabel i telefonen på väldigt länge för jag kommer från den mörka sidan och har haft Koreansk i stället för Kinesisk telefon (Samsung) och de har haft trådlös laddning åtminstone sedan 2013 och det har bara fungerat bra.
Men det har väl även tillverkats eftermarknads qi laddare för åtminstone S3 från 2012.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säg inte det. För många så är just avsaknad av USB C ett av de största skälen till att inte välja en iPhone om man tänker köpa en dyr mobil i samma prisklass.

Fast Apple tjänar inga små summor på alla kablar, laddare, tillbehör osv på licenser för att få göra tillbehör med just lightning kontakten. Handlar om hutlöst många miljoner dom drar in på detta.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nu är ju inte ljud och Apple Carplay samma sak. Ljud via 3,5mm kan ersättas med en adapter i lightning-kontakten eller Bluetooth, vilket finns i alla bilar. Apple Carplay kräver även data, inte bara ljud. Och jag skulle nog säga att i dom flesta bilar efter 2015 så är Apple Carplay/Android Auto mer vanligt än 3,5mm uttaget.

Det är ju det jag säger, det är samma problem då man helt enkelt får använda en adapter. Det är inte så att Apple Carplay på något sätt är magiskt och inte skulle fungera med en adapter bara för att Apple tvingas använda USB-C. Är det inte dessutom så att Apple Carplay i många bilar ansluts via USB i andra änden redan? Då är enda problemet att man får byta kabel.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Usb-c är extremt enkelt och standardiserat, det definierar designen på en kontakt, passar kontakterna så fungerar usb-c. Det som många däremot felaktigt tror är att usb-c säger nått om vad kontakten har för funktion.

Att två kablar som ser likadana och utbytbara ut ger helt olika utfall är inte precis konsumentvänligt. De kan ha olika överföringshastighet, effektöverföring och, ja, funktion (som t.ex. USB-2, USB-3, thunderbolt...). Helt klart ett område som skulle må bra av ytterligare standardisering, åtminstone i fråga om märkning.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av deltascu:

Att två kablar som ser likadana och utbytbara ut ger helt olika utfall är inte precis konsumentvänligt. De kan ha olika överföringshastighet, effektöverföring och, ja, funktion (som t.ex. USB-2, USB-3, thunderbolt...). Helt klart ett område som skulle må bra av ytterligare standardisering, åtminstone i fråga om märkning.

Jag håller med men det har egentligen inget med usb-c att göra, problemet är att folk tror att usb-c inte bara är en kontakt utan tror att det innebär nån viss funktion.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Det är ju det jag säger, det är samma problem då man helt enkelt får använda en adapter. Det är inte så att Apple Carplay på något sätt är magiskt och inte skulle fungera med en adapter bara för att Apple tvingas använda USB-C. Är det inte dessutom så att Apple Carplay i många bilar ansluts via USB i andra änden redan? Då är enda problemet att man får byta kabel.

Jag ser det som positivt om Apple går över USB-C. Det du sa, som jag svarade på, var att problemet med Apple Carplay var samma som med 3,5mm. Jag menade på att 3,5mm uttaget redan har en ersättare, Bluetooth eller adapter via lightninguttaget, medan Apple Carplay inte har en ersättare och därmed skulle sakna en lösning om telefonen blev portlös.

Hur du får för dig att jag sagt något om att Apple Carplay är magiskt vet jag inte. Idag finns det adptrar för Carplay för bilen och det fungerar inte perfekt, jag har en, och därför skulle det vara en stor förlust om iphone blev portlös.

Så mer än gärna, ge mig USB-C på iphone, ingen blir gladare än jag!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Jag ser det som positivt om Apple går över USB-C. Det du sa, som jag svarade på, var att problemet med Apple Carplay var samma som med 3,5mm. Jag menade på att 3,5mm uttaget redan har en ersättare, Bluetooth eller adapter via lightninguttaget, medan Apple Carplay inte har en ersättare och därmed skulle sakna en lösning om telefonen blev portlös.

Hur du får för dig att jag sagt något om att Apple Carplay är magiskt vet jag inte. Idag finns det adptrar för Carplay för bilen och det fungerar inte perfekt, jag har en, och därför skulle det vara en stor förlust om iphone blev portlös.

Så mer än gärna, ge mig USB-C på iphone, ingen blir gladare än jag!

Jag har ett minne av att jag läste något om en adapter för trådlös carplay, alltså som kopplades in i bilens USB och sen mot telefonen med WiFi eller vad som nu används. Vet inte om det funkar lika bra dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har ett minne av att jag läste något om en adapter för trådlös carplay, alltså som kopplades in i bilens USB och sen mot telefonen med WiFi eller vad som nu används. Vet inte om det funkar lika bra dock.

Kan säga att det gör det inte. Jag har en till min bil och det fungerar för det mesta som det ska. Det är dock en kort delay på 1-2 sekunder på allt man gör vilket är frustrerande. T.ex. när man byter låt så tar det ett par sekunder. Värst är vid ett telefonsamtal, då samtalet är 1-2 sekunder släpande. I en bil med support för trådlös Carplay så fungerar det super!

Egentligen är ju det här mer ett problem att biltillverkarna inte implementerar trådlös Carplay/Auto men eftersom bilindustrin är så jävla långsamma så tycker iallafall jag att det vore dumt av Apple att ta bort porten helt. Vi får väl se.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Kan säga att det gör det inte. Jag har en till min bil och det fungerar för det mesta som det ska. Det är dock en kort delay på 1-2 sekunder på allt man gör vilket är frustrerande. T.ex. när man byter låt så tar det ett par sekunder. Värst är vid ett telefonsamtal, då samtalet är 1-2 sekunder släpande. I en bil med support för trådlös Carplay så fungerar det super!

Egentligen är ju det här mer ett problem att biltillverkarna inte implementerar trådlös Carplay/Auto men eftersom bilindustrin är så jävla långsamma så tycker iallafall jag att det vore dumt av Apple att ta bort porten helt. Vi får väl se.

Det kan ju bli så att de bygger en helt egen lösning för detta, det är ju liksom the apple way. Alltså något liknande den där adaptern men bättre, kanske med lite intern kraft att hantera saker så att upplevelsen av fördröjningar minskar eller så. Eller kanske en som bara är trådlös som den trådlösa laddningen, alltså att du måste lägga telefonen på en matta eller platta som är kopplad med sladd till bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan ju bli så att de bygger en helt egen lösning för detta, det är ju liksom the apple way. Alltså något liknande den där adaptern men bättre, kanske med lite intern kraft att hantera saker så att upplevelsen av fördröjningar minskar eller så. Eller kanske en som bara är trådlös som den trådlösa laddningen, alltså att du måste lägga telefonen på en matta eller platta som är kopplad med sladd till bilen.

haha ja det vore superpuckat! Jag hoppas verkligen inte det

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Och hur löjligt är inte det? Är det så jobbigt att byta till en lightning-kabel på nattduksbordet? Tar 20 sekunder.

Alla släpar inte med sig nattduksbordet överallt.
Man har vissa prylar som man vill kunna ladda i princip överallt, ibland har man med laddkabel ibland inte. Att köpa en pryl som har en väldigt ovanlig laddlkabel som inte på något sätt är bättre är bara skit.
Jag själv undviker alla såna prylar och försöker standardisera lösningarna. Som att köpa samma märke på elverktyg och inte ha en drös olika. Där vissa säger hur jobbigt är det att plugga i rätt laddare. Men det handlar om att jag inte har en laddstation precis överallt till hands för alla fabrikat.