EU närmare USB Type-C som standard för mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Inte en dag för sent.
Bra att sådana som Apple får sig kring skallen lite för att ha kontakter ingen annan använder. Men det tillhör inte det amerikanska att följa "världens standarder" utan man tror sig veta bäst.

Frågan är ju om vi ens hade sett skymten av USB-C om det inte vore för att Apple släppte Lightning?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tror till 100% att Apple hellre tar bort porten helt än att köra USB-C. De kommer ’våga’ det nu när alla kör trådlösa laddare och hörlurar, för att inte prata om magsafe...

Mår lite dåligt bara att tänka på Tim säga dessa saker

Fast alla gör ju inte det... jag laddar via trådlöst hemma, men inte i bilen t.ex. Sen anv. jag ju "aux-kabeln" ibland också.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.7Ghz | 32Gb DDR4@3600 | AMD Radeon RX 9070 XT :: >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gender Bender:

Frågan är ju om vi ens hade sett skymten av USB-C om det inte vore för att Apple släppte Lightning?

Det är klart vi hade fått en ny standard, micro-B för USB 3 var ju en katastrof på alla sätt och vis, utom kanske bakåtkompatibiliteten med USB 2 micro-B. Men den kanske inte hade varit vändbar förstås.

Permalänk
Viking
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla släpar inte med sig nattduksbordet överallt.
Man har vissa prylar som man vill kunna ladda i princip överallt, ibland har man med laddkabel ibland inte. Att köpa en pryl som har en väldigt ovanlig laddlkabel som inte på något sätt är bättre är bara skit.
Jag själv undviker alla såna prylar och försöker standardisera lösningarna. Som att köpa samma märke på elverktyg och inte ha en drös olika. Där vissa säger hur jobbigt är det att plugga i rätt laddare. Men det handlar om att jag inte har en laddstation precis överallt till hands för alla fabrikat.

Jag köper att man hade föredragit att ha USB-C. Men när mobilen har 8h+ lång batteritid så kan jag inte förstå hur USB-C kan vara avgörande i ett köp. Ladda mobilen över natten så behöver du aldrig ens tänka på kabeln.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är tråkigt att det ska behövas en standardisering på det här viset, kommer vi alltid sitta fast i USB-C nu? Jag må va en Apple fanbiy, men dom har skitit i det blå skåpet här. Om dom inte var så extremt trångsynta å vägrade gå över till USB-C tror jag inte intresset hos EU hade varit lika stort. Jag hade älskat USB-C på mina senaste iphones!

Marknaden är inte redo att ta bort porten. Många bilar har inte trådlös Apple Carplay t.ex. Men det skiter väl Apple i.

Det är lugnt, du ska se att asen tar bort porten och sen säljer en adapter för endast 1495:- som säkert funkar jättebra... Giriga svin, inte för att android på nåt vis är perfekt men jag kan störa mig så sjukt mycket på Apples översittarfasoner, t ex att du som användare inte kan ens bestämma hur ikonerna ska vara på hemskärmen, t9 calling, inte möjlighet att backuppa på annat är i cloud, fråga dig VARJE DAG om du inte ska köpa iCloud för xkr i månaden, fast jag inte vill, osv.
Fick iphone via jobbet men lämnade tillbaka den efter ett par månader, usch

Visa signatur

Den är så gammal så specifikationerna är suddiga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Mickro usb var/är värdelöst i längden så det trir jag.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

Det är lugnt, du ska se att asen tar bort porten och sen säljer en adapter för endast 1495:- som säkert funkar jättebra... Giriga svin, inte för att android på nåt vis är perfekt men jag kan störa mig så sjukt mycket på Apples översittarfasoner, t ex att du som användare inte kan ens bestämma hur ikonerna ska vara på hemskärmen, t9 calling, inte möjlighet att backuppa på annat är i cloud, fråga dig VARJE DAG om du inte ska köpa iCloud för xkr i månaden, fast jag inte vill, osv.
Fick iphone via jobbet men lämnade tillbaka den efter ett par månader, usch

Tack, då vet jag vad du tycker. Själv tycker jag det dåliga med Apple är värt det för att slippa Android.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Jag köper att man hade föredragit att ha USB-C. Men när mobilen har 8h+ lång batteritid så kan jag inte förstå hur USB-C kan vara avgörande i ett köp. Ladda mobilen över natten så behöver du aldrig ens tänka på kabeln.

Två saker. +8h är inte för storanvändarna. Och många är borta betydligt längre än 8h. En vanlig arbetsdag för mig när åkte till jobbet var 12h. Ibland med lite Afterwork och annat lugnt 18h.

Nej självklart bör ens vanliga prylar vara så att de går att ladda på så många ställen som möjligt. ibland är detta svårt. Liksom att elverktyg inte kör usb c beror på att usb c har varit för klen. Men viss elverktyg börjar få kontakten nu.

Sedan angående avgörande i ett köp så finns det många faktorer. Att inte ha usb c är bara en av de faktorer som gör köpet som sämre, kanske kan det kompenseras med annat. Som när man ska välja en systemkamera. Att kameran har usb c eller inte är bara en parameter. För mig är dock paramtetern värt en hel del, då jag är trött på alla kablar som man ska fylla ens fickor och väskor med.
Så om man laddar ens elektronik med usb c så behöver man ändå ha en massa kablar, men man behöver inte ha lika många.
Av samma anledning har jag slutat använda mina gamla usb ssd med den där dubbelusb porten vad den nu heter. Det blir en extra kabel att ha överallt.
Där idongel förespråkarna säger hur jobbigt är det att släpa med en skottkärra med alla adapters som man hela tiden behöver ha.

Permalänk
Medlem

Hade ju hoppats vi skulle få magnetiska kontakter som inte riskerar att bryta sönder port eller kontakt. Detta är ju skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

Det är lugnt, du ska se att asen tar bort porten och sen säljer en adapter för endast 1495:- som säkert funkar jättebra...

Du verkar inte ha haft en iPhone i dina ägor de senaste 5 åren

Ang. adapter, så skaffade jag en liten USB-C till Lightning adapter på Fyndiq för 49:-.

https://fyndiq.se/produkt/maxlife-usb-c-till-lightning-adapte...

Antar att vi har olika sätt att se på "problem". Jag har även ett gäng motsvarande adaptrar för Micro-USB till Lightning. Tycker att Apple varit ganska konsekventa med Lightning sedan 2012, medan andra tillverkare inte varit konsekventa kring USB-kontakterna. Finns på tok för många telefoner som envisas med Micro-USB än idag.

Permalänk
Viking

Två saker. +8h är inte för storanvändarna. Och många är borta betydligt längre än 8h. En vanlig arbetsdag för mig när åkte till jobbet var 12h. Ibland med lite Afterwork och annat lugnt 18h.

Och då sitter du med mobilen konstant förstår jag.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mordekai:

Hade ju hoppats vi skulle få magnetiska kontakter som inte riskerar att bryta sönder port eller kontakt. Detta är ju skit.

Apple äger patenten för sådan teknik så det är svårt att få det som standard.

Skrivet av walkir:

Ang. adapter, så skaffade jag en liten USB-C till Lightning adapter på Fyndiq för 49:-.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse4.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.pcLO8uhSWAqzcT8xegUqvAAAAA%26pid%3DApi&f=1

Antar att vi har olika sätt att se på "problem".

Adaptern som diskuterades var ifall nästa Iphone blir helt portlös, och då en adapter för trådbunden CarPlay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jepp:

https://patents.google.com/patent/US7311526B2/en

Men patentet är faktiskt mer begränsat än man kan tro, det borde gå att designa runt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Usb c som standard behöver redas ut först, därefter bör de gälla med allt. Logitech kör än idag med micro usb t.ex. Sen föredrar jag lightning, känns bara bättre då usb c kontakten lyckas repa enheter väldigt ofta men såklart begränsningarna hos lightning suger.

Permalänk
Medlem

I'm a simple man. No USB-C = no buy.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Rekordmedlem

Nej självklart bör ens vanliga prylar vara så att de går att ladda på så många ställen som möjligt. ibland är detta svårt. Liksom att elverktyg inte kör usb c beror på att usb c har varit för klen. Men viss elverktyg börjar få kontakten nu.

Sedan angående avgörande i ett köp så finns det många faktorer. Att inte ha usb c är bara en av de faktorer som gör köpet som sämre, kanske kan det kompenseras med annat. Som när man ska välja en systemkamera. Att kameran har usb c eller inte är bara en parameter. För mig är dock paramtetern värt en hel del, då jag är trött på alla kablar som man ska fylla ens fickor och väskor med.
Så om man laddar ens elektronik med usb c så behöver man ändå ha en massa kablar, men man behöver inte ha lika många.
Av samma anledning har jag slutat använda mina gamla usb ssd med den där dubbelusb porten vad den nu heter. Det blir en extra kabel att ha överallt.
Där idongel förespråkarna säger hur jobbigt är det att släpa med en skottkärra med alla adapters som man hela tiden behöver ha.

En laddplatta för qi kostar från 20 kr på kinasiterna och 50kr på Ikea så det är ju inte så dyrt att ha en laddplatta på jobbskrivbordet heller som du lägger telefonen på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av wargreymon:

Vad exakt ska Apple innovera med trådlösladdning? Apple har ju konstant legat efter när det kommer till batteri och laddning på iPhone jämfört med andra telefoner, men helt plötsligt ska de innovera?

Ja detta kanske blir gnistan som gör att dom kommer loss, vi får se helt enkelt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det tror jag inte, finns massor av sådana här lösningar på marknaden.
https://www.teknikdelar.se/sign-magnetisk-kontakt-usb-c

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En laddplatta för qi kostar från 20 kr på kinasiterna och 50kr på Ikea så det är ju inte så dyrt att ha en laddplatta på jobbskrivbordet heller som du lägger telefonen på.

200m förlämningskabel säljer de ibland ut för 99kr och då kan man röra sig 200m från kontakten.
Skämt åsido vissa är beroende av att ha ström till viss utrustning hela tiden. Man undviker prylar som behöver ha egna unika laddare. När det gäller lightingkontakten så om man vistas i vissa kretsar så kanske en sådan kabel ligger överallt. I mina kretsar gör det inte och det är inte före precis nyligen som usb c blev en så otrolig populär kabel att man aldrig behöver fundera på om en sådan kabel finns. Hoppar man in in i en ny traktor så nog kan man räkna med en sådan kabel finns i den.

Jag minns ej min första mobil med usb c. Jag visste dock att jag skulle få plågas de första åren med att ha problem att hitta en laddkabel överallt. Sakta men säkert skaffade en kollega en ny usb c mobil, sedan en till och idag så enbart usb c. Även om viss utrustning som plc har usb micro än idag.

Jag själv äger en Appeltv använder den knappt. Typ 1 gång per år behöver jag ladda fjärrkontrolllen. Oj så mycket smidigare det är att jag den gång ska behöva leta fram en lighting kontakt istället för att plugga i den i någon av de usb c kablar som ligger i princip överallt.

Man kan argumentera att 1 gång per år att leta upp laddkabel är inget att bry sig om. Men jag betalade 2000kr för lådan för ett halvår sedan och borde få lite mer positiv upplevelsekänsla. En helt annan sak om jag rotade fram något i en låda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Logitech kör än idag med micro usb t.ex.

Logitech kör USB-C på allt de har lanserat de senaste åren. Se MX Keys, MX Master 3, MX Anywhere 3. Bägge de två sista är minimala uppdateringar från 2S där den enda väsentliga skillnaden är byte från micro-USB till USB-C. Även headset och sånt kör USB-C om de är nya.

Däremot fortsätter Logitech sälja gamla grejer rätt länge, och där är det micro-USB.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Apple har ju usb-c till iPaddarna, använder den till vår Nintendo Switch.. så den som kom med switchen sitter i dockan

är väl ganska säkert att mobilerna kommer gå samma väg, det man förlorar på lighting tar man igen på billigare tillverkning med standardiserad laddport

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jaså, kan man flytta ikoner och byta din launcher? Den Iphonen har jag inte hört talas om.....

Pratade om när apple blir "modiga" nog att ta bort porten från telefonen och hur det ska funka med bilar som har trådbunden carplay

Antar att vi har olika sätt att se på "problem". Jag har även ett gäng motsvarande adaptrar för Micro-USB till Lightning. Tycker att Apple varit ganska konsekventa med Lightning sedan 2012, medan andra tillverkare inte varit konsekventa kring USB-kontakterna. Finns på tok för många telefoner som envisas med Micro-USB än idag.

Konsekventa på iphone ja, men allt annat har ju fått usb c, till och med kabeln som följer med till iphonen har ju usb c i änden! 🤣 tycker att de är så konstigt besatta med att ha den kvar på iPhone/ipod...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

Apple har ju usb-c till iPaddarna, använder den till vår Nintendo Switch.. så den som kom med switchen sitter i dockan

är väl ganska säkert att mobilerna kommer gå samma väg, det man förlorar på lighting tar man igen på billigare tillverkning med standardiserad laddport

Det enda de ser är väl förlusten när de inte får licenspengar för "made for iPhone"..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kel:

Det enda de ser är väl förlusten när de inte får licenspengar för "made for iPhone"..

mmm, fast med proprietära chip & appleskatt går det nog ganska bra ändå… påslagen för mer lagring är ju rent löjlig inom datorsegmentet

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Factorial112:

det man förlorar på lighting tar man igen på billigare tillverkning med standardiserad laddport

Nej det gör de nog inte, Licenserna på Lightning är höga för vad det är för produkt, från början tog de $10 per kontakt men det har minskat till $4, totalt står licenser för ca 0,5% av deras intäkter som 2021 var $365,8 miljarder så det blir väl $7,3 miljarder från licenskostnader, visserligen inte bara Lighning men det sägs handla om ett par miljarder bara från den kontakten så de kommer att minska sin vinst om de tvingas använda usb c.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det gör de nog inte, Licenserna på Lightning är höga för vad det är för produkt, från början tog de $10 per kontakt men det har minskat till $4, totalt står licenser för ca 0,5% av deras intäkter som 2021 var $365,8 miljarder så det blir väl $7,3 miljarder från licenskostnader, visserligen inte bara Lighning men det sägs handla om ett par miljarder bara från den kontakten så de kommer att minska sin vinst om de tvingas använda usb c.

nja, svarar som ovan… tillverkningen blir billigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Surt, blir ju en hel del utrustning här hemma som blir värdelös. Kommer ta några år innan miljönyttan faktiskt ligger plus.

Hur skulle befintlig utrustning kunna påverkas negativt av detta? Detta handlar ju om framtiden, inte att det man äger nu ska ändras.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Logitech kör USB-C på allt de har lanserat de senaste åren. Se MX Keys, MX Master 3, MX Anywhere 3. Bägge de två sista är minimala uppdateringar från 2S där den enda väsentliga skillnaden är byte från micro-USB till USB-C. Även headset och sånt kör USB-C om de är nya.

Däremot fortsätter Logitech sälja gamla grejer rätt länge, och där är det micro-USB.

G915 är relativt ny, även många av deras senare gamingmöss.

Permalänk
Medlem

Apple hade ju USB-C på både Ipad och telefoner ett tag.
Min Ipad Pro har USB-C.
Dessutom har ju Apple laddarna på de nya telefonerna och Ipad USB-C kontakt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Vi har numera USB-C som enda laddningsanslutning på våra bärbara Dell och det suger. Problemet är att kontakten på moderkortet lossnar i lödningen väldigt lätt medan den gamla klassiska stora runda kontakten är helt problemfri. Flera medarbetare som har råkat ut för detta och ingen av dem är särskilt våldsam.

Dessutom tillkommer det att batterierna numera är inbyggda i datorn och det skapar nya problem när man fått en dator som gått totalt i baklås eller att kontakten på moderkortet gått sönder så att det inte går att ladda datorn.