När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Tänkte investera i en riskokare och har snöat in mig på en Zoji.

Är det Amazon som gäller?
Yumsia verkar ha helt slut på lager.

Jag skulle gissa på Amazon. Hade också tänkte en Zoji först, men hittade ingen med induktion, så för mig blev det en Yumasia (som verkar finnas på lager på Svenska Amazon)

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B07WHD5P27/ref=ppx_yo_d...

Använder den varje vecka, blir bara mer och mer nöjd med den
Har kört både longgrain, shortgraim och Umami settingen, alla med super bra resultat. Inte testat brunt ris eller Gaba settingen än.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Jag skulle gissa på Amazon. Hade också tänkte en Zoji först, men hittade ingen med induktion, så för mig blev det en Yumasia (som verkar finnas på lager på Svenska Amazon)

https://www.amazon.se/-/en/gp/product/B07WHD5P27/ref=ppx_yo_d...

Använder den varje vecka, blir bara mer och mer nöjd med den
Har kört både longgrain, shortgraim och Umami settingen, alla med super bra resultat. Inte testat brunt ris eller Gaba settingen än.

Tack för tipset!
Den där "plattan" som följer med, är det för att kunna ånga grönsaker?

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton89:

Tack för tipset!
Den där "plattan" som följer med, är det för att kunna ånga grönsaker?

yes, den hänger på överkanten av grytan när man stänger den. finns ett gäng recept i instruktionsboken för ångning. Har faktiskt testat den en gång med (dumplings). Men kommer nog inte använda den till det primärt, då jag tycker utan är förliten om man lagar till mer än en/två personer. Bättre att ånga i separat tillbehöer för en vanlig större gryta.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Xiaomi är riktigt bra

Permalänk
Medlem

I brist på bättre tråd så frågar jag här.
Behöver tips på bra riskokare, behöver egentligen inte vara så avancerad, koka ris duger egentligen gott men roliga finesser är ju alltid kul, kanske inte frugan alltid håller med om dock.
Budget är max 1000:- hur långt kommer man med det?

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Nvidia 1660 Super Tangentbord:Xtrfy K4 TKL Mus:Rival 3 Ljud:Creative SB GS3
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 14 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

I brist på bättre tråd så frågar jag här.
Behöver tips på bra riskokare, behöver egentligen inte vara så avancerad, koka ris duger egentligen gott men roliga finesser är ju alltid kul, kanske inte frugan alltid håller med om dock.
Budget är max 1000:- hur långt kommer man med det?

Yum Asia har två, en strax under ditt maxtak och en bättre strax över ditt maxtak:
https://yum-asia.com/eu/product/kumo-yumcarb-advanced-fuzzy-l...
https://yum-asia.com/eu/product/panda-mini-advanced-fuzzy-log...

Den lite dyrare är mycket populär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Yum Asia har två, en strax under ditt maxtak och en bättre strax över ditt maxtak:

Mini pandan finns under 1000:- hos Amazon: https://www.amazon.se/Yum-Asia-riskokare-matlagningsfunktione...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bea:

... Men med brittisk strömkontakt, så man får lägga till en adapter också.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Ser ut som om det räcker med en annan sladd än den som levereras med riskokaren. Många sladdar har man liggande från gamla apparater, annars kostar en från Kjell&Co runt 70 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jasså? Så tolkar inte jag det:
"220-240V, 50Hz med löstagbar EU-Schuko-nätsladd. TVÅÅRS GARANTI ingår som standard från tillverkaren"
Är inte det en "vanlig sladd"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Ska tillägga att jag precis beställde en yumcarb-kokare själv, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Min Yumasia Bamboo mår fortfarande lika bra som ny. Perfekt resultat varje gång. Kommer inte ihåg men skulle gissa på 5 år nu

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Min Yumasia Bamboo mår fortfarande lika bra som ny. Perfekt resultat varje gång. Kommer inte ihåg men skulle gissa på 5 år nu

Min Zojirushi är runt 9-10 år gammal men fungerar perfekt. Batteriet, som ska hålla igång klockan och göra att den minns mina inställningar, tog slut för ett tag sen men den fungerar lika bra ändå.

lite för många bokstäver ...
Permalänk
Medlem

Fick god mat av mor i helgen. Men, kastrullkokt ris 🥺 Nej, det blir en Black Friday-Bamboo till henne i jul!

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mulfuß:

Fick god mat av mor i helgen. Men, kastrullkokt ris 🥺 Nej, det blir en Black Friday-Bamboo till henne i jul!

Grejen med riskokare är väl bekvämlighet? Riset kommer inte smaka annorlunda för det kokats i en kastrull.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Vad är fördelen med en riskokare mot att göra det själv eller köra uncle bens boil in bag? Är det för att folk tycker det är svårt att koka ris? går det snabbare med riskokare?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad är fördelen med en riskokare mot att göra det själv eller köra uncle bens boil in bag? Är det för att folk tycker det är svårt att koka ris? går det snabbare med riskokare?

ingen säger det bättre än den legendariske riceclockern

Varför riskokare?

Visa signatur

- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Riset blir alltid bra i riskokare, i kastrull blir det hyfsat bra ibland och vid enstaka tillfällen riktigt bra. Uncle Bens ris är så förbehandlat att det inte ska klibba utan varje riskorn för sig och förbehandlingen som drar ner koktiden gör att jag tycker att det är ungefär lika gott att tugga papper. Jag har använt riskokare i 40 år och riskokarna har bara blivit bättre för varje ny riskokare. Nu håller de riktigt bra så jag är bara inne på den fjärde. Det har alltid blivit en Zujiroshi som ju är dyrare än genomsnittet men jag tycker det har betalat sig.

Dessutom använder jag bara japanskt ris, i undantagsfall har det blivit kinesiskt och då alltid rundkornigt ris. Allt japanskt ris är rundkornigt. Aldrig smaksatt eller parfymerat ris och aldrig jasminris (som inte behandlas, smaken och doften är det risets naturliga smak och doft) och inte basmatiris (som får sin smak genom lagring)

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Riset blir alltid bra i riskokare, i kastrull blir det hyfsat bra ibland och vid enstaka tillfällen riktigt bra. Uncle Bens ris är så förbehandlat att det inte ska klibba utan varje riskorn för sig och förbehandlingen som drar ner koktiden gör att jag tycker att det är ungefär lika gott att tugga papper. Jag har använt riskokare i 40 år och riskokarna har bara blivit bättre för varje ny riskokare. Nu håller de riktigt bra så jag är bara inne på den fjärde. Det har alltid blivit en Zujiroshi som ju är dyrare än genomsnittet men jag tycker det har betalat sig.

Dessutom använder jag bara japanskt ris, i undantagsfall har det blivit kinesiskt och då alltid rundkornigt ris. Allt japanskt ris är rundkornigt. Aldrig smaksatt eller parfymerat ris och aldrig jasminris (som inte behandlas, smaken och doften är det risets naturliga smak och doft) och inte basmatiris (som får sin smak genom lagring)

Vet man hur man kokar ris i kastrull så behövs ingen riskokare. Vet inte, men kanske har folk problem med att göra något så enkelt som att koka ris?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Vet man hur man kokar ris i kastrull så behövs ingen riskokare. Vet inte, men kanske har folk problem med att göra något så enkelt som att koka ris?

Ändå finns det mängder av video och instruktioner på nätet avseende hur man kokar ris så det blir perfekt så det verkar som om många tycker att det är svårt. Inte jag för jag använder riskokare. Det är bekvämt och blir alltid perfekt. Jag äter mycket ris och alltid klibbigt ris eftersom vi nästan alltid äter ris med pinnar (som jag hanterar sedan jag var barn)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Grejen med riskokare är väl bekvämlighet? Riset kommer inte smaka annorlunda för det kokats i en kastrull.

Jo, men i det här fallet blev det ojämnt kokt också. Vissa delar var ok, andra lite al dente…

Tror hon gick på känsla på riset, sen log fokus helt på maten som var fin-fin. Trist bara att riset blev utan kärlek.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Visade damen ditt inlägg varpå hon sa: NEJ jag har skåpen fulla med dina mat maskiner som du använder 2 gånger innan du tröttnar, inte en till
löste sig det snabbt då antar jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Visade damen ditt inlägg varpå hon sa: NEJ jag har skåpen fulla med dina mat maskiner som du använder 2 gånger innan du tröttnar, inte en till

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Låt damen koka riset (inget ont menat).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:
Skrivet av serafim:

Låt damen koka riset (inget ont menat).

Hon kokar oftast riset...så egentligen har jag ju redan en ris kokare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Riskokerska 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Det har jag också men min riskokare bestämmer inte, den bara kokar riset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så är vi också hemma. Men riskokaren är den vi använder mest faktiskt. Därefter kommer vakumförpackare följt av sous vide.
Köksassistent, matberedare, mixer, våffeljärn, sandwich maker, osv osv kanske inte lika ofta men de är riktigt bra när man gör nåt större parti.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tteodorw:

Riskokerska 👍

Den har tillägget riskokare 2.0

Skrivet av serafim:

Det har jag också men min riskokare bestämmer inte, den bara kokar riset

Installera lite tillägg så funkar den bättre, kan rekommendera jämställdhet 1.0. Utöver att koka riset så servar den numer sin egen bil med byte av olja och diverse filter. Byter däck och gör massor av andra saker. Så sök upp lite tillägg så blir livet enklare

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Så är vi också hemma. Men riskokaren är den vi använder mest faktiskt. Därefter kommer vakumförpackare följt av sous vide.
Köksassistent, matberedare, mixer, våffeljärn, sandwich maker, osv osv kanske inte lika ofta men de är riktigt bra när man gör nåt större parti.

hmm kanske får smita iväg och köpa en ändå låter det som

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

I mitt fall ex har jag bara 2 plattor och en riskokare är då övervärderligt.
Sen äter jag ibland ris på morgonen, och ställer då timern så det är färdigt när jag vaknar.

Vissa gillar kaffedoften när de vaknar på morgonen, jag älskar doften av nykokt ris när man vaknar

Men nej, man kan göra precis lika bra ris med kastrull.
Sen förutsätter jag när vi pratar bra ris vi inte pratar om skit som uncle bens och sådant som man sett nämnas här ibland