Diskar till RPi4 NAS (Argon EON)

Permalänk

Diskar till RPi4 NAS (Argon EON)

Halloj!

Fick precis hem min Argon EON som jag kickstartat. Den är baserad på en Raspberry Pi 4 8GB.

Jag kommer primärt använda NASen för:
lagring av film, primärt i 1080, men även några i 4k
Plex server för att streama denna media till min TV.

Jag tänker mig en "användbar" lagringskapacitet på minst 8 TB.
Den stödjer 2x3.5" + 2x2.5" eller 4x2.5".

Nu till min fråga: Vad ska jag sätta i för diskar? Och vilken RAID conf är rimlig? Är det värt att köra någon SSD som cache?
Har inga diskar just nu - så hur hade ni tänkt?

Permalänk
Medlem

Vilket OS hade du tänkt köra?

Kan rekommendera att du köper externa hårddiskar och plockar ut hårddisken från skalet (s.k. "chucking"), de brukar ofta hamna på rea och blir riktigt bra bang for the buck. Typ WD My Book 12TB går för under 2500kr till och från.

Då skulle du kunna köra raid 1 om du behöver redundansen, men ser inte riktigt meningen med att köra SSD cache om du enbart ska lagra filmer på den. Då kommer 1 gbps ethernet ändå vara bottleneck. Hade det varit blandad data (ex. många små filer) och om du hade tänkt köra fler tjänster än plex som skriver mycket till diskarna hade det nog varit mer värt.

Om du inte behöver redundansen (eftersom det troligtvis är data du bara kan ladda ner igen om nån disk skulle dö), så tycker jag det är bättre att kanske gå på två 8TB eller 10TB diskar som du kör utan raid för extra lagringskapacitet.

Kan också rekommendera Jottaclouds Personal plan för backup. Då får du "unlimited" lagring för 80 kr i månaden. Enda begränsiningen är att de stryper din uppladdningshastighet i jämna steg efter 5TB.

Permalänk
Skrivet av martengooz:

Vilket OS hade du tänkt köra?

Kan rekommendera att du köper externa hårddiskar och plockar ut hårddisken från skalet (s.k. "chucking"), de brukar ofta hamna på rea och blir riktigt bra bang for the buck. Typ WD My Book 12TB går för under 2500kr till och från.

Då skulle du kunna köra raid 1 om du behöver redundansen, men ser inte riktigt meningen med att köra SSD cache om du enbart ska lagra filmer på den. Då kommer 1 gbps ethernet ändå vara bottleneck. Hade det varit blandad data (ex. många små filer) och om du hade tänkt köra fler tjänster än plex som skriver mycket till diskarna hade det nog varit mer värt.

Om du inte behöver redundansen (eftersom det troligtvis är data du bara kan ladda ner igen om nån disk skulle dö), så tycker jag det är bättre att kanske gå på två 8TB eller 10TB diskar som du kör utan raid för extra lagringskapacitet.

Kan också rekommendera Jottaclouds Personal plan för backup. Då får du "unlimited" lagring för 80 kr i månaden. Enda begränsiningen är att de stryper din uppladdningshastighet i jämna steg efter 5TB.

Tack för tipsen!

Har inte riktigt bestämt mig för OS, hört att Openmediavault är populärt - men är också öppen för förslag (Känner mig tämligen bekväm med linux, så kan också bygga upp någon egen lösning på någon basic distro)

Permalänk

Rörande chucking (samma som "Shucking" I guess?)

Från WD finns det både Elements och My Book (som du nämnde). Är det någon skillnad om man bara ska plocka ur disken?
Det skiljer bara någon hundring

Elements: https://www.proshop.se/Haarddisk-extern/WD-Elements-Desktop-U...
My Book: https://www.proshop.se/Haarddisk-extern/WD-My-Book-NEW-BBGB01...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Rörande chucking (samma som "Shucking" I guess?)

Från WD finns det både Elements och My Book (som du nämnde). Är det någon skillnad om man bara ska plocka ur disken?
Det skiljer bara någon hundring

Elements: https://www.proshop.se/Haarddisk-extern/WD-Elements-Desktop-U...
My Book: https://www.proshop.se/Haarddisk-extern/WD-My-Book-NEW-BBGB01...

Sorry ska vara "shucking" såklart

Hört att det ska vara nån skillnad på dem enl. reddit, men personlighen har jag köpt båda och kan inte se eller märka nån större skillnad på dem utöver modellnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Tack för tipsen!

Har inte riktigt bestämt mig för OS, hört att Openmediavault är populärt - men är också öppen för förslag (Känner mig tämligen bekväm med linux, så kan också bygga upp någon egen lösning på någon basic distro)

Tror att OMV är rimligt för ett sånt här projekt, men inte använt själv. Kör Unraid på min egna plex server, men det går tyvärr inte till arm processorer. Amahi verkar också vara lite lockande, men du får nog efterforska på detta själv

Permalänk
Medlem

Har dom inte ändrat specs nyligen så är max diskstorlek 10TB/st så lite onödigt att köpa större.
Jag kör en Pi4 8GB med OMV 6 och just nu bara 2 st 6TB 3,5" diskar i ett IcyBox externt chassi, funkar riktigt bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Har dom inte ändrat specs nyligen så är max diskstorlek 10TB/st så lite onödigt att köpa större.
Jag kör en Pi4 8GB med OMV 6 och just nu bara 2 st 6TB 3,5" diskar i ett IcyBox externt chassi, funkar riktigt bra.
https://i.postimg.cc/C5R0Xjkq/Pi4-NAS.jpg

Intressant - på ett ställe på deras kickstarter säger dom "Maximum single disk size 18TB" och ett annat "Maximum capacity of each HDD bay is 10 TB for a total of 40 TB capacity."

Tack för heads up!

Permalänk
Medlem

Fick också precis hem min Argon EON 👍 Jag kör sedan tidigare OMV med en Plex server och det har fungerat kanon och kommer användas även nu i EON:en. Så den setupen rekommenderas.

Angående diskar kör jag dock endast en 3,5a så där överlåter jag tipsen från andra 🙂

Permalänk

För dom som är intresserade så ställde jag en fråga på deras forum (https://forum.argon40.com/t/18tb-or-10tb-max-per-hard-drive/2...) kring just förvirringen runt max storlek på diskar. Förvirringen verkar dock fortsätta och det råder debatt kring om det är power supply, Raspberry Pi:n eller något annat som är bottlenecken.

Om nu dess powersupply (60W) skulle vara bottlenecken - vad drar olika diskar som max?

Permalänk
Medlem

Beror så klart på hur du värdesätter din data men jag skulle köpt NAS diskar om jag skulle köra dem i raid. Typ WD red, Segate Ironwolf eller Toshiba N300.

Troligen är den största skillnaden firmware mot vanliga diskar, när en nas disk får läsfel så säger den till direkt och ditt OS tycker att det inte är ett problem, det finns ju redundant data så det löser sig. En konsument disk brukar försöka igen, igen och igen tills ditt OS kickar ut den från raiden för att den inte svarar.

Sen är det alltid värt att tänka på en backup strategi och kolla på 3-2-1 innan man gör nått val. Att ha gjort ett val och ha en plan är bättre än att förlora all sin data utan att haja hur det gick till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

För dom som är intresserade så ställde jag en fråga på deras forum (https://forum.argon40.com/t/18tb-or-10tb-max-per-hard-drive/2...) kring just förvirringen runt max storlek på diskar. Förvirringen verkar dock fortsätta och det råder debatt kring om det är power supply, Raspberry Pi:n eller något annat som är bottlenecken.

Om nu dess powersupply (60W) skulle vara bottlenecken - vad drar olika diskar som max?

Största problemet är troligen om alla diskar startar samtidigt, kan dra sjukt mycket kräm, olika mycket beroende på disktillverkare och modell. Tror du kan räkna med ca 10W/st, men som sagt kan bli mer när alla diskar ska spinna upp.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Största problemet är troligen om alla diskar startar samtidigt, kan dra sjukt mycket kräm, olika mycket beroende på disktillverkare och modell. Tror du kan räkna med ca 10W/st, men som sagt kan bli mer när alla diskar ska spinna upp.

Så om man räknar med va 10W/st, med max 2x3.5" + 2x2.5" Så borde man klara sig på 60W? (10*4 = 40w, men antar att 2.5" drar lite mindre?) Eller hur många procent mer kan dom sticka upp i när dom spinner igång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bublanski:

Så om man räknar med va 10W/st, med max 2x3.5" + 2x2.5" Så borde man klara sig på 60W? (10*4 = 40w, men antar att 2.5" drar lite mindre?) Eller hur många procent mer kan dom sticka upp i när dom spinner igång?

2,5" drar lite mindre, ja.
Kan nog dra iväg uppåt 2-4 ggr så mycket, ju större diskar desto mer.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.