Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Winterfell:

Hej,

Jag funderar på att införskaffa mig en Mayflower Arc Mk2. Primär användning kommer vara headset och mikrofon för PC-spelande. Tycker att det vore trevligt med en bra extern DAC utan drivrutinskrav samt mikrofonsingång. Har tidigare tittat på Schiit Hel 2 men den tycks aldrig komma in i lager i Schiits europeiska butik.

Min fråga är om någon av er har erfarenhet av att beställa från Mayflower Electronics webbutik. Jag antar att jag får räkna med påslag med svensk moms på något särskilt sätt - kanske fastnar produkten i tullen? Finns en massa olika fraktalternativ från 39 dollar till 159 dollar. Antingen från First Class International eller UPS och jag känner mig lite osäker då jag inte har så mycket erfarenhet att beställa produkter på detta sätt. Någon som kan guida en oerfaren?

Om ni har förslag på en alternativ extern DAC som matchar ovanstående kravbild/anvädningsområde (mikrofoningång ett måste) mottages även det tacksamt. Mina nuvarande lurar är Audio Technica ATH-M50X i kombination med en Antlion Modmic men jag funderar på att byta ut lurarna till något bättre. Har sneglat lite på Sennheiser HD 560S men lite osäker på hur lämpliga dem är för spelande... Om ni har någon input kring hörlurar får ni gärna lämna tips där också

Som tidigare svarade. Här är info från schiit-europe.com

Permalänk
Skrivet av Mumu55:

Schiit har ingen Europeisk butik. Schiit Europe är Sonority-audio.nl och dom verkar inte hålla mycket i lager. Sonority driver även https://www.auneaudio-europe.com/ och säkert fler butiker.
Beställd direkt från Schiit om du vill ha leverans.
Beställer du från utanför EU så kommer du sannolikt få betala 25% moms, eventuellt lite tull samt hanteringsavgifterna.
Räkna ut här eller räkna på beloppet inkl frakt x 1,28. Ungefär vad jag brukar få betala.
https://www.tullverket.se/sv/privat/etjansterforprivatpersone...

Tack, det hade jag missförstått. Tackar för länken till Tullverkets sida!

Permalänk
Medlem

Kan jag använda en hörlursförstärkare som försteg till en annan, med förstegsutgången via RCA-kontakter?

Det jag är ute efter är mer gain control och som input buffer, eftersom att min källa inte har egen volymkontroll. Tanken är att jag kör källa till Magni 3+, och sedan RCA ut till en OTL (TA-26) som verkar komma ut lite starkt ur portarna sett till volym, och kanske därför få ett större spelrum. Recensioner till OTL-förstärkaren verkar säga att du vill ha en källa med volymkontroll eller en förförstärkare till den.

Som sidospår hoppas jag kanske kunna köra hörlurar med lägre impedans. Och kanske slippa dela upp källan med en splitter till två olika förstärkare, eller koppla om kablar varje gång, pga lat. Men dessa sidospår är eftertanke snarare än syfte.

Så, är idén korkad eller kan det funka? Jag tänker att jag hellre frågar först än gör något dumt och förstör mina saker, bara för att jag inte har någon som helst koll på ellära. Jag har inte lyckats formulera frågan tillräckligt bra för att Google ska ge mig svar på den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

Kan jag använda en hörlursförstärkare som försteg till en annan, med förstegsutgången via RCA-kontakter?

Det jag är ute efter är mer gain control och som input buffer, eftersom att min källa inte har egen volymkontroll. Tanken är att jag kör källa till Magni 3+, och sedan RCA ut till en OTL (TA-26) som verkar komma ut lite starkt ur portarna sett till volym, och kanske därför få ett större spelrum. Recensioner till OTL-förstärkaren verkar säga att du vill ha en källa med volymkontroll eller en förförstärkare till den.

Som sidospår hoppas jag kanske kunna köra hörlurar med lägre impedans. Och kanske slippa dela upp källan med en splitter till två olika förstärkare, eller koppla om kablar varje gång, pga lat. Men dessa sidospår är eftertanke snarare än syfte.

Så, är idén korkad eller kan det funka? Jag tänker att jag hellre frågar först än gör något dumt och förstör mina saker, bara för att jag inte har någon som helst koll på ellära. Jag har inte lyckats formulera frågan tillräckligt bra för att Google ska ge mig svar på den.

Magni 3+ går att använda som linjeförsteg så du kan seriekoppla på det sätt du skriver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Magni 3+ går att använda som linjeförsteg så du kan seriekoppla på det sätt du skriver.

Tack! Allt jag behövde veta. Sen får vi se hur bra det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Hmm är det inte bara så att Paypal sköter kortbetalning då?
Och hör med Hifiman för säkerhets skull att de skeppar från EU så du slipper importera från Kina.

Fick bekräftat från Hifiman idag att endast paypal gäller inom EU. Bra tips ändå från din sida tycker jag. Läste lite om lurarna. För 900 dollars var det skit men för runt $250 verkar dom ok enligt vissa.

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Creative Aurvana Live är ju lite legendariska av en anledning. Känner du till E-Mu Walnut? Ett par "uppgraderade" Aurvana Live. Kanske värt att prova ett par. https://www.stereophile.com/content/e-mu-walnut-creative-aurv...

Jag ska pröva dessa nu i helgen och höra om jag hör någon skillnad från originalet

Visa signatur

Eglobal mini-pc // Intel i7 8750H // 16gb ddr4 @ 2666mhz // eGPU-lösning Sapphire RX Vega 56 nVME --> pcie x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeanoBauer:

Jag ska pröva dessa nu i helgen och höra om jag hör någon skillnad från originalet
https://i.ibb.co/KV34nPS/IMG-20220129-154217.jpg

Kul! Vi ser fram emot en rapport sen!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Skulle behöva lite råd angående hörlurar till Nvidia ShieldTV (2017).

Har blivit att jag ser film alltmer med hörlurar på, speciellt på kvällstid.
Idag kör jag med ett gammalt Playstation Wireless (RF) headset som börjar bli alltmer slitet och batteritiden är ganska dålig numer.
Har även testat med Sony WH-1000XM3 och de har klart bättre ljud men dock horribel latens, blir tydliga lip-sync problem som jag dessutom upplever variabla och jag lyckas ej få till det med offset.
PS-headsetet har bättre lip-sync men ändå märkbart och RF-signalen har dessutom andra problem.

Detta får mig att fundera på trådat istället, har tittat på AudioQuest Dragonfly då jag gillar idén att koppla den direkt i USB-uttaget i Shielden och få en hörlursutgång.
Har även då sett på nätet att den fungerar med ShieldTV.

För att kabeln inte ska vara sträckt behöver den vara minst 4 meter och inga hörlurar verkar ha det.
Vad är bäst att köpa en hörlursförlängningskabel eller en USB-förlängningskabel?

Vad har ni för rekommendationer om jag skulle vilja ha ljud (för film) som presterar bättre än Sony WH-1000XM3?
Hur står sig exempelvis Sennheiser HD 599 + Dragonfly Black mot Sony WH-1000XM3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Idag kör jag med ett gammalt Playstation Wireless (RF) headset som börjar bli alltmer slitet och batteritiden är ganska dålig numer.
Har även testat med Sony WH-1000XM3 och de har klart bättre ljud men dock horribel latens, blir tydliga lip-sync problem som jag dessutom upplever variabla och jag lyckas ej få till det med offset.
PS-headsetet har bättre lip-sync men ändå märkbart och RF-signalen har dessutom andra problem.

Detta får mig att fundera på trådat istället, har tittat på AudioQuest Dragonfly då jag gillar idén att koppla den direkt i USB-uttaget i Shielden och få en hörlursutgång.

För att kabeln inte ska vara sträckt behöver den vara minst 4 meter och inga hörlurar verkar ha det.
Vad är bäst att köpa en hörlursförlängningskabel eller en USB-förlängningskabel?

Vad har ni för rekommendationer om jag skulle vilja ha ljud (för film) som presterar bättre än Sony WH-1000XM3?
Hur står sig exempelvis Sennheiser HD 599 + Dragonfly Black mot Sony WH-1000XM3?

Det går vilket som men lång usb har du måhända nytta av för annat också.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

USB-C är väl känsligt för längder?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Behöver väl inte usb-c för ljud? Kan ju inte va så oherrans många ettor och nollor att förflytta?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Jag kan rekommendera Sennheiser RS 175. Trådlösa, men ingen märkbar latens. Filmvänligt ljud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Per mitt senaste inlägg (#19463235), så kör jag nu med en TA-26 i kedjan. Ljudet är annorlunda om jag använder Magni 3+ som försteg än om jag kör källan rakt in i TA-26.

En rolig grej som jag inte räknat med är hur "öppet" ljudet var när jag körde med mina PC360 när jag spelade med en vän. De har alltid haft stor ljudbild och extremt bra positionering för spel. Men nu hade de en helt fantastisk ljudbild, fantastiskt stor.
Visade sig att det var för att den var stor på riktigt. Förstegsutgångarna på TA-26 kopplas inte bort när 6.3mm är ansluten, som den gör på Magni 3+. Jag hörde PC360 och mina högtalare samtidigt. Inte konstigt att det lät öppet.
(hade inte orkat koppla in högtalarna innan ikväll, eftersom att jag skulle pröva alla ljudkombinationer som inte var ljudkort -> TA-26 -> HD650)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elfsberg:

Nja, det är liten skillnad, toleransen på en kontakt är inte stor. +-0.05mm.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Behöver väl inte usb-c för ljud? Kan ju inte va så oherrans många ettor och nollor att förflytta?

Jag gjorde visst ett hastigt antagande om att alla mer moderna USB-DAC:ar använder USB-C, för det är väl lite B att 2020 designa en grej med vanlig stor USB. Det gör kanske inte någon skillnad över huvudtaget..

Senaste veckan har man vart slö i skallen efter omikron.

Skrivet av mrqaffe:

Nja, det är liten skillnad, toleransen på en kontakt är inte stor. +-0.05mm.
https://www.mouser.se/blog/Portals/11/LynnetteReesePhotos/LR_USBTCE_01.png

Tack!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Axell Grell som nyss släppte ett par TWS är tydligen inblandad i ett par nya hörlurar på Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/heavys/heavys-headphones...

Vet inte vad man ska tro? Är lite skeptisk till flera element per sida då det varit lite sisådär med det förut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Axell Grell som nyss släppte ett par TWS är tydligen inblandad i ett par nya hörlurar på Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/heavys/heavys-headphones...

Vet inte vad man ska tro? Är lite skeptisk till flera element per sida då det varit lite sisådär med det förut?

Verkar vara ett skämt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Verkar vara ett skämt?

De har dragit in mycket på Kickstartern men jag har för mycket hörlurar redan och jag är skeptisk till att det skulle vara något revolutionerande som det låter.

Sen kan man ju fundera hur mycket Grell verkligen är involverad?

Permalänk
Medlem

Hej, hoppas man får hoppa in i tråden med en fråga! Är jag på fel plats kanske admin kan flytta mig?

Har tidigare använt Bose qc25/35/45 lurarna då det varit ok ljud (om man inte höjer till max) och bra noise cancellation.
Men jag behöver fixa ett annat par eftersom mina QC45 strular när jag använder dem i MS teams, massa brus o ljudet ökar o sänks och i vissa fall hemskt ljudkvalité. Har testat allt jag kan komma på i alla möjliga inställningar

Vet inte om jag vill begära ett par lurar från jobbet och köpa ett par andra att kunna ha privat. Lutar åt det hållet.

Har ni några tips på trådlösa Over-ear-lurar med bra ljud men även ANC? Lyssnar mest på HipHop/Pop/LightRock.

Budget 2500-3500 - kanske kan hoppas på att hitta några lite dyrare på en rea.
Trådlösa - OverEar - ANC
Är det kanske sennheiser man ska kika på? Vill inte ha några gamer-looking utan helst stilrent.

Ska titta runt om jag hittar lite i detta forumet också.

Permalänk
Medlem

Är väl en begränsning som kommer via blåtand om du kör både mic och ljud via BT. När jag använder mina QC35 så ser jag till att bara köret ljudet via BT och har en annan mikrofon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Är väl en begränsning som kommer via blåtand om du kör både mic och ljud via BT. När jag använder mina QC35 så ser jag till att bara köret ljudet via BT och har en annan mikrofon.

Visst men även om jag skulle använda datorns mikrofon så blir inte ljudet bättre för det.
Jag har testat allt jag kan komma på och bose själva hävdar att de inte är MS-certifierade och man kan köpa till en bt dongle för 500kr, men har man lurar för 3500kr redan så känns det inte riktigt som rätt lösning för mig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

De har dragit in mycket på Kickstartern men jag har för mycket hörlurar redan och jag är skeptisk till att det skulle vara något revolutionerande som det låter.

Sen kan man ju fundera hur mycket Grell verkligen är involverad?

Helt sjukt att de lyckats så pass reklamen ser jag som någon slags självironi... För mig är det humor jag köper det inte iaf. Sen får deras skådisar va hur fejkade och coola som helst

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Visst men även om jag skulle använda datorns mikrofon så blir inte ljudet bättre för det.
Jag har testat allt jag kan komma på och bose själva hävdar att de inte är MS-certifierade och man kan köpa till en bt dongle för 500kr, men har man lurar för 3500kr redan så känns det inte riktigt som rätt lösning för mig..

Bara för att förtydliga mitt resonemang ovan: Ljudinställningen i Teams är satt till BT QC35 Stereo (eller liknande)? Om det inte hjälper så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Ugga:

Skeptiskt jag med. Ingen har väl varit framgångsrik med multipla drivers på större hörlurar ännu. Fast någon gång ska väl vara den första

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ravkiT:

Jag tror att den enda vägen till vettigt ljud i Teams är lurar som går via RF med dongle, så det är vettigt att ha ett begära ett par renodlade möteslurar från jobbet. Jag är väldigt nöjd med Jabra Evolve 75, de har ANC men är on-ear och är kanske inget man använder så mycket musiklyssnande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Skrivet av Mumu55:

Skeptiskt jag med. Ingen har väl varit framgångsrik med multipla drivers på större hörlurar ännu. Fast någon gång ska väl vara den första

1MORE ska ha en bra overhead dual driver.
Men ja, kickstarter och multi driver lurar brukar vara kassa.

Permalänk
Medlem

AKG har väl en gammal vintagelur som inte var hemsk. Men det finns ju för och nackdelar med alla hörlurstekniker men otroligt svårt få dem samspela bra om man fokuserar på bra ljud

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av clnr:

Bara för att förtydliga mitt resonemang ovan: Ljudinställningen i Teams är satt till BT QC35 Stereo (eller liknande)? Om det inte hjälper så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Jo den känner jag igen och jag har varit över det för länge sedan. No success..

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag tror att den enda vägen till vettigt ljud i Teams är lurar som går via RF med dongle, så det är vettigt att ha ett begära ett par renodlade möteslurar från jobbet. Jag är väldigt nöjd med Jabra Evolve 75, de har ANC men är on-ear och är kanske inget man använder så mycket musiklyssnande.

Det blir någon variant av Jabra med mic som man drar ner i mitt fal osså, svart /röd tror jag de var. Kan vara samma modell. Inget för musik näe, därför jag frågade om lite tips i tråden.