Blir galen, 1 år gamla datordelar redan trasiga?

Permalänk

Blir galen, 1 år gamla datordelar redan trasiga?

Hej, jag skulle uppskatta om någon kunde försöka hjälpa mig förstå varför min dator stängs av helt random. Mina datordelar är i princip nya, köpta 2020 i september.

Specs:
CPU: Intel Core i5 10600K 4.1 GHz 12MB
RAM:Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance
MOBO:Gigabyte B460 AORUS PRO AC

Nätagg byttes precis ut, har 80+gold Corsair 550Watt. Hade 650Watt innan men trodde felet berodde på den så jag la undan den.

Har testat olika grafikkort och vissa grafikkort beter sig sådär, andra grafikkort beter sig inte sådär? Kan det bero på moderkortet?

Beskrivning av felet:
Jag kan spela vissa saker och vissa spel här och där, men sen ibland t.ex på queue i league så blir först skärmen svart. (Mina discord vänner kan fortfarande höra mig i ca 5 sekunder). Sen om jag har t.ex musik på, då efter 5 sekunder att skärmen varit svart så laggar ljudet till och det låter bara brrrrrrrrrrrrrrr. Jag måste vid detta lag starta om datorn. Det är lite random när det händer. Jag är 100% säker på att det har med grafikkortet att göra. Har testat så många olika grafikkort dock, med AMD grafikkort så uppstår ej problemet. Fattar inte varför? Det är så konstigt...

När jag kör league of legends utan grafikkort så händer inte dedär, det händer knappt. Kan det vara moderkortet som strular? Processorn ?

Vad kan felet vara, behöver jag ange mer information för att man ska kunne förstå varför det blir så ?

Saker jag testat:
Bytt grafikkort 400 gånger.
Bytt plats på ram-minne
Bytt nätagg helt och hållet

Jättetacksam för hjälp, har inte råd att köpa nytt setup är bara student och jag behöver datorn ganska mycket just nu. Har inte råd med sånt krångel, tack!

Permalänk
Hedersmedlem

- Har du distanserna under moderkortet på plats?
- Prova en fräsch installation av Windows.
- Uppdatera alla drivrutiner till senaste. Jag brukar använda ett program som heter Driver Booster.
- Koppla ur så mycket grejer du kan ur datorn för att se om problemet blir bättre.
- Vad har du för grafikkort? Om det kräver mer än en strömkontakt, prova att använda kontakter från två olika sladdar från nätagget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Rent spontant så tycker jag både 550W och 650W låter lite i minsta laget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vad säger windows event viewer (så du kanske kan se detaljer om felen som uppkommer)?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Det låter onekligen som om det är Nvidias drivrutin som kraschar av någon anledning. Jag skulle börja med att rensa ut alla spår av deras drivrutiner med DDU och sedan installera om färska grejer. DDU:

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av giplet:

- Har du distanserna under moderkortet på plats?
- Prova en fräsch installation av Windows.
- Uppdatera alla drivrutiner till senaste. Jag brukar använda ett program som heter Driver Booster.
- Koppla ur så mycket grejer du kan ur datorn för att se om problemet blir bättre.
- Vad har du för grafikkort? Om det kräver mer än en strömkontakt, prova att använda kontakter från två olika sladdar från nätagget.

Vänta, nej jag har inte distanserna under moderkortet. Den är lite lös här och där, kan det verkligen avgöra ?

Ska testa detta också.

Tack

Permalänk
Skrivet av mpat:

Det låter onekligen som om det är Nvidias drivrutin som kraschar av någon anledning. Jag skulle börja med att rensa ut alla spår av deras drivrutiner med DDU och sedan installera om färska grejer. DDU:

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Rensar den alla drivers och sen ska jag på nytt skaffa drivers?

Permalänk
Medlem

Kolla moderkorts-BIOS också! Uppdatera till senaste versionen och kör en Clear CMOS eller vad det nu heter. Starta sedan datorn med Factory Defaults.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk

Har fått några förslag nu, kan testa lite och återkomma. Tack så jättemycket, uppskattas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av owns good:

Vänta, nej jag har inte distanserna under moderkortet. Den är lite lös här och där, kan det verkligen avgöra ?

Jag vet inte om du skojar. Men jag var seriös.
Det är ett inte allt för ovanligt problem bland hemmabyggare att man glömmer sätta dit de där distanserna. Resultatet blir att moderkortet kan kortslutas mot bottenplåten i lådan. Så har du inte några distanser monterade så peta dit dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag vet inte om du skojar. Men jag var seriös.
Det är ett inte allt för ovanligt problem bland hemmabyggare att man glömmer sätta dit de där distanserna. Resultatet blir att moderkortet kan kortslutas mot bottenplåten i lådan. Så har du inte några distanser monterade så peta dit dem.

Jo jag har typ 2-3 st såna där gula saker som man skruvar fast moderkortet i. Men jag kan sätta dit fler I guess. Top right corner och lite andra hål har inte såna där under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Vänta, nej jag har inte distanserna under moderkortet. Den är lite lös här och där, kan det verkligen avgöra ?

Ska testa detta också.

Tack

Ja, distanser under moderkortet är viktigt, annars kortsluts det med chassit. Och det ska helst inte sitta löst heller.

Dock om du nu haft datorn i 1 år och den har nästan fungerat så är det nog inte detta som är fel, men du bör rätta till det ändå. (Vissa chassin har dock "inbyggda" distanser så det kan hända att moderkortet sitter på dem, men inte de ut i kanterna som man själv måste skruva dit, därav sitter det löst)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Jo jag har typ 2-3 st såna där gula saker som man skruvar fast moderkortet i. Men jag kan sätta dit fler I guess. Top right corner och lite andra hål har inte såna där under.

Du ska ha dem exakt där de ska vara och ingen annanstans...

Tillägg: Sedan vet jag inte hur kritiskt det är, men om du inte har alla distanser på rätt plats och sedan ska mosa ner RAM-minnen, grafikkort eller annat så är väl risken att moderkortet flexar/böjs för mycket eftersom det inte har rätt stöd, vilket kan orsaka små skador som ger konstiga problem.

Sedan är det ju hela ESD-biten - byggde du med ESD-skydd? Annars kan det ju vara problem som börjar visa sig om du fått sådana skador på prylarna...

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Skrivet av haijen:

Du ska ha dem exakt där de ska vara och ingen annanstans...

Tillägg: Sedan vet jag inte hur kritiskt det är, men om du inte har alla distanser på rätt plats och sedan ska mosa ner RAM-minnen, grafikkort eller annat så är väl risken att moderkortet flexar/böjs för mycket eftersom det inte har rätt stöd, vilket kan orsaka små skador som ger konstiga problem.

Sedan är det ju hela ESD-biten - byggde du med ESD-skydd? Annars kan det ju vara problem som börjar visa sig om du fått sådana skador på prylarna...

Ja man mostar ner lite, men jag har inte hört eller observerat att något gått sönder alls.

Tack för infon.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Ja, distanser under moderkortet är viktigt, annars kortsluts det med chassit. Och det ska helst inte sitta löst heller.

Dock om du nu haft datorn i 1 år och den har nästan fungerat så är det nog inte detta som är fel, men du bör rätta till det ändå. (Vissa chassin har dock "inbyggda" distanser så det kan hända att moderkortet sitter på dem, men inte de ut i kanterna som man själv måste skruva dit, därav sitter det löst)

Ska göra det tack.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av owns good:

Jo jag har typ 2-3 st såna där gula saker som man skruvar fast moderkortet i. Men jag kan sätta dit fler I guess. Top right corner och lite andra hål har inte såna där under.

Sitter moderkortet bara med 2-3 skruvar då...? Eller sitter det skruvar i kortet som inte fäster i distanser på nåt vis?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Rensar den alla drivers och sen ska jag på nytt skaffa drivers?

Japp, precis så. Skulle föreslå att du tar bort allt från både Nvidia och AMD och sedan installerar bara senaste drivrutinerna för det kort du skall använda.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Okej moment of truth, distanser på varenda litet skruvhål jag hittat. Tagit bort alla kablar bakom moderkortet osv. Inga kortslutningar nu hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Okej moment of truth, distanser på varenda litet skruvhål jag hittat. Tagit bort alla kablar bakom moderkortet osv. Inga kortslutningar nu hoppas jag.

Du ska skruva i de distanser som matchar med hålen i moderkortet med syftet att kunna skruva fast moderkortet. Jag tolkar din text som att du har skruvat i distanser i alla platser du kan. Detta är värre än att bara ha några få då distanserna kan komma i kontakt med metalldelar på moderkortet och kortsluta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Rent spontant så tycker jag både 550W och 650W låter lite i minsta laget.

Varför då? Min burk med 5950X och 6900XT drar runt 500W vid full load.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Du ska skruva i de distanser som matchar med hålen i moderkortet med syftet att kunna skruva fast moderkortet. Jag tolkar din text som att du har skruvat i distanser i alla platser du kan. Detta är värre än att bara ha några få då distanserna kan komma i kontakt med metalldelar på moderkortet och kortsluta det.

Ja jag matchade alla skruvhål på moderkortet nu, inte en enda extra distans. Men nu korstlöts den eller vad det nu äör som händer, hände 5 minuter efter jag satte på datorn..

Permalänk

Distanserna hjälpte inte. Har en distans per moderkortsskruvhål nu och ändå så hände dendär skiten igen 5 minuter efter första påsättingen. Fattar ingenting, det går inte att studera eller någonting.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga detta med distanser.
1) Du ska ENBART ha distanser där moderkortet har motsvarande hål.
2) Du ska UNDVIKA ha distanser där moderkortet INTE har motsvarande hål.

Missar du ena va dessa punkter så kan kortslutning ske. M.a.o. lägg distanser men inte överallt.

Permalänk

Detta är ett så konstigt problem.. Det hände ALDRIG när jag körde utan grafikkort, sen när jag hade ett AMD rx 6700xt hände det ALDRIG heller. Det är just när jag kör med RTX 3060 TI som det blir såhär, jag fattar verkligen inte varför. Har testat 3 olika nvidia kort. 1660 TI, 3060 TI MSI och nu 3060 TI TUF. Samma problem på alla 3. Men inte en enda gång med AMD kort. Min dator gillar verkligen inte nvidia. xD

Permalänk
Skrivet av HappyPie:

För att förtydliga detta med distanser.
1) Du ska ENBART ha distanser där moderkortet har motsvarande hål.
2) Du ska UNDVIKA ha distanser där moderkortet INTE har motsvarande hål.

Missar du ena va dessa punkter så kan kortslutning ske. M.a.o. lägg distanser men inte överallt.

Har gjort exakt sådär. Förstår precis hur du menar, har varit tydlig och det finns inga extra distanser i något skruvhål förutom där moderkortet stödjer.

Permalänk
Skrivet av mpat:

Japp, precis så. Skulle föreslå att du tar bort allt från både Nvidia och AMD och sedan installerar bara senaste drivrutinerna för det kort du skall använda.

Okej nästa steg blir att testa det. Ska göra det nu då distansgrejen inte hjälpte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Detta är ett så konstigt problem.. Det hände ALDRIG när jag körde utan grafikkort, sen när jag hade ett AMD rx 6700xt hände det ALDRIG heller. Det är just när jag kör med RTX 3060 TI som det blir såhär, jag fattar verkligen inte varför. Har testat 3 olika nvidia kort. 1660 TI, 3060 TI MSI och nu 3060 TI TUF. Samma problem på alla 3. Men inte en enda gång med AMD kort. Min dator gillar verkligen inte nvidia. xD

Avinstallerade du drivrutinerna efter du böt från AMD? Så det inte är någon konflikt mellan nuvarande och gamla drivrutiner. Det låter nämligen som en typisk drivrutinskrasch - svart skärm där datorn hänger sig och ljudet upprepas.

Sen en till sak: när du böt nätaggregat, böt du även ut samtliga kablar från det gamla nätaggregatet, eller har du återanvänt något? Det är inte säkert att anslutningarna är identiska även fast kontakten ser likadan ut.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Avinstallerade du drivrutinerna efter du böt från AMD? Så det inte är någon konflikt mellan nuvarande och gamla drivrutiner. Det låter nämligen som en typisk drivrutinskrasch - svart skärm där datorn hänger sig och ljudet upprepas.

Sen en till sak: när du böt nätaggregat, böt du även ut samtliga kablar från det gamla nätaggregatet, eller har du återanvänt något? Det är inte säkert att anslutningarna är identiska även fast kontakten ser likadan ut.

Jag tror du har löst mitt problem, jag tror drivrutinerna från AMD är kvar typ så fuckas allt upp. Jag gjorde såndär ddu rensning eller vad det nu heter som någon rekommenderade. Laddar ner nvidia drivrutiner nu. Jätteklok observation där, bra information. Tror problemet löser sig om jag fixar dedär!

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Detta är ett så konstigt problem.. Det hände ALDRIG när jag körde utan grafikkort, sen när jag hade ett AMD rx 6700xt hände det ALDRIG heller. Det är just när jag kör med RTX 3060 TI som det blir såhär, jag fattar verkligen inte varför. Har testat 3 olika nvidia kort. 1660 TI, 3060 TI MSI och nu 3060 TI TUF. Samma problem på alla 3. Men inte en enda gång med AMD kort. Min dator gillar verkligen inte nvidia. xD

Provade du DDU? Jag tror du måste köra den två ggr, först för att ta bort AMD drivutinen och sen kanske en gång till för att ta bort NVIDIA drivutinen för att få en färsk installation på den också för säkerhetskull

Typ så här hade jag gjort:

- Ladda ner DDU och lägg den på något lätt åtkomligt ställe (typ skrivbordet)
- Ladda ner senaste Nvidia drivutinen, lägg kanske den också på skrivbordet
- Boota windows till safe mode

- Starta DDU nu (allt kommer vara jätte lågupplösning, därför vi satte DDU på skrivbordet så den går snabbt att hitta)
- Välj GPU, AMD och "Clean and do NOT restart"
- Välj GPU, NVIDIA och "Clean and shutdown"

- Nu när datorn är avstängd, dra ut internetsladden (detta för att windows inte ska försöka installera någon drivutin automatiskt)
- Starta datorn och windows som vanligt
- Installera Nvidia drivutinen
- Starta om, koppla in internet igen och hoppas det blev bättre?

EDIT: Jaha du hann prova det medan jag skrev det här... nå, låt oss veta om blev bättre

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Provade du DDU? Jag tror du måste köra den två ggr, först för att ta bort AMD drivutinen och sen kanske en gång till för att ta bort NVIDIA drivutinen för att få en färsk installation på den också för säkerhetskull

Typ så här hade jag gjort:

- Ladda ner DDU och lägg den på något lätt åtkomligt ställe (typ skrivbordet)
- Ladda ner senaste Nvidia drivutinen, lägg kanske den också på skrivbordet
- Boota windows till safe mode

- Starta DDU nu (allt kommer vara jätte lågupplösning, därför vi satte DDU på skrivbordet så den går snabbt att hitta)
- Välj GPU, AMD och "Clean and do NOT restart"
- Välj GPU, NVIDIA och "Clean and shutdown"

- Nu när datorn är avstängd, dra ut internetsladden (detta för att windows inte ska försöka installera någon drivutin automatiskt)
- Starta datorn och windows som vanligt
- Installera Nvidia drivutinen
- Starta om, koppla in internet igen och hoppas det blev bättre?

EDIT: Jaha du hann prova det medan jag skrev det här... nå, låt oss veta om blev bättre

Körde en gång för nvidia och en gång för AMD, nu testar jag med freshly installed nvidia drivers och hoppas på det bästa. Blir jätteglad om jag lyckas fixa detta utan att behöva bevisa för INET att moderkortet inte funkar helt av sig självt, har inte överklockat någonting eller något alls!

Nu testar jag league of legends and pray. Får se om jag får någon mer sån blackout. Tack så jättemycket för all hjälp so far allihopa.