Blir galen, 1 år gamla datordelar redan trasiga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Förstår inte vad det betyder att göra sådär som du beskrev.

Just nu: ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB MINI DUAL OC v2 PROBLEMET UPPSTOD
Förra kortet: MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8G LHR PROBLEMET UPPSTOD
Innan det: Något GTX 1660 TI OC PROBLEMET UPPSTOD FÖR FÖRSTA GÅNGEN
Innan det: XFX Radeon RX 6700 XT Speedster QICK 319 INGA SOM HELST PROBLEM ÖVER HUVUDTAGET.

Testade även att köra in AMD kortet efter att jag märkte att 1660 krånglade, då funkade ändå AMD kortet oavsett utan problem. Trodde bara då att 1660 kortet var problematisk.

Allt detta var under period på 2-3 månader.

Jag är trött på detta och kopplade ur 3060 TI kortet helt och hållet. Tänker köra utan GPU och se vad som händer. Den startar om allt för ofta. Är ganska säker på att den ej stängs av när jag inte har något gpu inkopplat.

Skrivet av owns good:

Undra om problemet kvarstår ifall jag köper ett begagnat gtx 1070? Har haft ett sånt i denna dator förr och den har aldrig krånglat. Eller 1080 TI. Jag tror seriöst att deras 3000 series har för många skumma sneaky algoritmer eller något..

UPPDATERING: Har haft datorn på och gjort massor av saker utan ett grafikkort eller nvidia drivers installerade. Och allt fungerar perfekt. Fattar ingenting, det kan inte ha med moderkortet att göra som 90% av sweclockers medlemmar i denna tråd påstår. Jag kopplade ur gpu:et och nu är problemet helt löst typ....

Tycker att du med dessa två inlägg har "nålat" in ditt problem.
Det är uppenbart något problem mellan ditt moderkort och Nvidia-korten.

Det kan vara en inställning i UEFI/BIOS eller ett problem mellan drivrutiner till någon komponent och Nvidia-drivrutiner.
Kontrollera gärna i Enhetshanteraren att du inte har "okända enheter".
Högerklicka på startknappen i Win10 och välj "Enhetshanteraren", vet ej hur det ser ut i Win11.

Om du inte tidigare installerat drivrutiner för "chipset" så rekommenderas detta starkt.
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B460-AORUS-PRO-AC-rev...

Det finns något som heter "Resizable BAR", du kan alltid prova stänga av denna i UEFI/BIOS och se om det har någon påverkan.
Kontrollera gärna även vilken PCIe-generation du kan välja på PCIe-sloten i UEFI/BIOS.
Om du har alternativet 4.0, prova ställ denna till 3.0.
Moderkortet ska inte ha stöd för mer än 3.0.

Permalänk
Medlem

Det där med skärmen var intresserat. Du kanske kan googla modelnumret + Nvidia + problems och se om nåt dyker upp.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Tycker att du med dessa två inlägg har "nålat" in ditt problem.
Det är uppenbart något problem mellan ditt moderkort och Nvidia-korten.

Det kan vara en inställning i UEFI/BIOS eller ett problem mellan drivrutiner till någon komponent och Nvidia-drivrutiner.
Kontrollera gärna i Enhetshanteraren att du inte har "okända enheter".
Högerklicka på startknappen i Win10 och välj "Enhetshanteraren", vet ej hur det ser ut i Win11.

Om du inte tidigare installerat drivrutiner för "chipset" så rekommenderas detta starkt.
https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/B460-AORUS-PRO-AC-rev...

Det finns något som heter "Resizable BAR", du kan alltid prova stänga av denna i UEFI/BIOS och se om det har någon påverkan.
Kontrollera gärna även vilken PCIe-generation du kan välja på PCIe-sloten i UEFI/BIOS.
Om du har alternativet 4.0, prova ställ denna till 3.0.
Moderkortet ska inte ha stöd för mer än 3.0.

Jag vet inte 100% vad felet är men ja något sånt.

Har nog aldrig installerat chipset.. Kan det bero på det? Det finns 4 st olika nedladdningssaker under chipset. Den översta funkade ej för windows 11 konstigt. Även om jag valde wintdows 11 i baren där uppe. Ska jag ladda ner alla?

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag inte läst hela tråden, därav mina frågor.

Har du ominstallerat Windows? Alltså bara göra en "soft" ominstallation?

Alltså en "Reset PC - Keep Files".

Hade problem med min dator för 1.5 år sedan. Datorn hängde sig mitt i Rocket League, kunde inte förstå varför. Kunde sitta i Discord och sen tokfrös allt och det var bara att krypa ner under skrivbordet och starta om skiten... Provade allt möjligt men inget hjälpte.

Sedan så körde jag en "Reset PC - Keep Files" och problemet försvann.

Jag misstänker att det var någon av programvaran, som styr min belysning, som krockade med något annat.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Jo det är jag helt med på. Det finns många här som säger att det är livsviktigt att använda ESD armband och så vidare och så vidare. Visst är det bra, men inte nödvändigt. Dom tipsen är att börja i helt fel ände, problemet ligger med 99% sannorlikhet något annanstans.

Du behöver inte säkerhetsbälte förrän du krockar heller, det är rätt onödigt att spela Allan och komma med "99% sannolikhet" osv när du killgissar som alla andra härinne.

Missförstå mig inte, det är positivt att komma med förslag och tips, men det kan vara rent skadligt och kontraproduktivt att hävda att andra har fel bara för att man själv aldrig upplevt problemet. Om något borde vi alla på det här forumet ha förstått att datorer kan skapa de allra konstigaste felen av de märkligaste anledningarna.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Ursäkta om jag inte läst hela tråden, därav mina frågor.

Har du ominstallerat Windows? Alltså bara göra en "soft" ominstallation?

Alltså en "Reset PC - Keep Files".

Hade problem med min dator för 1.5 år sedan. Datorn hängde sig mitt i Rocket League, kunde inte förstå varför. Kunde sitta i Discord och sen tokfrös allt och det var bara att krypa ner under skrivbordet och starta om skiten... Provade allt möjligt men inget hjälpte.

Sedan så körde jag en "Reset PC - Keep Files" och problemet försvann.

Jag misstänker att det var någon av programvaran, som styr min belysning, som krockade med något annat.

Har resetat windows helt, hjälpte ej. Det har något med nvidias nya gpus att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Förstår inte vad det betyder att göra sådär som du beskrev.

Just nu: ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB MINI DUAL OC v2 PROBLEMET UPPSTOD
Förra kortet: MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8G LHR PROBLEMET UPPSTOD
Innan det: Något GTX 1660 TI OC PROBLEMET UPPSTOD FÖR FÖRSTA GÅNGEN
Innan det: XFX Radeon RX 6700 XT Speedster QICK 319 INGA SOM HELST PROBLEM ÖVER HUVUDTAGET.

Testade även att köra in AMD kortet efter att jag märkte att 1660 krånglade, då funkade ändå AMD kortet oavsett utan problem. Trodde bara då att 1660 kortet var problematisk.

Allt detta var under period på 2-3 månader.

Jag är trött på detta och kopplade ur 3060 TI kortet helt och hållet. Tänker köra utan GPU och se vad som händer. Den startar om allt för ofta. Är ganska säker på att den ej stängs av när jag inte har något gpu inkopplat.

Okej problemen kommer nu när du kör med 3060 TI, utan inga problem.
Jag skulle gissa på någon drivrutin eller liknande som spökar alternativt är det pcie porten som är dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Du behöver inte säkerhetsbälte förrän du krockar heller, det är rätt onödigt att spela Allan och komma med "99% sannolikhet" osv när du killgissar som alla andra härinne.

Missförstå mig inte, det är positivt att komma med förslag och tips, men det kan vara rent skadligt och kontraproduktivt att hävda att andra har fel bara för att man själv aldrig upplevt problemet. Om något borde vi alla på det här forumet ha förstått att datorer kan skapa de allra konstigaste felen av de märkligaste anledningarna.

Jaja. Each to their own. Jag har uttryckt mitt och står vid det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Jag vet inte 100% vad felet är men ja något sånt.

Har nog aldrig installerat chipset.. Kan det bero på det? Det finns 4 st olika nedladdningssaker under chipset. Den översta funkade ej för windows 11 konstigt. Även om jag valde wintdows 11 i baren där uppe. Ska jag ladda ner alla?

Rekommenderar att prova installera:
Intel Serial I/O driver
Intel Management Engine Firmware
Intel INF installation

Om inte den första Intel Serial I/O driver fungerar så kan du prova den andra (nr4 i listan).

Den andra och tredje är nog de som jag skulle se som viktigast.

Permalänk
Medlem

Skummat genom tråden lite, jag hade ett liknande problem förra året med min rigg. Då var det min hårddisk som hade börjat ge upp, bytte ut mot en m.2 ssd och problemet försvann helt. Vad jag förstår så verkar det vara ett GPU problem, men tänkte att jag kan lägga upp mina 2 cents iaf

Permalänk
Skrivet av Viita:

Rekommenderar att prova installera:
Intel Serial I/O driver
Intel Management Engine Firmware
Intel INF installation

Om inte den första Intel Serial I/O driver fungerar så kan du prova den andra (nr4 i listan).

Den andra och tredje är nog de som jag skulle se som viktigast.

Ska installera båda och koppla in förbaskade grafikkortet igen då. Se om det hjälper.
Tack för att du försöker, uppskattas

Skrivet av erkkkken:

Skummat genom tråden lite, jag hade ett liknande problem förra året med min rigg. Då var det min hårddisk som hade börjat ge upp, bytte ut mot en m.2 ssd och problemet försvann helt. Vad jag förstår så verkar det vara ett GPU problem, men tänkte att jag kan lägga upp mina 2 cents iaf

Tack så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Ska installera båda och koppla in förbaskade grafikkortet igen då. Se om det hjälper.
Tack för att du försöker, uppskattas

Tack så mycket.

Lite longshot men testa att ändra i windows power plan, eller energialternativ. Dra upp det till extreme/bästa prestanda, sen om inte det funkar så testa bästa energibesparing.

Har sett annat folk som haft knepiga crasher där man kunnat lokalisera felet dit. Värt ett försök.

Edit: En annan sak som ibland kan hjälpa en på traven, men sällan är till stor hjälp, är att öppna Event viewer/Loggboken - gå till Windows-loggar och leta efter kritiska fel. Sen får man nytta av sitt svarta bälte i googling. Ibland blir man hjälpt på traven om man iaf har ett hum om vad felet är. Så t.ex. "random crashes with nvidia GPU" och så eventID eller dylikt. Lite kan man läsa här: https://www.howtogeek.com/school/using-windows-admin-tools-li...

Men det är fan sällan man blir klokare så snöa inte in dig på det allt för mycket. Inte så bra för hårdvarufel, mer ett verktyg för att se nätverksgrejer och sånt.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Skrivet av heatm:

Lite longshot men testa att ändra i windows power plan, eller energialternativ. Dra upp det till extreme/bästa prestanda, sen om inte det funkar så testa bästa energibesparing.

Har sett annat folk som haft knepiga crasher där man kunnat lokalisera felet dit. Värt ett försök.

Tack ska göra det. Tror ej det finns såna alternativ på stationär dator. Ska kolla imorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Tack ska göra det. Tror ej det finns såna alternativ på stationär dator. Ska kolla imorn.

Det finns. Ändrade själv precis så att hårddiskarna aldrig stängs av. (Edit: Men den är oftast mindre viktig)

Ändrade i min post ovan också. Lycka till! Årets hittills mest spännande tråd! Tyvärr på din bekostnad vilket ju suger såklart.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

låter som samma problem jag hade med min dator för några månader sedan... visade sig vara en windows uppdatering som hade blivit korrupt vid installation, orsakade krasher höger å vänster... ibland 5-6 gånger per dag, ibland inte på någon vecka.

Blåste hela datorn... inget sparat, helt fresh install från scratch. inte haft problem sen dess.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Hej, jag beklagar ditt problem. Vet hur sjukt frustrerande sån't här kan vara. Har skummat igenom tråden och regerade genast på detta:

Skrivet av owns good:

Okej nu hände något konstigt. Såfort jag installerade nvidia driver så började problemet direkt. Sekunden som nvidia geforce var färdigt så frös den. Så sjukt konstigt.

Det känns som att det är här ni borde fortsätta felsöka. Alla svar jag läst säger "Installera senaste drivrutinerna" men eftersom det inte hjälper hade jag nog själv testat ett par gamla drivisar bara för att vara säker på att problemet inte uppstått just p.g.a. att de nya är dåliga på något vis.

Skrivet av Selmalagerlöf:

...
Blåste hela datorn... inget sparat, helt fresh install från scratch. inte haft problem sen dess.

Alltid bra sista utväg.

[edit: grammatik. Såg att du gjort en full reset av win och wipeat disken]

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Skrivet av XerxesYngve:

Hej, jag beklagar ditt problem. Vet hur sjukt frustrerande sån't här kan vara. Har skummat igenom tråden och regerade genast på detta:

Det känns som att det är här ni borde fortsätta felsöka. Alla svar jag läst säger "Installera senaste drivrutinerna" men eftersom det inte hjälper hade jag nog själv testat ett par gamla drivisar bara för att vara säker på att problemet inte uppstått just p.g.a. att de nya är dåliga på något vis.

Alltid bra sista utväg.

[edit: grammatik. Såg att du gjort en full reset av win och wipeat disken]

Jag tror att en gammal drivrutin kanske kan funka. Så jag installerar nvidia geforce och sen downgradear typ 1-2 versioner kanske? Kan testa det. + Att jag nu laddat ner chipset för första gången som kanske också hjälper. Tack så mycket.

Permalänk
Skrivet av heatm:

Lite longshot men testa att ändra i windows power plan, eller energialternativ. Dra upp det till extreme/bästa prestanda, sen om inte det funkar så testa bästa energibesparing.

Har sett annat folk som haft knepiga crasher där man kunnat lokalisera felet dit. Värt ett försök.

Edit: En annan sak som ibland kan hjälpa en på traven, men sällan är till stor hjälp, är att öppna Event viewer/Loggboken - gå till Windows-loggar och leta efter kritiska fel. Sen får man nytta av sitt svarta bälte i googling. Ibland blir man hjälpt på traven om man iaf har ett hum om vad felet är. Så t.ex. "random crashes with nvidia GPU" och så eventID eller dylikt. Lite kan man läsa här: https://www.howtogeek.com/school/using-windows-admin-tools-li...

Men det är fan sällan man blir klokare så snöa inte in dig på det allt för mycket. Inte så bra för hårdvarufel, mer ett verktyg för att se nätverksgrejer och sånt.

Tack så mycket. Har mycket otur här. Om problemet ej kvarstår ifall jag kopplar in ett begagnat 1080 TI, då kan jag köra på ett sånt i 2-3 år till. Så jag hinner para ihop lite pengar osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Okej problemen kommer nu när du kör med 3060 TI, utan inga problem.
Jag skulle gissa på någon drivrutin eller liknande som spökar alternativt är det pcie porten som är dålig.

TS kan pröva med DDU och dra ner en äldre version av drivrutinen ifall det är en nyligen tillkommen bugg

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

TS kan pröva med DDU och dra ner en äldre version av drivrutinen ifall det är en nyligen tillkommen bugg

Jag har gjort det med DDU och jag har även ominstallerat hela windows, raderat allt osv osv.

Har dock inte downgradeat. Tänkte göra det men skickar nog bara tillbaka 3060 TI kortet. Har garanti på moderkortet så jag ska skicka in det tack och lov att dem gick med på att ta emot det. Så får vi se vad dem hittar. Hoppas dem hittar samma sak som mig. Fick även skicka med RAM och CPU. CPU har dock ej garanti men det gick bra ändå.

Tack så jättemycket alla som försökte, ska se vad återförsäljaren kan göra åt saken.

Permalänk
Medlem

Återkoppla gärna framöver med vad återförsäljaren kom fram till då detta eventuellt i framtiden kan hjälpa någon annan med samma/lika problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Problemet kom inte förrän 1,5 år efter när jag började byta grafikkort höger och vänster. Då kom problemet, bara då. Inte innan. + När jag inte har ett grafikort i kopplat så händer det inte ens. Tror inte det har någonting med distanserna att göra alls. Börjar tro mer och mer att det är ett software problem.

Men tack för observationen

Det utesluter ju inte en skada kopplad till exemplvis PCIe-sloten eller något annat längs vägen tilö GPUn när den sitter ikopplad. Om du använder andra slots för GPUn, hur beter den sig då? Om du sätter något annat i den slot GPUn satt i, hur beter sig den saken? Värt att notera hade dock varit att ett 8x kort i en 15x slot hade kunnat funka helt ok även med en skada på sloten då den kunde legat på någon av de då oanvända banorna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Det utesluter ju inte en skada kopplad till exemplvis PCIe-sloten eller något annat längs vägen tilö GPUn när den sitter ikopplad. Om du använder andra slots för GPUn, hur beter den sig då? Om du sätter något annat i den slot GPUn satt i, hur beter sig den saken? Värt att notera hade dock varit att ett 8x kort i en 15x slot hade kunnat funka helt ok även med en skada på sloten då den kunde legat på någon av de då oanvända banorna.

Jag vet inte hur dem andra gpu slotsen är riktigt. Men de känns typ ”svaga” för dem har ingen så där silver metalgrej runt. Därför struntade jag i att testa det. Det bästa är att dem på Inet testar det åt mig så får vi se vad dem kommer fram till. Blir lättast så. Jag gjorde mitt bästa.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Återkoppla gärna framöver med vad återförsäljaren kom fram till då detta eventuellt i framtiden kan hjälpa någon annan med samma/lika problem.

Ja självklart.

Permalänk

Lite pinsamt men jag tror jag listade ut felet.

Testade helt nya delar osv, det enda som var kvar var SSD:n och SATA kabeln till den. Felet kom igen helt plötsligt... JAg tror satakabeln är trasig, jag bytte ut den och sedan dess har jag inte drabbats en enda gång. Allt dedär pågrund av en enda satakabel. Jag trodde först att SSD:n strulade men jag testade att rycka ur satakabeln medan datorn var på och då uppstod felet igen. Detta fel uppstår för att kontakten bryts till ssdn medan datorn är på.

Varför funkade då AMD kortet kan man fråga sig själv: Min teori, varje gång jag bytte grafikkort så flyttade jag på SATA kabeln en bit, SSD:n ligger lite löst bara med en kabel, jag måste ha satt kabeln i perfekt position för att undvika glapp osv. Nu bytte jag hursomhelst SATA kabel och inga problem har uppstått.

Alla ni som pratar om distanser osv osv osv... Det var bara en sata kabel som var dålig. Det är ganska säkert i nuläget. Kan vara SSD:n också, men tveksamt eftersom allt funkar perfekt nu med bytt satakabel..

Phewwwww så skönt. Tack och lov att det löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Lite pinsamt men jag tror jag listade ut felet.

Testade helt nya delar osv, det enda som var kvar var SSD:n och SATA kabeln till den. Felet kom igen helt plötsligt... JAg tror satakabeln är trasig, jag bytte ut den och sedan dess har jag inte drabbats en enda gång. Allt dedär pågrund av en enda satakabel. Jag trodde först att SSD:n strulade men jag testade att rycka ur satakabeln medan datorn var på och då uppstod felet igen. Detta fel uppstår för att kontakten bryts till ssdn medan datorn är på.

Varför funkade då AMD kortet kan man fråga sig själv: Min teori, varje gång jag bytte grafikkort så flyttade jag på SATA kabeln en bit, SSD:n ligger lite löst bara med en kabel, jag måste ha satt kabeln i perfekt position för att undvika glapp osv. Nu bytte jag hursomhelst SATA kabel och inga problem har uppstått.

Alla ni som pratar om distanser osv osv osv... Det var bara en sata kabel som var dålig. Det är ganska säkert i nuläget. Kan vara SSD:n också, men tveksamt eftersom allt funkar perfekt nu med bytt satakabel..

Phewwwww så skönt. Tack och lov att det löste sig.

Härligt! Kan inte påstå att ett sådant fel är ett pinsamt fel.

Glappkontakt i kablar kan vara riktigt lurigt, särskillt de kablar man "aldrig flyttar".
Hade tex nätverksdonglen i en USB-förlägningskabel för att få bättre mottagning.
Det tog mig ett par veckor att inse att det inte var donglen det var fel på utan förlängningskabeln...
Dessutom var felet någonstans mellan kontakterna och inte ute vid kontaktdonen där det oftast blir kabelbrott.

En tanke bara.
Utan att ha någon idé om hur det ser ut i din dator när det kommer till kabeldragning och likande.
Är det möjligt att det fungerade med AMD-kortet för att det råkade vara lite längre/större och därmed påverkade SATA-kabelns dragning?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Härligt! Kan inte påstå att ett sådant fel är ett pinsamt fel.

Glappkontakt i kablar kan vara riktigt lurigt, särskillt de kablar man "aldrig flyttar".
Hade tex nätverksdonglen i en USB-förlägningskabel för att få bättre mottagning.
Det tog mig ett par veckor att inse att det inte var donglen det var fel på utan förlängningskabeln...
Dessutom var felet någonstans mellan kontakterna och inte ute vid kontaktdonen där det oftast blir kabelbrott.

En tanke bara.
Utan att ha någon idé om hur det ser ut i din dator när det kommer till kabeldragning och likande.
Är det möjligt att det fungerade med AMD-kortet för att det råkade vara lite längre/större och därmed påverkade SATA-kabelns dragning?

Fullt möjligt. Vilken otur jag hade då 😂 Det gjorde så att felet blev 10x svårare att upptäcka. Sata kabeln är ca 10 år gammal

Permalänk
Medlem

Det kommer alltid tips om att koppla ur allt och byta kablar för att jobba åt ett håll. Tipset om att koppla ur så mycket grejer som möjligt kom i första posten. Bra jobbat.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Testa också ta ur minnena och sätta i dem igen om du inte provat det innan. Hade en dator med mysko problem och då var det en minnessticka som inte var odentligt nedtryckt i moderkortet. En annan gång var det en SATA-kabel som glappade.

Edit: Anledningen att minnet glappade var att min dotter blev arg ibland när hon spelade och då sparkade på datorn

Jaha den glappande SATA-kabeln

Men jag hade också problem att upptäcka det felet. Är lite därför jag kommer ihåg det.

Permalänk

Blev det löst?