AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Gissar att Fury X är överklockat och 6600 inte, det jag hittar på nätet så ska Fury X ligga ca 2000 poäng lägre i stock? Det ger ändå 5000 mer i grafikpoäng vilket trots allt är 27% högre. Överklockar du 6600 blir skillnaden större. Mer rättvis jämförelse då.

Senaste drivrutinerna ger bra tryck i Fury X med rätt CPU når du långt med kortet.

Permalänk
Medlem

Jag har nu haft mitt RX 6700XT sedan lanseringen men jag märke nydligen att hot spot temperaturen på grafikkortet ligger på ungefär 100c i spel är det normalt ? Självaste gpun ligger oftast på runt 60c aldrig mer en 65c i spel. Detta gäller ett msi mech 2x varianten av RX 6700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Jag har nu haft mitt RX 6700XT sedan lanseringen men jag märke nydligen att hot spot temperaturen på grafikkortet ligger på ungefär 100c i spel är det normalt ? Självaste gpun ligger oftast på runt 60c aldrig mer en 65c i spel. Detta gäller ett msi mech 2x varianten av RX 6700XT.

Det är högt men är inom spec. Antagligen lite dåligt monterade kylare med ojämnt tryck eller för lite kylpasta. Du kan alltid testa att dra åt skruvarna på baksidan runt kärnan (utom den med lapp på) och se om det hjälper. Annars är det inte mycket att göra.

Permalänk
Medlem

Rx 6800 ägare här. Verkar inte som så många har de kortet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

RX6800 har varit unobtanium sen launch, kanske pga det har bäst hashrate/watt av alla RX-korten så det hinner aldrig komma så långt i kedjan som i händerna på en gamer

6900XT har varit överlägset lättast att få tag i, det är samma chip men dubbelt så dyrt så inte så konstigt kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

RX6800 har varit unobtanium sen launch, kanske pga det har bäst hashrate/watt av alla RX-korten så det hinner aldrig komma så långt i kedjan som i händerna på en gamer

6900XT har varit överlägset lättast att få tag i, det är samma chip men dubbelt så dyrt så inte så konstigt kanske

Okej köpte min för msrp vid launch. Känner pris mot prestanda att köpa 6900 xt blir för stort och 6800 xt är för litet prestanda hopp så är lite låst.

Permalänk
Medlem

Sålde mitt 3070 OC non lhr och fick lägga till 3k extra för att köpa en kamrats asrock 6900 OC Formula. Hade nog inte gått för det kortet om jag inte fick ok pris för mitt gamla kort men som det var nu kändes 3k som en lätt summa att betala för den här uppgraderingen.

Första ggn jag kan köra det mesta på Ultra-settings i 1440p. Det är... nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jag har ett i Min itx burk, men det används inte mkt. AMD tänker nog INTE slösa chips på att tillverka ett 6800 när de tillverka och sälja ett 6800 XT för mer.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni 6800 XT håller sig relevant?
Är det bara att tänka valfritt toppkort som utkom x år sedan och tänka hur relevant det är idag, och att "utdateringen" sker på liknande vis för 6800 XT?

Permalänk
Medlem

Mycket beror ju på vilken upplösning man spelar på. Trots att det släpptes för nästan 8 år sedan, så är ju GTX 1080 fortfarande ett ganska så populärt grafikkort som fortfarande flyter på bra i 1080p.

Sedan så är ju Ray-Tracing en faktor, men där krävs mycket mer utveckling innan det blir relevant. Det största problemet just nu är att även på RTX-3000 kort, så ligger RT-prestandan ingenstans i närheten av rasteriserings-prestandan, och i de flesta fall så märker man inte särskilt stor skillnad visuellt, mellan Ray-Tracing, och andra knep så som SSR(Screen Space Reflections), när man bara sitter och spelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Hur länge tror ni 6800 XT håller sig relevant?
Är det bara att tänka valfritt toppkort som utkom x år sedan och tänka hur relevant det är idag, och att "utdateringen" sker på liknande vis för 6800 XT?

Det är ganska svårt svara på då det hänger så mycket på hur spel och applikationer utvecklas. Utöver det så beror det mycket på vilka krav man själv har också. Duger inget annat än maxade inställningar i högsta möjliga upplösning så är det inget som är relevant mer än ett par år, är man flexibel och kan leva med lite lägre kvalité med tiden så kan det hänga med länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Jadå!

Permalänk
Medlem

köper någon kortet för 6000? när mrsp var 3000?
känns som ett skämt att vara white medlem med över 200k och 10 år hos webhallen o inte få någon bonus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

Okej köpte min för msrp vid launch. Känner pris mot prestanda att köpa 6900 xt blir för stort och 6800 xt är för litet prestanda hopp så är lite låst.

Det är ett väldigt kraftfullt kort fortfarande och jag kan inte se det som motiverat att uppgradera varken till Nvidias eller AMD:s snabbare alternativ.

Vänta in nästa generation.

Stavningsfix.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Låter högt? Mitt går aldrig över 70c hotspot med en ganska mild fläktkurva samt pyttelite nedklockat samt sitter i ett trång ITXbygge

Permalänk
Medlem

RX 6900 XT score 62389 in the 3D Mark Fire Strike benchmark

https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+3dmark+scor...

1st 6900xt kort är nu snabbare än 4st 1080ti i 3d mark fire strike

ps NVIDIA GeForce RTX 3090 når "endast" 51100p