Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Ni med E-Niro, vilka vinterdäck(icke-dubb) kör ni med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

Men tygmattorna följer med? Eller har du köpt andra? Tänkte i så fall köpa allväders på amazon, teslas egna är på tok för dyra, helst när det är leasing.

Ja precis, dom fick jag med.

Tredjepart är säkert billigast. Tänk på att många märken på Amazon luktar gummi något så in i norden bara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Lite roligt att du nämner detta när Enyaq, EV6 och Ioniq 5 i princip slåss mot premiumbilar i elbilssegmentet och får betyg som matchar eller vinner över dem.

Känns som att i samband med att elbilar kom så har det blivit en reset och alla startar på noll. Riktig kul och bra för marknaden.

Det är inte riktigt vad jag läst. Ev6 och Ioniq 5 är ju i något av en egen klass då de har teknik som annars bara finns i riktigt dyra konkurrenter (framför allt för batteri och laddning) och de har ju gjort ett lyft med inredningen och så (och priset), men de är ju fortfarande rätt långt från exempelvis en Audi när det gäller klassiska premiumattribut. Å andra sidan är ju designen framför allt på Ioniq riktigt nice, snyggare än alla andra elbilar i mina ögon, vilket ju man kan se som ett premiumattribut också.

Och Enyaq är absolut en trevlig bil, gott om plats och smarta lösningar och inte sämre än motsvarande VW även om den har lite andra prioriteringar. Men Audis variant är ju bättre, bättre på "körkänsla", bättre känsla i inredningen och så, men man får betala för det och standardutrustningen är sämre och så. Alltså är det ganska precis som för andra fossila modeller som exempelvis Golf, Octavia och A3.

Och tittar vi på andra änden av marknaden med MG och liknande så är ju de ungefär som andra "kina-bilar", billiga men med kompromisser för att nå priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte riktigt vad jag läst. Ev6 och Ioniq 5 är ju i något av en egen klass då de har teknik som annars bara finns i riktigt dyra konkurrenter (framför allt för batteri och laddning) och de har ju gjort ett lyft med inredningen och så (och priset), men de är ju fortfarande rätt långt från exempelvis en Audi när det gäller klassiska premiumattribut. Å andra sidan är ju designen framför allt på Ioniq riktigt nice, snyggare än alla andra elbilar i mina ögon, vilket ju man kan se som ett premiumattribut också.

Och Enyaq är absolut en trevlig bil, gott om plats och smarta lösningar och inte sämre än motsvarande VW även om den har lite andra prioriteringar. Men Audis variant är ju bättre, bättre på "körkänsla", bättre känsla i inredningen och så, men man får betala för det och standardutrustningen är sämre och så. Alltså är det ganska precis som för andra fossila modeller som exempelvis Golf, Octavia och A3.

Och tittar vi på andra änden av marknaden med MG och liknande så är ju de ungefär som andra "kina-bilar", billiga men med kompromisser för att nå priset.

Jag skulle faktiskt säga att Audi Q4 e-tron är sämre än Ioniq inredningsmässigt. Tycker inte alls den känns som kollegas A6 t.ex. Den jag körde var en bas med sportstolar. Har även kört en fullsmetad s-line ochdär var det ju en jävla skillnad. Men då är det som sagt väldigt mycket mer pengar.

För övrigt så har Q4 e-tron inte ens 360-kamera vilket blev en direkt dealbreaker för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan tipsa om Rezaw-Plast för gummimattor.
Har en sådan i bagageutrymmet. Fin kvalitet och luktade nästan inget, bara en svag god doft i början. Kändes bara om man luktade direkt på mattan.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Jag skulle faktiskt säga att Audi Q4 e-tron är sämre än Ioniq inredningsmässigt. Tycker inte alls den känns som kollegas A6 t.ex. Den jag körde var en bas med sportstolar. Har även kört en fullsmetad s-line ochdär var det ju en jävla skillnad. Men då är det som sagt väldigt mycket mer pengar.

Tja de har ju valt helt olika vägar här liksom. Q4 är en traditionell Audi så långt som möjligt, medan Ioniq är futuristisk med diverse innovativa eller konstiga lösningar. Det är inte superlätt att jämföra, men sammantaget brukar ju Audi få bättre betyg på dessa delar även om det märks att det är en billigare Audi. Precis som att en A4 inte är lika trevlig som en A6:a liksom, men ändå långt bättre än någon VW förutom de riktiga toppmodellerna.

Citat:

För övrigt så har Q4 e-tron inte ens 360-kamera vilket blev en direkt dealbreaker för mig.

Jo det är en trevlig funktion, och det är tråkigt att den inte har den. Jag vet inte om tanken är att den inte ska ha sådan, att de inte blivit färdiga med funktionaliteten i tid eller om det har att göra med komponentbristen. Väldigt långt från en dealbreaker för mig visserligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

På min e-niro så kan jag stänga av rymdljudet. Hämtade ut min 2021 i april.

Skrivet av Baxtex:

Spännande, hur då? Hämtade min i augusti. Funderat på att klippa kabeln.

Sedan 1/7-21 måste nya elbilar inom EU ha det skyddet. Förmodligen har man/Kia valt att ta bort knappen som kunde avaktivera ljudet (en av knapparna snett under rattens vänstersida) i samband med det där någonstans. Jag tog ut min E-niro i December 21 och kan inte heller stänga av ljud med enkelt knapptryck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

kumho wintercraft wi51 fick vi med på vår leasingavtal(hedin bjuder på det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det är en trevlig funktion, och det är tråkigt att den inte har den. Jag vet inte om tanken är att den inte ska ha sådan, att de inte blivit färdiga med funktionaliteten i tid eller om det har att göra med komponentbristen. Väldigt långt från en dealbreaker för mig visserligen.

Säljaren sa att det var på väg, skulle bli beställningsbart i januari 2022. Han skulle kontakta mig då, men jag har inte hört något sen dess.. och nu har jag ju ändå beställt en annan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Falken Winterpeak. Jag hade kanske valt t.ex. Nokian om jag köpt själv (mest av tradition kanske och då dubbat dessutom) men dessa fick jag med från handlare till ett förmånligt pris så de fick det bli.

Permalänk
Medlem

Vilken Plug in Hybrid ska jag titta på om jag vill ersätta en 2017 Kia Ceed Diesel?

Kian är avbetalt och klar så den kostar oss nästan ingenting. Skulle vilja ha en Plug in som klarar iaf 3-4mil så kommer vi aldrig behöva tanka den. Det är frugan som åker t&r till jobbet bara.

Köper gärna något begagnat men vet inte vilken modell jag ska kolla efter. Vill inte gärna punga ut massa mellanskillnad heller för då faller hela idén.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Vilken Plug in Hybrid ska jag titta på om jag vill ersätta en 2017 Kia Ceed Diesel?

Kian är avbetalt och klar så den kostar oss nästan ingenting. Skulle vilja ha en Plug in som klarar iaf 3-4mil så kommer vi aldrig behöva tanka den. Det är frugan som åker t&r till jobbet bara.

Köper gärna något begagnat men vet inte vilken modell jag ska kolla efter. Vill inte gärna punga ut massa mellanskillnad heller för då faller hela idén.

Vill du inte lägga så mycket i mellanskillnad tror jag du får kolla på samma eller t o m något äldre bil än du har nu. En Mitsubishi Outlander PHEV, Passat GTE eller kanske Prius är nog inte omöjligt att hitta för lite mer än du kan få för din Kia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

I see. 😊

Jag har en knapp märkt VESS till vänster om ratten som slår på av alla tillagda ljud, fram som back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Lite roligt att du nämner detta när Enyaq, EV6 och Ioniq 5 i princip slåss mot premiumbilar i elbilssegmentet och får betyg som matchar eller vinner över dem.

Känns som att i samband med att elbilar kom så har det blivit en reset och alla startar på noll. Riktig kul och bra för marknaden.

Jag har kollat runt en hel del sista tiden och håller inte helt med. Jag tycker t.ex. att MG har en mera påkostad inredning än EV6/ioniq5. Det som är udda på dessa är inredningar med en massa olika former, material och mängder med knappar som inte känns jättepåkostade. Sedan upplever jag bilarna som rätt bullriga, speciellt EV6, den jag körde hade högt däcksljud och högt motorljud.
EV6 har också ett förhållandevis litet svårutnyttjat bagage.
Jag har kört mest iD4 sista tiden så den har blivit lite "måttstock".

Sedan har EV6/ioniq5 många fördelar att det kanske blir en sådan iallafall trots vissa nackdelar. Fördelen med snabb DC-laddning är inte så stor för mig. Jag DC- laddar rätt sällan så om jag får vänta 5 minuter längre att ladda en iD4 blir liksom ingen dealbreaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

kumho wintercraft wi51 fick vi med på vår leasingavtal(hedin bjuder på det).

Det var tråkigt att läsa.

Kumho gör inga bra däck.

Jag får antingen Kumho eller Nexen sommardäck på min EV6.
Ber till högre makter att jag får Nexen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Falken Winterpeak. Jag hade kanske valt t.ex. Nokian om jag köpt själv (mest av tradition kanske och då dubbat dessutom) men dessa fick jag med från handlare till ett förmånligt pris så de fick det bli.

Hmm intressant däck.
Modellen är helt ny.
Undrar hur det presterar.

Friktion eller dubb?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kumho gör inga bra däck.

Var har du fått för dig att Khumo inte gör bra däck?
Som alla tillverkare har dom både bra och dåliga däck, men t.ex. är dom ledande bland rally däck där dom ställer stora krav.
Generellt gör dom bättre däck än Nexen som är ett budget däck i mellanpris klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Kumho gör inga bra däck.

Hur kommer du fram till den slutsatsen? Däcktester för 2021 verkar nämligen inte precis hålla med dig.

Samlade däcktester från 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Var har du fått för dig att Khumo inte gör bra däck?
Som alla tillverkare har dom både bra och dåliga däck, men t.ex. är dom ledande bland rally däck där dom ställer stora krav.
Generellt gör dom bättre däck än Nexen som är ett budget däck i mellanpris klassen.

Tvärtom skulle jag säga där.

Nexen har jobbat upp sig bra på senare tid.

Medan Kumho är verkligen budgetdäck.

https://tiresvote.com/articles/test-world-large-r16-winter-ti...

Här är ett test på det Kumho däcket han fick.
Hamnade näst sist. Och deras sommardäck är inte något att hurra för heller.

Och att säga "alla tillverkare har bra och dåliga däck" skulle jag säga är helt fel.

Michelin, Goodyear, Hankook, Nokian, Continental har i princip inga dåliga däck så som t.ex Kumho, Linglong, Gislaved o Sava har.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Du är medveten om att du länkar till ett test där Nexen inte är med va? Medan de flertalet test jag länkade till visade att Kumho var konsekvent bättre än de testade Nexendäcken, vid sommar-, friktion- och dubbdäck. Visst nej de var inga testvinnare men definitivt inte skräp och som sagt högre upp i den samlade tabellen än Nexen. Säger inte att Nexen är dåliga däck bara att du hade en väldigt märklig ståndpunkt att utgå från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hmm intressant däck.
Modellen är helt ny.
Undrar hur det presterar.

Friktion eller dubb?

Friktion. Jag har svårt att avgöra ännu. Första gången någonsin på friktion och det har inte varit någon snö/vinter att tala om ännu. Hade jag köpt själv så hade det blivit Nokian med dubb i vanlig ordning. Lite av gammal vana kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Och att säga "alla tillverkare har bra och dåliga däck" skulle jag säga är helt fel.

Michelin, Goodyear, Hankook, Nokian, Continental har i princip inga dåliga däck så som t.ex Kumho, Linglong, Gislaved o Sava har.

Att säga ett däck kommer si eller så i ett test har noll betydelse utan att gå djupare på det, t.ex. hade det 0.1 i skillnad mot ett Michelin däck som du själv säger inte gör några dåliga däck.
Sen om du skall jämföra två däck måste dom vara med om samma test vid samma tillfälle, annars ger det inte heller något.

Om du tycker att det fel att alla har bra och dåliga däck får du nog många däckhandlare mot dig, men mycket beror på hur du jämför och var/hur däcken skall användas, men t.ex. vet jag att Nokian tidigare har fått väldigt dåliga betyg på en del av sina vinterdäck här i Sverige samtidigt som andra av deras däck varit klassledande.

Men men, du får ha din åsikt absolut, själv har jag haft Kumho däck tidigare och hade inte varit rädd för att få dom istället för Nexen.

Tittar man på denna sidan skall dom vara likvärdiga och ett mid-range däck, men sen kan det som sagt skilja från modell till modell.
https://www.tyrereviews.com/Tyre/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Oj, som sommardäck? Det var lite snålt på en sån bil. Trodde kvaliten på sommardäcken alltid var prioriterade på elbilar, speciellt en sån najs bil som en EV6. Till å med MG slänger på Michelin (Primacy nånting) som standard på Marveln.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Att elbilar ska låta i hastigheter upp till 20 km/h är en EU-regel som började gälla 1 juli 2019.

Skrivet av HenrikM:

På min e-niro så kan jag stänga av rymdljudet. Hämtade ut min 2021 i april.

Skrivet av Baxtex:

I see. 😊

På Kia E-niro kan man stäng av ljudet fram till och med modell MY 21. alltså sålda fram till Jan 2022.
Modell MY22 som börjar säljas i början av 2022, PHG EU, så går inte längre ljudet att stänga av.

Så nytillverkade bilar från 2022 och framåt ska det inte längre gå att stänga av.

Permalänk
Medlem

Har med beställt en E-Niro men utan vinterdäck!
Kommer i mars, behöver ev också jaga några vinderdäck! Kört dubbfritt på min AWD Subaru, finns verkligen ingen anledning att köra dubb med den bilen.

Lite osäker på om dubb behövs på elbil, Eniron har rätt många HK för sin vikt. Dock är det inte många dagar det är is-asfalt/snötäckt väglag längst kusten i småland

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

På Kia E-niro kan man stäng av ljudet fram till och med modell MY 21. alltså sålda fram till Jan 2022.
Modell MY22 som börjar säljas i början av 2022, PHG EU, så går inte längre ljudet att stänga av.

Så nytillverkade bilar från 2022 och framåt ska det inte längre gå att stänga av.

Som sagt, saknar knappen och det finns ingenstans i inställningarna eller i manualen, så jag tror inte det går på vårt exemplar iaf.
Gissar att den ska sitta här?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Du är medveten om att du länkar till ett test där Nexen inte är med va? Medan de flertalet test jag länkade till visade att Kumho var konsekvent bättre än de testade Nexendäcken, vid sommar-, friktion- och dubbdäck. Visst nej de var inga testvinnare men definitivt inte skräp och som sagt högre upp i den samlade tabellen än Nexen. Säger inte att Nexen är dåliga däck bara att du hade en väldigt märklig ståndpunkt att utgå från.

Kolla på tiresvote.com

Sjukt bra sida. Kan se alla däck.

Kumho har konsekvent undermåliga däck.
Medan Nexens senaste har dem jobbat upp sig rätt bra.

T.ex de däckena man får med EV6 är Kumho Ecsta PS71 och Nexen Nfera Sport. Där är Nexen däcket rätt så mycket bättre generellt och det är deras EV version av däcket så de är gjorda för elbilar. Vet inte om Kumho ändrade något på sina PS71 till EV6 som Nexen.

Nexen har jobbat upp sig till mellanskiktet medan Kumho är kvar i budget.

Sen finns Kinadäck som Sunny osv och dem ska vi inte tala o. De är under budget o rent av kassa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

Friktion. Jag har svårt att avgöra ännu. Första gången någonsin på friktion och det har inte varit någon snö/vinter att tala om ännu. Hade jag köpt själv så hade det blivit Nokian med dubb i vanlig ordning. Lite av gammal vana kanske.

Var bor du i landet? Om du inte sett snö eller is än i vinter?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Oj, som sommardäck? Det var lite snålt på en sån bil. Trodde kvaliten på sommardäcken alltid var prioriterade på elbilar, speciellt en sån najs bil som en EV6. Till å med MG slänger på Michelin (Primacy nånting) som standard på Marveln.

Yes det är Continental eller Michelin på de större däcken/fälgarna som är tillval.

Däremot är Nexen däcket en specialversion som heter Nfera Sport EV och Kumhos PS71 har deras tyst teknologi i sig.

Så båda de däckena är i princip Nexens och Kumhos top-däck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Var bor du i landet? Om du inte sett snö eller is än i vinter?

Stockholm. ”Att tala om” är nyckelfrasen här 😄