ADSL kommer försvinna från vårat hus inom kort och enda alternativet är fast bredband via mobilnätet, går det ens att spela spel på denna typen av uppkoppling?

Permalänk

Inte för att strö salt över såren men det har varit välkänt i över 10år att kopparnätet håller på och läggas ner. Och det blir problem för dem som ej har gått med. Men alla gör vi misstag.
Mitt råd är att försöka lösa misstagen så bra som man kan och kontakta telia etc för att få fiber.

Sedan pratar de om teknik hit och dit. Jag tror ingen trådlös teknik inom snar framtid kommer uppfylla de krav som en "modern" människa ställer när det gäller stream film, spela, videokonferens etc hemifrån.
När priset var 20 -25 000kr i TS fall så låt det för mig inte som sjukligt dyrt, jag har hört betydligt högre kostnader. Men det handlar väl om att det finns ledig plats att koppla in sig på.

Skrivet av DavidtheDoom:

@giplet: Jag tror absolut att fiber ökar fastighetsvärdet. Jag vet själv att jag både räknar med en eventuell fiberinstallationskostnad för en fastighet och räknar bort fastigheten helt om det är för dyrt. En senare installation är nästan alltid dyrare än saminstallation i en samfällighet. (Oftast 20-30k i samband med samfällighet, 100-125k inte ovanligt för en efterinstallation).

Allt positiv och negativt påverkar. Skulle jag kolla på ett hus och det står ej fiber idag, så skulle jag bara kolla in nästa. Orsaken är enkel. Det blir ett extrajobb för en att granska om det går att få in, både före man bjuder på huset och efter man vinner auktionen.
Och när många köpare skiter i det, så kanske inte huset blir så mycket billigare ändå.
Så man förlorar vissa typer av köpare och detta kan göra att priset blir lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

25,000 är småsummor i infrastruktur-sammanhang. Var tror dina föräldrar det kostar med el, vatten och avlopp egentligen?

Bra poäng, lite siffror på det:

När jag byggde (2009) kostade vatten ca 50k + grävning att ansluta (vet inte vad grävningen blev extra, den klumpades med allt annat).
Avlopp finns inte kommunalt så typ 150k för reningsverk och installation.
Elen var rätt billig eftersom det redan fanns till tidigare byggnad, runt 15k har jag för mig.
Hade jag kopplat på telenätet hade det kostat 10k.
Fibern kostade 23k (fixade grävningen ihop med vattnet så blev inget extra).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

Kör en egen fiberkabel från grannen medans du väntar på fiber och betala denne hela sin internetuppkoppling är mitt tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Tjena!

Som titeln säger så har vi fått meddelat till oss från Telia att inom 2 månader kommer ADSL inte längre fungera i våran villa pga att det är en gammal teknik som är dyr att uppehålla och kommer försvinna inom kort. Föräldrarna mina var dumma nog att inte koppla upp sig på fibernätet som grävdes ner här för en del år sedan när alla grannar gjorde det. Vill vi göra detta nu så kommer det kosta cirka 20-25k och då har jag ingen aning om leveranstid på detta. (Har kontaktat dom som har hand om detta och väntar på svar.)

Förut hade vi endast ADSL i villan vilket gick utmärkt att spela på när ingen annan var uppkopplad och använde det samtidigt som jag spelade, inget lagg och hyffsad ping osv. 3 syskon och 2 föräldrar som älskar att streama/titta youtube.

Så då helt plötsligt fick vi möjlighet att skaffa radiofiber för 2 år sedan för en installations kostnad till endast 4995:- .
Vi bestämde oss för att skaffa detta. Så just nu är hela familjen uppkopplad på det nätverket och jag sitter ensam på ADSL. Denna lösningen har funkat utmärkt och radiofiber funkar jättebra till allt förutom att spela. Runt 50-70 ner. Testade att spela på det en gång och det gick inte alls bra. Väldigt mycket lagg och ingen stabil ping vilket behövs om man vill spela spel som t.ex LoL eller CSGO. Och antar att det är för att det är fiber via radiolänk.

Och nu som jag sa i början så kommer ADSL försvinna och jag har lite smått panik eftersom enda lösningen som Telia hade att erbjuda var fast bredband via mobilnätet. Enligt dom cirka 60/10. Och då får man en router som man stoppar in en simkort i.
Men det kommer väl vara exakt sammt ping/lagg som på radiofiber eftersom det inte är ett trådat nätverk som ADSL eller fiber. Antar att det är väl typ 4G eller 5G?

Eller har ni någon annan erfarenhet? Förhoppningen är att leveranstiden av fiber inte är lång om vi vill skaffa det men misstänker att kön där är lång...

Tack på förhand <3

Asså allt handlar om vart du bor, tips är att prova bredbandskollen på mobilen (glöm inte att stänga av mobilen) och även om du har bekanta med lite olika operatörer. Ligger hemma framför datorn på ca 14ms via wifi och 38ms via mobilt (runt 130Mbit/s ner och 21Mbit/s upp) och har märkbart bättre inne i stan. Detta är via 4g och har du tillgång till 5g i ditt område så kan man räkna med ytterligare lite bättre resultat.

Så allt beror på hur mottagningen är, bekant gick från DSL till mobilt och deras hastighet ner gick från 10-18Mbit/s till 90-100 Mbit/s och pingen halverades.

så som sagt innan, bara att prova köra bredbandskollen i mobilen med lite olika operatörer sen om man vill så kan man med hjälp av en ordentlig antenn (alternativt aktiv antenn) förbättre resultaten en aning.

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Kör med Telias mobilnät hemma, via ett tvillingkort till min mobil. Har en Netgear nighthawk m1 och det funkar ganska bra. Går att koppla in extra antenner på den men eftersom jag bor i ett stortstadsområde så behövdes inte det.

Då sambon spelar Overwatch så vill jag minnas att hon har 60 i ping vill jag minnas.

Körde just https://www.speedcheck.org/ och fick följande:
Latency 70.6 ms

Download 73.85 Mbps
Stability 97%
Transferred Data 179.35 MB

Upload 38.12 Mbps
Stability 76%
Transferred Data 42.63 MB

Provider Telia Company AB

Bor i hus utan fiber och fundera på att kolla ordentligt på om man kan få det indraget, för 25k skulle jag inte tveka en sekund, tror det kommer att bli dyrare. Men har varit så mycket annat sen vi flyttade in så det har prioriterats ner. Enda problemet med mitt "obegränsade" abbonemanf är att efter man laddar ner 20Gb på ett dygn måste man skicka ett SMS för att låsa upp 5 Gb till, men det kan man göra gratis och det är inte så många gånger man använder så mycket på en dag. Det kostar bara va 50kr extra i månaden (utöver telias troligen lite för dyra abonemang) så för det priset är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

En trådlös länk som t.ex Ubiquiti kan lösa problemet, men det kräver i stort sett att andra i ditt område nära dig redan har Internet via fiber och du får lov att använda deras uppkoppling för att ditt xDSL är bortkopplat eller om 4G verkligen suger. Men det är ingen officiell lösning och det är även tveksamt juridiskt men det är ju en framkomlig väg, fram för allt i väntan på att man ska få fiber för det kan ju ta flera år om man har riktig otur. Man sitter i händerna på leverantörerna, det går inte att kräva att få fiber för den möjligheten finns inte.

4G funkar ju men sämre för tunga saker, om man nu inte råkar ha bra täckning och fart. Det som avgör mest för 4G är vart man bor, täckning, den kapacitet master har tillgång till, belastning etc.

Jag är nöjd med min Ubiquiti 5Ghz länk som tuffar på stabilt i genomsnitt 400mbit på 800m vilket inte är dåligt. Nu har jag fiber och länken används till en annan platsk där det inte finns fiber men man vill ha snabb uppkoppling. 4G suger ordentligt här och ger bara 6Mbit i genomsnitt pga radioskugga, så har det varit sedan de första mobiltelefonen för GSM kom ut på marknaden. Det har jag fått höra av andra pensionärer som bor i området, men då handlade det om svårigheter att ringa på GSM nätet och 3G gjorde det inte bättre. Det är helt enkelt radioskugga som inte kan övervinnas med ny och bättre teknik annat än att många i området och runt omkring fick uppkoppling via fiber mot stadsnät.

Permalänk

hur det trådlösa kommer fungera för dig är svårt att säga.

beror på
1. Belastning av masten du ansluter mot.
2. Väder.
3. Typ av antenn och placering av denna.
4. Störande elektrisk utrustning i närheten.
5. Blockerad sikt eller inte mot masten (berg, träd, hus osv)

sett allt från typ adsl ping (~20-50ms) till 1000+ms ping på trådlöst 4g nät men oftast brukar hastigheten vara rätt ok trots den kassa pingen.

så hur bra det kommer fungera är till 80% beroende på din omgivning det ända du i princip kan påverka själv är antennen i din ände.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av norrby89:

38ms via mobilt (runt 130Mbit/s ner och 21Mbit/s upp) och har märkbart bättre inne i stan. Detta är via 4g och har du tillgång till 5g i ditt område så kan man räkna med ytterligare lite bättre resultat.

Reklamen för 5G lovar guld och gröna skogar men fortfarande är det fast uppkoppling som rular - såvida inte ens ISP routar trafiken ned till UK/BE/FR/DE som det gjorts från Zitius/Bahnhof Gävle ned till Stockholm minst tre gånger det senaste året, ett par veckors tid varje gång tills man gnällt rejält - inte som privatperson utan från företaget man jobbar för.

I realiteten är det 17-26 millisekunder hyffsat nära en basstation mot teoretiska 1 millisekund.

Permalänk
Medlem

Ett problem utöver hastingheter o ping med 4g 5g abonemang som sägs vara obegränsade är att dem är begränsade ändå.
Operatören lägger in klasuler om att dem har rätt att strypa uppkopplingen om dem tycker du tankar för mycket.
Så om du spelar spel o tankar spel via Steam/battlenet o sånt så kan dem strypa ditt nät. Spel tar ju ändå runt 150gig nu för tiden o patchar kan vara allt från 10 till 100gig.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Reklamen för 5G lovar guld och gröna skogar men fortfarande är det fast uppkoppling som rular - såvida inte ens ISP routar trafiken ned till UK/BE/FR/DE som det gjorts från Zitius/Bahnhof Gävle ned till Stockholm minst tre gånger det senaste året, ett par veckors tid varje gång tills man gnällt rejält - inte som privatperson utan från företaget man jobbar för.

I realiteten är det 17-26 millisekunder hyffsat nära en basstation mot teoretiska 1 millisekund.

ja men syftar med att mobilt idag beroende på vart man bor kan prestera bättre än vad DSL gör. självklart är fiber eller koaxial det bästa men har man inte tillgång till det så blir det svårt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Kör med Telias mobilnät hemma, via ett tvillingkort till min mobil. Har en Netgear nighthawk m1 och det funkar ganska bra. Går att koppla in extra antenner på den men eftersom jag bor i ett stortstadsområde så behövdes inte det.

Då sambon spelar Overwatch så vill jag minnas att hon har 60 i ping vill jag minnas.

Körde just https://www.speedcheck.org/ och fick följande:
Latency 70.6 ms

Download 73.85 Mbps
Stability 97%
Transferred Data 179.35 MB

Upload 38.12 Mbps
Stability 76%
Transferred Data 42.63 MB

Provider Telia Company AB

Bor i hus utan fiber och fundera på att kolla ordentligt på om man kan få det indraget, för 25k skulle jag inte tveka en sekund, tror det kommer att bli dyrare. Men har varit så mycket annat sen vi flyttade in så det har prioriterats ner. Enda problemet med mitt "obegränsade" abbonemanf är att efter man laddar ner 20Gb på ett dygn måste man skicka ett SMS för att låsa upp 5 Gb till, men det kan man göra gratis och det är inte så många gånger man använder så mycket på en dag. Det kostar bara va 50kr extra i månaden (utöver telias troligen lite för dyra abonemang) så för det priset är jag nöjd.

Vad händer om du kör bredbandskollen istället? för speedcheck så får jag helt horribla siffror. 150 ner och 40 ms jämfört med 244 ner och 4 ms via bredbandskollen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Glömde lägga till en mycket viktig aspekt på 4G.

En sak som kan påverka otroligt mycket är hur mycket kapacitet en mast har OCH om det är en slavmast, dvs den skickar trafiken vidare till en annan mast för att trafiken sedan ska ta sig ut på Internet via fiberkablar etc. Det finns andra trådar här där folk som haft problem fått reda på att dom kör mot en slavmast, eller den har begränsad kapacitet osv. Allt detta kan t.ex. Telia se i statistik etc. Dom vet vilka master som är överbelastade och har problem.

Ett annat trix som kan funka är om man kan låsa t.ex. en 4G router till en viss frekvens och även en riktantenn som delvis kan motverka att systemet vill hoppa till en annan mast. Med en riktantenn så kommer den masten man plockar signalen från upplevas av systemet som det bättre valet än andra master i området vilket kan motverka att routern vill byta till en annan mast. Det är inte säkert det går att få högre fart men det kan bidra till en stabilare uppkoppling. Oftast brukar de ge en boost för din hastighet också.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Vad händer om du kör bredbandskollen istället? för speedcheck så får jag helt horribla siffror. 150 ner och 40 ms jämfört med 244 ner och 4 ms via bredbandskollen.

NEDLADDNING
70,59 Mbit/s
UPPLADDNING
36,54 Mbit/s
SVARSTID
22,87 ms

Men då sitter sambon i vardagsrummet och streamar nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av learjet:

Kör en egen fiberkabel från grannen medans du väntar på fiber och betala denne hela sin internetuppkoppling är mitt tips

Detta tycker jag är ett snyggt upplägg. Det lär inte behövas mer än 100-250Mbit.

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Enda problemet med mitt "obegränsade" abbonemanf är att efter man laddar ner 20Gb på ett dygn måste man skicka ett SMS för att låsa upp 5 Gb till, men det kan man göra gratis och det är inte så många gånger man använder så mycket på en dag. Det kostar bara va 50kr extra i månaden (utöver telias troligen lite för dyra abonemang) så för det priset är jag nöjd.

Så länge det duger för ens behov är det ju fint

Så det här är inte menat mot dig, utan mot leverantörerna.
Men tycker det är otroligt kasst av själva företagen att ha GB-gränser som påminner om för 20 år sedan tex när man bodde hemma och hade kabeltv-internet som lätt blev överbelastat. Tigga om mer GB varje 5:e GB kan ju vara ganska ofta om man sitter vid en dator och vill ladda ner något större spel etc.

Känns som att mobilt internet ligger 10-15 år efter i tiden när de gäller sina begränsningar. Nåja, är ju fria samtal och sms/mms nu för tiden, men är väl för att det används så lite av speciellt yngre generationen. Så de kan lyxa till med sådant som ändå inte kostar

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är knappast byanätet som är kommunikationsoperatör och det låter också underligt om det verkligen är som du beskriver, är du verkligen säker på att det fungerar så dåligt som du säger så att det inte är nån enstaka specifik person som klagar pga egen okunskap?

Byanätet har anslutning till en större operatör, byns nät distribuerar sedan bredband till hushållen i byn.

I många fall är denna typ av problem helt riktigt relaterade till användares okunskap, men i detta nät är det vanligt att så fort det varit minsta strömavbrott måste tydligen utrustningen eller delar av den startas om, vad jag förstår på plats, innan det kommer igång igen. Verkar inte finnas någon automatisk omstart, ingen UPS eller någonting annat för att upprätthålla driften. Det kommer ofta inlägg i stil med att "nu försvann bredbandet, fler som har problem" och så följs det upp av flera svar som bekräftar det, och så kan det gå till nästa dag innan det kommer igång igen. I vissa fall är det bara delar av byn som får problem, ibland är det löst på en halvtimme och ibland kan det ta dagar.

Det kan givetvis vara relaterat till operatören men jag tror det ligger lokalt i någon del av byns utrustning.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Anslut dig till byanätet och sen försöker du engagera dig i styrelsen eller vem det nu är som har hand om nätet.
Så kanske du kan vara med och driva frågan om ett stabilare nät, kanske är det någon hårdvara som behöver uppgraderas/bytas ut?

Det ska jag göra.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk

Låna upp 30k på kåken/lägenheten (gissar att den kanske stigit i värde) med dagens ränta snackar vi typ 40:-/mån extra i ränta
Installera fibern ? värdeökning på hus/lgh trumfar fiberkostnaden.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte dra en kabel till en granne för det är en tekniskt riskabel lösning, bortsett från att det troligen strider mot abonnemangsvillkoren så innebär det elektriska risker. Ska man koppla ihop olika fastigheter bör man använda en teknik som inte innebär en galvanisk förbindelse, dvs radio eller fiber, troligen är en radiolänk det mest lämpliga ur tekniskt perspektiv.

Du kan inte galvaniskt avskilja en nätverkskabel utan jord. Åskskydd skulle jag däremot rekommendera.

Permalänk
Skrivet av Kotan:

Så länge det duger för ens behov är det ju fint

Så det här är inte menat mot dig, utan mot leverantörerna.
Men tycker det är otroligt kasst av själva företagen att ha GB-gränser som påminner om för 20 år sedan tex när man bodde hemma och hade kabeltv-internet som lätt blev överbelastat. Tigga om mer GB varje 5:e GB kan ju vara ganska ofta om man sitter vid en dator och vill ladda ner något större spel etc.

Känns som att mobilt internet ligger 10-15 år efter i tiden när de gäller sina begränsningar. Nåja, är ju fria samtal och sms/mms nu för tiden, men är väl för att det används så lite av speciellt yngre generationen. Så de kan lyxa till med sådant som ändå inte kostar

Telia har en hemsida där man kan övervaka hur mycket man har kvar och routern/modemet kan skicka sms, med lite magi och en rasberry pi kan man få SMSen att skicka sigsjälv, funkade bra ända tills de ändrade nått på sidan så nu måste jag tweeka om scripten. Det går även att skicka SMS i förebyggande syfte så jag funderar bara på att rPIn skall skicka ett gäng SMS efter midnatt så har man fyllt på botten orimligt mycket innan dagen börjar.

Men som du säger är det ju ganska surt att ens behöva det, fast egentligen så är det ju ett mobilabbonemang som jag använder till hela husets internet så det används inte som det är tänkt, då skulle man köpt deras mobila bredband som inte finns/fanns i obegränsat (max 500/1000Gb eller nått sånt då jag kollade på det).

Permalänk
Skrivet av MadMantiz:

Liknande situation här, föräldrarna körde DSL och det fungerade riktigt bra, så bra att det inte fanns någon anledning för dem att ansluta till fiber via byanätet. Förra året klipptes fasta telenätet och mobilt bredband blev ersättaren. Fungerar men oerhört mycket sämre i jämförelse. Spel är bara fetglömma.

Byanätet drivs av klåpare och byns facebooksida har nästan dagliga inlägg från folk med problem med uppkopplingen som går ner i tid och otid och kan vara nere ibland dygn innan något centralt startats om.

Idag är det jag som bor i huset och sitter i en knepig sits, antingen köra vidare på mobilt bredband som visserligen är bra mycket långsammare, eller gräva och ansluta till det här förbaskade fibernätet som visserligen är snabbt men istället går ner i tid och otid och inte är pålitligt alls. Detta med byns nät har varit en sanning i många år och tycks vara helt accepterat i byn att det är så det är. Jag kontaktade Umeå energi och bad om offert för att få installerat riktigt fiber men det gick förstås inte eftersom det fanns ett byanät.

Låter lite som byn där jag bor, kanske tom är det? Gör som jag och visa intresse för styrelseuppdrag. Troligen blir dom du kallar klåpare glada över att du vill komma in med din kompetens. I vårat fall ligger största problemet i marken. Firman som drog nätet i backen har använt fel typ av fiber och ansett att skarvboxar var för dyrt så man tog det som fanns till hands närmarst, typ glasslåda och vira in den med plastkasse. Detta gör att man inte kan blåsa ny och bra fiber i befintlig kanalisation utan även den måste bytas, vilket är dyrt för en stackars liten byaförening! Ett annat problem vi har haft är att internetleveransen bestått av tre aktörer. ISP, länk av kapacitetstjänst och firman som gör saker fysiskt. Vid problem har ärenden bollats fram och tillbaka mellan dessa tre och kunnat stanna av i veckor. Switcharna var end of life 2015 men dom vi hyrde av ville inte ta kostnaden att byta ut dom. Efter mitt inträde i styrelsen har vi nu gått öger till 1 part som hanterar allt inkl den nya svartfibern till byn. 10 gånger högre kapacitet och helt ny utrustning till en ökad kostnad på 9 kronor per hushåll. Fibern i backen byts ut allt eftersom föreningen har råd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahrimanes:

Låter lite som byn där jag bor, kanske tom är det? Gör som jag och visa intresse för styrelseuppdrag. Troligen blir dom du kallar klåpare glada över att du vill komma in med din kompetens. I vårat fall ligger största problemet i marken. Firman som drog nätet i backen har använt fel typ av fiber och ansett att skarvboxar var för dyrt så man tog det som fanns till hands närmarst, typ glasslåda och vira in den med plastkasse. Detta gör att man inte kan blåsa ny och bra fiber i befintlig kanalisation utan även den måste bytas, vilket är dyrt för en stackars liten byaförening! Ett annat problem vi har haft är att internetleveransen bestått av tre aktörer. ISP, länk av kapacitetstjänst och firman som gör saker fysiskt. Vid problem har ärenden bollats fram och tillbaka mellan dessa tre och kunnat stanna av i veckor. Switcharna var end of life 2015 men dom vi hyrde av ville inte ta kostnaden att byta ut dom. Efter mitt inträde i styrelsen har vi nu gått öger till 1 part som hanterar allt inkl den nya svartfibern till byn. 10 gånger högre kapacitet och helt ny utrustning till en ökad kostnad på 9 kronor per hushåll. Fibern i backen byts ut allt eftersom föreningen har råd med det.

Det var dumt av mig att använda uttrycket klåpare, det tar jag tillbaka och ber om ursäkt för det. Jag förstår att alla vill naturligtvis ha en fungerande uppkoppling och de med uppdragen att drifta det hela gör så gott de kan med de medel de har till hands. Uttrycket var en frustration i att det i dagsläget inte går att få en pålitlig anslutning i byn.

Det jag tänker på är att det inte tycks fungerat stabilt på flera års tid och framstått som närmast omöjligt att lösa eftersom ingen haft helhetsansvaret, och har därigenom på något vis blivit en vedertagen sanning att det är så det är i den här byn, bara finna sig eller vara utan. Det du berättar ovan låter som att det funnits mycket att önska i alla led sedan första början om det fuskats så. Då finns ju inte mycket att utgå från och det blir ju praktiskt taget att göra om allt från början om till och med fibern måste bytas.

Jag hjälper gärna till med mina blygsamma kunskaper, min nätverksutbildning är nog ungefär lika gammalt som byanätet så den behöver nog lite uppfräschning också. Låter jättebra att det är nya grejer på gång, ett kanonsteg helt i rätt riktning.

Visa signatur

Hörlurssetup: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Setup jobbet: Hegel HD11 + Argon HA1 + AKG K701
Sambons ljud: O2+ODAC + AKG K712
Övrigt grejs: Little Dot MKIII, JDS cMoyBB, Q701, K319, K240
Vadå AKG fanboy? Har ett faktiskt ett par DT770 också!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MadMantiz:

Byanätet har anslutning till en större operatör, byns nät distribuerar sedan bredband till hushållen i byn.

I många fall är denna typ av problem helt riktigt relaterade till användares okunskap, men i detta nät är det vanligt att så fort det varit minsta strömavbrott måste tydligen utrustningen eller delar av den startas om, vad jag förstår på plats, innan det kommer igång igen. Verkar inte finnas någon automatisk omstart, ingen UPS eller någonting annat för att upprätthålla driften. Det kommer ofta inlägg i stil med att "nu försvann bredbandet, fler som har problem" och så följs det upp av flera svar som bekräftar det, och så kan det gå till nästa dag innan det kommer igång igen. I vissa fall är det bara delar av byn som får problem, ibland är det löst på en halvtimme och ibland kan det ta dagar.

Det kan givetvis vara relaterat till operatören men jag tror det ligger lokalt i någon del av byns utrustning.

Jag är med i en fiberförening och vi äger nätet men allt aktivt i nätet hanteras av kommunikationsoperatören, att själva även vara kommunikationsoperatör är nog ganska ovanligt och att utrustningen inte startar om automatiskt efter strömavbrott är ju ännu underligare för i princip alla apparater man köper färdiga gör ju det (men det kan ju ta några minuter) om det verkligen stämmer att man måste starta om nätverksutrustningen manuellt så låtter det ännu underligare.
Man blir faktiskt nyfiken på hur nätet är byggt för man kan ju knappt få till det så av misstag utan det måste nästan vara avsiktligt?
Eller så är det så att de som klagar klagar "för snabbt", dvs de klagar för att de tror att nätet ska starta omedelbart strömavbrottet upphör och inser inte att det kan ta 10 minuter eller nån mer rimlig tid att starta upp om man inte har upser för de aktiva delarna.

Skrivet av Petterk:

Du kan inte galvaniskt avskilja en nätverkskabel utan jord. Åskskydd skulle jag däremot rekommendera.

Galvanisk förbindelse är det så fort du har nått som leder ström mellan 2 platser så det har inget direkt med jord att göra utan vilken kabel som helst eller vattenrör, armeringsjärn, balkar och liknade metalldelar som också ofta finns i byggnadsverk ger också galvaniska förbindelser

Skrivet av Ahrimanes:

Låter lite som byn där jag bor, kanske tom är det? Gör som jag och visa intresse för styrelseuppdrag. Troligen blir dom du kallar klåpare glada över att du vill komma in med din kompetens. I vårat fall ligger största problemet i marken. Firman som drog nätet i backen har använt fel typ av fiber och ansett att skarvboxar var för dyrt så man tog det som fanns till hands närmarst, typ glasslåda och vira in den med plastkasse. Detta gör att man inte kan blåsa ny och bra fiber i befintlig kanalisation utan även den måste bytas, vilket är dyrt för en stackars liten byaförening! Ett annat problem vi har haft är att internetleveransen bestått av tre aktörer. ISP, länk av kapacitetstjänst och firman som gör saker fysiskt. Vid problem har ärenden bollats fram och tillbaka mellan dessa tre och kunnat stanna av i veckor. Switcharna var end of life 2015 men dom vi hyrde av ville inte ta kostnaden att byta ut dom. Efter mitt inträde i styrelsen har vi nu gått öger till 1 part som hanterar allt inkl den nya svartfibern till byn. 10 gånger högre kapacitet och helt ny utrustning till en ökad kostnad på 9 kronor per hushåll. Fibern i backen byts ut allt eftersom föreningen har råd med det.

Har de verkligen grävt ner skarvar i stället för att göra det mer normalt i skåp ovan jord ? vad beställde ni för något ? Det borde gå att reklamera om arbetet är undermåligt /inte fackmannamässigt utfört om det inte gått för lång tid. Som privatperson har man 10 års reklamationsrätt men jag vet inte om det gäller för er beroende på hur jobbet är köpt
Konsumenttjänstlag (1985:716)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Galvanisk förbindelse är det så fort du har nått som leder ström mellan 2 platser så det har inget direkt med jord att göra utan vilken kabel som helst eller vattenrör, armeringsjärn, balkar och liknade metalldelar som också ofta finns i byggnadsverk ger också galvaniska förbindelser

Nej då har du missat vad en galvanisk avskiljare för nätverk gör. Det finns ingen förbindelse annat än lågspänningen på ledarna, och de är skilda från elnätet med transformator. Galvanisk avskiljare fungerar inte på oskärmad kabel, så jag vet inte varför du säger detta om och om igen i olika trådar.

Det som fungerar är överspännings/åskskydd, är man rädd om utrustningen kan man också köra någon enkel switch i mellan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

Nej då har du missat vad en galvanisk avskiljare för nätverk gör. Det finns ingen förbindelse annat än lågspänningen på ledarna, och de är skilda från elnätet med transformator. Galvanisk avskiljare fungerar inte på oskärmad kabel, så jag vet inte varför du säger detta om och om igen i olika trådar.

Det som fungerar är överspännings/åskskydd, är man rädd om utrustningen kan man också köra någon enkel switch i mellan.

Jag har inte nämnt att man ska ha en galvanisk avskiljare på nätverket, tror aldrig jag diskuterat sådana i nått sammanhang. Jag menar inget annat än det jag skrev, man bör inte koppla en nätverkskabel mellan 2 fastigheter om man inte vet vad man gör så att det inte skapas en oönskad galvanisk förbindelse.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har inte nämnt att man ska ha en galvanisk avskiljare på nätverket, tror aldrig jag diskuterat sådana i nått sammanhang. Jag menar inget annat än det jag skrev, man bör inte koppla en nätverkskabel mellan 2 fastigheter om man inte vet vad man gör så att det inte skapas en oönskad galvanisk förbindelse.

Det sker ingen galvanisk förbindelse mellan fastigheterna. Det är ju inte det utan inducerad spänning från åska som är hotet. Det är nätverksutrustning som i sin tur kan orsakas skada.

(Edit: Nätverkskabel till ett hus på tomten är alltså inte farligare än teleledningar till ett DSL-modem. Utrustningen är isolerad. Antennkablar är ett värre scenario då du kan få ganska stora skillnader i skärm/jord och den ansluts till flera olika apparater där det funnits de som inte är isolerade.)

Radiolänk på utsidan av väggen riskerar däremot att fungera som åskledare så det är inte mycket bättre i det avseendet.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har de verkligen grävt ner skarvar i stället för att göra det mer normalt i skåp ovan jord ? vad beställde ni för något ? Det borde gå att reklamera om arbetet är undermåligt /inte fackmannamässigt utfört om det inte gått för lång tid. Som privatperson har man 10 års reklamationsrätt men jag vet inte om det gäller för er beroende på hur jobbet är köpt
Konsumenttjänstlag (1985:716)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Det här är 20 år sedan och långt före min tid i föreningen. Det finns både skåp åvan jord och brunnar under mark, vissa fyllda med byggskum! Det är också multimode fiber på upp till 2km. Innan ny upphandling så provade jag ut 1310nm optik för multimode, för att se om det ens var möjligt med 1000/1000. Turligt nog så har det fungerat bra men all ny fiber vi drar är singlemode i dukt enligt robustfiber.

Permalänk
Medlem

Fråga till Telia:
Skillnad mellan bredband plus och mobilt bredband obegränsad?

Jag hade tidigare mobilt bredband plus i 2 år som jag blev erbjuden då man stängde ner ADSL.
Blev erbjuden FWA som inte fungerade efter reklamation av tjänsten har jag har jag nu ett abonnemang som heter mobilt bredband obegränsad.

Men det här abonnemanget verkar stänga ner bandbredd till en 2-3 MB/sec per månad efter man har tankat ca 1-1.5TB.
Det här var inte en begränsning på Bredband Plus.

När man ser på film i 4K går det lätt en flera TB per månad hur kan det var en begränsning som är lägre här än det 2 år äldre abonnemang jag tidigare hade i 2 år?

Svar från Telia:
Skillnad mellan bredband plus och mobilt bredband obegränsad?

Hej, Jätte bra fråga och beskrivning du har. Förstår att det kan vara rörigt men jag ska försöka förklara så gott som det går. Bredband Plus (bbvm) är en tjänst som ska ersätta kopparnätet helt och hållet. Fwa är ju det som ska ersätta kopparnätet men mer anpassad för de som vill ha stabilare uppkoppling och liknar sig fiber mer änn vad Bredband Plus gör. Mobilt bredband obegränsad (mbb obg) (spelar egentligen inte roll vilken surf mängd man tar, alla fungerar likadant) är en tjänst som ska användas för de som vill ha uppkoppling när man är på språng. Bbvm och Mbb obg fungerar mer eller mindre likadant, just i ditt fall som du beskriver när du har överskridit 1TB när du använt bbvm har ju inte påverkat dig, däremot finns det andra fall där man använt ca 1TB men fått dett hastighets begränsat på bbvm. Justs denna grej är något som är enligt avtalsvilkoren (se https://www.telia.se/privat/om/villkor/anvandningspolicy punkt 9). Frågan blir ju när detta ska ske för bbvm och mbb obg, är det vid 1tb, 2tb etc.? Svaret på den frågan är svår att besvara då det kan vara olika på när hastighetsbegränsningen träder i kraft. Enkel lösning för dig hade ju varit att köra på det du tidigare har haft om du upplevt att det inte varit några problem med det gamla för dig. Återkom gärna! Allt gott Malik, Telia