Anmäl dig till Roborock Challenge!

Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Skrivet av willpower:

Jag har också krasher med MSFS i Win11. Hur byter man mellan DX11 och DX12?

Finns val för detta i Grafiksektionen för FS2020. Tror omstart efter man ändrat gäller.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Undrar när dom ska släppa en färdig DX12 till simulatorn? Jag brukar hålla koll på deras utvecklingslinjal men nu har jag tappat kollen på vad som kommer. DX12 betan orsakade krascher för mig med sen jag installerade WIN11 men den funkade faktiskt rätt hyffsat i WIN10. Nu är jag tillbaka i DX11 igen. Ska installera google modden igen också, tycker den gör stor skillnad

Finns ingen info i någon blog om detta? Är tyvärr inte insatt med, men vill såklart veta detta också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av willpower:

Jag har också krasher med MSFS i Win11. Hur byter man mellan DX11 och DX12?

Mitt spel kraschar inte längre med senaste drivrutinen från Nvidia (nästsenaste kraschade dock) så uppgradera till den då den fungerar för mig med WIN11.

Du hittar DX inställning under general options - graphics, sedan är det 7:e raden uppifrån.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk

Okej. Det gör det tyvärr hos mig. Senaste drivarna + Spelläge AV + GPU Scheduling AV + Vsync i Nvidia PÅ + FPS Cap i Nvidia till 45. Någonstans där är det ett problem. Vad det kan vara vet ingen. Men jag gick tillbaks till att förlita mig på FS Vsync, och det funkar. FPS Cap i FS till 60 med (märkligt nog låter det som att GPUn jobbar som att Vsync är AV märkligt nog, till skillnad om jag gör det i Nvidias kontrollpanel). Det hackar lite från och till med. MEN... (drumroll)... det krashar inte so far.

Det gjorde förresten inte jag heller när jag flög mellan öarna i Kap Verde. Tips...börja från östra ön och åk till ön i mitten av detta "örike". Spännande combo med lite lagom berg och...ja...vindar...fick typ crawla ner... haha.

Jag vet fasen inte vad som är vad snart. Ger inte FS en crashlog som kan ge en fingervisning? =P

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Okej. Det gör det tyvärr hos mig. Senaste drivarna + Spelläge AV + GPU Scheduling AV + Vsync i Nvidia PÅ + FPS Cap i Nvidia till 45. Någonstans där är det ett problem. Vad det kan vara vet ingen. Men jag gick tillbaks till att förlita mig på FS Vsync, och det funkar. FPS Cap i FS till 60 med (märkligt nog låter det som att GPUn jobbar som att Vsync är AV märkligt nog, till skillnad om jag gör det i Nvidias kontrollpanel). Det hackar lite från och till med. MEN... (drumroll)... det krashar inte so far.

Det gjorde förresten inte jag heller när jag flög mellan öarna i Kap Verde. Tips...börja från östra ön och åk till ön i mitten av detta "örike". Spännande combo med lite lagom berg och...ja...vindar...fick typ crawla ner... haha.

Jag vet fasen inte vad som är vad snart. Ger inte FS en crashlog som kan ge en fingervisning? =P

Jag kör med vertical sync off i simulatorn och inga caps (gjorde jag även innan jag uppgraderade grafikkortet, den har inte funkat bra sedan dag ett enligt mig och jag har inte heller tyckt att den behövts. G-Sync i Nvidia har jag aktiverat dock.

edit:
Blandade ihop V-sync och G-sync

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Jag kör med vertical sync off i simulatorn och inga caps (gjorde jag även innan jag uppgraderade grafikkortet, den har inte funkat bra sedan dag ett enligt mig och jag har inte heller tyckt att den behövts. G-Sync i Nvidia har jag aktiverat dock.

edit:
Blandade ihop V-sync och G-sync

Kanske ska prova detta igen... G-sync är väl på direkt när man kopplar in en kompatibel skärm, har jag för mig. Men du kör inte v-sync i Nvidia heller, tillsammans med caps? Försöker bara hitta absolut bästa inställningen... Som flyter på och som inte kraschar mig tillbaks till skrivbordet eller fryser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Kanske ska prova detta igen... G-sync är väl på direkt när man kopplar in en kompatibel skärm, har jag för mig. Men du kör inte v-sync i Nvidia heller, tillsammans med caps? Försöker bara hitta absolut bästa inställningen... Som flyter på och som inte kraschar mig tillbaks till skrivbordet eller fryser.

Var tvungen att leta lite för jag har aldrig rört V-sync options i nvidia kontrollpanel. Den står på "use 3d application setting" och iochmed jag inte har den aktiverad i MSFS så är den alltså helt avstängd. I dont know, try it out. Funkar för mig

Visa signatur

PC:

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Var tvungen att leta lite för jag har aldrig rört V-sync options i nvidia kontrollpanel. Den står på "use 3d application setting" och iochmed jag inte har den aktiverad i MSFS så är den alltså helt avstängd. I dont know, try it out. Funkar för mig

Ok. Några andra Nvidia-tips du kan ge oss? Ska testa snabb vsync tänkte jag, då jag fick rätt mkt småhackande utan vsync påslaget. Men oavsett syncläge (om man nu vill köra med det) - är det alltid bättre att göra den inställningen i Nvidia-panelen?

Nope! Kan säga att MS inte verkar gilla att jag pillar med syncen i Nvidia-panelen i alla fall. Hackade med snabb sync, och jag slängdes ut till desktop med "vanlig" VSync. Sicket party!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ok. Några andra Nvidia-tips du kan ge oss? Ska testa snabb vsync tänkte jag, då jag fick rätt mkt småhackande utan vsync påslaget. Men oavsett syncläge (om man nu vill köra med det) - är det alltid bättre att göra den inställningen i Nvidia-panelen?

Nope! Kan säga att MS inte verkar gilla att jag pillar med syncen i Nvidia-panelen i alla fall. Hackade med snabb sync, och jag slängdes ut till desktop med "vanlig" VSync. Sicket party!

Trisst! Undrar vad det då kan vara och varför den gör så?
Nä jag har inga mer Nvidia tips just nu, mina inställningar i Nvidia kontrollpanel är default utom power managment mode som jag har har på prefer maximum performance och preferred refresh rate på highest available.

Visa signatur

PC:

Permalänk

Det slutar med att jag precis som du nu har stängt av allt vad v-sync heter. Märkligt att valet för v-sync i spelet inte ha någon funktion verkar det som... Eller om g-sync kör någon slags override.

Provade även att ställa så att G-sync även körs i fönster då det ryktas att FS inte kör äi riktigt helskärmsläge. Men det gjorde absolut ingen skillnad heller.

Funderar vidare på detta med spel läget och GPU schemalagd hårdvaruacceleration i Win. Vilka är era erfarenheter med dessa två?

Tror nästan det är bättre att jag återkommer när jag skaffat en ny CPU och då ser vad som försvinner av problemen.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spacedebree:

Provade även att ställa så att G-sync även körs i fönster då det ryktas att FS inte kör äi riktigt helskärmsläge. Men det gjorde absolut ingen skillnad heller.

Stäng av det igen efteråt om du inte får någon fördel av det, det kan orsaka en del strul. Skapade två separata problem när jag slog på det förut: Slay the Spire kunde få extrema FPS-drops och stutters (trots att det lär flyta på integrerad GPU) i fönster, och Photoshop fick låg FPS (muspekaren hackade rejält) och flimrade. Båda löste sig direkt när jag satte G-Sync till enbart fullskärm.
Man kan dock slå på det för enstaka spel/program i t ex NVIDIA Profile Inspector (tredjepartsprogram).

Skrivet av spacedebree:

Funderar vidare på detta med spel läget och GPU schemalagd hårdvaruacceleration i Win. Vilka är era erfarenheter med dessa två?

På officiella forumet verkar typ hälften svära att det ska vara på, och hälften att det ska vara av. Värt att testa båda antar jag.
Men om det rör stabilitet vet jag inte, det är väl mer prestanda som folk testar för.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Det slutar med att jag precis som du nu har stängt av allt vad v-sync heter. Märkligt att valet för v-sync i spelet inte ha någon funktion verkar det som... Eller om g-sync kör någon slags override.

Tror nästan det är bättre att jag återkommer när jag skaffat en ny CPU och då ser vad som försvinner av problemen.

Min schemalagda hårdvaruacceleration är avstängd.

Vad sitter du på för CPU just nu?

Visa signatur

PC:

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Ryzen 1600 som är klockad till 3.8. Kör även med high performance power plan i Windows.

Ett 5600X är dock beställt. 👍

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Var ditt spelläge också av? Läste att den schemalagda hårdvaruaccelerationen hos vissa gav en mjukare spelupplevelse tillsammans med senaste Nvidia drivrutinerna. Jag är mest glad om det inte kraschar. Tror dock att det var när jag var inne i just nvidias kontrollpanel och ändrade saker som det blev problem. Satte v-sync där tillsammans med låst frame rate. Tror inte det uppskattades.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Var ditt spelläge också av? Läste att den schemalagda hårdvaruaccelerationen hos vissa gav en mjukare spelupplevelse tillsammans med senaste Nvidia drivrutinerna. Jag är mest glad om det inte kraschar. Tror dock att det var när jag var inne i just nvidias kontrollpanel och ändrade saker som det blev problem. Satte v-sync där tillsammans med låst frame rate. Tror inte det uppskattades.

Nu har jag gått igenom mina settings här, jag hade hårdvaruacceleration aktiverat tydligen. Trodde den var avstängd by default.

Gaming mode- On
schemalagda hårdvaruaccelerationen - On
Variable refresh rate- On

Visa signatur

PC:

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Nu har jag gått igenom mina settings här, jag hade hårdvaruacceleration aktiverat tydligen. Trodde den var avstängd by default.

Gaming mode- On
schemalagda hårdvaruaccelerationen - On
Variable refresh rate- On

Den där sistnämnda hänger jag inte riktigt med på. Är det den inställningen som är precis nedanför en av de andra inställningarna? Läste något om att den gör att spel som inte stöder g-sync ändå.... Stöder g-synk? Förstod aldrig riktigt om detta funkar det med FS 2020... Eller om det behövs för den sakens skull. Sitter ju med en g-sync compatibel LG...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Den där sistnämnda hänger jag inte riktigt med på. Är det den inställningen som är precis nedanför en av de andra inställningarna? Läste något om att den gör att spel som inte stöder g-sync ändå.... Stöder g-synk? Förstod aldrig riktigt om detta funkar det med FS 2020... Eller om det behövs för den sakens skull. Sitter ju med en g-sync compatibel LG...

Det är nog ungefär dit min kunskap sträcker sig tyvärr. Jag kan inte ge bättre svar. Detta är så min dator är konfiguerad iallfall och fungerar med mina spel
Jag få läsa på lite och kolla lite snäva videos om de där inställningarna och se om jag kan lära mig nått hahaha

Ska inte sitta här och spekulera om saker och ting jag inte förstår men än nödvändigt

Visa signatur

PC:

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Det är nog ungefär dit min kunskap sträcker sig tyvärr. Jag kan inte ge bättre svar. Detta är så min dator är konfiguerad iallfall och fungerar med mina spel
Jag få läsa på lite och kolla lite snäva videos om de där inställningarna och se om jag kan lära mig nått hahaha

Ska inte sitta här och spekulera om saker och ting jag inte förstår men än nödvändigt

Det finns ofta något som kommer ut från att spekulera. Det är nog början till mången lösning tror jag. 👍

Kör med detta läget på för nu iaf.

... Tyvärr gick min joystick sönder igår, passande nog nu när jag beställt ny CPU osv. Jaja...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så ja! DLSS på G

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en digital kopia av FS men när jag ska ladda ner det hitta jag bara ladda ner med gamepass. Just nu har jag inte gamepass, måste man ha det?

Edit: Hittade rätt men var onödigt krångligt tycker jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Vilket innebär lite snabbt för den som inte ids klicka sig in....?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Vilket innebär lite snabbt för den som inte ids klicka sig in....?

Titta på videon latis! Kortfattat bättre prestanda även uppskalat

Visa signatur

PC:

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Titta på videon latis! Kortfattat bättre prestanda även uppskalat

Ingen lust. Din förklaring får duga.

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Don_Tool:

Har inte kollat på videon men hoppas DLSS-stödet även gäller i VR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har inte kollat på videon men hoppas DLSS-stödet även gäller i VR.

hahaha vad är det med alla med att inte kolla på videon som jag länkar , klicka o få era svar direkt hahahaha

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Eftersom vi fick uppdateringen med Australien idag, samt att jag fick hem min nyinköpta X56, så tänkte jag ge mig ut och flyga lite och testa joysticken.

Jag blir dock inte klok på detta. Antingen spökar det i datorn eller så är det något knas då bl.a. parkeringsbromsen helt plötsligt slår till under TAXI samt att jag helt slumpmässigt flyttas ut till extern vy, klaffarna flyttades tillbaka till nollposition under inflygning. Jag rörde över huvud taget ingen av de knapparna när dessa saker hände så vet inte om det är något buggigt med spelet, nya stickan eller vad det kan vara.

Stickan kommer dock att skickas tillbaka eftersom en av trimrattarna går så trögt åt ena hållet att den knappt går rotera med tummen. Oacceptabelt på en kontroll som kostar 2500 men jag ville ändå testa den lite när den ändå var uppackad och installerad.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Eftersom vi fick uppdateringen med Australien idag, samt att jag fick hem min nyinköpta X56, så tänkte jag ge mig ut och flyga lite och testa joysticken.

Jag blir dock inte klok på detta. Antingen spökar det i datorn eller så är det något knas då bl.a. parkeringsbromsen helt plötsligt slår till under TAXI samt att jag helt slumpmässigt flyttas ut till extern vy, klaffarna flyttades tillbaka till nollposition under inflygning. Jag rörde över huvud taget ingen av de knapparna när dessa saker hände så vet inte om det är något buggigt med spelet, nya stickan eller vad det kan vara.

Stickan kommer dock att skickas tillbaka eftersom en av trimrattarna går så trögt åt ena hållet att den knappt går rotera med tummen. Oacceptabelt på en kontroll som kostar 2500 men jag ville ändå testa den lite när den ändå var uppackad och installerad.

Låter som knappkonfiguation krockar med något, kolla så du inte har satt knapparna i simulatorn på "toggle" såvidare det inte är en fjädrande knapp. Jag gjorde det misstaget när jag fick hem min bravo throttle quadrant och konfade knapparna så när jab startade höll alla knappar på så jag trodde jag skulle behöva göra en exorsicm hahaha.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Låter som knappkonfiguation krockar med något, kolla så du inte har satt knapparna i simulatorn på "toggle" såvidare det inte är en fjädrande knapp. Jag gjorde det misstaget när jag fick hem min bravo throttle quadrant och konfade knapparna så när jab startade höll alla knappar på så jag trodde jag skulle behöva göra en exorsicm hahaha.

Får gå igenom alla inställningar men säger inte spelet till om man dubbelkonfigurerat någon knapp?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har en x55 som haft problem med "ghost pressing" dvs att knappar trycks ner utan att jag trycker på dom. Kolla om du hittar nyare drivrutiner för x56:an. Det kan eventuellt lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Får gå igenom alla inställningar men säger inte spelet till om man dubbelkonfigurerat någon knapp?

Jo om du gör dom själv, jag har tex yoke och throttle från Honeycomb och dom har dubbelkonfiguration original på en hel del knappar som jag fick gå in och ta bort från default setup. Skadar inte att gås igen samt att det inte hamnar funktioner på toggle

Visa signatur

PC: