Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Avstängd

Såg att webhallen har kampanj på ender:na
4-900kr rabatt eller nåt sådant beroende på modell

Permalänk

Tjenna!

Köpt mig och byggt ihop en Ender 3 Pro idag.

Imorgon börjar jobbet att kalibrera in allting.

Har någon några tips på vad jag bör tänka på i övrigt med denna skrivare?
Något man behöver uppgradera direkt som kanske går att printa?

Hur kalibreringar går till har jag koll på, men tänker mer om det är nåt speciellt man behöver tänka på med denna skrivare?

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk

Om du har för litet avstånd mellan munstycket och plattan så kan utskriften sitta så hårt att beläggningen på plattan tar skada. Bäst att ha lite större avstånd tills du har lite vana.
Använd lim vid utskrift av PLA. Det minskar risken att det sitter för hårt.
Jag har inte en Ender 3 Pro men det gäller generellt. Synd att skada en ny maskin.

Det här limmet är bra. Det ändrar färg när det blir blött så det är lätt att se om man har fått bort allt.
https://www.clasohlson.com/se/Limstift-21-g/p/34-9385

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrCatfood:

Tjenna!

Köpt mig och byggt ihop en Ender 3 Pro idag.

Imorgon börjar jobbet att kalibrera in allting.

Har någon några tips på vad jag bör tänka på i övrigt med denna skrivare?
Något man behöver uppgradera direkt som kanske går att printa?

Hur kalibreringar går till har jag koll på, men tänker mer om det är nåt speciellt man behöver tänka på med denna skrivare?

Jag har en ender 3v2 så snarlik. Tänk på att hitta en bra kallibrering ja, gör man fel och munstycket åker i bädden så ser man mässingsränder efter munstycket, inte bra!
Själv valde jag att vända på plattan och kör vatten-trälimsblandning istället. För även om munstycket kan ta skada där med så är det inte alls lika stor sannolighet att det skrapar av material... Lite mer meck för extremt känsliga delar men för större saker så behöver jag typ bara göra en dammtorkning innan. Man ser ganska tydligt när det inte är lim kvar!

En annan sak jag hade problem med min skrivare var att när Z-axeln (som bara är en stav på vänstersidan) ska lyfta hela x-axeln så blev det ganska ofta att den bortre änden inte hängde med riktigt och utskrifterna blev väldigt dåliga, eller rent av kasserade. Det jag försöker få fram är att om det inte satt superkorrekt så kunde tex vänstersidan röra sig medan högersidan fastade och hela x-axeln blev skev under utskrift.
Jag köpte till en extra motor på högersidan för en ~650kr eller något (med hållare etc). Sen kanske inte det hjälper om man har en Pro där agget sitter på höjden på ramen? Men det roliga med maskinen är också att man kan pyssla och bygga ut den hyfsat enkelt

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Skrivet av Shinzou:

Jag har en ender 3v2 så snarlik. Tänk på att hitta en bra kallibrering ja, gör man fel och munstycket åker i bädden så ser man mässingsränder efter munstycket, inte bra!
Själv valde jag att vända på plattan och kör vatten-trälimsblandning istället. För även om munstycket kan ta skada där med så är det inte alls lika stor sannolighet att det skrapar av material... Lite mer meck för extremt känsliga delar men för större saker så behöver jag typ bara göra en dammtorkning innan. Man ser ganska tydligt när det inte är lim kvar!

En annan sak jag hade problem med min skrivare var att när Z-axeln (som bara är en stav på vänstersidan) ska lyfta hela x-axeln så blev det ganska ofta att den bortre änden inte hängde med riktigt och utskrifterna blev väldigt dåliga, eller rent av kasserade. Det jag försöker få fram är att om det inte satt superkorrekt så kunde tex vänstersidan röra sig medan högersidan fastade och hela x-axeln blev skev under utskrift.
Jag köpte till en extra motor på högersidan för en ~650kr eller något (med hållare etc). Sen kanske inte det hjälper om man har en Pro där agget sitter på höjden på ramen? Men det roliga med maskinen är också att man kan pyssla och bygga ut den hyfsat enkelt

Jag fick till det "super" genom att egentligen bara kalibrera allting rätt från början och verkligen lägga tid på att känna igenom hela maskinen samt alla skruvar och alla remmar.

Men det som slog mig med denna och som fick mig att köpa den (hade en liten skrivare innan som skrev 10x10x10) va att man i princip köper själva "skalet" till en 3dprinter och alla funktioner och sedan får man bygga ut den själv bäst man vill och att det finns så ofantligt mycket uppgraderingar till den!

Printat lite idag efter kalibreringen och jag får säga att det ser riktigt bra ut för att vara grundinställningar (förutom Extruder-kalibrering och såklart levling av plattan).

Visa signatur

[ -- Gaming -- ]{ Amd Ryzen 9900X - 32 GB DDR5 - RTX 3700 OC }
[ -- Linux-rigg -- ]{ i5-9600k - 16GB - PNY Quadro - 3 x 1TB m.2 }
[ -- Server --] { i7-5960X | GTX 1660 6GB / Quadro | 48GB corsair dominator platinum | 20TB }
{ Lenovo T480S | i7-8650U | 16 GB | 512 GB }

Permalänk
Avstängd

Godmorgon allihop är det stor skillnad mellan en
Creality CR-10S PRO V2 och V3
Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Godmorgon allihop är det stor skillnad mellan en
Creality CR-10S PRO V2 och V3
Tacksam för svar

Största skillnaden är väl externa lådan och direct drive. Kolla reviews på you tube, det finns en del som kanske inte är shills.

Permalänk
Medlem

Tydligen så villhöver jag en 3d-skrivare.
Jag inbillar mig att jag behöver göra diverse fästen och konsoler, stora som små anpassade askar, små kabelhållare och ställ och för diverse saker.

Skummar jag bland alla kommentarer bland alla förstå-sig-påare så är Prusa the shit. Framför allt MK3s+.
Den är dock utanför budget, plus att väntetiden gör ju att det finns risk att jag hinner ångra mig innan leverans.
Prusa mini är mer inom budget, men kan kanske bli begränsande när det kommer storlek. Även där är det för närvarande lite lång leveranstid.

Har kikat på Creality Ender-3-serien. En Ender-3 V2 skulle kunna funka, men så vore det trevligt med en cr touch, filament runout sensor, plus lite annat och då börjar jag snegla mot Ender-3 S1. (Ender CR-6 SE blev sågad i en recension till förmån för Ender-3 V2.)

Köper nog helst nytt. Det skulle vara svårt att avgöra skicket på en eventuellt välanvänd produkt när man inte har så stor erfarenhet.

Kan jag helt enkelt få ett köpråd?

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Fixa remsync mellan skruvarna så kommer z alltid vara ortogonal mot x/y. Behövs egentligen inte en till motor, bara en skruv, gt2 remskivor och sluten rem samt remspännare. En utmärkt övning i CAD att få till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smirre:

Tydligen så villhöver jag en 3d-skrivare.
Jag inbillar mig att jag behöver göra diverse fästen och konsoler, stora som små anpassade askar, små kabelhållare och ställ och för diverse saker.

Skummar jag bland alla kommentarer bland alla förstå-sig-påare så är Prusa the shit. Framför allt MK3s+.
Den är dock utanför budget, plus att väntetiden gör ju att det finns risk att jag hinner ångra mig innan leverans.
Prusa mini är mer inom budget, men kan kanske bli begränsande när det kommer storlek. Även där är det för närvarande lite lång leveranstid.

Har kikat på Creality Ender-3-serien. En Ender-3 V2 skulle kunna funka, men så vore det trevligt med en cr touch, filament runout sensor, plus lite annat och då börjar jag snegla mot Ender-3 S1. (Ender CR-6 SE blev sågad i en recension till förmån för Ender-3 V2.)

Köper nog helst nytt. Det skulle vara svårt att avgöra skicket på en eventuellt välanvänd produkt när man inte har så stor erfarenhet.

Kan jag helt enkelt få ett köpråd?

Two trees Sapphire pro är en mycket bättre maskin. Prisvärd eftersom du får CoreXY mekanik med linjärlager i xy och rundstångslager i z. Bara en drivskruv i z, inga problem med kalibrering av en sned x-axel. Mindre justering på mekanik eftersom såna här hjul som Ender använder är ett ständigt justerande glapp vilket ger sämre lagerövergångar.

32-bitars stm32 baserat styrkort.

Enda jag rekommenderar att byta till direkt är en äkta Bondtech BMG extruder för de är bättre, samt en avtagbar magnetmatta till bädden.

Jag lovar att du kommer spendera mycket mindre tid med mekanisk justering och ha mindre behov av uppgraderingar eftersom mekaniken är så mycket bättre. CoreXY kan också uppnå högre skrivhastighet eftersom det är mindre massa som man flyttar i x och y.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Fixa remsync mellan skruvarna så kommer z alltid vara ortogonal mot x/y. Behövs egentligen inte en till motor, bara en skruv, gt2 remskivor och sluten rem samt remspännare. En utmärkt övning i CAD att få till.

Japp, remsynk hade funkat lika bra, tittade på några kit som fanns att tillgå där man spände upp allt på toppen av maskinen. Det blev tillslut en extra motor då jag fick tag på ett sådant kit för nästan samma peng med en bra rabatt på nätet. Samt att min maskin nu inte har de (enligt mig) fulare remmarna som är på toppen av ramen som många kit använde sig av för att synka sidorna! Lite fåfänga ska man väl ändå få tillåta

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE, Linux |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe_B:

Two trees Sapphire pro är en mycket bättre maskin. Prisvärd eftersom du får CoreXY mekanik med linjärlager i xy och rundstångslager i z. Bara en drivskruv i z, inga problem med kalibrering av en sned x-axel. Mindre justering på mekanik eftersom såna här hjul som Ender använder är ett ständigt justerande glapp vilket ger sämre lagerövergångar.

32-bitars stm32 baserat styrkort.

Enda jag rekommenderar att byta till direkt är en äkta Bondtech BMG extruder för de är bättre, samt en avtagbar magnetmatta till bädden.

Jag lovar att du kommer spendera mycket mindre tid med mekanisk justering och ha mindre behov av uppgraderingar eftersom mekaniken är så mycket bättre. CoreXY kan också uppnå högre skrivhastighet eftersom det är mindre massa som man flyttar i x och y.

Bra inputs. Kollade en snabb review och den verkade ok, kanske lite i överkant när det gäller montaget och att den beskrevs mer som ett projekt. Nu ska jag inte starta en printfarm, men vill helst komma igång snabbt.
Om det ska bli ett impulsköp så vill jag ha rätt snabb leverans och inte vara med i tullens moms-lotteri, var beställer man smidigast?
Motsvarande aktuell modell verkar vara SP-5 som dessutom finns med dubbla z-skruvar och bmg dual extruder.
Är det den som gäller nu?

Visa signatur

Jag har Internet I min dator.

Permalänk
Medlem

Alla entry level skrivare som inte kostar en förmögenhet kommer kräva mek och pill för att få allt att bli bra. Det är bara att förlika sig med.

Den klassiska vägen är väl ender 3 v2 och sen modda sönder den eller köpa en annan printer efter det när "printerdjävulen" växt till sig. Banggood är fullt av mods, pinaler, leveling delar etc som är billiga.

Pengar nu eller pengar sen är frågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av smirre:

Bra inputs. Kollade en snabb review och den verkade ok, kanske lite i överkant när det gäller montaget och att den beskrevs mer som ett projekt. Nu ska jag inte starta en printfarm, men vill helst komma igång snabbt.
Om det ska bli ett impulsköp så vill jag ha rätt snabb leverans och inte vara med i tullens moms-lotteri, var beställer man smidigast?
Motsvarande aktuell modell verkar vara SP-5 som dessutom finns med dubbla z-skruvar och bmg dual extruder.
Är det den som gäller nu?

Hej,

Jag skulle säga att skillnaden är att SP-5 har större skrivyta och linjärlager i z också, men dubbla skruvar är ingen fördel om du frågar mig. En mindre bädd 235x235 som på SP-3 behöver bara en drivskruv, vilket gör att du aldrig får sneda axlar.

Jag skulle nog rekommendera en SP-3 för att det är en bra maskin att komma igång med. Den har MYCKET högre potential än Ender 3v2. Finns på Amazon för 2600 kr. Levereras från Amazons lager, så tullen är inget problem.

Permalänk
Medlem

Jag har fortsatt problem med att den här PFTE tuben inuti skrivarhuvudet krymper, prusa mini.
Vi snackar max 10 drifttimmar mellan att den blir förstörd.

https://www.bondtech.se/product/bondtech-heat-break-for-prusa...
Har nu bytt till den där. Kan man vara lugn nu? Är det nått annat jag gör fel eller kan ändra på?

Rätt förbannad faktiskt, detta måste ju vara ett solklart konstruktionsfel på MINI:n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag har fortsatt problem med att den här PFTE tuben inuti skrivarhuvudet krymper, prusa mini.
Vi snackar max 10 drifttimmar mellan att den blir förstörd.

https://www.bondtech.se/product/bondtech-heat-break-for-prusa...
Har nu bytt till den där. Kan man vara lugn nu? Är det nått annat jag gör fel eller kan ändra på?

Rätt förbannad faktiskt, detta måste ju vara ett solklart konstruktionsfel på MINI:n...

Det är nog ett designfel. Ett alternativ är att du byter hotend helt, men det där är nog lättare alternativ.

Permalänk
Avstängd

Halloj gott folk. Kan nån rekomendera en bra video installtion på en cr-10s pro v2 har monterat det osv

Vad mer måste jag göra ?
Fick usb sticka och det finns en V2.6 english måste jag uppdatera den eller kan man ta och skriva ut nått ? Förlåt för amatör frågor, har kommit in i 3d träsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Halloj gott folk. Kan nån rekomendera en bra video installtion på en cr-10s pro v2 har monterat det osv

Vad mer måste jag göra ?
Fick usb sticka och det finns en V2.6 english måste jag uppdatera den eller kan man ta och skriva ut nått ? Förlåt för amatör frågor, har kommit in i 3d träsket.

Till att börja med måste du ladda ner en "slicer", ett program som omvandlar en 3D-modell till instruktioner för skrivaren (G-code). De populäraste idag är PrusaSlicer och Ultimaker Cura. IdeaMaker är ett annat bra program. Alla dessa är gratis och det spelar ingen roll vilken du väljer. I slutänden är det dina kunskaper i att ställa in parametrarna som avgör slutresultatet. I början är det dock bäst att köra på standardinställningarna. På USB-stickan finns antagligen en installationsfil för en kraftigt föråldrad slicer. Föreslår att du struntar i den och laddar ner senaste versionen av något av tidigare nämnda programmen i stället.

Det finns gott om nyttig information på YouTube. Här är ett bra ställe att börja: https://www.youtube.com/watch?v=nb-Bzf4nQdE&list=PLDJMid0lOOY...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffe:

Till att börja med måste du ladda ner en "slicer", ett program som omvandlar en 3D-modell till instruktioner för skrivaren (G-code). De populäraste idag är PrusaSlicer och Ultimaker Cura. IdeaMaker är ett annat bra program. Alla dessa är gratis och det spelar ingen roll vilken du väljer. I slutänden är det dina kunskaper i att ställa in parametrarna som avgör slutresultatet. I början är det dock bäst att köra på standardinställningarna. På USB-stickan finns antagligen en installationsfil för en kraftigt föråldrad slicer. Föreslår att du struntar i den och laddar ner senaste versionen av något av tidigare nämnda programmen i stället.

Det finns gott om nyttig information på YouTube. Här är ett bra ställe att börja: https://www.youtube.com/watch?v=nb-Bzf4nQdE&list=PLDJMid0lOOY...

Tusen tack för infon. Ja det finns nån V2.6 dock vet jag ej vad detta är för nått. Är det nått man måste installera, innan skrivaren används ?

Har laddat ner Cura. Ska kika på länken du skickade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Tusen tack för infon. Ja det finns nån V2.6 dock vet jag ej vad detta är för nått. Är det nått man måste installera, innan skrivaren används ?

Jag gissar att det är en gammal version av Cura brandad av Creality. Inget du behöver bry dig om och det finns inget du behöver installera på skrivaren i sig.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roffe:

Jag gissar att det är en gammal version av Cura brandad av Creality. Inget du behöver bry dig om och det finns inget du behöver installera på skrivaren i sig.

Oki tack ska du ha hade för mig att senaste ver följer med eller vad det nu är.. ska kika på det lite närmare..

Permalänk
Avstängd

Ska det va svårt att föra in filament på första hållet på en cr10s pro v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

är den på eller av? och vad mena du med "fösta hållet"? tänker du på extrudern som drar in filamentet eller mena du i själva hotend?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

är den på eller av? och vad mena du med "fösta hållet"? tänker du på extrudern som drar in filamentet eller mena du i själva hotend?

Den är på och nozzel pre heatad..
Den första, inte den som man måste trycka till så att kubbarna öppnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Den är på och nozzel pre heatad..
Den första, inte den som man måste trycka till så att kubbarna öppnas.

kolla i menün för den. både stå nånstans "disable steppers".
det jag mistänker är att du har stepper motorerna igång och då blir det ju klart motstånd då den inte få någon signal att rör på sig. när dem frikopplas via "disable steppers" bruka det gå mycket lättare att föra in filament.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bernd_P1:

kolla i menün för den. både stå nånstans "disable steppers".
det jag mistänker är att du har stepper motorerna igång och då blir det ju klart motstånd då den inte få någon signal att rör på sig. när dem frikopplas via "disable steppers" bruka det gå mycket lättare att föra in filament.

Jag fixade tusen tack mistänker att jag klipte den lite för snett ..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Panosz:

Samma i max:en

Skrivet av Bernd_P1:

Man måste få in vinkeln väldigt extremt rätt på min, i början av "loopen" (längst från hotend)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Man måste få in vinkeln väldigt extremt rätt på min, i början av "loopen" (längst från hotend)

Jag tyckte det var jobbigt i början när jag skaffade min printer men nu tycker jag att det går smidigt när man väl fått in tekniken

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Samma i max:en

Japp när jag klippte den igen lite rakare så gick den in mycket lättare. Samt gjorde klart mitt första print.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Har ställt ett Platsa-torn i ett hörn. Filamentbehållare i skåpet ovanför.

https://imgur.com/a/0xKFg4j

Gillar lösningen. Hittar inte riktigt din skåpslucka, är den ett hemmabygge eller är det en lucka som utgått ur sortimentet?