Bluetooth försvunnit och går inte att få igång igen.

Permalänk

Bluetooth försvunnit och går inte att få igång igen.

Halloj Sweclockers.

Har fått ett helmysko problem som bara dök upp idag.
Har kört bluetooth på datorn i sign sista året men ikväll när jag skulle koppla in hörlurarna som vanligt så finns inget Bluetooth.
Står bara Bluetooth är avstängt men finns ingenstans att slå på det som det brukade.

Har uppdaterat drivrutiner och kollat om jag har nån okänd enhet i system men allt är som det ska.
Vart tusan har bluetooth tagit vägen helt plötsligt??
Nån som har nåt förslag på vad jag ska testa då bluetooth helt har försvunnit??

Stort tack för all hjälp då dottern ska sova och jag vill köra mitt spotify via datorn istället för mobilen.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Medlem

Windows version?
Finns bluetooth enheter i enhetshanteraren utan utropstecken eller liknande?

Permalänk
Medlem

Jag antar att du kör Win 10.
Om du klickar på meddelandefönstret och sedan utöka, får du upp det då?
Har du en laptop så kan du ha stängt av det av misstag med FN-knappar.

Du kan även trycka på start och skriva bluetooth och sedan -> inställningar för bluetooth och andra enheter och försöka para om.

Annars har jag ingen aning, att köra via blåtand har varit väldigt smärtfritt för mig på Win 10.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av si3rra:

Windows version?
Finns bluetooth enheter i enhetshanteraren utan utropstecken eller liknande?

Nej jag hittar inte nån bluetooth enhet i enhetshanteraren allt som har med bluetooth har bara sagt poff och försvunnit på en vecka.

jag vet inte hur jag ska förklara helt ärligt.

Lyssnade på hörlurar via bluetooth förra helgen som jag alltid gör när helgen kommer och dottern sover men nu finns inget bluetooth.
Jag går in som vanligt och kollar under enheter och jag ser alla bluetooth enheter som jag brukar använda men alla säger samma sak. Dvs Bluetooth är avstängt men den där lilla slidern som brukar finnas för att slå av och på finns inte.

Visa signatur

Dator!
AMD Ryzen 7 3700X - AMD originalkylare - ASUS ROG Strix B550-I Gaming - Samsung 850 EVO 500 GB SSD + OCZ TR150 480GB SSD + Samsung 970 EVO Plus 1TB - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200MHZ - Cooler Master Masterbox NR200P -Powercolor RX 6800 Red Dragon -AOC 32" AGON-AG322QWG4 + ASUS MG248Q Gaming Monitor.

Permalänk
Skrivet av hockexx:

Jag antar att du kör Win 10.
Om du klickar på meddelandefönstret och sedan utöka, får du upp det då?
Har du en laptop så kan du ha stängt av det av misstag med FN-knappar.

Du kan även trycka på start och skriva bluetooth och sedan -> inställningar för bluetooth och andra enheter och försöka para om.

Annars har jag ingen aning, att köra via blåtand har varit väldigt smärtfritt för mig på Win 10.

Ja jag kör win 10 och fick nån uppdatering här om dagen men då körde jag inte Bluetooth men här för några timmar sen skulle jag koppla in hörlurarna som vanligt då dottern sover men finns inget Bluetooth. Det har bara försvunnit. Och jag testade just att ladda ner senaste drivers och köra dom men dom verkar inte ens vilja starta installationen.

Jag har kört felsökaren och den säger aktivera bluetooth men när det inte finns nåt att aktivera hur tusan då?

Nån som har nåt tips?

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Rekordmedlem

Har du kollat om det är avstängt i bios ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du kollat om det är avstängt i bios ?

I bios står det Enabled på Bluetooth men i windows finns inget bluetooth.
Jag ser alla gamla bluetooth enhet som tex högtalare och hörlurar men går inte att ansluta då det säger att Bluetooth är avstängt.

Detta är ett helt nytt fel som jag aldrig haft tidigare så vet inte vad jag ska prova eller göra.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

Laptop? Bluetooth ikon nere vid klockan? Bluetooth ikon i kontrollpanelen?
Har du någon knapp för att inaktivera bluetooth på tangentbordet? normalt FN+någon F-knapp eller sifferknapp

Exakt modell av dator/tangentbord skulle kunna ge hjälp

Permalänk

Det är ingen laptop utan en Mitx dator som jag byggt själv.
Bluetooth ikonen nere i högra hörnet har försvunnit. Allt som har med det har försvunnit utom gamla enhet och alla säger att just bluetooth är avstängt.
Moderkortet är ett ASUS ROG Strix B550-I Gaming med inbyggt bluetooth som funkar helt perfekt men börjar nästan fundera på om det gett upp efter 14 månader eller kanske 12 månader. lite osäker när jag köpte det. Enbart bluetooth som försvunnit sen jag sist använde det förra helgen.

Är en egenbyggd dator enligt sign som funkar perfekt fram till ikväll. Förutom datorn så är tangentbordet ett Corsair K68 och musen en trådlös Corsair Dark core rgb Pro se.

Jag har testat att ladda ner drivrutin från asus och får upp rutan tillåter du att denna blaha blaha gör ändringar och jag gör som vanligt och säger ja. Men den verkar inte installera nåt från det

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

Prova ladda ner och installera bluetooth drivrutinen härifrån: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Permalänk
Skrivet av si3rra:

Prova ladda ner och installera bluetooth drivrutinen härifrån: https://rog.asus.com/se/motherboards/rog-strix/rog-strix-b550...

Har testat det flera gånger men när jag startar den så kommer windows vanliga fråga tillåter du att denna gör blaha och blaha ändringar på datorn och jag svarar ja men sen händer inget mer. Den verkar inte ens köra en installation av den.
Kanske borde testa en ominstallation av windows för det är det enda jag inte provat vid det här laget.

Visa signatur

Dator!

Permalänk

Tack till alla som försöker att ge tips till vad jag kan testa än så länge

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

Läste om en liknande här: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/he7ci7/support_b550_mo...
Klistrar in hans lösning

I just had this happen with the b550-F (wifi).
The following worked for me:
- Turn off the PC.
- Unplug power cable to PSU.
- Hold power button for 30 seconds.
- Plug power back into PSU.
- Boot PC.

I read somewhere that it was a static electricity issue or something and by doing this it resets whatever is causing interference.

Edit: Glad to see it's working for so many people :).

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna är på riktigt det verkar ju märkligt men kanske värt att prova, verkar ju fungerat för flera som skrivit kommentarer

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/he7ci7/support_b550_mo...

#2a på bollen
Permalänk
Skrivet av dabman:

Läste om en liknande här: https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/he7ci7/support_b550_mo...
Klistrar in hans lösning

- Turn off the PC.
- Boot PC.

I read somewhere that it was a static electricity issue or something and by doing this it resets whatever is causing interference.

Skrivet av si3rra:

Vet inte om denna är på riktigt det verkar ju märkligt men kanske värt att prova, verkar ju fungerat för flera som skrivit kommentarer

https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/he7ci7/support_b550_mo...

Ok jag har just testat detta som ni två postade och vet ni vad?!!
Detta funkade direkt. Efter jag följde det så när jag startade datorn så funkade Bluetooth direkt.
Jag har sökt på google om tips men detta hade jag int sett. Så enormt stort tack till er.
Det löste mitt problem även om jag inte fattar hur det kunnat lösa nåt.. Men bluetooth funkar och jag sitter här med hörlurarna och lyssnar på min musik.

Så ett enormt tack för att ni hittade nåt som funkade.
Helt sjukt men nu kan jag avnjuta min musik utan att dottern vaknar och för mig gjorde detta min fredagskväll och som ensamstående pappa med sitt barn på heltid så är det helt ovärderligt denna stund.
Så jag kan bara bocka och buga till er och tacka så oerhört mycket.

Visa signatur

Dator!

Permalänk
Medlem

Härligt att det löste sig. Låter ju rätt skumt att tömma datorn på ström skulle lösa det, men det kanske har med suspend-mode att göra och att du inte tömde ditt RAM vid omstart/avstängning. Möjligen har det kanske något med fast-boot att göra?

Vi lär aldrig få veta det Intressant hur som.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

Nu har det ju löst sig och verkar finnas ett fix men skriver detta ändå då det kan hjälpa andra med liknande problem som kanske inte funkar med denna fix.
Det första jag tänkte på ang detta var har du startat om windows?
Och jag menar du INTE att stänga av datorn och på natten o starta den på morgonen för det är INTE en omstart utan en typ av hibernation.

För att verkligen starta om datorn så använd "starta om" i windows power menyn DÅ får man en omstart av windows och det har varit så sedan win8.
Sen gissar jag att fixxen i denna tråd kanske gör så att windows faktiskt startar om dock inte helt säker.
Men en omstart går ju fortare o göra om detta händer igen och hjälper det inte så har du ju inte förlorat mycket tid.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av helloween1978:

Det löste mitt problem även om jag inte fattar hur det kunnat lösa nåt.

Förmodligen buggiga customkretsar (t.ex fpga) som går i baklås och är i baklås så länge moderkortet får ström från nätaggregatet. T.ex. gamla asus moderkort med socket 775 hade den berömda egenheten att boota två gånger efter en ändring i bios. Förmodligen en buggfix för mindre bra designad hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Klistrar in hans lösning

- Turn off the PC.
- Boot PC.

Önskade att detta skulle vara min räddning.. är ganska skillad på datorer men min egen bluetooth försvann spårlöst för ca 1.5 år sen. använde det dagligen innan tills det blev någon kortslutning en dag.

Provade med detta utan lycka.. ska ge det ett par försök till.

Säg till om ni har fler tips!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anondre:

Önskade att detta skulle vara min räddning.. är ganska skillad på datorer men min egen bluetooth försvann spårlöst för ca 1.5 år sen. använde det dagligen innan tills det blev någon kortslutning en dag.

Provade med detta utan lycka.. ska ge det ett par försök till.

Säg till om ni har fler tips!

Dum fråga, men har du testat med senaste bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Sorry för att återuppta en gammal tråd! Men att dra ur kontakten och hålla in power i 30 sekunder. Fungerade för mig.

Varit galen i flera veckor efter att BT försvann.

Tack för tipset.