Vad behöver man tänka på idag? 9-12k

Permalänk

Vad behöver man tänka på idag? 9-12k

Detta var den dator jag köpte för 6 år sedan.

Varit supernöjd, men nu är det bra segt med 100% av kraften används ganska ofta både på CPU och hårddisk med efterföljande lagg, seghet och crashar ibland (och då kör jag inga jätteavancerade grejer, Bf V är nog det mest avancerade). Kan säkert få den att må "bra" igen med lite avinstalleringar, ominstallationer och så. Vet inte riktigt var "bristen" är i gamla datorn, men oavsett det så lutar det åt att köpa en ny. Det känns som det var "enklare" för 6 år sen att veta vad som var viktigt än nu så: i7 är bättre än i5, desto mer gig desto bättre, SATA-disk är bra grej... o.s.v. Så jag undrar lite vad som är bra att tänka på idag - bra att lägga extra pengar på helt enkelt ?

Sen en sak jag alltid undrat men aldrig kollat om det stämmer... är det verkligen så att det är svårare att uppgradera ett "färdigt" datorpaket såsom https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-... (som vad jag kan bedöma verkar "bra") och man bör investera i att köpa ett bygge från Komplett/inet o.s.v. för att slippa att behöva köpa en ny dator bara för att man behöver uppgradera med nytt grafikkort framöver ? (Är ingen datorbyggare alls själv, men kan få hjälp från bekanta vid behov).

Permalänk
Medlem

Du kan ju uppgradera om du får hjälp, så slipper du kasta saker. Använd SSD till system, SSHD hårddisken kan du köra som extra. Fixa bättre kylning och dubbla RAM.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/VEP9AK9iZgITDYZLjyhFmZRCPTY/up

Sen försöker du få ta på ett begagnat grafikkort med minst 4GB ram. 1060 1070 2060 eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael8212:

https://www.bildtagg.se/file/y1xmj6cbmym93sis9n0h6p
Detta var den dator jag köpte för 6 år sedan.

Varit supernöjd, men nu är det bra segt med 100% av kraften används ganska ofta både på CPU och hårddisk med efterföljande lagg, seghet och crashar ibland (och då kör jag inga jätteavancerade grejer, Bf V är nog det mest avancerade). Kan säkert få den att må "bra" igen med lite avinstalleringar, ominstallationer och så. Vet inte riktigt var "bristen" är i gamla datorn, men oavsett det så lutar det åt att köpa en ny. Det känns som det var "enklare" för 6 år sen att veta vad som var viktigt än nu så: i7 är bättre än i5, desto mer gig desto bättre, SATA-disk är bra grej... o.s.v. Så jag undrar lite vad som är bra att tänka på idag - bra att lägga extra pengar på helt enkelt ?

Sen en sak jag alltid undrat men aldrig kollat om det stämmer... är det verkligen så att det är svårare att uppgradera ett "färdigt" datorpaket såsom https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-... (som vad jag kan bedöma verkar "bra") och man bör investera i att köpa ett bygge från Komplett/inet o.s.v. för att slippa att behöva köpa en ny dator bara för att man behöver uppgradera med nytt grafikkort framöver ? (Är ingen datorbyggare alls själv, men kan få hjälp från bekanta vid behov).

Ska du köpa något som känns nytt så bör du nog nästan dubbla din budget. Och då kostar GPU nästan hälften av det. Sen beror det ju lite på om det är spel som är det primära. Är det det, räkna med 32Gb ram. Dom flesta spel klarar sig med 16, men det är surt att ha för lite ram när du startar vissa spel. I5 12400, moderkort, 2x16GB 3600 ram, RTX 3070, en NVME M.2 disk och ett nytt strömaggregat. Bara dom delarna hamnar nog norr om 18,000, och då är det mellanklass. Det har blivit dyrt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Tackar för svar

Tack så mycket för era svar! Ska ta mig en funderade både kring budget och om det behövs ny eller uppgradera.

Stora problemet är ju att datorn inte "orkar", men de få gånger jag lyckas rensa bort det som ligger och tuggar i bakgrunden så funkar bf V och övriga spel jag har helt ok. Sen är jag lätt oroad att behöva flytta över Windows till en snabbare disk (tror det skulle göra mycket), men verkar superkrångligt - men troligen värt det 😀)

Återigen tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael8212:

Tack så mycket för era svar! Ska ta mig en funderade både kring budget och om det behövs ny eller uppgradera.

Stora problemet är ju att datorn inte "orkar", men de få gånger jag lyckas rensa bort det som ligger och tuggar i bakgrunden så funkar bf V och övriga spel jag har helt ok. Sen är jag lätt oroad att behöva flytta över Windows till en snabbare disk (tror det skulle göra mycket), men verkar superkrångligt - men troligen värt det 😀)

Återigen tack!

Tror att du har för lite RAM och kanske att HDD börjar ge upp ifall du vill bygga en helt ny dator så är detta paket ett alternativ du kan återanvända chassiet eller köpa ett nytt.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael8212:

https://www.bildtagg.se/file/y1xmj6cbmym93sis9n0h6p
Detta var den dator jag köpte för 6 år sedan.

Varit supernöjd, men nu är det bra segt med 100% av kraften används ganska ofta både på CPU och hårddisk med efterföljande lagg, seghet och crashar ibland (och då kör jag inga jätteavancerade grejer, Bf V är nog det mest avancerade). Kan säkert få den att må "bra" igen med lite avinstalleringar, ominstallationer och så. Vet inte riktigt var "bristen" är i gamla datorn, men oavsett det så lutar det åt att köpa en ny. Det känns som det var "enklare" för 6 år sen att veta vad som var viktigt än nu så: i7 är bättre än i5, desto mer gig desto bättre, SATA-disk är bra grej... o.s.v. Så jag undrar lite vad som är bra att tänka på idag - bra att lägga extra pengar på helt enkelt ?

Sen en sak jag alltid undrat men aldrig kollat om det stämmer... är det verkligen så att det är svårare att uppgradera ett "färdigt" datorpaket såsom https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-... (som vad jag kan bedöma verkar "bra") och man bör investera i att köpa ett bygge från Komplett/inet o.s.v. för att slippa att behöva köpa en ny dator bara för att man behöver uppgradera med nytt grafikkort framöver ? (Är ingen datorbyggare alls själv, men kan få hjälp från bekanta vid behov).

Den där disken du har är väl en hybrid-disk, en äkta SSD skulle kanske ge dig en rejäl boost, då processorn ofta får jobba hårt om disken är lite slö. Skulle det inte hjälpa så går det ju att använda SSD'n i ett nybygge.
Vissa Asus B150M-A moderkort har en M.2 plats så om så är fallet för dig kan den här disken vara ett bra val.
Annars är den här bra.

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.