Meta hotar stänga ned Facebook inom EU

Permalänk

Jag skulle tro att de flesta aktiva facebookanvändare tycker lite samma som om swelockers skulle försvinna. Och de skulle ta till alternativ som Youtube, Netflex, Tradera och blocket som man kunde använda istället.
Utan att förstå vilken typ av informationsutbyte som sker på stället.

Så min poäng är de som drar till med alternativ idag emot facebook, måste komma med alternativ som passar den typ av diskussioner som ofta är det. Det är ofta mellan släktingar, grannar, gamla skolbekanta och annat. Och vissa av släktingarna är riktigt gamla och teknisk okunniga.

Permalänk
Medlem

Jag synar. Inte en chans att Meta inte förlorar mer på att droppa EU än det kostar att leva upp till kraven. De vill bara inte göra det om de kan slippa.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bland annat pga lata/snåla småföretag som envisas med att enbart finnas på tjänsten som ej bör nämnas vid namn, vilket innebär att det inte finns något enkelt sätt att komma åt information eller interagera med dem.

Men även pga offentlig verksamhet som verkligen borde totalförbjudas att använda den tjänsten för kommunikation med medborgare, det är helt sinnessjukt att det är tillåtet.

Lika sjukt som att myndigheter får delta i diskussioner på andra TV-kanaler är 1 och 2? Eller skriva inlägg i vilken svensk dagstidning som helst som också är privata bolag? Som dessutom kostar pengar...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av llxt:

För er som inte använder facebook, varför vill ni att det ska dö? Antingen så använder man det, eller så använder man det inte. På vilken sett förstör det era liv?

Jag gillar inte att Facebook till stor del ersätter den funktionen "internet" ska ha. Alla har konto där, alla kommunicerar via det, säljer och köper saker exklusivt via det, läser nyheter via det. Företag har inte egna hemsidor utan finns bara på facebook. Det blir som ett internet i internet och det är ett företag som styr och ställer.

Jag vill inte att ett företag ska bestämma över "hela" internet helt enkelt.

Och om jag inte vill ha ett konto på FB så drabbas jag negativt av att så mycket som tidigare fanns utspritt på internet nu bara finns på FB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Jag är inte så säker på att det där är rätt. Det finns många grupper på facebook idag som drivs av folk som aldrig hade fått till en egen website. Ärligt talat tror jag facebook snarare bidraget till fler communites än tvärtom.

Jag byggde och drev själv ett community i början av 2000 talet. När det väl gick in i facebook upplevde jag att man kom närmare medlemmarna, man nådde ut till folk bättre.

Men det är min upplevelse, antar att det kan skilja.

Community-hub-aspekten av facebook är absolut något som är sjukt bra, framförallt för hobbys och lokala aktiviteter, men paketeringen med allt annat gör att jag flyr från plattformen och därmed många communitys som väljer att ha det som samlingspunkt.

Inte alls en garanti att en eventuell efterföljare kommer bli avsevärt bättre, men jag tycker verkligen det är värt risken

Jag tror dock verkligen inte att Facebook är på väg bort, de har ju över hälften av världens internetanvändare som regelbundna besökare. Svårt att bryta vanorna för så många. Kolla bara på Yahoo eller andra sidor som fortfarande finns kvar

Permalänk
Inaktiv

Ja, jag hade saknat Facebook. Det är ett bra ställe och enkelt ställe att samla vänner med lätta kontaktvägar till dessa.

Sen är jag inte direkt med i många grupper. Men det finns flera inte så stora grupper som för samma människor och förenklar rejält. T ex råttägare eftersom få veterinärer har koll på dessa djur, svårt att hitta bra uppfödare osv. Finns många sådana olika exempel.

Många hatar Facebook, och ingen kan väl direkt påstå att det är godhetens företag. Men det har hjälpt mänskligheten framåt på många sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Företag har inte egna hemsidor utan finns bara på facebook. Det blir som ett internet i internet och det är ett företag som styr och ställer.

där håller jag med

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Jimmy:

Men det är ju ingen som tvingar dig vara med i facebook? Eller har jag missat något?

Oh, boy, do I have news for you: https://www.consumerreports.org/privacy/how-facebook-tracks-y...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Nu har jag extremt svårt tro att det skulle hända stortsett obefintligt för mycket pengar i spel.

Skulle jag sakna FB i det stora hela nej men det är bra ställa att hina info om företag/öppentider,telf nr m.m samt vissa grupper och några internet vänner.

men det skulle dyka upp nånting nytt/liknade som skulle ta över en del av rollen

Permalänk
Skrivet av BadNewsBrod:

Så jäkla roligt varje gång Fb/Insta diskussioner dyker upp här.

Alltid massa folk som utbrister i ”ååHh ÄnTLigen, De E bA SkIt iaf!!11””
Om du inte tycker om det, samt inte använder tjänsten, varför är det så bra om den försvinner?

Jag skiter totalt i om något rockband jag varken tycker om eller inte lyssnar på lägger gitarren på hyllan, varför skulle jag brista ut i glädjerop för det? Fjortisfasoner.

Jag förstår inte. Jag själv använder mestadels Instagram och lite FB för att sköta mitt företag, och skulle få lägga ner i princip om dessa försvann!

Meta, via Facebook appen, har ett stort inflytande på människor i min omgivning och på det samhälle jag lever i. Sociala medier såsom Instagram och Facebook är skadliga, inte bara på vuxna utan även på barn, hur lätt tror du att det är att skydda sina barn i dagens samhälle från dessa "tjänster"?

Det är bra för dig att det räckte med att du stängde ner dina konton men för många så räcker det tyvärr inte. Jag välkomnar verkligen detta då jag tror det kommer leda till friskare barn och vuxna och ett bättre samhälle.

Tyvärr så kommer Meta att anpassa sig för att få stanna kvar.

Permalänk
Avstängd

Stäng ned Facebook i EU och lansera EuropeBook.org

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det verkar ju som om FB har blivit något av en kanal utåt för många företag och organisationer. inte minst nu när vi har ett Riksdags Val i höst.

Om nu alla eller många säger sig vilja dumpa Facebook, eller FB tvunget att lämna, var skall man då spendera reklampengarna? TikTok?

Personligen använder jag FB relativt sparsamt, men har fått många intressanta uppslag därifrån, på allt möjligt, inklusive vänner.

Detta är ju egentligen inte en FB fråga utan en fråga om hur USA och EU agerar - eller inte - vad gäller konsumenträttigheter och privata data.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Stäng ner så tar någon annan över med en ny tjänst, Facebook tror de är outbytbara men det stämmer inte.

Permalänk
Medlem

EU kanske för något gott med sig med andra ord.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Det verkar ju som om FB har blivit något av en kanal utåt för många företag och organsiationer. inte minst nu när vi har ett Riksdags Val i höst.

Om nu alla eller många säger sig vilja dumpa facebook, var skall man då spendera reklampengarna? TikTok?

Personligen använder jag FB relativt sparsamt, men har fått många intressanta uppslag därifrån, på allt möjligt, inklusive vänner.

När det gäller politik och facebook så upplever jag extremism åt ett konstigt håll.
Något stort händer på orten jag bor på. Detta är starkt politisk laddat för hur man ska lösa problemet. Typ ingen vågar skriva ett ord, nästan ingen vågar ens lika någon kommentar.
Sedan kommer den där katttråden igen. Någons katt har varit borta 4h och den brukar endast ta 3h promenader. Hela tråden fylls med inlägg som hoppas katten mår bra, jag såg en katt förra veckan kan det ha varit den osv. Foton på andra katter som folk ser läggs ut, nej det är inte min katt säger den som letar. Och efter 6h eller så blir det en ny statusuppdateringen om att katten kom hem av sig själv.

Min gissning med politiken och Facebook nu till hösten. Mängder av fejkkonton kommer skapas som kommer skriva något. Men ytterst få vågar skriva något med sitt riktiga. Och det handlar inte om att folk är fega, utan det finns så mycket idioter idag som inte kan argumentera vettigt på internet. Jag känner folk som skrev lite negativt om högt musikspelande bilar i centrum på facebook, dagen efter var såklart dens postlåda borta.. Och det finns känsliga personer inom alla områden. Så håll undan allt vad politik heter på facebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Inga problem. Jag överlever. Bort med Facebook säger jag bara. Gör mer skada än nytta.

Till alla er som säger att ni kommer sakna Messenger, så vill jag bara påminna er om att det finns massor av andra tjänster. Signal är en av de. Telegram är en annan.

Att andra liknande tjänster finns är verkligen inte samma sak. Chat som chat, vad som gör Messenger så bra är att praktiskt taget alla jag känner finns där.
Skulle den försvunna så blir det helt plötsligt uppdelat och en jävla meck att hitta allihopa igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller politik och facebook så upplever jag extremism åt ett konstigt håll.
Något stort händer på orten jag bor på. Detta är starkt politisk laddat för hur man ska lösa problemet. Typ ingen vågar skriva ett ord, nästan ingen vågar ens lika någon kommentar.
Sedan kommer den där katttråden igen. Någons katt har varit borta 4h och den brukar endast ta 3h promenader. Hela tråden fylls med inlägg som hoppas katten mår bra, jag såg en katt förra veckan kan det ha varit den osv. Foton på andra katter som folk ser läggs ut, nej det är inte min katt säger den som letar. Och efter 6h eller så blir det en ny statusuppdateringen om att katten kom hem av sig själv.

Har iofs hund som sällan är borta men jag förstår poängen och känner igen mönstret. Alldeles för väl.

Visa signatur
Permalänk

Låter lite som att Meta hotar EU...

Istället för att göra det, säg till USA att upgradera sina sekretesslagar, istället för att tvinga oss att fördumma och nedgradera våra.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller politik och facebook så upplever jag extremism åt ett konstigt håll.
Något stort händer på orten jag bor på. Detta är starkt politisk laddat för hur man ska lösa problemet. Typ ingen vågar skriva ett ord, nästan ingen vågar ens lika någon kommentar.
Sedan kommer den där katttråden igen. Någons katt har varit borta 4h och den brukar endast ta 3h promenader. Hela tråden fylls med inlägg som hoppas katten mår bra, jag såg en katt förra veckan kan det ha varit den osv. Foton på andra katter som folk ser läggs ut, nej det är inte min katt säger den som letar. Och efter 6h eller så blir det en ny statusuppdateringen om att katten kom hem av sig själv.

Min gissning med politiken och Facebook nu till hösten. Mängder av fejkkonton kommer skapas som kommer skriva något. Men ytterst få vågar skriva något med sitt riktiga. Och det handlar inte om att folk är fega, utan det finns så mycket idioter idag som inte kan argumentera vettigt på internet. Jag känner folk som skrev lite negativt om högt musikspelande bilar i centrum på facebook, dagen efter var såklart dens postlåda borta.. Och det finns känsliga personer inom alla områden. Så håll undan allt vad politik heter på facebook.

Det handlar om att många idag är rädda. Ta bort publika adressuppgifter till att börja med, det är ju helt sjukt att vem som helst kan kolla upp var en annan bor (och mycket, mycket mer på vissa sajter).

Visa signatur

"What sharp little eyes you've got"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Lyssnar hellre på ”PH-Jonas” än Nyhetsmorgon iaf.
Vad nu detta har med diskussionen att göra.

Frågan var varför man hatar Facebook och detta är anledningen för mig. Det sprids så mycket skit och folk verkar vara oförmögna att förstå att åsikter inte är fakta längre.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk
Medlem

Om EU viker sig en tum för Meta eller Putin är det dags för en swexit.

Permalänk

Vi kanske hyllar denna nyhet här men våra föräldrar kommer orsaka ett våldsamt upplopp om Facebook försvinner. Borde gömma undan allt mamsen kan använda till vapen.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Haha, tjena, stor chans att dom stänger ner. Dom har hur mycket pengar som helst att spendera och kostnaden att lösa det på ett smidigt dätt skulle väl inte direkt vara i proportion till förlusten att dumpa europa..

Permalänk
Medlem

Är inte detta något vi vill? Det skulle vara bra i min Tankebook™ iaf. Det skulle nog också leda till ganska stora ekonomiska förluster för Facebook så jag tvivlar starkt på att de skulle släppa hela denna marknaden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Man har nog lite skev verklighetsbild om man tror att det är ett hot med särskilt mycket tyngd bakom, det finns som sagt andra alternativ. Skulle Facebook verkligen lämna walk-over till konkurrenterna i Europa, låter inte särskilt troligt för ett vinstdrivande bolag?

Dessutom kommer de försvinna av sig själv. Inget av mina barn (eller deras kompisar) hänger på facebook...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Själva Facebook gillar jag inte. Men messenger kommer jag sakna. 85% av personer jag håller kontakt med är just via messenger. Men o andra sidan bör något dyka upp lika snabbt. Vi i Europa är ju bra på tillverkning och komma på eget. Så något nytt lär dyka upp relativt snabbt

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Kommer tyvärr aldrig hända, Facebook skulle förlora så mycket på det.

Permalänk
Medlem

skulle bli rätt bra globalt för folkhälsan om det dog ut helt o hållet.

Permalänk
Medlem

Jag tror få saker hade gjort mig gladare.
Facebook var skitbra när det kom. Ett genuint sätt att hålla kontakt med vänner och familj som man brydde sig om. De kunde följa barnens uppväxt osv. Men det träsk av desinformation, öppet hat och annat bös som sociala medier är idag mår jag bättre utan. Och problemet är att de har bakat in dessa lögner, desinformation och hat i sin affärsmodell. De tjänar pengar på trafiken det driver vilket i sig gör att de inte på allvar försöker göra något åt det. Slutade logga in på Facebook för ca 2 år sedan nu och det är nog det bästa jag gjort på länge. Trotts en pandemi har jag upplevt hela världen mer positiv och vacker än på många år.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Själva Facebook gillar jag inte. Men messenger kommer jag sakna. 85% av personer jag håller kontakt med är just via messenger. Men o andra sidan bör något dyka upp lika snabbt. Vi i Europa är ju bra på tillverkning och komma på eget. Så något nytt lär dyka upp relativt snabbt

Ett hett tips: Byt ut Messenger till Telegram, och jag tror även Signal har samma funktionalitet med grupper osv. Jag har fått majoriteten av kompisar/familj att använda Telegram. De som inte har Telegram använder jag Signal/sms/mms med istället.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro