Google storsatsar på Stadia som grund för andra speltjänster

Permalänk
Melding Plague

Google storsatsar på Stadia som grund för andra speltjänster

Nu rapporteras att Google jobbar för att andra företag ska strömma sina spel med Stadia som grund, något som kan komma att utgöra 80 procent av strömningstjänsten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Sweclockers medlemmar är inte representativt för befolkningen.
Bara se att mobilförsäljningen genererar mer intäkter än pc och konsolmarknaden tillsammans: https://swedroid.se/rapport-mobilspel-genererar-hogre-intakte...
Detta får man inte intrycket av att läsa här där folk klagar på att deras NMT telefon som de köpte slutet av 70 talet har slutat fått uppdateringar, bankId fungerar ej lägre så de redan måste köpa en ny telefon.

Jag själv tror på konceptet molnspel men det kommer ta tid. Ge det 10år till och man får bättre inblick i hur stor skara som kan gå över till denna.

Det som är skit är om pc-spelandet går ner, så går även försäljningen av denna pc-hårdvara er. Kvar kommer typ endast bli laptops som är begränsade för mainstream-users och vi andra som vill ha kraftpaket kommer få betala hutlöst mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Sweclockers medlemmar är inte representativt för befolkningen.
Bara se att mobilförsäljningen genererar mer intäkter än pc och konsolmarknaden tillsammans: https://swedroid.se/rapport-mobilspel-genererar-hogre-intakte...
Detta får man inte intrycket av att läsa här där folk klagar på att deras NMT telefon som de köpte slutet av 70 talet har slutat fått uppdateringar, bankId fungerar ej lägre så de redan måste köpa en ny telefon.

Jag själv tror på konceptet molnspel men det kommer ta tid. Ge det 10år till och man får bättre inblick i hur stor skara som kan gå över till denna.

Det som är skit är om pc-spelandet går ner, så går även försäljningen av denna pc-hårdvara er. Kvar kommer typ endast bli laptops som är begränsade för mainstream-users och vi andra som vill ha kraftpaket kommer få betala hutlöst mycket pengar.

Du ska nog fundera lite på hur du drar generella slutsatser av enstaka medlemmars trådar. Jag har sett kanske en handfull medlemmar här som som passar in på din beskrivning ovan. Och Sweclockers har över 200000 medlemmar. Så det är mkt sannolikt att det är tvärtom vad du tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag själv tror på konceptet molnspel men det kommer ta tid. Ge det 10år till och man får bättre inblick i hur stor skara som kan gå över till denna.

Även jag tror hårt på molnspelande, inte för fps titlar kanske men jag har kört sea of thieves och control på det viset och varit helnöjd med prestandan. Kommer nog bli större än PC-spelande (lokalt) är idag redan på 2030-talet.

Vad jag inte tror på är Stadias koncept där användaren ska köpa spelet för ett högt pris för att endast kunna spela det till stadia, är användare av xbox game pass och tycker om det konceptet mycket mer, "netflix för spel". Ibland ser man folk klaga på att spelen inte ligger kvar för alltid utan roterar ut. Men jag kan då inte komma på att jag spelat om något modernt spel de senaste 10 åren, har varken tid eller lust, de spel som jag faktiskt startar om då och då är gamla nostalgitrippar för mig som jag redan äger och jag tror att andra till stor del tänker likadant.

Permalänk
Medlem

Det är ju för att dom valde fel sätta att låta användarna betala för varje spel istället för att ha ett högre baspris där spelen igår likt game pass…men men, Google gör en Google.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Skrivet av teejee:

Du ska nog fundera lite på hur du drar generella slutsatser av enstaka medlemmars trådar. Jag har sett kanske en handfull medlemmar här som som passar in på din beskrivning ovan. Och Sweclockers har över 200000 medlemmar. Så det är mkt sannolikt att det är tvärtom vad du tror.

Självklart om man kollar på alla.
Min poäng är dock att pc-gamers alltid har klagat på konsoler, mobiltelefoner etc. När en ny mobil släpps, så är det inte precis så många som skriver här att den ska jag köpa för att kunna spela ett visst spel lagfritt. Snarare mer saker som att menyn laggar på deras gamla och de behöver ha ännu snabbare cpu för att kunna använda telefon helt vanligt utan spel.

Så hur det kommer gå från molnspel så ska man inte mest kolla på pc-gamers som har 360Hz skärmar och liknande. Utan fundera på vad den stora skaran vill ha och de kan ibland acceptera brister.

Rent historisk så var shockwave, flashspel populära före år 2000. Man körde dem i webbläsaren och bara surfade in på en sida. Skitsmidigt, men idag för riskfyllt.
Jag tror något liknade rent användarmässigt många vill ha idag. Folk struntar i vilken bakomliggande teknik som används, de vill bara köra spelen direkt utan installation. De vill kunna köra spelen på olika enheter och spelet ska ha ett minne delas mellan alla enheter. Det finns som sagt en drös tekniker att lösa detta på. Men jag tror att folk mer vill spela så.
Där molnlösningar och streama som sagt är ett sätt att försöka lösa problemet.

*edit*
Om man ser på programvaror så har var molnlösningar med terminalservrar the shit år 2010. Idag vill man ofta gå bort från detta och skapa en ren webblösning. Det är mycket jobb men det går. Spel känns dock som en väldigt komplex programvara så det kommer nog inte den närmsta tiden bli någon "html-X" lösning som man bara kör.

Permalänk
Medlem

Jag tror på detta. Stadia fungerar bra för mig, men bristen på spel är problemet.

Permalänk
Medlem

Precis som med allt annat så vill man ha hög prestanda och låg latens, och molnlösningar brukar sällan vara bra på något av det såvida det inte går att absolut skala upp parallellt (vilket inte fungerar med programvara i sig, utan endast hur data behandlas). Spel kräver ju både låg latens och hög prestanda. Därför kommer spel som strömmande tjänst aldrig fungera bra för spel som kräver låg latens, utan funka bättre för casualspel. Vi kommer aldrig se CS-turneringar spelas över Stadia, inte heller simulatorer eller t.ex beatem-up-spel där varje millisekund räknas.

Sedan måste priset vara rätt också. Googles lösning är ju värdelös, precis som nämnt ovan så måste man hellre ha någon form av Gamepass-paketpris á la Netflix/Spotify där du får en uppsjö med spel för en månadskostnad för att folk ska nappa till att börja med, och sedan även ha intressanta spel utöver casualskräpet.

Personligen så kommer jag aldrig använda en sådan här tjänst, och tror det i längden kommer hämma spelutveckligen, för om lokal hårdvara fasas ut i förmån för molnlösningar så kommer företagen inte ha något intresse av att t.ex skapa eller köra spel som kräver maxat hårdvara då det blir för dyrt, och då kommer hårdvaruutvecklarna stanna av sin utveckling och endast bygga för molnlösningar. Och kunderna kommer ju betala oavsett för sin 1080p medium-quality-upplösning för att få spela...

Lite av detta ser vi ju redan idag på lagringsmarknaden, storlek på lagring ökar väldigt sakta nu då majoriteten kör på molnlösningar och lagrar lite lokalt, endast enterprisemarknaden som suktar efter större disk för att lagra alla användares data. Och de kan betala för sig, så normala priser försvinner. SSD-priser t.ex har ju stagnerat och har inte hänt mycket på ett tag nu där alla är nöjda med storlekar 250GB eller 500GB i sin stationära eller laptop, och det går väldigt sakta med nya storlekar även på mekaniska sidan. Är endast entusiaster och enterprise som vill ha större disk.

Så om spelen flyttas till molnet så kommer vi se en snabb stagnering på tekniksidan och fler och fler speltillverkare stannar på "good enough"-tänket, vilket de flesta redan gjort fast på ett annat sätt - genom att sluta vara innovativa och bara pumpa ut karbonkopior på existerande spel med x+1-versionsnamn. Grafikkort osv kommer endast köpas på entusiastmarknaden till ett väldigt högt pris (något vi redan ser med artificiellt uppblåsta priser) och innovationen att göra bättre och snabbare kommer snabbt mattas av och sakta ner. Absolut ingen rolig framtid för en gamingentusiast eller datorentusiast för övrigt. Vem behöver en 12core CPU med ett 3080 om allt som krävs är en AppleTV och en gamepad?

Permalänk
Medlem

Jag gillar upplägget med strömmande spel tjänster, Stadig funka kalas fint för min del men som sagt hade gärna sett de som en prenumeration tjänst likt Netfilx.

En annan fördel är ju också att man kan spela gott som vart som helst, man slipper släpa runt på datorn eller ha dubbel uppsättning, utan bara att ta med en kontroll och CCU koppla upp sig där man sist slutade.

Idag funkar det bra med rätt förutsättningar men fortfarande för tidigt för den stora massan, ge det några år till så tror jag det kan bli hur bra som helst.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag gav stadia 2 år innan det skulle hamna på googlekyrkogården. De har klarat sig lite längre än så men nu är det nog inte långt kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag gav stadia 2 år innan det skulle hamna på googlekyrkogården. De har klarat sig lite längre än så men nu är det nog inte långt kvar.

Tror du kommer typ säga samma sak om tio år

Permalänk
Medlem

Kul att dom inte ger upp i alla fall.
Moln-tjänster för spel kommer nog vara framtiden, men tar nog ett tag innan det blir bra nog för att ersätta lokalt installerade spel.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Keeper of Traditions

Ja men skriver de så på twitter måste det ju vara sant! Fortsätt investera i spel knutna till Stadia!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Blir det som Google play, nerlusat med reklam i var enda app.
Då blir det ett stor NEJ.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tror du kommer typ säga samma sak om tio år

'Current and former employees said the priority was now on proof-of-concept work for Google Stream and securing white-label deals. One estimated about 20% of the focus was on the consumer platform.

“There are plenty of people internally who would love to keep it going, so they are working really hard to make sure it doesn’t die,” they said. “But they’re not the ones writing the checks.”'

https://www.theverge.com/2022/2/4/22917999/google-stadia-whit...

De försöker in i det sista se till att deras miljardinvestering inte dör. Jag kommer tillbaka och säger "vad var det jag sade" snart

Permalänk
Medlem

Får hoppas skiten dör. Nej tack till latensfyllt spelande och spel som man inte äger.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Avstängd

Hoppas att de växer och tillför värde för dom som inte är high-end PC gamers.

Permalänk
Medlem

Amazon Luna, Google Stadia, Nvidia GeForce Now, Sony PS Now (New) och så har vi Microsoft med xCloud Gaming. Har en känsla av att det inte finns plats för alla.

Jag har inte litat på Google sedan de lovordade sina spelutvecklare strax innan de lade ner satsningen och avskedade dem.

Permalänk
Medlem

Ett av Stadia's största problem är att det är "cloud or nothing".

Xcloud och PSnow kan ju etablera sina molnlösningar mer steg för steg och användarna känner inte att de riskerar satsa på en platform som försvinner så att de tappar köpta spel och game saves.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SayZk:

Ibland ser man folk klaga på att spelen inte ligger kvar för alltid utan roterar ut. Men jag kan då inte komma på att jag spelat om något modernt spel de senaste 10 åren, har varken tid eller lust, de spel som jag faktiskt startar om då och då är gamla nostalgitrippar för mig som jag redan äger och jag tror att andra till stor del tänker likadant.

Om man inte har tid eller lust att spela spelet när det kommer då? Helt plötsligt har man en deadline att spela spelet även första genomspelningen. Jag förstår att det är lättare att få in ett spel i tjänsten under begränsad tid istället för förevigt men det är något som gör mig stressad iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyK:

Kul att dom inte ger upp i alla fall.
Moln-tjänster för spel kommer nog vara framtiden, men tar nog ett tag innan det blir bra nog för att ersätta lokalt installerade spel.

Tror att de lite gett upp Stadia som egen tjänst, och nu fokuserar på att få lite intäkter genom att sälja tekniken till andra (som kostat enorma investeringar från Google).

Japp. Ivf. en stor nerskalning av ambitionerna. Känns som Google inte längre prioriterar Stadia.

https://www.eurogamer.net/articles/2022-02-04-stadia-reported...

Stadia reportedly "deprioritised" as Google focuses on selling streaming tech to third-parties. Less than 20% of focus now on platform.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Amazon Luna, Google Stadia, Nvidia GeForce Now, Sony PS Now (New) och så har vi Microsoft med xCloud Gaming. Har en känsla av att det inte finns plats för alla.

Jag har inte litat på Google sedan de lovordade sina spelutvecklare strax innan de lade ner satsningen och avskedade dem.

Du har helt rätt i att konkurrensen är stenhård, och Stadia är nog den tjänst som Google tyvärr satsat minst på av alla.

Dessutom så slår Stadia knappt en enkel bärbar konsol som Switch i prestanda.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du har helt rätt i att konkurrensen är stenhård, och Stadia är nog den tjänst som Google tyvärr satsat minst på av alla.

Dessutom så slår Stadia knappt en enkel bärbar konsol som Switch i prestanda.

https://youtu.be/Qr9_uXluL1Q?t=536

Jag kör både Stadia och Nintendo Switch och Stadia vinner överlägset när det gäller grafik. Switchen är bra på annat och rolig att spela på.

För en del verkar Stadia fungera dåligt och det lär bero på vikten uppkoppling man har och hur nära servern man är.

Jag har spelat några hundra timmar med Stadia, bland annat RDR2 och CP2077, och det har fungerat bra för mig. Om det hade fungerat dåligt så hade jag inte spelar på Stadia. Så enkelt är det för min del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

För en del verkar Stadia fungera dåligt och det lär bero på vikten uppkoppling man har och hur nära servern man är.

Det kan säkert vara stora variationer från fall till fall. Har inte testat själv.

Rerez som testade och jämförde mellan Switch och Stadia sitter i USA, och hade 945 Mbps och 1 ms i ping till nätet.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kan säkert vara stora variationer från fall till fall. Har inte testat själv.

Rerez som testade och jämförde mellan Switch och Stadia sitter i USA, och hade 945 Mbps och 1 ms i ping till nätet.

https://youtu.be/Qr9_uXluL1Q?t=284

Hastigheten är det i hans fall inget fel på. Vi vet däremot inte vilken server, för Stadia, han kopplar upp sig mot och vad latensen mot den servern är. Vad jag vet går det inte att få fram när man använder Stadia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag kör både Stadia och Nintendo Switch och Stadia vinner överlägset när det gäller grafik. Switchen är bra på annat och rolig att spela på.

För en del verkar Stadia fungera dåligt och det lär bero på vikten uppkoppling man har och hur nära servern man är.

Jag har spelat några hundra timmar med Stadia, bland annat RDR2 och CP2077, och det har fungerat bra för mig. Om det hade fungerat dåligt så hade jag inte spelar på Stadia. Så enkelt är det för min del.

För mig har Stadia fungerat väldigt bra tycker jag. Har kört över 800h på Destiny 2 via Stadia.

Permalänk
Medlem

Stadia har grymt låg latency i vissa spel (t ex Doom) och är extremt stabilt. Dock så har Google visat sig vara ett totalt inkompetent företag med tanke på hur de skött stadia:

1. Sade "upp till 8k 120 fps", vissa äldre spel och indiespel klarar 4k, 60fps på typ medium-grafik. Destiny t ex kör i 1080p på medium i 60 fps, vilket även ett gammalt geforce 1050 skulle klara av. När man blev konfronterade så ljög man att spelen visst körde i 4k/60fps - vilket motbevisades. Detta gjorde att hela förtroendet sköts i sank. Det som utlovades var att kunna spela spel i "high fidelity" på svaga datorer med "the power of the cloud", the power of the cloud visade sig dock i praktiken vara svagare än en gammal speldator från 2015.

2. Saknar majoriteten av de stora spelen.

3. Google hade VÄRLDENS tillfälle att slå igenom, man hade en Corona-pandemi I SAMBAND med en ENORM kretsbrist, det gick bokstavligen inte att köpa konkurrenternas hårdvara. Google hade världens försprång här och skulle kunna satsat 200%. Istället så la man ner sin spelstudio och valde att vara knäpptysta medan man i smyg lade ner 80% av verksamheten som man istället satsade på "white label". Man slutade gå på spel-konvent (Google Play har varit på flera stora spelkonvent och inte ens nämnt Stadia) och man har inte marknadsfört det över huvud taget.

4. Har varit helt knäpptysta i ett år nu, det här typ den första nyheten på ett år angående Stadia. (den senaste var att de lade ner sin spelproduktion).

5. "White label"-idén kommer inte att fungera. Google Stadias white label har redan förlorat sina två första kunder. Bungie är uppköpt av Sony och det där träningsföretaget Pelton har stannat sin produktion.[1]

1. https://www.cnbc.com/2022/01/20/peloton-to-pause-production-o...

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Att inga spelföretag vill satsa pengar på att porta spel till en plattform som bara har 0.5% av marknaden är ju ganska självklart
och ett problem som google får lösa helt på egen hand (ingen annan aktör kräver ju specialbyggen av sina spel för deras moln-tjänst)

Egentligen har jag svårt att se hur någon skulle kunna motstå en knapp i youtube där man får hoppa in i spelet tillsammans med den man tittar på,
haken är ju bara att det inte finns ett enda spel som skulle klara det, även om stadia som centraliserat plattform vore det perfekta valet,
möjligtvis vore det en bra lobby för PUBG.

Men google vill tydligen inte kladda ner varken Google Play eller Youtubes rykte med Stadia, som om de kunde sjunka lägre,
det handlar nog i grund och botten om företagskultur.

Permalänk
Medlem

Håller med. Känns som om även grundtekniken är bra (så bra det nu kan bli med streaming i dag) så har Google totalt sabbat det hela med fel beslut och fel prioriteringar. Känns som Google inte riktigt förstått sig på spelmarknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/