Efterlysning: Segla Vasa för MS-DOS

Permalänk
Medlem

Efterlysning: Segla Vasa för MS-DOS

Någon på Sweclockers som har detta spel?

Permalänk
Medlem

Den chansen är nog rätt liten. Tror inte att det var en kommerciell produkt, utan bara något som var beställt och använt av Vasa-museet.

Permalänk
Medlem

Haha, det minns jag från när jag var där, antingen 1991 eller 1995. Jag var, då liksom nu, besatt av ett robust säkerhetstänkande och goda marginaler i konstruktioner, så min design var väldigt bred och med låg tyngdpunkt. I programmet simuleras ett stabilitetsprov där gubbar springer från sida till sida på översta däcket, och min design rubbades knappt alls!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Den chansen är nog rätt liten. Tror inte att det var en kommerciell produkt, utan bara något som var beställt och använt av Vasa-museet.

Det står ju i slutet av artikeln att det fanns att köpa.

Tempus...
Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det såldes i souvenirbutiken och blev säkert ingen storsäljare, men någon kan ju ha kvar det ändå.

Skrivet av cyklonen:

Haha, det minns jag från när jag var där, antingen 1991 eller 1995. Jag var, då liksom nu, besatt av ett robust säkerhetstänkande och goda marginaler i konstruktioner, så min design var väldigt bred och med låg tyngdpunkt. I programmet simuleras ett stabilitetsprov där gubbar springer från sida till sida på översta däcket, och min design rubbades knappt alls!

Hehe, snyggt!

Permalänk
Medlem

Kanske går att hitta ledtrådar (typ namn) i dessa PDF:er, "Vasa Seglar" nämns i båda
https://wwwtekniskamusee.cdn.triggerfish.cloud/uploads/2017/0...
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:214189/fulltext01...

Fann flash-versionen som är en baserad spelidé på originalet, men inte riktigt samma sak då
https://web.archive.org/web/20150912133049/http://www.vasamus...
(Kan ta sin lilla tid att ladda)
Ser ut som att denna togs bort någon gång under feb 2016 då hemsidan gjordes om, ingen aning om det har något samband med när originalet togs bort från museet (vet inte när detta gjordes)

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av attle:

Det såldes i souvenirbutiken och blev säkert ingen storsäljare, men någon kan ju ha kvar det ändå.

Hehe, snyggt!

Har du kontaktat Vasamuséet och frågat? Av någon outgrundlig anledning inbillar jag mig att just museipersonal kan tänkas vara mer benägna än andra att vilja hjälpa folk som intresserar sig för gamla grejer

Skriver man på ett engagerande sätt så skulle man nog kunna få dem att rota runt i gömmorna, och kanske rent av höra sig för bland övrig personal om någon råkar ha en kopia hemma. Det finns alldeles säkert anställda som jobbat där väldigt länge, som var med när spelet var aktuellt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Testa, utöver själva museet, att även ta kontakt med föreningen Vasamuseets Vänner. Där finns säkert flera som köpte programmet när det fanns tillgängligt.

Permalänk
Medlem

Måste definitivt läggas upp på archive.org om det hittas!

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM