Tråden om Nintendo Switch och Switch Lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Sen en dum fråga, skulle t-röd funka om man inte har isopropanol till hands eller är det för uttorkande?

Det är en diskussion äldre än universum om man får använda T-röd på elektronik. Problemet är väl att det inte är en helt ren produkt, tillsatser iform av "kräkmedel" och innehåller aceton som en del elektronik inte gillar. Om jag får gissa så gissar jag att det går bra för det mesta. Vill minnas att jag har tvättat CPU:er med T-röd. Men en burk isopropanol är inte dyr och bra att ha hemma så är man alltid på den säkra sidan om man har elektronik att rengöra.

Jag har lyckats åtgärda driften med isopropanol, men den återkommer efter ett tag. Gissar att det någon gång när en punkt där jag måste byta spaken. Tryck-luft som jag försökte först hjälpte inte alls.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag har kört med elektronikrengöring från Biltema. Det funkar men driften återkommer efter ett tag igen. Det tar typ 30s att göra, så jag gör det när driften kommer tillbaka.

Skrivet av Casimir2323:

Det har inte fungerat för mig, tyvärr. Om det är smuts eller dyligt så hjälper det, men ibland beror driften på slitage.
Vissa har skickat in sina gamla kontroller till Bergsala och de har lagat dem, även utan kvitto/garanti. Snabbaste sättet är nog att byta spaken själv.

Skrivet av doomas:

350 kr tog Bergsala för att fixa mina två joy-cons i mars 2020, de bytte styrspakar, fixade BT-antennen och låsmekanismen som håller fast kontrollerna på Switchen om jag minns rätt. Inga problem än så länge.

Skrivet av walkir:

Jag har kört med t-röd, tops och blåsbälg (Giottos Rocket) på mina joycons här. Brukar hålla sig fint i ett par veckor så.

Skrivet av boogey:

Det är en diskussion äldre än universum om man får använda T-röd på elektronik. Problemet är väl att det inte är en helt ren produkt, tillsatser iform av "kräkmedel" och innehåller aceton som en del elektronik inte gillar. Om jag får gissa så gissar jag att det går bra för det mesta. Vill minnas att jag har tvättat CPU:er med T-röd. Men en burk isopropanol är inte dyr och bra att ha hemma så är man alltid på den säkra sidan om man har elektronik att rengöra.

Jag har lyckats åtgärda driften med isopropanol, men den återkommer efter ett tag. Gissar att det någon gång när en punkt där jag måste byta spaken. Tryck-luft som jag försökte först hjälpte inte alls.

Tack för alla tips!

Det fick bli ersättningsspakar som jag byter själv då det verkar variera i slutresultat att hålla på med tryckluft, sprit och pappersbitar. Men kanske mest också för att man behöver nå specialmejslar för att ens komma in i kontrollern :S

Men om man nu ändå skulle vara på jakt efter extra joysticks för att kunna vara typ fyra som lirar, vilka rekommenderar ni då? Är tredjeparts något att ha eller funkar original bäst?

Kikade lite på denna isf https://www.24.se/ljud-bild-foto/tv-spelstillbehor/nintendo-s...

Permalänk
Medlem

Ett tips efter att man rengjort med alkohol är att spruta in lite WD-40 för att smörja kopparplattan. Joy-Con drift blir ett minne blott efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men om man nu ändå skulle vara på jakt efter extra joysticks för att kunna vara typ fyra som lirar, vilka rekommenderar ni då? Är tredjeparts något att ha eller funkar original bäst?

Har faktiskt inte testat några tredjeparts joy-cons, men har köpt två billigare handkontroller bara för att ha om sonen har kompisar på besök. Funkar helt OK, men sämre räckvidd och så klart inte lika sköna. Men är rätt nöjd med köpet.

Om du kommer spela mycket och även en del själv kan jag starkt rekommendera ett köp av en original Nintendo Switch Pro Controller. En av mina absoluta favoritkontroller, tycker den är trevligare än både Xbox- och PS-kontrollerna.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av boogey:

Har faktiskt inte testat några tredjeparts joy-cons, men har köpt två billigare handkontroller bara för att ha om sonen har kompisar på besök. Funkar helt OK, men sämre räckvidd och så klart inte lika sköna. Men är rätt nöjd med köpet.

Om du kommer spela mycket och även en del själv kan jag starkt rekommendera ett köp av en original Nintendo Switch Pro Controller. En av mina absoluta favoritkontroller, tycker den är trevligare än både Xbox- och PS-kontrollerna.

Den här kan rekommenderas om man vill spara en slant
https://cdon.se/hemelektronik/kmd-switch-pro-wired-controller...

Edit: Fungerar även till PC, men tyvärr så börjar LED-lampan blinka då

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Den här kan rekommenderas om man vill spara en slant
https://cdon.se/hemelektronik/kmd-switch-pro-wired-controller...

Wow, nu snackar vi lågpris.

Jag köpte två Nyko för 249:- styck. Den där är garanterat ungefär lika bra.

Edit: Såg att Webhallen säljer den där för 399 kr... Det är mycket möjligt att den är bättre än de jag köpte.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Men om man nu ändå skulle vara på jakt efter extra joysticks för att kunna vara typ fyra som lirar, vilka rekommenderar ni då? Är tredjeparts något att ha eller funkar original bäst?

Beror lite på vad du/ni ska spela. Själv kör jag gärna med HORI Wired Controller Pad till vissa spel i dockat läge.
Men den saknar rumble, gyro, IR samt Amiibo-läsare, likt merparten av tredjepartskontrollerna.

Permalänk
Konsolgrävare

Total sales:

Nintendo Switch has now sold 103.54 Million Units Worldwide

Top 10 Best Selling Switch Games:

  • Mario Kart 8 Deluxe - 43.35M

  • Animal Crossing: New Horizons - 37.62M

  • Super Smash Bros. Ultimate - 27.40M

  • Breath of the Wild - 25.80M

  • Pokemon Sword/Shield - 23.90M

  • Super Mario Odyssey - 23.02M

  • Super Mario Party - 17.39M

  • Pokemon Let’s GO - 14.33M

  • Pokémon Brilliant Diamond / Pokémon Shining Pearl - 13.97M

  • Ring Fit Adventure - 13.53M

https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/hard_soft/index.html

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Nintendo Switch has now sold 103.54 Million Units Worldwide

Top 10 Best Selling Switch Games:

  • Mario Kart 8 Deluxe - 43.35M

  • Animal Crossing: New Horizons - 37.62M

  • Super Smash Bros. Ultimate - 27.40M

  • Breath of the Wild - 25.80M

  • Pokemon Sword/Shield - 23.90M

  • Super Mario Odyssey - 23.02M

  • Super Mario Party - 17.39M

  • Pokemon Let’s GO - 14.33M

  • Pokémon Brilliant Diamond / Pokémon Shining Pearl - 13.97M

  • Ring Fit Adventure - 13.53M

https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/hard_soft/index.html

MK8 är en riktig kassako! Men det förstår jag också, riktigt kul både som vuxen och för barn. Går snabbt att sätta sig och köra ett par race när det finns tid över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Nintendo Switch has now sold 103.54 Million Units Worldwide

Top 10 Best Selling Switch Games:

  • Mario Kart 8 Deluxe - 43.35M

  • Animal Crossing: New Horizons - 37.62M

  • Super Smash Bros. Ultimate - 27.40M

  • Breath of the Wild - 25.80M

  • Pokemon Sword/Shield - 23.90M

  • Super Mario Odyssey - 23.02M

  • Super Mario Party - 17.39M

  • Pokemon Let’s GO - 14.33M

  • Pokémon Brilliant Diamond / Pokémon Shining Pearl - 13.97M

  • Ring Fit Adventure - 13.53M

https://www.nintendo.co.jp/ir/en/finance/hard_soft/index.html

Imponerande siffror.. Switch har nu gått om Wii i antal sålda enheter och lär ta över PS4 härnäst!

https://www.nintendolife.com/news/2022/02/nintendo-switch-has...

Permalänk
Medlem

Barnen har 7 av spelen på topp 10-listan, tydligen, spelet de spelat klart minst av dessa är Mario Kart 8. Inget av barnen tycker det är bra, jag fattar inte varför.

Jag skulle gärna se DLC eller fler spel som använder Ring Fit, det tycker barnen är riktigt kul och med 13 miljoner sålda ex finns ju hårdvaran i många hem redan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Inaktiv

Bra pris på Nintendo Switch Lite 1990kr… köööööp

https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/nintendo-sw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Bra pris på Nintendo Switch Lite 1990kr… köööööp

https://www.kjell.com/se/produkter/tv-spel-gaming/nintendo-sw...

För dom pengarna får man ju en beggad med spel till, helt klart mer värt 😎

Permalänk
Medlem

Kanske har gjort bort mig bigtime. Pga drifting joystick så köpte jag ett nytt joystick-kit och satte mig ned för att skruva isär den vänstra kontrollern, fick loss tre av fyra skruvar till bakstycket. Den fjärde verkade sitta mer bestämt än de övriga vilket resulterade i inget spår kvar pga fel mejsel och jag var stressad.

Har ni några tips på hur man kan få ut den skruven eller är det bara hiva skiten och köpa en ny kontroller? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Har ni några tips på hur man kan få ut den skruven eller är det bara hiva skiten och köpa en ny kontroller? :/

Vass spårmejsel kan funka. Hårt tryck (men inte orimligt såklart) och tur med storleken.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kanske har gjort bort mig bigtime. Pga drifting joystick så köpte jag ett nytt joystick-kit och satte mig ned för att skruva isär den vänstra kontrollern, fick loss tre av fyra skruvar till bakstycket. Den fjärde verkade sitta mer bestämt än de övriga vilket resulterade i inget spår kvar pga fel mejsel och jag var stressad.

Har ni några tips på hur man kan få ut den skruven eller är det bara hiva skiten och köpa en ny kontroller? :/

Om skruven har några som helst ränder kvar kan du testa att ta en plastpenna, värma plasten och sedan trycka den mot skruven. Vänta tills det svalnat, sedan försök att skruva loss.
Annars är det nog bara borren i en mindre storlek än skruven utan dess huvud, och på så sätt borra sönder skruven..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kanske har gjort bort mig bigtime. Pga drifting joystick så köpte jag ett nytt joystick-kit och satte mig ned för att skruva isär den vänstra kontrollern, fick loss tre av fyra skruvar till bakstycket. Den fjärde verkade sitta mer bestämt än de övriga vilket resulterade i inget spår kvar pga fel mejsel och jag var stressad.

Har ni några tips på hur man kan få ut den skruven eller är det bara hiva skiten och köpa en ny kontroller? :/

Spruta in ett sprut WD-40. Det löser driften om den inte är för långt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Kanske har gjort bort mig bigtime. Pga drifting joystick så köpte jag ett nytt joystick-kit och satte mig ned för att skruva isär den vänstra kontrollern, fick loss tre av fyra skruvar till bakstycket. Den fjärde verkade sitta mer bestämt än de övriga vilket resulterade i inget spår kvar pga fel mejsel och jag var stressad.

Har ni några tips på hur man kan få ut den skruven eller är det bara hiva skiten och köpa en ny kontroller? :/

Borra bort skruvhuvudet med ett litet metallborr och hoppas det finns tillräckligt mycket skruv kvar så du kan greppa den med en tång och skruva ut den efteråt.
Jag skulle rekommendera att använda en pelarborrmaskin och säkra din joycon så den ligger still.

Permalänk
Konsolgrävare

Nintendo Direct 9 Februari 23:00

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på om något spel från Monolith soft kommer visas

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Väntar spänt på om något spel från Monolith soft kommer visas

Ett nytt Xenoblade, eller remake av X, vore trevligt!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Xenoblade 3 :D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av doomas:

Xenoblade 3 :D:D:D:D

Japp, med släpp i September 2022 också!

Permalänk
Medlem

48 nya banor för 250 spänn känns ju ändå fair! Säkert kört igenom de nuvarande banorna tusentals gånger. Det har ju inte kommit några nya banor sen DLCn 2015, nästan 7 år sedan. Hade såklart hellre haft Mario Kart 9 men det hade väl varit dyrare, och jag tycker gameplayet i Mario Kart 8 håller upp extremt väl, svårt att se hur de skulle kunna toppa det på den nuvarande hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

48 nya banor för 250 spänn känns ju ändå fair! Säkert kört igenom de nuvarande banorna tusentals gånger. Det har ju inte kommit några nya banor sen DLCn 2015, nästan 7 år sedan. Hade såklart hellre haft Mario Kart 9 men det hade väl varit dyrare, och jag tycker gameplayet i Mario Kart 8 håller upp extremt väl.

MK9 är ju beryktat vara på väg. Detta lär vara för att 8an ska hålla fram till dess. Tycker det är riktigt bra tänkt och införlivar nytt liv i en titel som kanske gjort sitt i nuläget. Men med banor från alla generationer blir det att hålla sig sysselsatt ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

MK9 är ju beryktat vara på väg. Detta lär vara för att 8an ska hålla fram till dess. Tycker det är riktigt bra tänkt och införlivar nytt liv i en titel som kanske gjort sitt i nuläget. Men med banor från alla generationer blir det att hålla sig sysselsatt ett tag.

Japp, men eftersom de släpper fram till slutet av 2023 förmodar jag att MK9 blir av på nästa Nintendo konsol (Switch 2? Känns som säkert kort efter Wii U blundern...).

Här är förresten prisen till några releases de visade upp idag! (Tagna direkt från eShop)

  • Mario Kart 8 Deluxe - Booster Course Pack - 260 kr (Ingår med Switch Online Expansion pass)

  • Nintendo Switch Sports - 415 kr

  • Mario Strikers - 599 kr

  • Fire Emblem Warriors - 599 kr

  • Triangle Strategy - 599 kr

  • Star Wars: The Force Unleashed - 208 kr

  • Live a Live - 519 kr

  • Chrono Cross - 209 kr

  • GetsuFumaDen - 260 kr

  • Kirby and the Forgotten Land - 599 kr

  • Advance Wars 1+2 - 599 kr

Permalänk
Medlem

Hoppas dom säljer MK8 på rea nån gång snart så man kan plocka det för DLC paketet. Har det redan på Wii U så vill egentligen inte behöva köpa det och speciellt inte till fullpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Japp, men eftersom de släpper fram till slutet av 2023 förmodar jag att MK9 blir av på nästa Nintendo konsol (Switch 2? Känns som säkert kort efter Wii U blundern...).

Här är förresten prisen till några releases de visade upp idag! (Tagna direkt från eShop)
[ul]
[li]Mario Kart 8 Deluxe - Booster Course Pack - 260 kr[/li]

Efter Wii U-floppen och Switch-succén tror jag inte de kommer stressa vidare med ny konsol redan nästa år. Tror det blir en Switch-titel... alternativt att det dröjer ett bra tag och blir releasespel till "Switch 2" men då pratar vi nog 2-3 år bort.

Kan vara bra att redigera in att MK8 Booster Course Pack ingår med årsprenumeration på Nintendo Switch Online Expansion!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Hoppas dom säljer MK8 på rea nån gång snart så man kan plocka det för DLC paketet. Har det redan på Wii U så vill egentligen inte behöva köpa det och speciellt inte till fullpris.

Billigt lär de tyvärr aldrig bli då det är ett Mario spel, kanske om några år på utförsäljning när MK9 kommer ut. För ett år sen var det på rea på eShop för 399 och enligt prisjakt har det varit som billigast på 399 för fysiska med. Just nu har Elgiganten det för 449 kr å Amazon för 417 kr, mycket billigare än så blir de nog inte på ett par år :/

Skrivet av Levandebild:

Efter Wii U-floppen och Switch-succén tror jag inte de kommer stressa vidare med ny konsol redan nästa år. Tror det blir en Switch-titel... alternativt att det dröjer ett bra tag och blir releasespel till "Switch 2" men då pratar vi nog 2-3 år bort.

Kan vara bra att redigera in att MK8 Booster Course Pack ingår med årsprenumeration på Nintendo Switch Online Expansion!

Aa tror de väntar till 2025-26 med MK9 och kör det som ett release spel för att boosta "Switch 2" försäljningen.