Permalänk
Medlem

Juste, ett tips till alla som själva inte märkt det.
Kastknivar är kinda OP och kostar bara scraps.
Levla upp till högsta level du kan och sen kasta på för glatta livet.
Är typ enda jag använder då det går snabbare och är säkrare, och när en fiende blockar de så slår man de en gång springer iväg och sen kan man kasta några igen. I högre levels så dödar basically en kniv vanliga virals och vanliga zombies medans en volotile kanske kräver 6-8stycken

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

50% gpu visar ju snarare hur stor flaskhals din CPU är än att det inte kräver något

Nu får jag spela lite dum här, men hur kom du fram till den slutsatsen?

Jag får 60 fps på min 60 Hz skärm i 4k, alla settings maxad. Ett program som utför beräkningar behöver att använda cpu/gpu baserat på den beräkning den har behov for och vad programmet använder till olika saker. Ett exempel är Blender (som är ett 3D modellerings program). Där kan du t.ex. surfa runt i din 3D scen i t.ex. Eevee som använder grafik kortets beräkningar, men strax du ska göra lite mera komplexa beräkningar som t.ex. animation (skelett) så används CPU'n för att manipulera och beräkna animationerna och skickar de uppdaterade polygondata till GPU'n.

Så jag avvaktar med spänning ditt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag får 60 fps på min 60 Hz skärm i 4k, alla settings maxad. Ett program som utför beräkningar behöver att använda cpu/gpu baserat på den beräkning den har behov for och vad programmet använder till olika saker. Ett exempel är Blender (som är ett 3D modellerings program). Där kan du t.ex. surfa runt i din 3D scen i t.ex. Eevee som använder grafik kortets beräkningar, men strax du ska göra lite mera komplexa beräkningar som t.ex. animation (skelett) så används CPU'n för att manipulera och beräkna animationerna och skickar de uppdaterade polygondata till GPU'n.

När man pratar flaskhalsar så har man inte vsync/framerate cap på. Så har du vsync off o bara har 50% användning så flaskar gpun rejält. Men jag tror du är cappad i detta fall?

Detta spel i övrigt verkar inte så supermega CPU krävande. Min 3800x toppar ut på ca 60-70% på högsta använda coren.

Jag hoppas få en fix till fps problemen med bågen. Droppar ner till 50 från 120 fps när ja drar pilar fortfarande. Bågen är ju mitt favoritvapen men nästintill oanvändbart nu. Crossbowen har ju inget mot bågen alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tänkte aldrig på att du kanske hade vsync på. Har du inte vsync på så är det däremot flaskhals deluxe

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Varför skulle du/någon vilja låsa FPS på 60? Är så fallet är det inte konstigt att ha låg CPU/GPU-användning. Men ligger du på ~50% GPU så är det ju även uppenbart att det finns mer att hämta.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Varför skulle du/någon vilja låsa FPS på 60? Är så fallet är det inte konstigt att ha låg CPU/GPU-användning. Men ligger du på ~50% GPU så är det ju även uppenbart att det finns mer att hämta.

På talan om uppenbart... inte alla skärmar har Freesync / Gsync. 60 FPS med sync gör att man inte får "screen tearing", så därför.
Men inget i denna värld är givet min vän, t.ex. spelet ICARUS ger mig 53 FPS och maxar GPU'n, och grafiken är inte nära så god som DL2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

På talan om uppenbart... inte alla skärmar har Freesync / Gsync. 60 FPS med sync gör att man inte får "screen tearing", så därför.
Men inget i denna värld är givet min vän, t.ex. spelet ICARUS ger mig 53 FPS och maxar GPU'n, och grafiken är inte nära så god som DL2.

Jag vet hur vertikal synkronisering fungerar. Jag vet även att du offrar väldigt mycket latens för att slippa några få skåror då och då i bilden. Men Kör som du vill, 60FPS är för mig ett minimum, absolut inte ett mål. Men har du bara en 60Hz skärm så spelar det väl föga roll. Vi har alla olika nivåer av krav. Vissa föredrar estetik, vilket du verkar göra. Jag föredrar låg latens (120Hz+).

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Tänkte aldrig på att du kanske hade vsync på. Har du inte vsync på så är det däremot flaskhals deluxe

Testade just nyss utan Vsync, gav 75 - 100 FPS (all max / 4K) typ 80 fps. 20% CPU & 25% GPU.
Testade utan DLSS, gav 55-80 fps, typ 65 fps. 88 % CPU på 1 kärna och 2-6% på alla andra kärnor, ca 35% GPU.

Specs:
Threadripper 1950x OC till 4.2 GHz.
64 GB DDR ram.
Motherboard Asus Zenith ROG Extreme.
3090 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Testade just nyss utan Vsync, gav 75 - 100 FPS (all max / 4K) typ 80 fps. 20% CPU & 25% GPU.
Testade utan DLSS, gav 55-80 fps, typ 65 fps. 88 % CPU på 1 kärna och 2-6% på alla andra kärnor, ca 35% GPU.

Specs:
64 GB DDR ram.
3090 OC.

Spelat kanske hanterar multithreading pissdålig? Kan ej testa kör på PS5 eller "spelade"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Specs:
64 GB DDR ram.
3090 OC.

Kör du dx11? Vet att det ger betydligt sämre gpu användning i dying light 2 och lägre fps. testa byta till dx12 isf.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Patchen som kom ut igår, lite info

11.02.2022 PATCH - PATCHNOTES
Hello survivors!
Another Patch for PC is now live. With this patch we’ve implemented all remaining issues from what was previously communicated and also added a few additional improvements.

- Fixed numerous crashes and improved game stability.
- Added option to switch in-game voiceover between localized and original (English).
- Added additional video settings (including motion blur and distance blur).
- Various improvements for keyboard and mouse key binding options (including walk toggle option and switch between toggle and hold aiming).
- Proper music now plays for peers in COOP sessions.
-Death screen now has a button that allows to spawn player inside mission area preventing a block. Some edge cases may still not be fixed and are being investigated

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Spelade klart storyn igår, var många val där mot slutet också. Nu är det bara att starta om och köra om spelet fast med helt andra vägval längs vägen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Spelade klart storyn igår, var många val där mot slutet också. Nu är det bara att starta om och köra om spelet fast med helt andra vägval längs vägen

körde också igenom story igår, hamnade runt 60h

dock så saknar jag verkligen newgame+ , orkar inte grinda allt från början igen däremot hade jag gärna ökat en svårighetsgrad om newgame+ fanns tillgängligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HalfSack:

körde också igenom story igår, hamnade runt 60h

dock så saknar jag verkligen newgame+ , orkar inte grinda allt från början igen däremot hade jag gärna ökat en svårighetsgrad om newgame+ fanns tillgängligt

Ja, det är en sak som jag saknar också.
New Game+ och legend levels.
När man nått högsta i Parkour och Combat så finns det ju inte direkt något incitament till att fortsätta träna dem på något sätt tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Händer mig då och då med Sur blir dem med, som att det var meningen att stampa in skallen på deras vän.

Haha har hänt mig flera gånger, råkat drämma till dom. Trott att dom varit banditer eller zeds och varit lite väl blodtörstig. Dom blir ju så arga och så. Man vill ju inte döda dom, så försöker springa ifrån dom då

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Sjukt besviken på detta spel, orkar inte klara ut det. Ligger redan ute för försäljning xD

Varför så besviken? Många buggar som gör det ospelbart eller bara inkompatibel med spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Älskar spelet!!

Var inne i ett hus nattetid och rensade zombies och lootade runt. Inser att jag har slut på de blå svamparna som håller infektionen i check men hade ett safehouse bara 75m bort och över 3 min på klockan så tänkte iaf ge det ett försök att cleara huset.

Hittar till slut the main loot room och med en minut kvar på klockan ger jag mig på låset, hard difficulty givetvis. Bryter de två första dyrkarna. Lyckas med tredje. Lootar järnet, ser på klockan 25ish sekunder kvar.

Rusar ut genom rummen i huset, tror jag vet var utgången är. Hittar rätt och kommer ut, zombies överallt. Vänder höger och springer mot safehouse. En chase börjar, stressig musik och zombievrål.

3 sekunder kvar. Kastar mig upp på taket av en bil. 2 sekunder kvar och hoppar frenetiskt mot balkongräcket upp mot det lila ljuset.

1 sekund kvar och jag häver mig över balkongräcket och aiden drar en lättnadens suck när infektionstimern resettar.

Jäklar vilken rusch

Haha ja det var stressigt i början med den korta tiden till du blir zombie, som tur blir du bättre på att hålla infektionen borta (längre tid) och får tag i inhalatorer som du kan crafta av de blå svampa.

Det är senare i spelet några huvuduppdrag som innebär väldig stress också haha

Tips är när du blir jagad på natten, är att titta bakåt med CAPS LOCK xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Haha ja det var stressigt i början med den korta tiden till du blir zombie, som tur blir du bättre på att hålla infektionen borta (längre tid) och får tag i inhalatorer som du kan crafta av de blå svampa.

Det är senare i spelet några huvuduppdrag som innebär väldig stress också haha

Tips är när du blir jagad på natten, är att titta bakåt med CAPS LOCK xD

eller rättare sagt tips när man blir jagad om natten, spriiiiiing! Titta inte bakåt hahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Kommer ett gratis DLC till spelet, en Peace Keeper uniform och vapen. Tyvärr är releasen i tre delar av någon anledning. Så hela setet dröjer ett tag innan man får.
https://www.youtube.com/watch?v=vYDwsMBZVU8

https://wccftech.com/first-free-dying-light-2-authority-pack-...

Permalänk
Medlem

Jag har fastnat i ett bara dag dygn, ännu lättare att dänga dom då det bara är ljust 24 timmar om dygnet...lool

Edit: Löste sig, då jag kom hem från jobbet gick jag och la mig i en safe zone och det blev natt....sen blev det inte dag igen..så nu är jag fast i bara natt. Den som är negativ kan ju hävda att det är samma problem...;o)

Permalänk
Avstängd

Är det andra som väntar på fler patchar? Jag tog och skaffade Dying Light 1 Platinum Edition och kör igenom det spelet först. Nu har jag börjat på DLC the following som inte ens utspelar sig på den vanliga kartan.
Man får bl.a. tillgång till bil.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Just ja...screamers får problem ibland, ser ut som att de blir uppätna av andra infected och sen bara sitter fast i en stående animation. Eller så är det en bunt andra infected som spawnar in på samma plats och det blir en kollision.

Permalänk
Medlem

Såg att det verkar ha blivit review bombat, massa kränkta italienare(?) med flera som är lessna över att deras språk inte finns med..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Semjonov:

Såg att det verkar ha blivit review bombat, massa kränkta italienare(?) med flera som är lessna över att deras språk inte finns med..

De kanske borde ta en kurs i engelska istället

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Efter ca 30h så får man ett nytt bugg, molotovs exploderar mot mig och dödar mig på direkten
Får lägga spelet på hyllan ett tag..

Tillägg: Egentligen enkel sak att rensa städer från zombies. Öppna en stor hangare / förråd. Blast some music. Lås dem in. Döda dem med UV-ljus. Töm, bränn upp. Repeat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Upptäckte idag att jag fått spelet från MSI efter att ha köpt ett av deras moderkort... Ska prova nu ikväll och se om det är något för mig.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Permalänk
Medlem

En hel del nytt.. Blir att testa ikväll!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara jag som stör mig på hur mycket alla träd buskar och gräs skakar ? Ser ut som att det är storm hela tiden.hade antagligen förbättrat perfomancen också om det inte skakat i den hastigheten

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

StealthGamerBR släppte sin sista DL2 video för några veckor sedan. Där kan man se hur det går att ta över en bas på väldigt kreativa sätt.