Micron lägger ned Crucial Ballistix och slutar tillverka prestandaminnen

Permalänk
Melding Plague

Micron lägger ned Crucial Ballistix och slutar tillverka prestandaminnen

Den sista DRAM-tillverkaren som slutar erbjuda egna moduler i prestandasegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

usch dags att köpa till 16GB innan de tar slut i lager

Permalänk
Medlem

Känns inte bra från konsument håll det där.
Mindre konkurrens på marknaden är aldrig bra!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk

Kanske mindre som köper hårdvara för enbart benchmarking idag? DDR5 är nytt, minnena har inte bästa timings just nu. Men det känns som utvecklingen går emot att det är en väldigt liten skara som behöver ha de absolut snabbaste rammodulerna för att de ska se en kraftig prestandaförbättring i det arbete de utför.

Permalänk

Jag gråter vad är det som händer! Jag vill fortfarande kunna bygga dator billigt! Först grafikkort och nu ram!

Permalänk
Medlem

Ballistix ddr3 är det enda minnena som någonsin pajat för mig. Så ingen förlust direkt!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Testpilot

Har inte köpt minnen från Crucial sedan Corsair lanserade sin LPX-lineup för en massa år sedan nu. Har varit oslagbart när det kommer till pris/prestanda/stabilitet i mellansegmentet, speciellt under tidig DDR4-era.

Sedan är introduktionen av RGB en stor sak på entusiastsidan också, där igen Corsair ligger i framkant med sina moduler, för att inte glömma G.Skill med sina Trident Z-moduler.

Nu vet jag inte varför Crucial skulle ha såpass svårt att konkurrera med ovanstående, speciellt då Micron själva tar fram NANDminnes-modulerna i sig. Känns som de inte skulle ha några problem att prissätta under exempelvis Corsair/G.Skill vid samma hastighet/latens. Men det kanske rör sig om för små vinstmarginaler för att vara lönsamt som affärsmodell, i Crucials ögon åtminstone.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

De var väl inte så högt ansedda ändå. Det är ju Samsung som legat före de andra ett bra antal år nu. Men det är ändå tråkigt för konkurrensen att en tillverkare försvinner. Lär ju på sikt leda till högre priser överlag vilket inte alls är trevligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De var väl inte så högt ansedda ändå. Det är ju Samsung som legat före de andra ett bra antal år nu. Men det är ändå tråkigt för konkurrensen att en tillverkare försvinner. Lär ju på sikt leda till högre priser överlag vilket inte alls är trevligt.

Fast det är ju inte så att Micron slutar tillverka minnen vad jag förstår av artikeln (till skillnad mot rubriken då), så i det avseendet är de väl nu snarast i samma läge som Samsung redan var, dvs ingen av dem tillverkar moduler i prestandasegmentet.

Men nej, positivt är det ju inte att det blir färre modultillverkare heller.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ligger i korten detta. Sälja minnen till konsumenter krävs ballar av stål och massvis med marknadsföring som kostar pengar och resurser. Se på de andra som säljer massor med kringuttrustning som ger massa i revenue, vilket minnen inte gör. Dessutom så är sorteringsprocessen ganska hård och avanserad med DDR5. Microns yield är nog bland de sämre på DDR5 hittils, och de ser väl ingen lösning på det. Samsung har resurser att skrota en dålig start för att komma igen senare. Nu i starten var det Hynix som kom ut bäst, och det är ganska svårt att få tag på de nu i de "lägre" prisklasserna. Man fick Hynix i Kingston value fram till 4 veckor sedan, men nu är det samsung i dom. DDR5 måste ned åtminstonde 50% innan de blir en rejäl konkurrent till DDR4.

Men jag undrar om Micron fortsätter med GDDR6 till gpu's? Det ligger ju inte under Crucials flagga och är således B2B så det borde väl inte bli berört.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Luriga svarsalternativ, el så kanske man borde läsa bättre..
Svarade ja, men var egentligen inte nyligen.

Ballistix har jag några av som SO-DIMM, de hade ofta hyfsade timings i de frekvenser som stöds som standard i datorer där man inte kan ändra det. På DDR3-tiden och dessutom med integrerad grafik kunde CL9 ge en skillnad mot CL11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ballistix ddr3 är det enda minnena som någonsin pajat för mig. Så ingen förlust direkt!

För ett anekdotiskt exempel är representativt för alla minnen de producerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Men jag undrar om Micron fortsätter med GDDR6 till gpu's? Det ligger ju inte under Crucials flagga och är således B2B så det borde väl inte bli berört.

Förmodligen. Det nämns ju inget om att Micron skulle sluta producera någon minnestyp alls, så utifrån det som sagts förväntas det väl att de fortsätter producera DDR5, GDDR6, varianter av dessa, äldre relevanta minnestyper, osv.

Det enda de säger att de skrotar är ju specifikt sina *moduler* i prestandasegmentet, så moduler för servrar, vanliga skrivbordsdatorer, laptops (i den mån det är relevant), osv verkar de ju också fortsätta producera.
Kan ju mycket väl sitta Micron-minnen i prestandamoduler från någon annan modultillverkare i framtiden, de tillverkar bara inga egna sådana.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kanske mindre som köper hårdvara för enbart benchmarking idag? DDR5 är nytt, minnena har inte bästa timings just nu. Men det känns som utvecklingen går emot att det är en väldigt liten skara som behöver ha de absolut snabbaste rammodulerna för att de ska se en kraftig prestandaförbättring i det arbete de utför.

Dock skulle jag nog ändå säga att jag aldrig tidigare sett så många köpa minnen utanför vad platformen officiellt stödjer. Mycket iom att man faktsikt har lämnat en del prestanda med långsammare minnen senaste generationerna. Har vi någonsin sett så mycket trådar om minnen tidigare innan Ryzen lanserades? För ddr4 känns 3600MT/s mycket vanligare än vad 2400MT/s var för ddr3.

Permalänk

2 ballistix i riggen, 4600mhz som mest Jaja, Kanske testa Gskill nästa gång.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Köpt nyligen deras 4400Mts DDR4 kit. Klockar dem till 5000-5200Mts för dagligt bruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

För ett anekdotiskt exempel är representativt för alla minnen de producerar

Precis!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Nu vet jag inte varför Crucial skulle ha såpass svårt att konkurrera med ovanstående, speciellt då de själva tar fram NAND-modulerna i sig.

NAND = Flash minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De var väl inte så högt ansedda ändå. Det är ju Samsung som legat före de andra ett bra antal år nu. Men det är ändå tråkigt för konkurrensen att en tillverkare försvinner. Lär ju på sikt leda till högre priser överlag vilket inte alls är trevligt.

Mikron har alltså inte slutat att tillverka minnesmoduler eller DRAM, det är bara deras högprestanda produkter som kommer att försvinna. Samsung har inget motsvarande produkt, utan har varit en konkurrent till deras vanliga produkter som fortsatt finns tillgängliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Ligger i korten detta. Sälja minnen till konsumenter krävs ballar av stål och massvis med marknadsföring som kostar pengar och resurser. Se på de andra som säljer massor med kringuttrustning som ger massa i revenue, vilket minnen inte gör. Dessutom så är sorteringsprocessen ganska hård och avanserad med DDR5. Microns yield är nog bland de sämre på DDR5 hittils, och de ser väl ingen lösning på det. Samsung har resurser att skrota en dålig start för att komma igen senare. Nu i starten var det Hynix som kom ut bäst, och det är ganska svårt att få tag på de nu i de "lägre" prisklasserna. Man fick Hynix i Kingston value fram till 4 veckor sedan, men nu är det samsung i dom. DDR5 måste ned åtminstonde 50% innan de blir en rejäl konkurrent till DDR4.

Men jag undrar om Micron fortsätter med GDDR6 till gpu's? Det ligger ju inte under Crucials flagga och är således B2B så det borde väl inte bli berört.

Ursäkta, men du har faktiskt rätt fel här. Många företag tar bra betalt för snabbt minne och har goda marginaler på dom produkterna. Det som det är svårt att tjäna pengar på är produkter som vilket företag som helst kan tillverka och alla företag som säljer minne har inte den budget som säg Corsair eller Kingston har, så att dom kan sålla ur dom bästa DRAM chipsen och bygga dyra moduler med dom. Jag vet att Kingston tex. säljer vidare DRAM chips som inte duger kvalitetsmässigt för Kingston till företag som inte har lika hög standard, som i sin tur sedan tillverkar moduler av dom.

När det kommer till DDR5 så är inte tillverkningen utav själva chippen problemet i dagsläget, utan paketeringen och sedan att få tag i tillräckligt med PMIC komponenter.

Mikron kommer att fortsätta tillverka alla produkter dom tillverkar, det är alltså bara deras Ballistix produkter som inte kommer att tillverkas längre.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av TheLostSwede:

NAND = Flash minne.

Helt korrekt, jag som snurrade till det bara i huvudet och slutligen text med Micron/Crucial och minnesmodul/NAND

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Helt korrekt, jag som snurrade till det bara i huvudet och slutligen text med Micron/Crucial och minnesmodul/NAND

Nu tillverkar dom ju också NAND och andra typer av minne, så det var ju inte 100% fel.

Permalänk
Medlem

Gissar att det är lättare för en "fabless" tillverkare som Corsair att bara byta ut minneskretsarna baserat på tillgång och pris, så länge de uppfyller de (ganska slappa) timings som de anger på förpackningen. Slutkunden vet inte/bryr sig inte vem som tillverkat kretsarna ändå. Micron/Crucial är ju fast med sina egna kretsar. Om de t.ex. tillfälligt skulle få brist på kretsar som klarar högre frekvenser kan de inte bara byta till en annan tillverkare.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Ursäkta, men du har faktiskt rätt fel här. Många företag tar bra betalt för snabbt minne och har goda marginaler på dom produkterna. Det som det är svårt att tjäna pengar på är produkter som vilket företag som helst kan tillverka och alla företag som säljer minne har inte den budget som säg Corsair eller Kingston har, så att dom kan sålla ur dom bästa DRAM chipsen och bygga dyra moduler med dom. Jag vet att Kingston tex. säljer vidare DRAM chips som inte duger kvalitetsmässigt för Kingston till företag som inte har lika hög standard, som i sin tur sedan tillverkar moduler av dom.

När det kommer till DDR5 så är inte tillverkningen utav själva chippen problemet i dagsläget, utan paketeringen och sedan att få tag i tillräckligt med PMIC komponenter.

Mikron kommer att fortsätta tillverka alla produkter dom tillverkar, det är alltså bara deras Ballistix produkter som inte kommer att tillverkas längre.

Kingston gör inga dram chips.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tråkigt, alltid varit bra prestanda för helt OK pris.

Till skillnad från Corsairs LPX som är enda budgetalternativet till Ballistix så vet man vilka chip som sitter i Crucials stickor innan man köper dem.

LPX var en mardröm när Zen 1 släpptes.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte detta affärsbeslutet. Vertikal integrations brukar ju vara något som eftersträvas. Vill de inte konkurrera mot sina egna kunder må tro?

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Förstår verkligen inte detta affärsbeslutet. Vertikal integrations brukar ju vara något som eftersträvas. Vill de inte konkurrera mot sina egna kunder må tro?

Jag kan ju spontant tänka mig att en faktor är att de tycker att just det marknadssegmentet är nyckfullt och jobbigt i och med att det har utvecklats till att bli något slags designprodukt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Kingston gör inga dram chips.

Skrev jag det? Jag sa att dom sållar ur, alltså dom köper stora volymer och plockar russinen ur kakan för sina bästa produkter, merparten får till volymprodukter or smulorna säljs till ofta mindre seriösa företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tråkigt, alltid varit bra prestanda för helt OK pris.

Till skillnad från Corsairs LPX som är enda budgetalternativet till Ballistix så vet man vilka chip som sitter i Crucials stickor innan man köper dem.

LPX var en mardröm när Zen 1 släpptes.

Hade problem med LPX också, i början gick mina 3200 MHz minnen bara att köra i 2133 MHz, så småningom i 2666 MHz och till slut i 2933 eller 3000 MHz beroende på UEFI versionen.

Permalänk
Medlem

Så jag har 64 GB av Microns sista prestandaminne? Kommer bli guld värt om 35 år när någon retro-nörd vill ha något annorlunda.

Edit: Detta betyder dock inte att det kommer komma högpresterande, överklockbara minnesmoduler ifrån Micron i framtiden som jag förstått det. Corsair kan ju köpa moduler och göra en egen serie i framtiden om Micron tar fram en home run för DDR5. Men man lär få forska kring vilka IC's tillverkarna använder lite mer.

Har ju varit vilda västern över vilka IC man får i vanliga BallistiX när det gäller 16 GB-moduler. Ibland får man dual rank 8 GB Rev. E, ibland single rank 16 GB Rev. B. Det var därför jag köpte Ballistix Max för då är det garanterat det senare, vilket gör att 4x16 GB blir dual rank. Finns ju 32 GB-stickor med Rev. B. som hade varit gött, men dom var omöjliga att få tag på.

Bra minnen iaf! Inte lika snabba som Samsung B-die men om man vill ha mer än 32 GB så är det gött att kunna hålla sig under 3-4 rank på AMD. Sen kostade 64 GB 4000 kr, så betydligt billigare än 4x16 GB vettiga B-die.

Definitivt en förlust för marknaden fast en förståelig sådan. I mina ögon kommer entusiastmarknaden snart slås ut totalt. Folk bygger ingenting själv längre, fan folk verkar inte ens vilja äga saker själva längre.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770