Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Finns det sätt att faktiskt följa inlägg eller klagar du på att folk följer inlägg? 😁

Jag är inte så Facebook-kunnig därav frågan!

Jag tror man kan aktivera aviseringar för det specifika inlägget i facebook.

Visa signatur

Why would a dragon hoard gold? Because the dragon represents everything that you’re afraid of. What’s embedded in everything you’re afraid of? Absolutely everything that you need to find. Run from what you’re afraid of, run from exactly what you need to find. Dragons hoard gold because the thing you most need is always to be found where you least want to look. What happens if you go after the dragon? - Jordan Peterson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

Finns det sätt att faktiskt följa inlägg eller klagar du på att folk följer inlägg? 😁

Jag är inte så Facebook-kunnig därav frågan!

Det blir välädigt spammigt och ett par hundra skriver det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Finns det sätt att faktiskt följa inlägg eller klagar du på att folk följer inlägg? 😁

Jag är inte så Facebook-kunnig därav frågan!

Folk får naturligtvis följa inlägg hur mycket de vill men jag är inte intresserad av att bli aviserad om att de gör det

https://www.facebook.com/help/2434377809970011

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det bästa för samhället och däremed även miljön vore om persontransport var "gratis" dvs helt finansierat med skattemedel. Jag skulle hellre transporteras i 1-1/2 timme publikt istället för 1 timmes bilkörning. Nu lär jag transportas närmare 5 timmar kringelkrokar och väntan med publika färdmedel för att passa min arbetssituation.

Har 30min med bil till jobbet och 2timmar med buss " 3 byte ".
Det innebär att jag måste gå upp kl.04.30 för att ta bussen och spendera 60timmar på en buss per månad, nej tack!!!
Då fortsätter jag att köra min bil och lägger dessa timmar på familjen istället.
Helt galet att dom vill att vi ska åka publikt för miljöns skull, men ingen tanke på att planera så att man faktiskt kan göra detta.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Efter mycket om och men fick jag den kontrolluppgift som jag behöver för deklarationen - genom att begära en kopia från Skatteverket.

De som skulle skickat den verkar inte få iväg den eller så är något trasigt med postgången. Varken ursprunglig eller den omsändning jag begärde funkade.

Kan det verkligen vara så svårt att få fram information idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Efter mycket om och men fick jag den kontrolluppgift som jag behöver för deklarationen - genom att begära en kopia från Skatteverket.

De som skulle skickat den verkar inte få iväg den eller så är något trasigt med postgången. Varken ursprunglig eller den omsändning jag begärde funkade.

Kan det verkligen vara så svårt att få fram information idag?

Varför inte få den digitalt istället?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Blir lite sur på folk som hatar på TikTok utan att egentligen ha en orsak. Tycket det är en av de roligaste apparna som finns.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheFlyingFin:

Blir lite sur på folk som hatar på TikTok utan att egentligen ha en orsak. Tycket det är en av de roligaste apparna som finns.

Perfekt läge att gubbgnälla på TikTok. Vi har bra ursäkter att hata på TikTok.

Det sprids sanslösa mängder desinformation där.
Folk är något så ofantligt otrevliga.
Allt från misshandlar, självmord och flaskbomber har spridits bland barn där. Skillnaden mellan TikTok och internet är att man får det presenterat för sig, man söker inte aktivt upp det. TikTok är inte så duktiga på att få ned det snabbt.
Alla efterblivna challanges som är mer eller mindre skapade för att försätta godtrogna människor i riskfyllda situationer.
Ytlighet säljer.

Permalänk
Medlem

Ahhh. Pyser av mig här. Datordj-veln startar om emellanåt och jag är grymt okunnig. Lämnat in burken tre gånger och de hittar inte varför.

WoW och Swtor lika "Kernel Power" emellanåt. Kan inte återskapa vad som händer. Kör jag FM22 t.ex = aldrig.

Sorry, pyser av lite.........................

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Var på gymmet innan lunch och när jag går förbi ett garage på hemvägen (ligger även en högstadieskola i samma kvarter) faller det ner en isklump från taket på parkeringshuset (4 våningar högt) några meter ifrån mig. Kollar upp och inser att någon måste ha kastat den för det finns ingen is som kunde trilla längs kanten och det är parkeringsyta utan tak högst upp.

Forstätter en bit bort och kollar tillbaka och ser två tonåringar glo ut från översta våningen. Jag går tillbaka för att leta upp nåt nummer till de som sköter parkeringshuset så de kan ringa vakter eller något. Möter några andra 13/14-åringar på vägen. Hittar ett nummer till Parkman men de verkar inte bry sig så jag lägger på och fortsätter hemåt. Då inser jag att ungdomarna jag mötte håller på att smälla tigerskott eller motsvarande. Hur får de ens tag på sånt, det är väl förbjudet att sälja?

De går garanterat på skolan som ligger i närheten, sugen på att ringa rektorn och berätta hur hans elever sysselsätter sig på lunchrasten. Det är ett rätt bra område i övrigt, men ligistungar har jag inte mycket sympati för. Ungjävlar.

Så, nu har jag gnällt färdigt.

Permalänk
Inaktiv

"Vi har upptäckt att du blockerar annonser. SweClockers finansieras av annonser och vi arbetar aktivt för att hålla dessa så relevanta och givande som möjligt. Vi ber dig att avaktivera blockeringen och därmed hjälpa oss att underhålla och utveckla webbplatsen"

Varje gång man ska in på sidan, borde dessa mess inte tas bort 2022? Eller blir admins triggade om de försvinner? Meningslöst trams/trots, vänligen höj nivån wokeclockers.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon277728:

"Vi har upptäckt att du blockerar annonser. SweClockers finansieras av annonser och vi arbetar aktivt för att hålla dessa så relevanta och givande som möjligt. Vi ber dig att avaktivera blockeringen och därmed hjälpa oss att underhålla och utveckla webbplatsen"

Varje gång man ska in på sidan, borde dessa mess inte tas bort 2022? Eller blir admins triggade om de försvinner? Meningslöst trams/trots, vänligen höj nivån wokeclockers.

Vad menar du? Vad är det som är "woke" med det? Swec är beroende av annonser då det är deras huvudsakliga intäkt, så det är klart att de helst vill att folk inte blockerar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon277728:

"Vi har upptäckt att du blockerar annonser. SweClockers finansieras av annonser och vi arbetar aktivt för att hålla dessa så relevanta och givande som möjligt. Vi ber dig att avaktivera blockeringen och därmed hjälpa oss att underhålla och utveckla webbplatsen"

Varje gång man ska in på sidan, borde dessa mess inte tas bort 2022? Eller blir admins triggade om de försvinner? Meningslöst trams/trots, vänligen höj nivån wokeclockers.

Lägg till SweClockers som undantag i din ad-blocker och stå ut med lite reklam.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vad menar du? Vad är det som är "woke" med det? Swec är beroende av annonser då det är deras huvudsakliga intäkt, så det är klart att de helst vill att folk inte blockerar dem.

Woke är samlingsnamnet på allt man inte förstår anledningen till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Woke är samlingsnamnet på allt man inte förstår anledningen till.

Det är det verkligen inte men att diskutera det här kommer bara leda till att någon moderator griper in och stoppar den politiska diskussionen.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av keyser:

Woke är samlingsnamnet på allt man inte förstår anledningen till.

Jag vet vad Woke betyder, det är därför jag inte förstår vad han menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Varför inte få den digitalt istället?

Varken de som skickade den eller Skatteverket kunde göra det.

En av gåtorna i denna värld...

Permalänk
Medlem

Sköljmedel står för skapandet av den äckligaste delen av en tvättmaskin. Växer svartmögel och annat otrevligt i anslutning till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmacy:

Var på gymmet innan lunch och när jag går förbi ett garage på hemvägen (ligger även en högstadieskola i samma kvarter) faller det ner en isklump från taket på parkeringshuset (4 våningar högt) några meter ifrån mig. Kollar upp och inser att någon måste ha kastat den för det finns ingen is som kunde trilla längs kanten och det är parkeringsyta utan tak högst upp.

Forstätter en bit bort och kollar tillbaka och ser två tonåringar glo ut från översta våningen. Jag går tillbaka för att leta upp nåt nummer till de som sköter parkeringshuset så de kan ringa vakter eller något. Möter några andra 13/14-åringar på vägen. Hittar ett nummer till Parkman men de verkar inte bry sig så jag lägger på och fortsätter hemåt. Då inser jag att ungdomarna jag mötte håller på att smälla tigerskott eller motsvarande. Hur får de ens tag på sånt, det är väl förbjudet att sälja?

De går garanterat på skolan som ligger i närheten, sugen på att ringa rektorn och berätta hur hans elever sysselsätter sig på lunchrasten. Det är ett rätt bra område i övrigt, men ligistungar har jag inte mycket sympati för. Ungjävlar.

Så, nu har jag gnällt färdigt.

Om ngn kastar is från ett tak som kan döda ngn ringer man väl polisen...

Mitt gubbgnäll idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Sköljmedel står för skapandet av den äckligaste delen av en tvättmaskin. Växer svartmögel och annat otrevligt i anslutning till det.

Och när de vräker på med sköljmedel för att få en "fin" doft så stinker tvättmaskinerna, torkrummet och hela tvättstugan efteråt.

Permalänk
Inaktiv

Prima gubbgnäll som jag fick höra på Ica idag vid chips hyllan

"Jaha, har de skapat veganska ostbågar nu också det var ju själva fan vad samhället har blivit skit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Perfekt läge att gubbgnälla på TikTok. Vi har bra ursäkter att hata på TikTok.

Det sprids sanslösa mängder desinformation där.
Folk är något så ofantligt otrevliga.
Allt från misshandlar, självmord och flaskbomber har spridits bland barn där. Skillnaden mellan TikTok och internet är att man får det presenterat för sig, man söker inte aktivt upp det. TikTok är inte så duktiga på att få ned det snabbt.
Alla efterblivna challanges som är mer eller mindre skapade för att försätta godtrogna människor i riskfyllda situationer.
Ytlighet säljer.

Tycker det är helt okej, och rentav välkommet att det finns ett urval från alla håll och kanter. Man behöver ju inte ta åt sig allt, eller pröva allt man ser på nätet. Ren underhållning i mina ögon, men ja, kan hålla med om att det blir problematiskt då för unga barn använder appen.

Mera gubbgnäll:

Brukar hålla väldigt strikt på att alltid låta fotgängare gå över vid övergångsställen, hellre att jag nitbromsar och dom får gå än att dom hamnar vänta. Men folk som springer omkring utan reflex i mörkret och bokstavligen kastar sig ut i trafiken vid övergångsställen får nog blodtrycket att stiga lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Prima gubbgnäll som jag fick höra på Ica idag vid chips hyllan

"Jaha, har de skapat veganska ostbågar nu också det var ju själva fan vad samhället har blivit skit"

Kan bara hålla med, hur går det ihop att göra ostbågar utan ost? Jag har inte ätit ostbågar på snart 20 år så har ingen påse att kolla på, men de måste väl innehålla ost i normalfall? Vad blir det utan ost, majspuffar?

Edit: de verkar inte innehålla mycket ost, men sprayas med en mix av ost och druvsocker. källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ostb%C3%A5gar

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av klirre:

Kan bara hålla med, hur går det ihop att göra ostbågar utan ost? Jag har inte ätit ostbågar på snart 20 år så har ingen påse att kolla på, men de måste väl innehålla ost i normalfall? Vad blir det utan ost, majspuffar?

Edit: de verkar inte innehålla mycket ost, men sprayas med en mix av ost och druvsocker. källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ostb%C3%A5gar

Nej, det skulle ju bli otroligt svårt för veganska ostbågar att innehålla riktig ost. Kan dock ha ostsmak för det. Som vegansk ost som är växtbaserade.

Som tur är så gör man ju inte ostbågar utan ost, man gör bara veganska ostbågar utan ost med ostliknande smaker Som det står på påsen "det behöver inte va ostigt för att va riktigt cheezy". Sen var de sådär goda faktiskt, linsbågar är bättre. Men de är inte veganska. Som tur är finns det något för alla.

Tycker ändå det var ett prima exemplar av gubbighet där ens egna snäva syn på allt utanför hur det var på 70-talet är lika med samhällskollaps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Kan bara hålla med, hur går det ihop att göra ostbågar utan ost? Jag har inte ätit ostbågar på snart 20 år så har ingen påse att kolla på, men de måste väl innehålla ost i normalfall? Vad blir det utan ost, majspuffar?

Edit: de verkar inte innehålla mycket ost, men sprayas med en mix av ost och druvsocker. källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ostb%C3%A5gar

Det är lite som köttfria........köttbullar

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mangee75:

Det är lite som köttfria........köttbullar

Som tur är, så är dock vegobullar ett mer vanligt begrepp som typ alla använder. Av någon anledning ingen förstår skulle Leif kalla sitt för köttfria köttbullar, ett begrepp ingen använder? Det är märkligt, ordet kött brukar ju inte direkt locka vegetarianer och veganer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det skulle ju bli otroligt svårt för veganska ostbågar att innehålla riktig ost. Kan dock ha ostsmak för det. Som vegansk ost som är växtbaserade.

Som tur är så gör man ju inte ostbågar utan ost, man gör bara veganska ostbågar utan ost med ostliknande smaker Som det står på påsen "det behöver inte va ostigt för att va riktigt cheezy". Sen var de sådär goda faktiskt, linsbågar är bättre. Men de är inte veganska. Som tur är finns det något för alla.

Tycker ändå det var ett prima exemplar av gubbighet där ens egna snäva syn på allt utanför hur det var på 70-talet är lika med samhällskollaps.

Skrivet av Mangee75:

Det är lite som köttfria........köttbullar

Misstänkte att det var nåt sånt, dock håller jag fast vid min gubbighet och tycker inte veganska ostbågar är ett ok sätt att marknadsföra på. Dock är inte mitt misstycke bara riktat åt veganska produkter, tycker det är lika jävligt om tomatsås inte innehåller tomater.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Som gubbe blir jag närmast vansinnigt irriterad på det, till synes, närmast notoriska självskadebeteendet som vi svenskar tycks älska. För att nämna några lösryckta exempel:

- Det skall minsann inte etableras gruvor i landet trots uppenbart god tillgång på eftertraktade naturtillgångar.
- Det skall minsann inte byggas vindkraft på min bakgård trots en vilja att öka andelen av förnybar energi.
- Det skall minsann inte byggas mer kärnkraft trots moder naturs lynnighet.
- Det skall minsann inte förekomma onödiga mängder vapen i vår försvarsmakt
- Det skall minsann inte x, y, eller för den delen z. [INSERT VALFRITT pretty sensible choice i variablerna]

- Men det skall minsann poseras kring allt ovan - både politiskt och privat. "Gud vad vi är bra" "Åh, vad jag är stolt över ...."

Usch vad gammal och bitter jag börjar bli. Och jag vet att jag förenklar in i absurdum när jag skriver ovan. Men jag älskar det. Det är ju därför jag är här; i just denna tråd. Denna oas vi har.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oegat:

Jag undrar också det. På pizzakartongerna från "Pizzabakeren", en kedja här i Norge, står det bland annat "Nybakte bunner hver dag" och "Ekte ost". Oklart vilka av deras ev. konkurrenter som bakar på gårdagens pizzabottnar med falsk ost.

Det är väl ett "värdeord" i samma härad som det (betydelselösa) "Äkta" i t.ex. Äkta Grädde (vad är "Oäkta grädde"? Antingen är det grädde eller så är det inte grädde) eller "Äkta smör" (Vad är oäkta smör? Antingen är det "smör" eller...matolja?) eller som "Äkta potatismos" (Vad är oäkta potatismos... morotsmos?)

f.ö. i samma härad som "hemlagad" (som vi alla inser och vet att det inte betyder att det är lagat i någons hem)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Prima gubbgnäll som jag fick höra på Ica idag vid chips hyllan

"Jaha, har de skapat veganska ostbågar nu också det var ju själva fan vad samhället har blivit skit"

Jo det går lite till överdrift med dessa marknadsföringstermer. Jag har flera gånger sett någon etikett med "Veganskt" på saker som alltid är veganska exempelvis, som saft eller olivolja. Snart kommer typ en påse morötter att vara täckt av diverse labels, "100% vegetarisk", "Vegan", "Utan tillsatt socker", "Glutenfri", "Inga konserveringsmedel", "Laktosfri".

För mig får de gärna ha vegetariska eller veganska alternativ men ofta är de ju sämre så jag förstår inte varför någon som inte är vegan eller vegetarian skulle köpa sådana, speciellt när det är en så lite del som inte är vegetarisk i vanliga fall som med ostbågar. Ett annat exempel är den veganska Kexchokladen, jag har fått den som kompensation för efterkontroll vid självscanning några gånger och den smakar ju hemskt.

Jag käkar gärna vegetariskt emellanåt men substituten de hittar på för att, antar jag, göra övergången lättare för köttätare är ju i princip alltid skitäckliga. Beyond meat är inte gott, inte heller sojabiffar, quorn-"filé" och så vidare, däremot kan man göra en god morotsburgare eller kikärtsburgare liksom, som inte försöker efterlikna kött. Jag fick någon indisk curry på restaurang med oumph eller liknande äckliga bitar, vad är det för fel på paneer liksom?

Skrivet av anon257891:

Det är väl ett "värdeord" i samma härad som det (betydelselösa) "Äkta" i t.ex. Äkta Grädde (vad är "Oäkta grädde"? Antingen är det grädde eller så är det inte grädde) eller "Äkta smör" (Vad är oäkta smör? Antingen är det "smör" eller...matolja?) eller som "Äkta potatismos" (Vad är oäkta potatismos... morotsmos?)

f.ö. i samma härad som "hemlagad" (som vi alla inser och vet att det inte betyder att det är lagat i någons hem)

När det gäller potatismos så tolkar jag i alla fall det som att äkta mos inte är pulvermos.

Äkta grädde är svårare. Jag köper ingen annan grädde än vispgrädde med 40% fett för det är äkta grädde för mig, går man ner till de där 37-38% varianterna så har de ju fått använda guarkärnmjöl eller liknande för att få till konsistensen. Samtidigt finns det ju allt från kaffegrädde och matlagningsgrädde till mellangrädde med olika fetthalter och användningsområden. Jag ser det bara som ett sätt att få mer betalt. Om ett recept har säg 3 "delar" matlagningsgrädde så funkar det ju med en del visp och två mjölk liksom. Men jag tror att många ser dessa som "äkta grädde" också. Däremot typ havregrädde eller liknande är ju absolut inte äkta, och smakar skit. Kokosgrädde däremot kan jag tycka har sin plats, inte som en generell ersättare till grädde men för vissa rätter passar det ju väldigt bra.

Motsatsen till "äkta smör" borde på samma sätt vara margarin eller andra matfettsblandningar. Jag skulle inte köpa typ Milda för att baka eller så för det ger inte alls samma smak som smör. Å andra sidan har jag ju Bregott på mackan som ju är en blandning det också.

Min son har en kompis som är allergisk mot mjölkprotein och för han (eller snarare hans mamma) så är det ju rätt nice att det faktiskt finns alternativ nu.