Problem med WD Black 8TB och Asus Crosshair VI Hero (wi-fi modellen)

Permalänk
Medlem

Problem med WD Black 8TB och Asus Crosshair VI Hero (wi-fi modellen)

Går inte att initiera disken (ny) vad kan vara galet? :/
"Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O-enhet"
Kan tycka att mitt moderkort bör ha stöd för 8TB diskar.

Permalänk
Medlem

Provade disken i en gammal HP DL180 G6 och fungerade utan problem där, initierade GPT och flyttade tillbaka disken igen, fungerar fortfarande inte :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Provade disken i en gammal HP DL180 G6 och fungerade utan problem där, initierade GPT och flyttade tillbaka disken igen, fungerar fortfarande inte :/

Är det i Windows du har problem? Syns disken i BIOS?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Är det i Windows du har problem? Syns disken i BIOS?

Mvh

Disken syns i Windows (Windows 11) men syns inte i BIOS av någon anledning. (senaste BIOS för moderkortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Disken syns i Windows (Windows 11) men syns inte i BIOS av någon anledning. (senaste BIOS för moderkortet)

https://i.ibb.co/7gQYgvX/Sk-rmbild-2022-02-14-192206.png

Har du prövat att byta SATA port? Vad har du för enheter i övrigt? M.2 och SATA?

Återställt BIOS?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

använder du 2x m.2? kan vara så att några SATA-portar avaktiveras isåfall

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Har du prövat att byta SATA port? Vad har du för enheter i övrigt? M.2 och SATA?

Återställt BIOS?

Mvh

WD Black SN750 2TB är den M.2 jag har, Sen 240gb Sandisk Extreme SSD och en 4TB Seagate.
Jo har provat återställa BIOS, Provat andra portar också.

Skrivet av Selmalagerlöf:

använder du 2x m.2? kan vara så att några SATA-portar avaktiveras isåfall

1st M.2, finns bara en plats på detta moderkort.

Permalänk
Medlem

Inga RAID-moder kvarlämnat på disken som BIOS försöker tolka disken som en medlem i en RAID och väntar på den andra enheten ?

Provat med en linux-live och se om den hittar disken - om så - skriv över diskens första 10-tal GB med '0'. helst på en dator/SATA-port som inte kan sättas i RAID-mode eller via en USB-diskdocka/adapter.

windows kan få för sig en massa saker och försöker övertolka saker som den inte borde bry sig om det finns skräp i början av disken även om MBR/GPT ser OK ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Inga RAID-moder kvarlämnat på disken som BIOS försöker tolka disken som en medlem i en RAID och väntar på den andra enheten ?

Provat med en linux-live och se om den hittar disken - om så - skriv över diskens första 10-tal GB med '0'. helst på en dator/SATA-port som inte kan sättas i RAID-mode eller via en USB-diskdocka/adapter.

windows kan få för sig en massa saker och försöker övertolka saker som den inte borde bry sig om det finns skräp i början av disken även om MBR/GPT ser OK ut.

Helt ny disk :/

Inte provat med någon linux-live, men försökt köra fdisk i DL180 G6 (Proxmox).

Detta ser ju ut som precis samma resultat som på min stationära dator med Asus Crosshair VI Hero moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Helt ny disk :/

Inte provat med någon linux-live, men försökt köra fdisk i DL180 G6 (Proxmox).
https://i.ibb.co/JzyNMNQ/Sk-rmbild-2022-02-15-095706.png

Detta ser ju ut som precis samma resultat som på min stationära dator med Asus Crosshair VI Hero moderkort?

Kan det vara något fel på disken?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Kan det vara något fel på disken?

Mvh

Borde inte vara något fel på disken, detta är andra disken jag provar (skickade tillbaks den första eftersom den inte fungerade heller)

Kan det vara en defekt batch av diskar?

Permalänk
Medlem

Har nu provat i Manjaro, med KDE Partition Manager.
Försökt skapa partitionstabell men får bara ERROR.

Permalänk
Medlem

bytt SATA kabel?

testat clean under fdisk i commandoprompten?

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

bytt SATA kabel?

testat clean under fdisk i commandoprompten?

// LZ

Det är testat flera olika kablar och SATA-portar.
Japp :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Det är testat flera olika kablar och SATA-portar.
Japp :/

Det enda jag kan komma på då är att du kopplar ur en disk som redan idag sitter i datorn o funkar, o ser om den nya disken fungerar då(o kanske använder den fungerande diskens alla kablar). ISf så är det ju något med mängden diskar som "fukkar" upp det

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det enda jag kan komma på då är att du kopplar ur en disk som redan idag sitter i datorn o funkar, o ser om den nya disken fungerar då(o kanske använder den fungerande diskens alla kablar). ISf så är det ju något med mängden diskar som "fukkar" upp det

mvh Lazze

Det är testat också tyvär.
Har även testat den i min Dell R720 utan framgång.

Permalänk
Medlem

@Wille90

Har du provat med WDs egna diagnostik program? Googlade och såg att någon hade liknande fel och en som hade liknande fel med en 6TBdisk som gav samma error som dig, där visade WDs diagnostik en massa fel. Så kan vara så att det är en dålig batch kanske?

Även en användare som skrev detta:
I've honestly had three of these drives have the same issue all brand new. Not sure why but will run the WD test mentioned above before returning again.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

På Intel-moderkort så stänger den av vissa SATA-portar när man kopplar i en M.2-enhet. Kolla i manualen så ser du vilka portar som avaktiveras. Jag skulle rekommendera att prova en annan SATA-port.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är disken som är trasig, ser ingen annan sannolik möjlighet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@Wille90

Har du provat med WDs egna diagnostik program? Googlade och såg att någon hade liknande fel och en som hade liknande fel med en 6TBdisk som gav samma error som dig, där visade WDs diagnostik en massa fel. Så kan vara så att det är en dålig batch kanske?

Även en användare som skrev detta:
I've honestly had three of these drives have the same issue all brand new. Not sure why but will run the WD test mentioned above before returning again.

Jo har provat Acronis, lutar åt att det är en kass batch av diskar...

Skrivet av Sarato:

På Intel-moderkort så stänger den av vissa SATA-portar när man kopplar i en M.2-enhet. Kolla i manualen så ser du vilka portar som avaktiveras. Jag skulle rekommendera att prova en annan SATA-port.

Har provat samtliga SATA-portar på moderkortet, både med och utan hotwap aktiverat i BIOS.
Står inget i manualen för moderkortet att det skulle stänga av SATA-portar.

Skrivet av Aeig:

Jag tror att det är disken som är trasig, ser ingen annan sannolik möjlighet.

Mvh

Måste nog vara så :/ Men vad finns det för alternativ till WD Black? Enligt erfarnhet är Seagates diskar riktigt opålitliga men det kanske har ändrats med åren? Är mer än 10år sedan jag hade en Seagate disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Jo har provat Acronis, lutar åt att det är en kass batch av diskar...

Har provat samtliga SATA-portar på moderkortet, både med och utan hotwap aktiverat i BIOS.
Står inget i manualen för moderkortet att det skulle stänga av SATA-portar.

Måste nog vara så :/ Men vad finns det för alternativ till WD Black? Enligt erfarnhet är Seagates diskar riktigt opålitliga men det kanske har ändrats med åren? Är mer än 10år sedan jag hade en Seagate disk.

Jag tror du har ren otur, jag har kört 3 st WD black i över 50 000 timmar i nuläget utan någon form av problem.

Vad ska du ha disken till? WD Gold och Red är hyfsat bra för konsument Annars gör ju Toshiba med, de har gott rykte.

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Måste nog vara så :/ Men vad finns det för alternativ till WD Black? Enligt erfarnhet är Seagates diskar riktigt opålitliga men det kanske har ändrats med åren? Är mer än 10år sedan jag hade en Seagate disk.

Personligen har jag haft bättre erfarenhet av Seagate än WD de senaste tio åren.
Men jag skulle inte tro att det finns någon riktig motsvarighet till WD Black på Seagate-sidan vad jag minns. Det närmsta är nog deras NAS-diskar men det är inte riktigt samma ändamål.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Är detta rätt moderkort: https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-crosshair/rog-crossh... ??
Om det är det så är det för att m2platsen avaktiverar sataportar

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Är detta rätt moderkort: https://rog.asus.com/us/motherboards/rog-crosshair/rog-crossh... ??
Om det är det så är det för att m2platsen avaktiverar sataportar

Vilka SATA-portar inaktiveras? Hittar ingen information i manualen om det :/
Men problemet kvarstår ju ändå att den inte funkar i andra system heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Vilka SATA-portar inaktiveras? Hittar ingen information i manualen om det :/
Men problemet kvarstår ju ändå att den inte funkar i andra system heller.

Det står inget i manualen om det eftersom inga SATA-portar delar anslutningar med annat på det moderkortet, och om det hade varit det som var problemet så hade du inte sett disken alls. Så det mesta pekar som sagt på att disken helt enkelt är trasig.

Permalänk
Medlem

Är väl lika bra att du faktiskt kör ett extended SMART test på den och får det svart på vitt om den är ok eller ej. Observera att det kommer ta ganska lång tid att gå igenom.

Permalänk
Medlem

Hmm. av någon anledning så när man kollar manualen online så visas detta: https://imgur.com/a/JJbY5fD för ditt moderkort. men det står tydligt under att det rör sig om Z-390 Prime. Så det är fel på asus hemsida och jag kan inte hitta rätt manual

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stig86:

Hmm. av någon anledning så när man kollar manualen online så visas detta: https://imgur.com/a/JJbY5fD för ditt moderkort. men det står tydligt under att det rör sig om Z-390 Prime. Så det är fel på asus hemsida och jag kan inte hitta rätt manual

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/CROSSHAIR-VI-...

På sida 36

Problemet kvarstår ju ändå att ingen av de andra burkarna kan använda disken heller, så tror inte längre att det beror på mitt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/CROSSHAIR-VI-...

På sida 36

Problemet kvarstår ju ändå att ingen av de andra burkarna kan använda disken heller, så tror inte längre att det beror på mitt moderkort.

På sida 45 fanns info om M2 platsen men det står inget om att sata delas med M2 så det är inte problemet.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

https://dlcdnets.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/CROSSHAIR-VI-...

På sida 36

Problemet kvarstår ju ändå att ingen av de andra burkarna kan använda disken heller, så tror inte längre att det beror på mitt moderkort.

hmm, men den funkade i din HP DL180 G6 tidigare? Men inte nu?

Låter som en reklamation... jag kör en Seagate Exos Enterprise, enda nackdelen med den är att den "tickar när den jobbar". Så kanske en Toshiba är tystare

mvh Lazze