Svenska SUNET överför data 1 000 mil i 400 Gbps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har du räknat på om man lägger disketterna kant i kant eller hörn mot hörn?

Platt på marken och på längden så kortsida mot kortsida (även om de nästan är fyrkantiga)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Vår brf ska uppgraderas till 500/500 kostnadsfritt nu någon gång i vår, från dagens 250/250. Ingår ju i avgiften och man har kunnat gradera upp till maximalt 1000/1000 länge, men känner noll anledning till att lägga pengar på detta i dagsläget. Vi hade 100/100 till för något år sedan och skillnaden för vår familj är ju lika med ingenting, visst är det trevligt med höga hastigheter - men behovet är mättat här…

I 99% av tiden så känner jag inte direkt av någon större skillnad mellan 100/100 och 1000/1000, men när jag väl ska installera ett nytt spel på 150 gigabyte så är jag jävligt glad över att ha 1000 mbit.

Ett problem är dock att den sladden som är dragen snyggt i väggen här bara är 100mbit då det är lite glapp med kontakten, eller den var det innan jag klippte av den och skulle pressa dit en ny och nu funkar det inte alls.

Så har fått dra en sladd lite halvsnyggt på golvet under dörrmattan tills jag orkar försöka mig på det där igen för jag förstår inte vad som blev fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

I 99% av tiden så känner jag inte direkt av någon större skillnad mellan 100/100 och 1000/1000, men när jag väl ska installera ett nytt spel på 150 gigabyte så är jag jävligt glad över att ha 1000 mbit.

Ett problem är dock att den sladden som är dragen snyggt i väggen här bara är 100mbit då det är lite glapp med kontakten, eller den var det innan jag klippte av den och skulle pressa dit en ny och nu funkar det inte alls.

Så har fått dra en sladd lite halvsnyggt på golvet under dörrmattan tills jag orkar försöka mig på det där igen för jag förstår inte vad som blev fel.

Förstår vad du menar och jag har självklart ingenting emot högre hastigheter, men jag tycker inte det är värt att betala extra för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Föreningen får inte välja själv, utrustningen måste köpas av Ownit.
Är små grupper av bostäder, 6 lägenheter per trappuppgång.

Men jag tänker mer rimligt som i "det är en kostnad man har råd med", inte att det var ett bra pris egentligen

Jag tänker mer att värdeökningen av bostaden lär bli långt mer än dessa tusenlappar i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

När ska min bostadsrättsförening förstå att 10000 kr per trappuppgång är ett rimligt pris för att uppgradera hela beståndet till 1 gbps.

Kan vara få 100/100 just nu

Men varför ska du ha den hastigheten? Du klarar dig fint med 56K!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

När ska min bostadsrättsförening förstå att 10000 kr per trappuppgång är ett rimligt pris för att uppgradera hela beståndet till 1 gbps.

Kan vara få 100/100 just nu

Kostade 20-25k när bredbandsbolaget (nu telenor) erbjöd typ alla privata husägare i hela kommunen att installer fiber. Självklart lyckades jag övertyga farasn att tackade ja (som var nöjd med bredband 30 + TV för tusenlappen i månaden) och tjänar nu in kostnaden för varje år på samma utbud (500/500 + TV för 500:-). 10.000kr låter ju billigt i jämförelse.

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle inte tacka nej till 400 Gbit i mitt LAN.

I LAN-miljö är det helt klart fullt möjligt. Dyrt, men möjligt.

Permalänk

Peter Löthbergs mamma hade 40 Gbit/s redan för 14 år sedan. Det var tider det, nu får man nöja sig med någon enstaka Gbit.

https://computersweden.idg.se/2.2683/1.114625/peter-lothbergs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Tänk när man kunde tanka grejer från Sunets FTP... det var tider det barn!

När man kunde? Du menar nu?

ftp> open ftp.sunet.se
Connected to sunet.ftp.acc.umu.se.
220 Please use http://ftp.acc.umu.se/ whenever possible.
200 Always in UTF8 mode.
User (sunet.ftp.acc.umu.se:(none)): anonymous
331 Please specify the password.
Password:
230 Login successful.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kul att ni svenskar fick hänga med på ett hörn på det här rekordet, när ni ändå kommer att förlora OS-guldet i hockey på söndag

Vi ska väl komma till final först...svettigt nu 😉

Häftigt, vad är latensen på den distansen tro? 40ms?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av Callemedskägget:

Men hur många floppys är det?

Hur många bilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Platt på marken och på längden så kortsida mot kortsida (även om de nästan är fyrkantiga)

Aha. Lucka mot etikett med andra ord.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vi ska väl komma till final först...svettigt nu 😉

Häftigt, vad är latensen på den distansen tro? 40ms?

Ja, det blev ju en svettig men bra match på många sätt. Synd bara att det inte blev nordiskt derby på söndag! Hoppas att Slovakien ändå får ge sig!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Skrivet av Sando:

Kul att ni svenskar fick hänga med på ett hörn på det här rekordet, när ni ändå kommer att förlora OS-guldet i hockey på söndag

Vadå är det OS?

Permalänk

Skattemedel...

Vi betalar detta skattefinansierade äventyr, se i stället till att landet (hela) får bra bredband

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundvik32:

Vi betalar detta skattefinansierade äventyr, se i stället till att landet (hela) får bra bredband

Tycker du detta om all forskning eller är det Sunet eller ämnet specifikt som inte ska skattefinansieras?

Permalänk
Skrivet av bobbeyblade:

Tänk när man kunde tanka grejer från Sunets FTP... det var tider det barn!

Det använde man alltid som benchmark innan bredbandskollen fanns

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Skulle inte tacka nej till 400 Gbit i mitt LAN.

Om du kan tänka dig att gå ner till 100Gbit så kan detta kanske vara en switch för dig

S5248F-ON
Dell's 200GbE Surprise - S5248F-ON - Serve The Home

DellEMC Networking S5248F-ON - Dustin

Den har 4st 100Gbit portar + 2 stycken 200Gbit portar som man kan splitta till att vardera 200GBit port kan användas som 2st 100Gbit portar.
Så om man nöjer sig med 100Gbit blir det totalt 8st 100Gbit länkar.
Sen har du ytterligare 48st 25Gbit portar som du kan ansluta skrivare och sånt som inte behöver så mycket bandbredd.

I höstas kollade STH på en annan switch med fler 100Gbit portar
Why the Dell S5232F-ON is a Vastly Better 100GbE Switch

Jag hittade inte priser på den.
Men med tanke på att S5248F-ON ligger på priser runt 100kkr, så antar jag att S5232F-ON med fler 100Gbit portar också kostar > 100kkr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Föreningen får inte välja själv, utrustningen måste köpas av Ownit.
Är små grupper av bostäder, 6 lägenheter per trappuppgång.

Men jag tänker mer rimligt som i "det är en kostnad man har råd med", inte att det var ett bra pris egentligen

Är det frågan om fiber till källaren och sen kabel till lägenheterna, eller fiber till var lägenhet?

Det senare verkar vara det vanliga idag.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bengt-Arne:

Är det frågan om fiber till källaren och sen kabel till lägenheterna, eller fiber till var lägenhet?

Det senare verkar vara det vanliga idag.

Fiber till varje lägenhet har vi.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Fiber till varje lägenhet har vi.

Ta in offert från tex bahnhof. Möjligt att de gör det billigare. Hos oss satt de in nya switchar och cpe gratis mot två eller om det var tre års avtal.

Nu är Bahnhof en sämre internet leverantör men kan få ner priset iaf.