Svenska SUNET överför data 1 000 mil i 400 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Svenska SUNET överför data 1 000 mil i 400 Gbps

Tillsammans med finska FUNET slår SUNET ett nytt hastighetsrekord på distansen 1 000 mil.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Överföring av data i höga hastigheter över långa distanser ser snart ut att vara ett minne blott."

??
Ska vi få låga hastigheter?

Permalänk
Medlem

Tänk när man kunde tanka grejer från Sunets FTP... det var tider det barn!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Tänk när man kunde tanka grejer från Sunets FTP... det var tider det barn!

Nostalgi...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Snusfri

Skulle inte tacka nej till 400 Gbit i mitt LAN.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Nostalgi...

Går ju (typ) att göra fortfarande ftp.sunet.se är uppe som arkiv för lite nostalgi

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

"Överföring av data i höga hastigheter över långa distanser ser snart ut att vara ett minne blott."

??
Ska vi få låga hastigheter?

Låter som mitt bredband

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Kul att ni svenskar fick hänga med på ett hörn på det här rekordet, när ni ändå kommer att förlora OS-guldet i hockey på söndag

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Trevligt men när ska vi få billigt nätverk som klarar mer än 1gbit i hemmet? Och vem ska byta ut alla kablar så det går att uppgradera till högre hastigheter än 1gbit? *Sad Face*

Permalänk
Surdeg 🍞

Men hur många floppys är det?

Visa signatur

Poddar i Virtuellt-Veckan med Victor Leijonhufvud - https://virtuellt.nu

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av g146:

Trevligt men när ska vi få billigt nätverk som klarar mer än 1gbit i hemmet? Och vem ska byta ut alla kablar så det går att uppgradera till högre hastigheter än 1gbit? *Sad Face*

När ska min bostadsrättsförening förstå att 10000 kr per trappuppgång är ett rimligt pris för att uppgradera hela beståndet till 1 gbps.

Kan vara få 100/100 just nu

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Trevligt men när ska vi få billigt nätverk som klarar mer än 1gbit i hemmet? Och vem ska byta ut alla kablar så det går att uppgradera till högre hastigheter än 1gbit? *Sad Face*

Det håller väl på att hända redan? 2.5GbE finns ju i fler och fler nya produkter och switchar kommit ner i pris. Även 5GbE finns ju på ett hörn. Sure det tar tid men men det håller på att hända iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

När ska min bostadsrättsförening förstå att 10000 kr per trappuppgång är ett rimligt pris för att uppgradera hela beståndet till 1 gbps.

Kan vara få 100/100 just nu

Är det nya switchar eller är er fysiska installation skit?

Permalänk

Brukar man säga hastighet när man pratar om att föra över data?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Kul att ni svenskar fick hänga med på ett hörn på det här rekordet, när ni ändå kommer att förlora OS-guldet i hockey på söndag

Lycka till broder, men jag skulle inte vara så säker på min sak om jag var du.

Permalänk
Skrivet av Sando:

Kul att ni svenskar fick hänga med på ett hörn på det här rekordet, när ni ändå kommer att förlora OS-guldet i hockey på söndag

Lär nog förloras redan idag, men svårt att känna nån större glädje/sorg över en Turnering med ländernas 5e bästa landslag.. 😴 Blir inte mycket sömnigare än såhär.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Callemedskägget:

Men hur många floppys är det?

Ca 35 000/sekund

Över en sträcka på ca 107,5 miljoner 3,5 tummare.

Permalänk
Medlem

Det har hänt en del på 30 år. När jag pluggade på LiTH på den tiden har jag för mig att universitetet hade internetuppkoppling på uppemot ofantliga 64 Mbps. (Att jämföra med privatpersoners telefonmodem på <30 kbps.)
Blev verkligen fartblind av att sitta i CYD-poolen och surfa på nätet.

Skrivet av bobbeyblade:

Tänk när man kunde tanka grejer från Sunets FTP... det var tider det barn!

För mig blev det aldrig relevant, om man bortser från internt kursmaterial.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Brukar man säga hastighet när man pratar om att föra över data?

Överföringshastighet är nog ett ord som existerar

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Tycker det är galet att många redan har tillgång till 10gbit/s bredband i många delar av Sverige. Orättvisa på högsta nivå!

Permalänk
Medlem

Prefixet [SUNET] var ett tag sedan man hade. Då, för över 20 år sedan, var 10/10 standarden i studentbostäderna

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

När ska min bostadsrättsförening förstå att 10000 kr per trappuppgång är ett rimligt pris för att uppgradera hela beståndet till 1 gbps.

Det lät ruskigt dyrt kan jag tycka, 1 Gbps-utrustning är ju inte direkt dyrt.

Handlar det om en 1000-portars switch?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det lät ruskigt dyrt kan jag tycka, 1 Gbps-utrustning är ju inte direkt dyrt.

Handlar det om en 1000-portars switch?

Ska ju dras kablage också. Helt omöjligt att veta om det är dyrt utan att veta antal bostäder. Tycker inte alls den prislappen låter särskilt dyr.

svenska
Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det lät ruskigt dyrt kan jag tycka, 1 Gbps-utrustning är ju inte direkt dyrt.

Handlar det om en 1000-portars switch?

Ska man kunna erbjuda 1Gbit till fler än en per trappuppgång så krävs det ju utrustning som klarar mer.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av backfeed:

Det lät ruskigt dyrt kan jag tycka, 1 Gbps-utrustning är ju inte direkt dyrt.

Handlar det om en 1000-portars switch?

Föreningen får inte välja själv, utrustningen måste köpas av Ownit.
Är små grupper av bostäder, 6 lägenheter per trappuppgång.

Men jag tänker mer rimligt som i "det är en kostnad man har råd med", inte att det var ett bra pris egentligen

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av g146:

Trevligt men när ska vi få billigt nätverk som klarar mer än 1gbit i hemmet? Och vem ska byta ut alla kablar så det går att uppgradera till högre hastigheter än 1gbit? *Sad Face*

Finns ju redan som sagt, även om det tagit lång tid att rulla ut. Priserna kan dock gärna gå ner lite till.

Som tur är går det ju att köra 2,5 och 5 Gbit/s med befintligt koppar-kablage (och ofta även 10 Gbit/s över kortare kabellängder), och rejält mycket högre hastigheter med den fibern som är dragen i de allra flesta fall.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Ca 35 000/sekund

Över en sträcka på ca 107,5 miljoner 3,5 tummare.

Har du räknat på om man lägger disketterna kant i kant eller hörn mot hörn?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av backfeed:

Det lät ruskigt dyrt kan jag tycka, 1 Gbps-utrustning är ju inte direkt dyrt.

Handlar det om en 1000-portars switch?

Beror helt på hur infrastrukturen ser ut i väggarna för lägenheterna också, samt hur uppdaterade noderna för ett givet område är. Nu har jag tur att det miljonprojekt-huset jag bor i fick en redlig upprustning redan tidigt 2000-tal, sedan mellan 2014-2016 uppgraderades både noderna för området samt varje enskilt hus sin utrustning.

Idag kan alla som bor i en Gavlegårdarna-fastighet få ut gigabit-hastighet. En relativt stor skara kan även få ut 10 Gigabit genom ett gäng utvalda operatörer. Dock är detta långt ifrån normen inom Gävle. Detta då de flesta privata hyresfastigheter är låsta till ComHem och deras äldre infrastruktur – Dessa får ut max 300 Mbit/s (För referens: öppen fiber genom ComHem erbjuder 1200/250 till Gavlegårdarna-fastigheter).

Men detta har varit en enormt stor satsning av Gavlenet i samband med Gävle Kommun och andra stadsnätägare, åtskilda miljontals kronor har lagts ner på projektet även med eventuella subventioner. Idag har cirka 86 procent av kommunens invånare täckning med fiber, en siffra som ökar med tiden sedan privata aktörer likt IP-Only och Telia började lägga kablar till villaområdena lite mer i utkant.

TL;DR: Det är inte bara att byta ut en switch i ett rackskåp. Övrig infrastruktur som noder och kablar i fastigheterna lär även vara uppdaterade för att mäkta med både grundsignalens hastighet, men även det eventuellt ökade trycket som medföljer. 10 000 kronor per våning/trapphus är således nästan gratis, speciellt om det är mer arbete än att bara byta en switch eller två.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av HenrikM:

"Överföring av data i höga hastigheter över långa distanser ser snart ut att vara ett minne blott."

??
Ska vi få låga hastigheter?

hehe, den meningen är fimpad, blev fel när den skrevs om och nu mindes vi inte ens vad det skulle stå från början

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vår brf ska uppgraderas till 500/500 kostnadsfritt nu någon gång i vår, från dagens 250/250. Ingår ju i avgiften och man har kunnat gradera upp till maximalt 1000/1000 länge, men känner noll anledning till att lägga pengar på detta i dagsläget. Vi hade 100/100 till för något år sedan och skillnaden för vår familj är ju lika med ingenting, visst är det trevligt med höga hastigheter - men behovet är mättat här…