Helgsnack: Hur brygger du den perfekta koppen kaffe?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Hur brygger du den perfekta koppen kaffe?

Bland det bästa att inleda lördagsmorgonen med är en rykande kopp kaffe. Hur tillreder du din perfekta kopp böndryck?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oatly iKaffe är min hemlighet, gör vilket skräp som helst drickbart. Det är alltså havredryck/mjölksubstitut

Men jag dricker inte kaffe så ofta för egen del, främst socialt och så, får inte ut så mycket av det. Jag skyller det på lanande med alldeles för mycket energidryck under uppväxten. Koffein har liksom ingen direkt effekt på mig längre

Permalänk
Keeper of the Bamse

Köper snobbkaffe från hötorgshallen, väger det med knark-vågen och sen åker det ned i ett filter i philips-bryggaren. Det blir gott utan en V60 pour-over

Ingen mjölk, om jag inte har bråttom. Mjölk är mest för att kyla ned kaffet till en svep-bar temperatur för mig

På jobbet trycker jag på en knapp och får en espresso, latte, americano eller något annat jag känner för.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Brukade blötlägga filtret innan kaffet åker i. De ger lite mer smak på kaffet.
Lätt hänt däremot att de går hål i filtret om man brygger mycket kaffe.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Investerade i en Graef CM 800 för ett par år sedan. Att har nymalet kaffe ger i mina ögon störst "bang for the buck" så länge man har åtminstone någorlunda sjyssta bönor.

Sen kör jag pour over, men det är mest bara för att jag tycker att det är smidigt. Vi har gasspis, så det går skitfort att koka upp vattnet.

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Hela bönor från ett märke eller sort som du gillar ner i en enkel kvarn (typ Wilfa). Koka vatten i kastrull och häll det i en Melitta-hållare ovanpå en termos. Kaffet håller sig varmt i ca 2-3h.

Behövs inga dyra saker, bara bra kaffe.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

Enkelt. Man gör inget kaffe alls och sover en timme till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Köper snobbkaffe från hötorgshallen, väger det med knark-vågen och sen åker det ned i ett filter i philips-bryggaren. Det blir gott utan en V60 pour-over

Ingen mjölk, om jag inte har bråttom. Mjölk är mest för att kyla ned kaffet till en svep-bar temperatur för mig

På jobbet trycker jag på en knapp och får en espresso, latte, americano eller något annat jag känner för.

Mjölk för svebarhet är 100% rätt, orka vänta en kvart på att det ska svalna själv...

Permalänk
Medlem

Helst ska det ju vara manuellt....

...men ibland orkar man bara inte, då har jag denna

Visa signatur

Project AI (där fritiden inte räckt till...) | i7-14700 | Nvidia RTX A6000 | Vardagsrumsdator I | Casemoddat NR200P Sakura Limited Ed. SFF | Ryzen 5900X | ROG Strix 3080 White | ROG Crosshair VIII Impact X570 mini-DTX | CM SFX Gold 850W White | Kraken Z68 White AIO | Sennheiser HD 800 genom Aune X1S DAC + Onkyo A/V Receiver | LG OLED 77"| Vardagsrumsdator II | Casemoddat Lian Li O11 med optical-bonded transparent LCD i sidopanel och frontglas | i7-14700F | RTX 4070 | Thermalright FN240 AIO | LG OLED 42" | Macbook Pro 14" M1 Pro | Surface Pro i7 |

Permalänk

Något schysst kaffe (Johan & Nyström/kafferäven mm), maler i en wilfa svart och sen i en v60, så gör man 2-3 koppar på en gång.

Skulle dock säga att bara steget upp till färskmalet kaffe är det största klivet upp, det är rätt diminishing return efter det

Visa signatur

Desktop: Ghost s1 Limestone, 5800x3d, RX 6700, 64gb RAM, KC3000 2tb, Kubuntu 22.04
Peripherals: Superlight, Artisan Hien, Ducky one 2 mini, O2+ODAC, HD6XX, Rode Podcaster
Laptop: Macbook Pro M1 Pro

Permalänk
Medlem

Steg 1: Mala själv, precis innan man brygger.

Beror på bönan på alla sätt. Har märkt att vissa bönor smakar mycket bättre om man brygger lite kallare, typ 85-90°C. Samma gäller för bryggmetod, vissa bönor smakar riktigt kasst i min espressomaskin, speciellt favoriterna smakar tråkigt i maskinen och behöver filterbrygg eller aeropress för att smaka bäst.

Om jag inte vore för lat skulle jag nog köra aeropress och "monsun malabar" böna, billigt men tidskrävande.

Permalänk
Medlem

Videon förklarar rätt bra hur en perfekt kopp kaffe ska vara.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 128 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dricker ni något annat än Arvid Nordquist Classic letar jag upp er och tvingar er byta kaffe

Permalänk
Medlem

Häng gärna in i vår tråd på ämnet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603778-kaffeclockers-...

För egen del tycker jag att Clever Dripper är den bästa kaffebryggningsmekanismen för hemmadrickaren. Så enkelt. Så gott. Se bara till att du har bra bönor

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dricker ni något annat än Arvid Nordquist Classic letar jag upp er och tvingar er byta kaffe

Har en påse Arvid Nordquist Eco här, duger det? Annars inväntar jag väl besök, om du tar med en påse Classic?

Permalänk
Medlem

Enkelt o bra, är inte så kräsen:

Och svart ska det drickas

Edit: på jobbet gör vi det dock lite mer fancy och kör på skånerost hela bönor som vi maler själva och kör genom en moccamaster, dock spenderar jag ogärna lördagmorgnarna där!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk

Arvid Nordqvist Gran Dia, perkulator, klart! Perkulatorkaffe blir så otroligt gott...

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Thermalright Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X

Permalänk

Nymalet mellanrost med Rancilio Rocky kvarnen och sen ner i Moccamastern med guldfilter (unpopular opinion jag vet men orka använda 5000 pappersfilter per år när man bara kan skölja ur det). Både kvarnen och bryggaren är väll 10 år gamla eller mer nu och håller lika fint än vilket är kul.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Liff:

Har en påse Arvid Nordquist Eco här, duger det? Annars inväntar jag väl besök, om du tar med en påse Classic?

Det är vårat Selection-kaffe 1243, det är godkänt, ett av våra bättre:)

Permalänk
Medlem

Någon mörkrost i Perkulator ger den bästa smaken

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, 5700x3d, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Asus RTX 4070 Dual White OC, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Seasonic G12 GM-850, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Brukar köra med Zoegas skånerost, svart. Bryggs i en Moccamaster.
På jobbet vetifan, är en selecta maskin med någon typ av hela bönor iallafall.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Kör en "Hej Google starta kaffebryggaren" varje morgon direkt från sängen

Gammal hederlig MoccaMaster bryggare (kopplad med smart strömbrytare) laddas med vatten och filter varje kväll med 8 koppar Arvid Nordqvist. Bryggaren sätts på direkt på kvällen men smarta strömbrytaren är av såklart. Google sköter starten direkt på morgonen när jag vaknar och kaffet är klart direkt efter dushen. Varför krångla till det!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Brukar köpa bönor som är på rea, tycker espresso house-bönorna är prisvärda när det är 50% rea. Maler med billigaste kvarnen från NoN och sen en godtycklig mängd ner i aeropressen. Blir bra nog för mig.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag läste rubriken ”Hur bygger du den perfekta kroppen” , tänkte att det slagit slint hos redaktionen 😄

Permalänk
Medlem

Har en MoccaMaster sedan ~15 år som matas med Zoega's Dark Temptation, med Melitta's "Gourmet"-filter (ja, skillnaden är rätt stor i mitt tycke). Kör bryggningen på halvfart för att få ut mer smak, och det är rejäl skillnad mot det vanliga turbo-läget. Har du en MM och inte har testat mellanläget - gör det!

Och givetvis dricks kaffet rent och svart. Inga föroreningar i mitt kaffe, tack!

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Har krav på att kaffet ska vara bra tempererat men har en billig kaffebryggare som faktiskt gör jobbet riktigt bra. Vilken sorts kaffe det är varierar men är oftast mellanbrygg och ALLTID ett kaffemått extra mot vad det visar på bryggaren. Det är ett beprövat recept som är enkelt och svårt att misslyckas med. Sen skadar det inte att vattnet är väldigt gott där jag bor så det kanske är lite av hemligheten också förstås. Trist för Ölandsbor och kalka maskinen stup i ett så det slipper jag iaf.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Brukade blötlägga filtret innan kaffet åker i. De ger lite mer smak på kaffet.
Lätt hänt däremot att de går hål i filtret om man brygger mycket kaffe.

Brukar placera mitt filter i filterhållaren och skölja under kranen en stund. Inga hål.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte om det är perfekt men det blir väldigt bra och lagom mycket om man använder en Ikea Metallisk, en moccabryggare som inte har förbrukningsdelar (filter) och är enkel, snabb och lagom stor för en mugg kaffe så det är en sån jag brukar använda, Den funkar även med öppen låga (camping)

https://www.ikea.com/se/sv/p/metallisk-espressobryggare-foer-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör med en Nespresso snabbt enkelt och gott

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 5800X
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Kör med Nescafe Lyx och det är ingen större skillnad i smak mot bryggkaffe för mig. Jag gillar att äta något sött till kaffet men ogillar att ha socker i det, kan dock funka ibland med lite grädde i som ger minimal sötma plus en god gräddig smak

Jag hade en kaffefri period på ungefär 10 år då jag blev så extremt trött av kaffet att jag till och med somnade på jobbet, tog ett tag innan jag klurade ut att det pga kaffet för jag hade fått för mig att man ska bli pigg av det men så var inte fallet, efter kaffeuppehållet så kan jag nu dricka kaffe utan att varken bli trött eller pigg.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11