Helgsnack: Hur brygger du den perfekta koppen kaffe?

Permalänk
Skrivet av Olle P:

Jag har definitivt inget emot att tugga i mig rostade bönor, men att dricka dem...?

Det är inte för alla, om det är för torrt tillsätt vatten. 😅

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Zoega dark temptation 6 skopor, upp med vattnet till 6an på min billiga Andersson bryggare, klicka på knappen, Perfektion! har druckigt så otroligt mycket olika typer av kaffe och oavsätt så 50% av allt blask och resten är väll okej men inte ens i närheten av zdt ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av to55e:

... är allt kaffe som du köper på hyllan i matbutiker gammalt. Mörkrost är inte mörkrost, det är bränt. Tyckte oxå att Zoegas va ok tills jag fick smaka på riktigt kaffe och insåg att det man drack va skit.

Så en bra kvarn (V90), kaffevåg, kettle, pour over kit, bra filter osv. Kaffe från kafferäven etc eller en ha en űber kaffenörd som kompis som rostar sitt eget för "allt annat blir sämre".

Ja, det blir dyrare. Men den blir samtidigt mycket mindre svinn. Du dricker det du bryggare och springer inte och tar nytt.

Och ja, när du väl tagit steget upp i kvalitet så går det inte att gå tillbaka till att brygga kaffe som smakar aska.

Detta är vad jag också hört. Även "mellanrost" är väl för hårt rostat. Har du någon rekommendation på ett kaffe som är väldigt lätt rostat?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Detta är vad jag också hört. Även "mellanrost" är väl för hårt rostat. Har du någon rekommendation på ett kaffe som är väldigt lätt rostat?

Nordquist har en som heter ’blond’, men finns såklart många andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Gevalia Ebrygg (undviker allt vad ekologist/organiskt/fair trade heter)

Varför då?
Verkar om något vara bra just när det gäller kaffe med tanke på hur mycket det annars besprutas på odlingarna.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma