Bang & Olufsen släpper trådlöst headset för lyxlirare

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Planerat åldrande...
Det som är skit är att mycket man köper idag vet man att batterier hela tiden kommer bli sämre för varje dag.
En dag kommer det passera den gräns som man skulle vilja byta batteriet.
Ofta har vi konsumenter inte en susning om när denna dag inträffar eller om batterier finns enkelt att få tag och vad priset på ett byte ungefär är?
Och jag själv upplever ofta en liten aggression från fanboys (inom de större märkena) som tycker det är kätteri att man ens ställer denna fråga.

Jag själv försöker vara pragmatisk. Hur många år skulle jag ha ett par trådlösa hörlurar för över 5000kr? Mer än 10 år, absolut, sedan kanske jag kompletterar med fler, då man ofta har fler hörlurar.
Nå skulle batteriet bli så dåligt inom denna tid så jag skulle vilja kosta på 1000kr för nya batterier, ja, det beror på när det inträffar. Och nu idag vet jag inte ens om det är enkelt att byta batterier på enheten.

*edit*
Jag är uppvuxen på den gamla tiden. Då när man köper precis vad som helst tänker, denna detalj kommer en dag gå sönder. Hur enkel är den att laga då? Och detta påverkar en stor del av ens val. Dagens folk skiter mer eller mindre helt i detta.

Därför man hellre betalar för analog kvalité där delarna är utbytbara.

Batteriet i sig är också en onödig konsument av av naturens resurser. Ta hand om det ni har istället för att köpa nytt. Tänk längre. Tack för mig!

Permalänk
Medlem

Mina SteelSeries Siberia 840 har bra funktioner och lösning. Du kan ha dom kopplade till datorn och telefonen samtidigt och du har batterier som går lätt att byta. Basstationen till dom har en lucka där du laddar batteri. Smidigt.

Alla trådlösa BÖR ha utbytbara batterier.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det ser jätte lyxigt ut men alla har vi ju olika syn på vad som ser lyxigt ut.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Tycker inte det ser jätte lyxigt ut men alla har vi ju olika syn på vad som ser lyxigt ut.

Lyxigt pris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Svar: Nej.
Batteriet är nu mycket större och påstås räcka upp till 18 timmar längre.

Då finns det väl ingen anledning till att välja Xbox-modellen, annat än att man vill spara på en USB-port...? Kanske att Xbox-konsolerna inte supportar USB-dongeln iofs. På BO:s hemsida säljs båda varianter till samma pris, en Xbox-modell och en PS/PC, vilket verkar grovt ovärt för Xbox-modellen isf.

Du verkar insatt på BT-audio, vet du om det finns någon aptX-Adaptive transmitter på marknaden än? Vet att jag försökte hitta det när första Beoplay kom ut men kunde inte hitta nåt. Har en aptX-LL transmitter men såklart är ju inte Adaptive bakåtkompatibelt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Mina SteelSeries Siberia 840 har bra funktioner och lösning. Du kan ha dom kopplade till datorn och telefonen samtidigt och du har batterier som går lätt att byta. Basstationen till dom har en lucka där du laddar batteri. Smidigt.

Alla trådlösa BÖR ha utbytbara batterier.

https://www.cravingtech.com/blog/wp-content/uploads/2016/08/SteelSeries-Siberia-840-9.jpg

https://www.trustedreviews.com/wp-content/uploads/sites/54/2016/12/steelseries-siberia-841-2-1024x576.jpg

Mm det är grymt. De har behållt det på Arctis Pro. Synd att uppföljarna bytte till en direkt kass mikrofon. Har man folk i sin discord med arctis 7 eller pro så märker man det.. får be dem justera sina micar lite då o då, den måste i princip ligga i munnen.

Fabriksny siberia 840 hade jag kunnat tänka mig köpa. 800 hade jag en gång i tiden men den saknade blåtand.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inte ens Steelseries fortsätter med de konceptet , det funkar alldeles för bra och ger kunden mindre anledning att ”uppgradera”.

Förstod det, jag ska köpa ett par sådana nästa gång

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Ja, det är det, för tillverkarna, eftersom dom inte får sälja dig ett par nya hörlurar vart femte år eller så.

Förstod att det var något sånt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Då finns det väl ingen anledning till att välja Xbox-modellen, annat än att man vill spara på en USB-port...? Kanske att Xbox-konsolerna inte supportar USB-dongeln iofs. På BO:s hemsida säljs båda varianter till samma pris, en Xbox-modell och en PS/PC, vilket verkar grovt ovärt för Xbox-modellen isf.

Du verkar insatt på BT-audio, vet du om det finns någon aptX-Adaptive transmitter på marknaden än? Vet att jag försökte hitta det när första Beoplay kom ut men kunde inte hitta nåt. Har en aptX-LL transmitter men såklart är ju inte Adaptive bakåtkompatibelt :/

Om man har en Xbox så har man inget val, eftersom den nya modellen inte stöder Xbox.
Det dom borde vara tydligare med är om dom har uppgraderat batteriet i den modellen nu eller inte, men jag kunde inte hitta någon sån information.

Inte sett någon med Adaptive ännu, LDAC har däremot kommit ut, men det hjälper ju inte det här fallet.
Förstår mig inte riktigt på Qualcomm, dom har för många aptX varianter som inte är kompatibla och verkar ta ut en saftig royalty per version, vilket leder till färre företag som bygger in funktionerna i sina produkter.

Det som kanske är ännu mer störande är att Sony släpper Bluetooth produkter utan LDAC som är deras egen standard.
Dom släppte den här förra året, men den stöder bara SBC som dom påstår har låg latens.
https://www.sony.se/electronics/tradlosa-hogtalare-dockor-til...

Permalänk
Medlem

Jag har 2 b&o (play) “headset” och är toknöjd. Haft många lurar genom åren men komforten på h-serien är oslagbar enligt mig. De där lurarna ser ut som h8/9 och bör vara lika bekväma att ha på skallen för en spel-session (använder inte mina för att spela med, bara på resande fot med lamb of god på högsta volym )

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Bang och Lufsen!

En arbetskollega sa detta 🙂
Han hade varit på HiFi klubben och köpt nya Bang & Lufsen 😁

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vad är det för fel med att ha utbytbara batterier likt steelseries arctic pro wireless?

Sjukt bra lurar dessutom.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Planerat åldrande...
Det som är skit är att mycket man köper idag vet man att batterier hela tiden kommer bli sämre för varje dag.
En dag kommer det passera den gräns som man skulle vilja byta batteriet.
Ofta har vi konsumenter inte en susning om när denna dag inträffar eller om batterier finns enkelt att få tag och vad priset på ett byte ungefär är?
Och jag själv upplever ofta en liten aggression från fanboys (inom de större märkena) som tycker det är kätteri att man ens ställer denna fråga.

Jag själv försöker vara pragmatisk. Hur många år skulle jag ha ett par trådlösa hörlurar för över 5000kr? Mer än 10 år, absolut, sedan kanske jag kompletterar med fler, då man ofta har fler hörlurar.
Nå skulle batteriet bli så dåligt inom denna tid så jag skulle vilja kosta på 1000kr för nya batterier, ja, det beror på när det inträffar. Och nu idag vet jag inte ens om det är enkelt att byta batterier på enheten.

*edit*
Jag är uppvuxen på den gamla tiden. Då när man köper precis vad som helst tänker, denna detalj kommer en dag gå sönder. Hur enkel är den att laga då? Och detta påverkar en stor del av ens val. Dagens folk skiter mer eller mindre helt i detta.

Har ett par B&O H9i; listpriset var snarlikt de ovan nämnda i artikeln. Man kan själv byta batterier i dem; vilket jag också gjort en gång. Kostade mig 450kr. Bara att man kan byta batterierna utan att lämna i dem/tvingas köpa nya gör att H9i är värda varandra krona.

Visa signatur

AMD 3700X, ASUS ROG STRIX X570-Gaming, Aorus RX 6800XT, 16Gb Corsair Vengence 3600Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, helt oavsett grejerna med lammskinn och lyx etc, så vore funktionaliteten helt genialisk för mig!

Jag uppgraderade nyligen från ett Steelseries Arctis 7 Wireless till ett Arctis 9 Wireless eftersom jag behövde kunna ha två datorer anslutna samtidigt. (Jobbdatorn via Bluetooth, hemdatorn via dongeln.)

(Jag provade ett Steelseries Arctis Pro Wireless först, men det gick i retur för att det var för mycket brus när de var tysta.)

Inte 100%-igt nöjd med mina Arctis 9, att de inte stödjer multipoint betyder att jag inte kan ha mobilen kopplad dit också! Vilket vore en klar fördel. Vilket dessa verkar stödja!

Att de sedan har brusreducering och inte har en mic-boom, så att man kan använda samma lurar ute på stan som hemma är inte helt fel det med. Frågan är ju bara hur bra miclösningen faktiskt blir...

Hade lätt övervägt dessa om jag inte redan precis köpt ett par Arctis 9!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pv2b:

Alltså, helt oavsett grejerna med lammskinn och lyx etc, så vore funktionaliteten helt genialisk för mig!

Jag uppgraderade nyligen från ett Steelseries Arctis 7 Wireless till ett Arctis 9 Wireless eftersom jag behövde kunna ha två datorer anslutna samtidigt. (Jobbdatorn via Bluetooth, hemdatorn via dongeln.)

(Jag provade ett Steelseries Arctis Pro Wireless först, men det gick i retur för att det var för mycket brus när de var tysta.)

Inte 100%-igt nöjd med mina Arctis 9, att de inte stödjer multipoint betyder att jag inte kan ha mobilen kopplad dit också! Vilket vore en klar fördel. Vilket dessa verkar stödja!

Att de sedan har brusreducering och inte har en mic-boom, så att man kan använda samma lurar ute på stan som hemma är inte helt fel det med. Frågan är ju bara hur bra miclösningen faktiskt blir...

Hade lätt övervägt dessa om jag inte redan precis köpt ett par Arctis 9!

Att kunna köra grejer omväxlande via dongel/Bluetooth är verkligen guld. Jag hade gärna sett det på headsetet jag använder nu, typ det enda de saknar. Kör en liknande lösning med min mus, där den är kopplad med USB-mottagaren till stationära men BT till laptopen och det är så sjukt smidigt.

Känner mig också lite skeptisk till hur ljudkvaliteten blir när mikrofonen sitter integrerad i kåpan, tyvärr har de flesta varianter jag provat tidigare haft problem med att man helt enkelt hamnar för långt ifrån munnen och/eller tar upp mycket bakgrundsljud.

Permalänk
Medlem

Har de inte förbättrat mikrofonen så är de fortfarande värdelösa.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Har kört med ett par Sony MDR1000X i några år som fortfarande fungerar men plasten knäcktes i bygeln i närheten av ena luren som varit hobbyfixat en längre tid men som gav vika nyligen, så nu är jag på jakt efter ett par lurar till PS5 och PC.

Jag har väldigt få gången använt mikrofonen på lurarna eftersom jag köpte en seperat studiomikrofon till datorn & på PS5an kommer jag aldrig prata med någon ändå. Men jag undrar lite vad ni är för typer som söker ett kvalite-headset som inte är ett par gaminglurar men skall ha en bra mikrofon? Jag skulle se den inbyggda som en backup och syftet är att man ska ha en seperat mikrofon.

Sedan, batteritiden och ej utbytbart batteri; Just dessa lurar skall ha batteritid på 40-42h. Vad i h*lv*t* skulle ni behöva bytbart batteri för? Är man inom garantin så skickar man tillbaka dem ifall de är trasigt på nåt sätt. Är man utanför så blir det att skruva på egen hand(om man nu någonsin behöver byta batteriet).

Under mina år med Sony MDR1000x så har jag glömt ladda dem 3-4ggr, och fått köra med mina backup lurar sålänge.

Men iallafall. Dessa verkar vara precis vad jag letar efter. Hoppas passformen runt öronen funkar för mig bara...

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz