3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem

Hur länge fanns de tillgängliga? 3 sekunder?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Hur länge fanns de tillgängliga? 3 sekunder?

Troligtvis så gick det aldrig och köpa för det priset och det kommer säkert upp senare under veckan för 12-14tkr på webhallen hemsida igen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av Felixark:

Troligtvis så gick det aldrig och köpa för det priset och det kommer säkert upp senare under veckan för 12-14tkr på webhallen hemsida igen.

Det brukar ploppa upp riktigt billiga grafikkort hos webbis faktiskt. 3060 för 4000:- och 3060-ti för 4900:- . Händer titt som tätt så om 3080 korten faktiskt gick att köpa för det priset så skulle det inte förvåna mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Troligtvis så gick det aldrig och köpa för det priset och det kommer säkert upp senare under veckan för 12-14tkr på webhallen hemsida igen.

Skrivet av Cypress_86:

Det brukar ploppa upp riktigt billiga grafikkort hos webbis faktiskt. 3060 för 4000:- och 3060-ti för 4900:- . Händer titt som tätt så om 3080 korten faktiskt gick att köpa för det priset så skulle det inte förvåna mig.

Lyckades faktiskt knipa ett 3060ti för 4999:- på webhallen i december. Gäller bara att ha lite tålamod och tur. Se för guds skull också till att vara inloggad i förväg för att spara tid, då antalet kort kan vara väldigt få (i mitt fall 10 st tror jag) och därför tar slut väldigt fort (1-3 minuter i mitt fall).

Använd http://gpukollen.ingman.me/ och slå på ljud-notifikationer så plingar det till när nya kort lagerförs hos diverse återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu var det min tur hos Elgiganten. Fick välja mellan några olika kort, sedan betala 7 990 SEK, och nu är mitt på väg + 1000kr presentkort.

Detta var korten jag fick välja mellan, självfallet valde jag det som är markerat på bilden. 12GB VRAM, 384-bitars minnesbuss och några fler cuda cores osv jämfört mot "vanliga" 3080.

https://videocardz.net/palit-geforce-rtx-3080-lhr-12gb-gamero...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Sådär, nu var det min tur hos Elgiganten. Fick välja mellan några olika kort, sedan betala 7 990 SEK, och nu är mitt på väg + 1000kr presentkort.

Detta var korten jag fick välja mellan, självfallet valde jag det som är markerat på bilden. 12GB VRAM, 384-bitars minnesbuss och några fler cuda cores osv jämfört mot "vanliga" 3080.

https://i.imgur.com/iovv8yA.png
https://videocardz.net/palit-geforce-rtx-3080-lhr-12gb-gamero...

Lite av en miss att inkludera det på samma lista! Grattis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Verkar som att priserna fortsätter uppåt, för i stort sett alla kort, i Sverige medans neråt i Europa? Hur kommer det sig, är det åf som försöker sno åt sig pengar medans de fortfarande kan?

Svenska kronan sjunker som en sten och svenska återförsäljare garderar sig. Dollarn är snart en krona dyrare än i November t.ex.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Troligtvis så gick det aldrig och köpa för det priset och det kommer säkert upp senare under veckan för 12-14tkr på webhallen hemsida igen.

Kortet gick att köpa.

Webhallen har lagt upp TUF (ej OC) för under 8k sedan våren förra året.

De hade samtidigt TUF OC för 12990 på hemsidan, 5st. Tog några timmar för saldot att gå ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kortet gick att köpa.

Webhallen har lagt upp TUF (ej OC) för under 8k sedan våren förra året.

De hade samtidigt TUF OC för 12990 på hemsidan, 5st. Tog några timmar för saldot att gå ner.

Sjukt konstigt, varför inte erbjuda dessa till de som väntar på kort i så fall?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Sjukt konstigt, varför inte erbjuda dessa till de som väntar på kort i så fall?

Fråga webbis

Permalänk
Medlem

Taskigt att när man väl hittar ett RTX 3080 TI till rimligt pris (14400kr) så hinner det försvinna. Nån här som lyckades knipa?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

GeForce RT 3090 AORUS XTREME 24G

"fyndvara" för 21190:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sjukt konstigt, varför inte erbjuda dessa till de som väntar på kort i så fall?

Detta är varför jag trodde att dessa aldrig att köpa att det bara stod att det fanns i lager men det som skedde var att korten endast var till folk som hade beställning sedan tidigare.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Detta är varför jag trodde att dessa aldrig att köpa att det bara stod att det fanns i lager men det som skedde var att korten endast var till folk som hade beställning sedan tidigare.

Korten är i stort sett alltid bara för de över en viss medlemsnivå. Och väldigt få i exemplar som tex 5st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sjukt konstigt, varför inte erbjuda dessa till de som väntar på kort i så fall?

Dessa kort är i princip alltid ASUS, så jag misstänker att det är distributören som möjliggör försäljningen till dessa låga priser genom att subventionera ett väldigt lågt antal åt gången. De ställer säkert också krav på vilka som skall erbjudas dessa kort. Bara en högst personlig teori, men jag har också sett dessa "drops" sedan 2021.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Dessa kort är i princip alltid ASUS, så jag misstänker att det är distributören som möjliggör försäljningen till dessa låga priser genom att subventionera ett väldigt lågt antal åt gången. De ställer säkert också krav på vilka som skall erbjudas dessa kort. Bara en högst personlig teori, men jag har också sett dessa "drops" sedan 2021.

Jo men det är väl exakt de korten som hade närmast oändliga köer vid launch också? Lär ju vara många som väntar fortfarande tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Tror det scalpas en hel del bland ÅF, så länge de går åt tycker dom nog själva att dom har rent mjöl i påsen, finns inget fast utpris bara rekommenderat

Vad menar du egentligen? Det är företag som säljer varor, varför skulle de inte ha "rent mjöl i påsen"?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Vad menar du egentligen? Det är företag som säljer varor, varför skulle de inte ha "rent mjöl i påsen"?

squonk menar det han skrev i början av texten 😂 skämt o sidor, det är säkert vissa ÅF som scalpar, svårt att veta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UtanGrafikkort:

squonk menar det han skrev i början av texten 😂 skämt o sidor, det är säkert vissa ÅF som scalpar, svårt att veta dock.

Men vaddå "scalpar"? Att anpassa pris efter efterfrågan är ju a och o i företagande. De höll länge ett alldeles för lågt pris, med det högre priset börjar tillgången så sakta möta efterfrågan.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av aMp:

Sådär, nu var det min tur hos Elgiganten. Fick välja mellan några olika kort, sedan betala 7 990 SEK, och nu är mitt på väg + 1000kr presentkort.

Detta var korten jag fick välja mellan, självfallet valde jag det som är markerat på bilden. 12GB VRAM, 384-bitars minnesbuss och några fler cuda cores osv jämfört mot "vanliga" 3080.

https://i.imgur.com/iovv8yA.png
https://videocardz.net/palit-geforce-rtx-3080-lhr-12gb-gamero...

Tja,

Hur lång tid tog det att få länken från att du svara?

Har gått över en vecka för mig och dom har inte hört av sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HumbleGamer:

Tja,

Hur lång tid tog det att få länken från att du svara?

Har gått över en vecka för mig och dom har inte hört av sig

Ibland tar det några dagar, även jag väntade ett par dagar innan jag fick länken. Det kom även via SMS, så du behöver inte spamma F5 för din mail.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lite av en miss att inkludera det på samma lista! Grattis!

Tackar! Fick kortet idag så blir några spännande kommande dagar med testande hehe. Bäst av allt är att jag verkligen fick 12GB-modellen levererad, så det var en trevlig bonus när man väntat nästan 17 månader.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Men vaddå "scalpar"? Att anpassa pris efter efterfrågan är ju a och o i företagande. De höll länge ett alldeles för lågt pris, med det högre priset börjar tillgången så sakta möta efterfrågan.

Sådan logik funkar inte här. Uppenbarligen så ska företagen sälja med förlust!

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Sådan logik funkar inte här. Uppenbarligen så ska företagen sälja med förlust!

Inet påstår sig gå +- 0 vad jag fått höra via support. Självfallet fattar man att företagen vill tjäna pengar men hur mycket, är det rätt osv är en annan fråga.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av UtanGrafikkort:

Komplett la ut ett 3080 ti phoenix för 17k kr, hoppar upp till ca 21k på några sekunder.

Aorus master x hoppade från 19,Xk till ca 21,7k kr.

Marginaler(scalping) eller gamla pris? .

Vill gärna föra en öppen diskussion, kanske hjälper oss att förstå vart scalpingen faktiskt sker!

Pinga oss gärna med@komplett så hittar vi lättare frågor som ställs om/till oss

Jag kan inte avslöja några siffror men våra marginaler på grafikkort är i stort sett oförändrade eller sämre än tidigare. Vi följer de inköpspriser vi får och lägger X%. Att det (Tyvärr? ) inte är dist eller ÅF som täljer guld med kniv har diskuterats och konstaterats från flera olika håll i olika trådar här i forumet.

Det är mer eller mindre dagspris på komponenter och ibland så gör vi prisjusteringar just i samband med att en produkt går från "osynlig" eller ej beställningsbar (men med "meddela mig" som alternativ.) till att vara vara beställningsbar. Gamla priser är allt som oftast det som ligger bakom att en produkt som inte är beställningsbar hoppar i pris samtidigt som den blir möjlig att beställa.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Pinga oss gärna med@komplett så hittar vi lättare frågor som ställs om/till oss

Jag kan inte avslöja några siffror men våra marginaler på grafikkort är i stort sett oförändrade eller sämre än tidigare. Vi följer de inköpspriser vi får och lägger X%. Att det (Tyvärr? ) inte är dist eller ÅF som täljer guld med kniv har diskuterats och konstaterats från flera olika håll i olika trådar här i forumet.

Det är mer eller mindre dagspris på komponenter och ibland så gör vi prisjusteringar just i samband med att en produkt går från "osynlig" eller ej beställningsbar (men med "meddela mig" som alternativ.) till att vara vara beställningsbar. Gamla priser är allt som oftast det som ligger bakom att en produkt som inte är beställningsbar hoppar i pris samtidigt som den blir möjlig att beställa.

//Erik

Hej! Kul att höra! Tycker det var intressant att ta upp då man från många andra i olika delar av världen hört man man skyller på andra när det kommer till de höga priserna.

Verkar däremot som att det trots allt inte är de flesta ÅF i Sverige som ”scalpar” utan att det verkar vara skyhöga inköpspris.

Ändå kul att du kom hit och kommenterade, alltid gött att höra vad företagen har att säga :)!

Tack

Permalänk
Skrivet av aMp:

Sådär, nu var det min tur hos Elgiganten. Fick välja mellan några olika kort, sedan betala 7 990 SEK, och nu är mitt på väg + 1000kr presentkort.

Detta var korten jag fick välja mellan, självfallet valde jag det som är markerat på bilden. 12GB VRAM, 384-bitars minnesbuss och några fler cuda cores osv jämfört mot "vanliga" 3080.

https://i.imgur.com/iovv8yA.png
https://videocardz.net/palit-geforce-rtx-3080-lhr-12gb-gamero...

Får man fråga vilket datum du beställde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Tackar! Fick kortet idag så blir några spännande kommande dagar med testande hehe. Bäst av allt är att jag verkligen fick 12GB-modellen levererad, så det var en trevlig bonus när man väntat nästan 17 månader.

Fick också 12GB Gamerock. Otroligt bra deal att få det som ändå är ett av de mest påkostade korten för 8k + 1k i presentkort. Känns nästan lite väl generöst av EG att erbjuda det men klagar inte

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Fick också 12GB Gamerock. Otroligt bra deal att få det som ändå är ett av de mest påkostade korten för 8k + 1k i presentkort. Känns nästan lite väl generöst av EG att erbjuda det men klagar inte

valde det kortet också

Permalänk
Medlem

Nån som fått nått kort av NoN sedan dom gjorde kortbytet?