Lost Ark Online - MMO Action-RPG

Permalänk
Medlem

hade gärma gått till eu west men problemet är ju att man måste börja om från början.
har ändå 76h speltid (minst 10 av dom är nog i kö) så kommer ju absolut inte börja om.
det är 2022 och dom klarar inte fixa någon slags server transfer funktion, seriöst?

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem

Jag testade att gå över till EU West och Stonehearth men kompisarna ville vara kvar på EU Central och Antares.
Igår på eftermiddagen var det ca 300 i kö på Antares men det gick ganska fort att komma in.

Tittar inte så mycket på chatten utan pratar mest på discord.
Chatten tycker jag är mest fylld med skräp.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Hade levlat till 35 ungefär på EUC men vi bytte hela kompisgänget till EUW istället.

Ingen kö hittills trots att det på kvällarna har stått att servern är "busy". Hade 1,5-2,5 timmars kö varje kväll på EUC.
Såååå skönt att slippa hantera kön varje gång man vill spela.

Har inte alls märkt att pingen skulle vara märkbart högre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Hade levlat till 35 ungefär på EUC men vi bytte hela kompisgänget till EUW istället.

Ingen kö hittills trots att det på kvällarna har stått att servern är "busy". Hade 1,5-2,5 timmars kö varje kväll på EUC.
Såååå skönt att slippa hantera kön varje gång man vill spela.

Har inte alls märkt att pingen skulle vara märkbart högre.

Jag har ca 45-50 mot West, vilket inte jag ser som problem (jag kommer aldrig PVPa...)

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Moonkeep på eu west, hade precis blivit 50 på Zinnervale men kände att det inte var värt att forsätta med alla server problem. Verkar vara en bra population här, ångrar inte bytet

Permalänk
Medlem

Tips på var jag hittar nybörjarinfo?
Spelar en Berserker och är rätt överväldigad.
Tänker tips på skill points, builds och spelet i helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tips på var jag hittar nybörjarinfo?
Spelar en Berserker och är rätt överväldigad.
Tänker tips på skill points, builds och spelet i helhet.

Ja det är en jäkla röra, jag håller med

Skulle säga att bara spela på i din egen takt och bry dig inte om builds och annat riktigt än. Spelar liksom ingen roll förrän i endgame.

Jag själv har haft svårt att hitta bra info på nätet. Bara massa click-baitsidor som är väldigt sparsmakad med info.

Jag har hittat den bästa informationen på youtube.

Drybeargamers är bra för en snabb överblick av klasserna och även vissa klasser lite mer ingående.
Hi_Im_Fox på youtube är också rätt bra.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tips på var jag hittar nybörjarinfo?
Spelar en Berserker och är rätt överväldigad.
Tänker tips på skill points, builds och spelet i helhet.

För minimum effort vad gäller skills:
https://lost-ark.maxroll.gg/build-guides/berserker-leveling-g...

Skrolla ner till "Skill Point Allocation".
I rutan till höger har du en slider längst ner som du kan ändra vartefter du går upp i level.
Du kan ignorera texterna och bara följa denna ruta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Tips på var jag hittar nybörjarinfo?
Spelar en Berserker och är rätt överväldigad.
Tänker tips på skill points, builds och spelet i helhet.

"Things I wish I knew before playing lost ark" på youtube i olika former är att rekommendera

Permalänk
Medlem

Moonkeep är den mest aktiva engelskspråkiga servern på EU west, om man kikar på antal guild som söker medlemmar med ganska stor marginal.

Permalänk
Medlem

ser ut som dom har fått till servrarna nu ganska bra.
dom senaste 2 dagarna har jag loggat in runt kl 4 och kommit in direkt, tidigare hade det varit kö.
lyckades också starta olika raids för första gången

Visa signatur

Former trophy hunter with over 100 platinums

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

vad är det som är mycket bättre där?

När jag loggar in efter jobbet är inte servrarna överbelastade,
utan man kan faktiskt spela på dom, chatten är 98% eng. + det som Nightbubble nämner...

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av raz3r1:

ser ut som dom har fått till servrarna nu ganska bra.
dom senaste 2 dagarna har jag loggat in runt kl 4 och kommit in direkt, tidigare hade det varit kö.
lyckades också starta olika raids för första gången

Servern jag kör på har 4-6 timmars kö efter 16 tiden. Thirain var inget bra val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeroastic:

Servern jag kör på har 4-6 timmars kö efter 16 tiden. Thirain var inget bra val

Fast dom loggade ju in kl. 4, alltså mitt i natten, så inte konstigt att det inte var någon kö.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Måste ställa en fråga här känner jag. Har testat spelet den här veckan och har haft en ganska bra upplevelse tills nu. Körde precis morai ruins men match maker'n gav mig en grupp som jag antar var max level - allt åkte ner på någon sekund. Är detta vanligt? kan man justera max item level eller något liknande när man söker grupper?

Om allt grupp content jag har att se fram emot tills endgame kommer bestå av att bli boostad av folk som spammar skip i party chat så tror jag lost ark har gjort sitt för mig

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Måste ställa en fråga här känner jag. Har testat spelet den här veckan och har haft en ganska bra upplevelse tills nu. Körde precis morai ruins men match maker'n gav mig en grupp som jag antar var max level - allt åkte ner på någon sekund. Är detta vanligt? kan man justera max item level eller något liknande när man söker grupper?

Om allt grupp content jag har att se fram emot tills endgame kommer bestå av att bli boostad av folk som spammar skip i party chat så tror jag lost ark har gjort sitt för mig

Det kan vara svårt hitta grupper på ens egen level för scenario-dungeons, de flesta kör dem solo. De ska inte vara något problem köra solo även för support-klasser. De som kör på högre itemlevel gör det oftast för att samla vissa drops, typ till adventure book (N).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det kan vara svårt hitta grupper på ens egen level för scenario-dungeons, de flesta kör dem solo. De ska inte vara något problem köra solo även för support-klasser. De som kör på högre itemlevel gör det oftast för att samla vissa drops, typ till adventure book (N).

hmm, ok - jag spelar en shadowhunter - ska prova att köra solo nästa gång

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

hmm, ok - jag spelar en shadowhunter - ska prova att köra solo nästa gång

Jag kör dem två gånger i rad, först på hard sedan normal för att jag ska slippa gå tillbaka sedan

Visa signatur

Nickade Nightswe men bytt för varför ha olika nick på olika platformar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

hmm, ok - jag spelar en shadowhunter - ska prova att köra solo nästa gång

Jag körde dom länge på Hard bara för att få nån liten typ av utmaning då resten av spelet var riktigt ZzzZZzzz.

När man kom över level 45 typ så slutade jag köra Hard då man faktiskt kunde dö om man var lite överentusiastisk och de tog betydligt längre tid på Hard än på Normal. Men på Normal var alla dungeons en cakewalk hela vägen upp till level 50 solo.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Måste ställa en fråga här känner jag. Har testat spelet den här veckan och har haft en ganska bra upplevelse tills nu. Körde precis morai ruins men match maker'n gav mig en grupp som jag antar var max level - allt åkte ner på någon sekund. Är detta vanligt? kan man justera max item level eller något liknande när man söker grupper?

Om allt grupp content jag har att se fram emot tills endgame kommer bestå av att bli boostad av folk som spammar skip i party chat så tror jag lost ark har gjort sitt för mig

Jag körde Moria ruins på hard solo igår som level 20 Paladin och det var inga större problem. De två bossarna var en utmaning, jag fattade inte vad man skulle göra med spegeln bland annat, men annars var det inga större problem.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Någon som vet när servrarna öppnar igen?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Någon som vet när servrarna öppnar igen?

Underhåll mellan 9-12. Uppdatering på 4GB finns redan tillgänglig på steam dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

hmm, ok - jag spelar en shadowhunter - ska prova att köra solo nästa gång

Spiller selv Shadowhunter og gjorde nettopp "Tomb of the Great King Luterra" i hard mode. I akkuratt denne dungeon vil en få en bundle skill der vil gi en et ranged og en melee (AoE) skill der dreper alle Wraiths, bare en passer på å kombinere disse (den ranged laser beam lskill vil vise en charged bar for hvor lange den vil være aktiv når en vil holde ned Q til den er slutt).

Når en må interagere med noe så kan droppe den bundle på marken med R og siden hente opp den igjen. Passe bare på å legge den et sted der det vil være lett å finne den igjen ettersom det kan være vanskelig å se (lampen) inntil du vil være tilstrekelig nære den igjen for å få propten for å kunne plukke opp den igjen.

Spillet er med andre ord designet til å klare disse på til og med hard mode med visse spesielle skill som en kan plukke opp (bundle) og legge i fra seg igjen når en må plukke opp Mokoko seed eller interagera med ulike objekt (for å åpne gates eller for å kunne starte neste del av dungeon).

Vil anbefale å ha både melee skill og ranged på Shadowhunter dersom du vil gjøre denne dungeon og velge i skill treet skills som lader opp din Demonform (special skill) og spare Demonform til når den er full for de bosser der vil ha en særlig health bar (immunitet etc).

Hadde selv litt dårlig erfaring med en PUG grupp i denne dungeon, der noen få i gruppen bare løpte videre. Det er også en kiste der jeg ikke fikk noen loot fordi noen hadde åpnet denne.

Det er også en fordel å gjøre disse dungeons solo, ettersom en da kan oppdage skjulte area (de synes ikke på overlay map eller noen kart) og der kan en ofte finne enten Mokoko eller kister (der ikke er boss kiste).

Når det gjelder item level, så kan du ikke gå inn i visse innen du er på rett item level (du vil få opp et beskjed dersom du er på et for lavt nivå eller ikke gjort quest som er krav for å starte dungeon). Du kan også se hvilken type av loot du vil få når du gjør normal eller hard mode (pre view i Dungeons interface). Visse krever at en gjort alle trinn i quest innen en kan starte en dungeon.

Hvis du vil gjøre dungeons eller noe annet så jeg på EU West: Moonkeep. Søk etter karakteren Demonsheart, dersom du trenger hjelp med noe. Har også skapt et guild ved navnet "Compass" som du kan bli medlem i (ikke noen krav for å regge seg på guildet via Guild UI). Enda kravet jeg har i det gildet er at donnere Silver for å kunne få bloodstone slik vi kan bruke det i gildet i fremtiden. På EU West burde også ha fått 500 K Silver, så det burde ikke være noe problem å gi 6000 silver.

Permalänk
Medlem

Vad ska man göra när man nått upp till lvl 50? Försökt läsa mig fram och verkar inte som att "Finding lost ark" (Har hittat 2/7) questet faktiskt går att avsluta. Ska man fortsätta på de blåa questen bara? Känns som att de aldrig kommer ta slut.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av addefet:

Vad ska man göra när man nått upp till lvl 50? Försökt läsa mig fram och verkar inte som att "Finding lost ark" (Har hittat 2/7) questet faktiskt går att avsluta. Ska man fortsätta på de blåa questen bara? Känns som att de aldrig kommer ta slut.

Japp, bara att fortsätta de blå. När du kommit en bit igenom Vern så låser du upp chaos dungeons och andra dailies, som är det du kommer grinda kommande månader/år.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Måste ställa en fråga här känner jag. Har testat spelet den här veckan och har haft en ganska bra upplevelse tills nu. Körde precis morai ruins men match maker'n gav mig en grupp som jag antar var max level - allt åkte ner på någon sekund. Är detta vanligt? kan man justera max item level eller något liknande när man söker grupper?

Om allt grupp content jag har att se fram emot tills endgame kommer bestå av att bli boostad av folk som spammar skip i party chat så tror jag lost ark har gjort sitt för mig

De dungeons är bara för story, få lite saker och lära sig lite mekaniker på bossar. De ska inte vara svåra. Svårigheten kommer sen vid endgame.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De dungeons är bara för story, få lite saker och lära sig lite mekaniker på bossar. De ska inte vara svåra. Svårigheten kommer sen vid endgame.

Inte mycket man kan lära sig ifall bossen inte hinner göra något innan den är död.

Körde normal solo och sedan hard med en grupp som var bättre matchad igår och då var det roligare. Men skriver inte upp på att att ett mmo ska starta vid endgame, anser det vara föråldrat och dålig speldesign tbh (edit: inte direkt riktat mot citatet ovan)

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Nu ger jag upp på Zinnervale. Någon som rekommenderar någon annan server? Ifall någon skulle vilja lira så hade det varit super. Tänkte göra en paladin denna gång.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Nu har jag spelat upp min gubbe till lvl 14 efter ca fyra timmars och vet inte vad jag tycker om spelet. Det är oki och man fastnar i det även om det inte är värst roligt. Konstig känsla.
Väldigt rörigt, många olika nivåer man ska uppnå inom olika grenar, uppdragen är korta och smidiga med en viss variation, de små dungeon körs på hard för att få lite motstånd.
Tycker grafiken är bra men miljöer och NPC är rätt trista och känns väldigt enkla. Absolut ingen öppen värld utan färdiga stigar att gå på som man inte kan lämna.

Ett actionfyllt diablo men utan den riktiga känslan är nog mitt betyg, 5/10 skulle jag nog ge det och är rädd att det rätt snabbt kommer dö ut.

Levlade du fyra levels på fyra timmar?? Jag körde upp mln sorcerer till lvl 26 på 4,5 timmar...och då tyckte jag att jag tog det lugnt 😳

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Levlade du fyra levels på fyra timmar?? Jag körde upp mln sorcerer till lvl 26 på 4,5 timmar...och då tyckte jag att jag tog det lugnt 😳

Är väl inte så snabb kanske😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10