MSI lanserar MEG Z690 Godlike för 24 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Vad sägs om att utöva lite konsumentmakt?

Ni som sitter med ett 3090 från msi, köp inte detta. Ni får ingenting extra som motiverar de 24000kr detta kostar. Om människor börjar köpa moderkort för de här priserna kommer priserna att trissas upp och konsoler kommer att bli det enda gångbara alternativet för 99%. Jag äger ett msi rtx 3090. Jag är e.n medveten konsument som är duktig på att förstå vilka komponenter som behövs och inte behövs i en dator. Jag kommer aldrig att köpa detta moderkort.

Detta är en limiterad produkt för en väldigt liten skara, detta kommer inte påverka övriga moderkort i lägre segment. Lite som att låta bli att köpa en Ferrari som bara producerats i ett eller två exemplar för att inte riskera höja priserna på nya massproducerade Volvon. Ska du skryta med hur duktig du är kanske du ska pröva idka lite verklighetsförankring och logik också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Vad sägs om att utöva lite konsumentmakt?

Ni som sitter med ett 3090 från msi, köp inte detta. Ni får ingenting extra som motiverar de 24000kr detta kostar. Om människor börjar köpa moderkort för de här priserna kommer priserna att trissas upp och konsoler kommer att bli det enda gångbara alternativet för 99%. Jag äger ett msi rtx 3090. Jag är e.n medveten konsument som är duktig på att förstå vilka komponenter som behövs och inte behövs i en dator. Jag kommer aldrig att köpa detta moderkort.

Vad gör du för spännande som gör att du inte klarade dig med ett 3080? Eller är du en del av problemet?

Dyra grafikkort har funnits förr och >10 GB minne kan motiveras men jag tror ändå att 3090 i sig har bidragit till den "normalisering" av extrema delkomponentpriser vi ser idag. Iaf mer än vad ett one-off moderkort gör

Permalänk
Medlem

Hur är supporten på ett sådant kort? Kommer de släppa några bios uppdateringar, känns som ett kort som inte blir prioriterat direkt för de kommer inte sälja många av det.

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem

Mitt GODLIKE tappade precis hår.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

[quote postid="19483596" userid="88678" name="ipac"]
Vad gör du för spännande som gör att du inte klarade dig med ett 3080? Eller är du en del av problemet?

Jag satt med ett gtx 980-ti och valde ett rtx-3090 eftersom jag bedömde mina chanser som små att få tag på det mycket populära 3080-kortet. Jag har inte heller tid att hänga på låset, så det fick bli vad som fanns på hyllan. Notera att det inte är brist på moderkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Håller förvisso med om att 24000 för ett moderkort är helt uppåt väggarna, men kan du ärligt säga att du inte alls är en del av problemet redan när du köper grafikkort för 24000?
(säger inte att det absolut måste vara sant för din del: det finns en liten liten grupp användare som faktiskt nyttjar det extra RAM:et i 3090 i professionellt bruk osv, men överlag annars är det väl rätt svårt att rättfärdiga pris kontra prestandaskillnaden för 3090 mot 3080/3080ti)

Det är alls inte svårt att driva ett rtx 3090 i botten med lite vanligt spelande. Jag kör alla spel i nativ 4k och det är inte alltid det går att orka upp i 60 fps. VR med vive pro 2 tar också ut sin rätt när man kör med högsta upplösningen. Problemet är att grankorten idag är rätt svaga i förhållande till vad spel frågar efter för prestanda. Jag ser gärna att rtx 4090 klarar 4k 120fps i alla dagens spel. Förmodligen är det orealistiskt, men Utvecklingen går för långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anna_jo86:

Det är alls inte svårt att driva ett rtx 3090 i botten med lite vanligt spelande. Jag kör alla spel i nativ 4k och det är inte alltid det går att orka upp i 60 fps. VR med vive pro 2 tar också ut sin rätt när man kör med högsta upplösningen. Problemet är att grankorten idag är rätt svaga i förhållande till vad spel frågar efter för prestanda. Jag ser gärna att rtx 4090 klarar 4k 120fps i alla dagens spel. Förmodligen är det orealistiskt, men Utvecklingen går för långsamt.

Ännu värre alltså: man lägger typ 25000 för grafikkort och så gör det inte ens det vad man behöver. Varför köpa det så dyrt då?
(men håller med om att 3080 varit löjligt svåra att få tag på)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.