Elden Ring – låst till 60 FPS och ojämn bildfrekvens

Permalänk

Sitter på ryzen 5 3600 och ett RTX 2070 och jag hade ett fps-drop precis i början men efter det har det flutit på utan problem. Lirar på high/maximum på det mesta, har aldrig kraschat. Jag tankade nvidias senaste driver efter fps-droppet jag upplevde så oklart om det spelade in 60 fps är väl inte optimalt men när det inte är ett FPS-spel bryr jag mig inte lika mycket, även om jag också tycker det är bisarrt att låsa frameraten. Oavsett så har jag väldigt kul med spelet!

Permalänk

Klarat mej ifrån krascher men haft en del framedrops på pc, inget som förstör spelet direkt. Stör mej mer på att det inte finns ingame fov, relativt simpelt att implementera kan man tycka. Annars tycker jag det känns rätt polerat för dag ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Samtidigt som det inte ens i närheten ser bra ut. Snacka om uruselt optimerat spel. Men det är väl standard att spel fortfarande är beta när dom släpps nuförtiden.

Jag trodde att det skulle se bättre ut med tanken på att så många säger det är läckert. Men, om man jämför mot tidigare Souls spel så ja det ser bra ut. Men annars, godkänd grafik bara för min del.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

Nej det var inget höjdarspel! Next please!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

En snyggt förpackad påse hundskit

Permalänk
Medlem

Helnöjd, funkar felfritt för mig och har låst upp FPS. Tickar på runt 110 FPS utan spikes på PC.
Geforce 3060
AMD Ryzen 9

Permalänk
Medlem

En av dom sämsta portarna jag testat.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade för mycket stuttering (3060ti) så blev opepp och stängde ner. Var dock via min gamestream till tv, så hoppas det går bättre om jag spelar direkt på datorskärmen. Annars se till att göra en ordentlig ominstallation drivrutiner som häller.

Ds3 och de körde jag först på ps4, men senare PC. Så mycket bättre upplevelse med Pc versionen, är rätt känslig för låg fps. Och när striderna känns så kritiska, är det ospelbart med hacking upplevelse

Permalänk
Avstängd

Jag får inte elden ring att fungera alls. Spelet känner inte igen min elite series 2 controller. Kan bara köra mez mus och tangentbord. Någon annan som har problem med att få controllers att fungera? Om jag inte får det att funka blir det väl att köpa på ps5 också.

Permalänk

Jag började spela på PS5:an igår och kan säga att det har inte varit direkt smooth sailing där heller.
Det första jag blev riktigt förvånad över var att man fick välja när man började om man ville spela i performance mode (60fps) eller quality mode (30). Jag valde performance mode, men när spelet väl startade så hade det ställt om sig själv till quality mode.

Även i quality mode så upplever jag små hiccups i frameraten och BETYDLIGT mycket mer pop in. Om det bara vore pop in för miljö, men jag har haft fiender som har spawnat in ca 5 meter framför mig på vissa ställen.

Men det är ett sjukt roligt spel ändå.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nimman:

Jag har ärligt talat inte upplevt några hackiga sekvenser än
Flytit på riktigt bra faktiskt, speltid ca 4h.

Jag undrar om det är för jag har gamla drivrutiner, längesedan jag uppdaterade dem.

Drivs på ett 5800x och 3080 suprim med egen customloop...tycker det är underligt.
Aja jag får vara nöjd, silky smooth här iaf.

Samma här. Inte ett uns till problem. Kör allting på max i 2560x1440 på ett 3070 Ti.

Ser fram emot Ray Tracing. 😍

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anna_jo86:

Jag får inte elden ring att fungera alls. Spelet känner inte igen min elite series 2 controller. Kan bara köra mez mus och tangentbord. Någon annan som har problem med att få controllers att fungera? Om jag inte får det att funka blir det väl att köpa på ps5 också.

Jag fick bara kontroller att lita ordentligt i ”Big Picture”. Prova att ladda in en konfiguration för kontrollen; FromSoftware har en direkt i Stream. Fungerade direkt efter det.

Permalänk
Medlem

@JonasT
Slog mig först nu att du kanske skämtade om "Dyna and Tillo" ifrån Dark Souls 2 då du skrev silky smooth. Tror de fanns i Demon Souls också fast hette inte Dyna and Tillo då samt att en liknande "liten" (stor) fågel fanns i Dark Souls 1.
Skulle förvåna mig mycket lite om inte det finns referenser till Dyna and Tillo åtminstone i Elden Ring.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag fick bara kontroller att lita ordentligt i ”Big Picture”. Prova att ladda in en konfiguration för kontrollen; FromSoftware har en direkt i Stream. Fungerade direkt efter det.

Hur gör jag det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anna_jo86:

Hur gör jag det?

Starta Steam i ”Big Picture” läge, leta upp spelet i Library och högerklicka på spelet och leta upp inställningarna för kontrollen. Där ska finnas möjlighet att ladda in en fördefinierad konfiguration av knappar. Du vet att du är på rätt plats när du ser en stor förhandsvisning av kontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimman:

Jag har ärligt talat inte upplevt några hackiga sekvenser än
Flytit på riktigt bra faktiskt, speltid ca 4h.

Jag undrar om det är för jag har gamla drivrutiner, längesedan jag uppdaterade dem.

Drivs på ett 5800x och 3080 suprim med egen customloop...tycker det är underligt.
Aja jag får vara nöjd, silky smooth här iaf.

Inte haft några problem heller, stabila 60 fps! Några versioner gamla Nvidia drivrutiner.

Ni andra som har bekymmer får vänta på patch antar jag, inget nytt på den fronten. Säg det spelet idag som inte har några typer av buggar vid release.

Sen att det är låst till 60fps har ju varit känt länge, spelet är väl designat efter denna framrate vad jag förstår det som?

Ställa ner brightness lite gjorde även att spelet är bättre ut.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Om ni söker på Elden Ring unlocked pfs på youtube finns flera videos som visar hur ni kan ta bort FPS cap och ställa in ultrawide, samt öka FOV. Hos mig flyter spelet på bra i 60 FPS, några enstaka slowdowns när man rider in i ett nytt område, men knappt något jag märker av.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk

Någon annan som får ojämn framerate på ps5? Kör med "performance prioritised" men får ändå en hel del lagg när jag panorerar kameran ex.

Permalänk
Skrivet av mackemong:

Någon annan som får ojämn framerate på ps5? Kör med "performance prioritised" men får ändå en hel del lagg när jag panorerar kameran ex.

Jo jag har fått det flera gånger.
Sen vet jag inte om det bara är på min ps5:a, men jag tycker att det känns som att det är sjukt hög latency på kontrollen i Elden ring.
Typ när man ska dodgea så känns det som att jag trycker på dodge men att det tar typ en halv sekund innan karaktären reagerar. Jag vet inte, det kanske är en ”feature”, men efter att ha spelat Ghost of Tsushima och spiderman spelet så känns det inte lika ”tight”.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Jag har testat det mesta, men får ändå så svåra frame drops att spelet ibland är svårt att spela. Kvittar vilken upplösning eller detaljrikedom jag ställer in, det blir exakt likadant. Har varit nere på 6 FPS som lägst, men det var väldigt kort som tur är. Det jobbiga är att i strider blir det väldigt svårt när spelet inte alls hänger med, så jag får väl nöja mig med att farma i början av spelet tills det kommer en patch antar jag, för annars funkar det bra.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk

Funderade på att köpa det till PC, men hade turen och fick det till PS5 av en kompis och har inte upplevt några problem. Det kom även en quickfix som säkert hjälpte till mycket.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem

Har ca 10h av elden ring på PC och satte shaders till unlimited i nvidia control panel samt kör spelet i high performance mode i windows 10 graphics settings. Rullar på bra, endast vissa delar laggar, oftast de öppna delarna men det är ingen som gör spelet för mig så pass dåligt att jag inte kan rekommendera det.

Generellt är jag nöjd med spelet. Enda större negativa grejen är väl att mitt 1060 ger 35fps när det börjar regna i den öppna världen haha :D, men då kör jag också 1440p low med AA på high.

Haft 2 crashes totalt.

Permalänk
Medlem

Spelat i snart 20 timmar nu, ingen crash än så länge. Enda som orsakar lite fps drop är regn, sjunker till 50 fps. Inget som stör

Permalänk
Medlem

Tycker varken spelet ser skit ut eller är en kass PC port som många säger. Visst, Demons Souls Remake ser bättre ut (gjordes av Bluepoint Studios) men From Softwares spel har aldrig handlat om att vara grafiskt realistiskt utan istället att ha en utomordentlig grafisk stil (BOTW ser ut som skräp, iofs mest pga. den kassa hårdvaran i Switchen, men har trots detta höjts till skyarna). Det enda tekniska problemet är laddningen av filer mellan områden men när man väl kör tex en dungeon så flyter allt på utan problem med en väldigt jämn frame time graf. Har dock haft en spelrelaterad crash på ca 16h spelade.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har någon testat om typ av installationsdisk gör stor skillnad för stutters? Kör nämligen spelet på ssd i windows(m.2). och ssd ubuntu(sata) utan några större prestandaproblem, men en polare med relativt lik hårdvara får längre freezes och han kör spelet från en vanlig mekanisk disk.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har någon testat om typ av installationsdisk gör stor skillnad för stutters? Kör nämligen spelet på ssd i windows(m.2). och ssd ubuntu(sata) utan några större prestandaproblem, men en polare med relativt lik hårdvara får längre freezes och han kör spelet från en vanlig mekanisk disk.

SSD och bra CPU lär väl hjälpa mot shader cache relaterade stutters men de stutters man får av att ett nytt område laddas in är helt och hållet relaterat till hur spelmotorn är uppbyggd och kan inte fixas med bättre hårdvara.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Kom en ny patch idag som ska förbättra prestandan på PC. Så förhoppningsvis löser den stutteringproblemet hos er som upplever det. Tydligen gjorde en bugg att spelet inte använder GPUn ordentligt.

Permalänk
Medlem

Såg dr. disrespect spela detta på sin stream här om dagen och det gjorde att jag spontanplockade ihop en dator för 26 lök bara för att få spela... (sen tycker jag det är lite kul att bygga också) Hoppas det är värt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av fossegrim:

Kom en ny patch idag som ska förbättra prestandan på PC. Så förhoppningsvis löser den stutteringproblemet hos er som upplever det. Tydligen gjorde en bugg att spelet inte använder GPUn ordentligt.

Den patchen gjorde vissa problem värre tyvärr, men det verkar inte finnas en röd tråd när det kommer till dom olika performance problemen. Har slutat bli förvånad att utvecklare släpper spel med såna här brister, antar man tycker kunderna accepterar det så varför inte fortsätta så.

Permalänk
Medlem

In o signa denna för UW support, kan hoppas iaf.

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/t6ma7j/...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200