ICE bilar - tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

ICE bilar - tråden för intresserade

Här kan man diskutera saker relaterade till ICE bilar.

Permalänk
Medlem

Trevligt med någon som brinner för förbränning Vad kör du själv för något spännade?

Är nog själv på min sista bil med förbränningsmotor(en hilux), jag köpte den ny 2015 med planen att köra den i graven, men blir troligtvis nu snarare till att den blir ekonomiskt ofärsvarbar istället

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Kul tråd!
Kör själv en Hyundai i20, inte speciellt spännande men går billigt

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

ICE
Anntar att du inte använder den internationella standaredaen In Case of Emergency. Som ICE står för i sammanhang då Ambulanser kolar på din mobil.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Man kan udra hur snart det var att kalla en förbränningsmotor för ICE. Ingen som pratat med 112 eller 911 ser det ut som.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Man kan udra hur snart det var att kalla en förbränningsmotor för ICE. Ingen som pratat med 112 eller 911 ser det ut som.

Det är ju inte så att ICE är en officiell akronym.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det är ju inte så att ICE är en officiell akronym.

Inte?
Men om du ligger skadad och inte kan svara så tar de upp din telefon och leter eftet ett nummer som startar med ICE i SV, EU, USA, UK samt lite mer så kollar Ambulanspersonalen efter det. Astra förespråkade det till samtliga av peronalen några andra som även skulle skickas ut via fackaet att man kan sätta ICE samt sitt eller kontaktperson på hemskärmen på mobilen så att man kan hitta den som vet om man har vissa krav och vissa allergier om man är medvetslös.
Men visst alla förkortningar har fler än en betydelse.

Men folk verkar ju inte använda det koretkt så ja det kanske inte längre är en officel vedertagen förkortning.
https://en.wikipedia.org/wiki/In_Case_of_Emergency

Edit:
Hur som haver. Släng in några nummer i eran telefonbok som börjar på ICE sedan något annat.
I mitt fall ICE Mamma, ICE Pappa, ICE någon du litar på men inte du brukar umgås med. Ifall olycka händer så ska personen inte vara på samma platts. Svårt att svara i telefonen då.
Vart helt off topic men hoppas ni inte tar för illa vid er.
Att ha det på låskärmen är en säkerhetsrisk men då man som jag inte kan komma in i telefonen utan kod så kan det vara bra att det syns. Om min telefon blir snodd så har jag nog andra problem.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hACmAn:

Inte?
Men om du ligger skadad och inte kan svara så tar de upp din telefon och leter eftet ett nummer som startar med ICE i SV, EU, USA, UK samt lite mer så kollar Ambulanspersonalen efter det. Astra förespråkade det till samtliga av peronalen några andra som även skulle skickas ut via fackaet att man kan sätta ICE samt sitt eller kontaktperson på hemskärmen på mobilen så att man kan hitta den som vet om man har vissa krav och vissa allergier om man är medvetslös.
Men visst alla förkortningar har fler än en betydelse.

Men folk verkar ju inte använda det koretkt så ja det kanske inte längre är en officel vedertagen förkortning.
https://en.wikipedia.org/wiki/In_Case_of_Emergency

Skulle du hamna i den situationen lär ambulanspersonalen kunna se skillnad på om din ICE innehåller info om närstående eller förbränningsmotorer. Varför skulle du ha nåt annat än närstående och medicinsk info under en sån rubrik i mobilen över huvud taget?

Permalänk
Medlem

@Andreaz1
Inte så säker på att det Stod ICE bilar från början på tråden.
Var det inte att hur man hanterar saker relaterade till ICE?

Jag har säkert blandat ihopp som vanligt. =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ice = ? Combustion Engine
bev = Battery Electric Vehicle

Eller har jag missuppfattat något ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

ice = ? Combustion Engine
bev = Battery Electric Vehicle

Eller har jag missuppfattat något ?

ICE = Internal combustion engine har jag för mig.

För mig i järnvägsbranchen så är ICE det tyska snabbtåget (InterCity Express)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Här kan man diskutera saker relaterade till ICE bilar.

Vad vill du att vi ska diskutera?

Oh majj gawd! Nu kostar dieseln över 22kr/L! Eller nåt annat?

Permalänk
Rekordmedlem

När kommer det ett förbud mot nyförsäljning (åtminstone för de som använder fossila bränslen) ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När kommer det ett förbud mot nyförsäljning (åtminstone för de som använder fossila bränslen) ?

Tror att det kommer 2030. Har för mig att Storbritannien har sagt 2030 och Volvo har sagt att de slutar då.

Permalänk
Medlem

Det var mest så vi slapp prata ICE bilar i elbilstråden..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Många EU-länder pratar om 2030. 8 år känns väldigt snart, men det är nog möjligt.

Men då behöver de gå ned i pris rätt rejält om det ska vara hållbart. Just nu kostar elbilar ofta 100k mer bara för att de är el, utöver en likadan ICE.

Permalänk
Medlem

Är det någon mer här som roar sig med att åka "snålt" med förbränningsmotor?
Eller ser det som en "sparbössa" jämfört med nyare bilar.
Ligger under 0.6liter/mil vid (aggresivt) långåka med en 1350kg tung bil med motorteknik från 1985, planen är att byta ut den trötta automaten mot en manuell och få ner både varv samt bli av med momentomvandlarslir, hoppas kunna plocka av åtminstone en halvdeciliter milen.

Överväger att bygga elbil av en gammal Merc, som alternativ/kompensation för att man åker trimmad diesel i övrigt.
Billig/elbil för kortare pendling, gammeldiesel för roligare +längre åkturer.
Skattefritt givetvis.
Har haft känningar på tesladrivlina, men det där med batterier är betydligt svårare :/

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Hoppas man förbjuder ICE , för mycket 2 fast 2 furios på nätterna låter förjävligt när dom visar upp sig och speedar upp på gatorna halva nätterna.

En fin tyst elmotor blir najs

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bellerefon:

Ligger under 0.6liter/mil vid (aggresivt) långåka med en 1350kg tung bil med motorteknik från 1985, planen är att byta ut den trötta automaten mot en manuell och få ner både varv samt bli av med momentomvandlarslir, hoppas kunna plocka av åtminstone en halvdeciliter milen.

Överväger att bygga elbil av en gammal Merc, som alternativ/kompensation för att man åker trimmad diesel i övrigt.
Skattefritt givetvis.
Har haft känningar på tesladrivlina, men det där med batterier är betydligt svårare :/

Jag har lyckats köra en Saab 9000CC 2.0T 86 med hempulad motorstyrning med en förbrukning på 0,65l/mil på landsväg vid långkörning på över 60 mil. Jag ansträngde mig verkligen och körde också ganska sakta typ max 60-70 km/h och på natten för att i princip kunna köra med jämn hastighet utom i ett par korsningar där jag tvingades sakta in. Hade inte heller fuskat med aerodynamiken på bilen utan karossen var en original CC.
Det är nästan moderna förbrukningssiffror och de var väldigt bra för att vara för den bilen, den krävde ordentlig planering av körningen för att få under 0,8 l/mil. Men den gick väldigt fint med "bastardmotorstyrningen" gick både att köra snålt eller snabbt beroende på vad man önskade, dock inte samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Hoppas man förbjuder ICE , för mycket 2 fast 2 furios på nätterna låter förjävligt när dom visar upp sig och speedar upp på gatorna halva nätterna.

En fin tyst elmotor blir najs

Det är väl inte bilarnas fel att folk inte kan gå och lägga sig i tid som civiliserat folk. De kan säkert föra väsen med en elbil också.

Med det sagt så ser jag fram emot hur långt vi har kommit med elbilar om 10 år.

Mvh fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av freron:

Det är väl inte bilarnas fel att folk inte kan gå och lägga sig i tid som civiliserat folk. De kan säkert föra väsen med en elbil också.

Med det sagt så ser jag fram emot hur långt vi har kommit med elbilar om 10 år.

Mvh fredrik

Dom kanske gör tvärtom och kör sakta, så det plingar och har sig, som är lagkrav i lägre hastigheter sen förra året eller så 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Steffe:

Dom kanske gör tvärtom och kör sakta, så det plingar och har sig, som är lagkrav i lägre hastigheter sen förra året eller så 😁

Du menar som eparaggare som har dålig musiksmak och dessutom inte vett nog att bygga dunka dunka ljudanläggningar som låter bra ? De krypkör och för oljud på samma sätt som HD pluttrare, hörde årets första HD idag och flygplanen från F7 är mindre störande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Har gett mig fan på att lyckas göra Norrköping Kristianstad på under 0,6 med min avensis bensin. Har varit på 0,62 men det var innan vi fick mer sprit i drickat, och sen dess drar den 5-10% mer vill jag hävda.
Lägsta jag haft den i på längre sträcka va Norrköping - Linköping som jag tog på 0,54, men då på gamla vägen som är 70-90, ska jag till Skåne är ju merparten motorväg (och sån håller man inte 90 på…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Context, it's all about context.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Context, it's all about context.

Eh, Jag skickar dagligen arga mail om både Allmäna Tjänste Pensionen och ATP-touren, frågar hur de egentligen tänkte.
ATP står för Adenosintrifosfat och inget annat, man kan ju undra hur smart det var att använda ATP som förkortning
Ingen som läst biologi ser det ut som

men skämt åsido, ICE kan väl vara lite förvirrande för en del, men de får väl se det som allmänbildande istället kanske

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag har lyckats köra en Saab 9000CC 2.0T 86 med hempulad motorstyrning med en förbrukning på 0,65l/mil på landsväg vid långkörning på över 60 mil. Jag ansträngde mig verkligen och körde också ganska sakta typ max 60-70 km/h och på natten för att i princip kunna köra med jämn hastighet utom i ett par korsningar där jag tvingades sakta in. Hade inte heller fuskat med aerodynamiken på bilen utan karossen var en original CC.
Det är nästan moderna förbrukningssiffror och de var väldigt bra för att vara för den bilen, den krävde ordentlig planering av körningen för att få under 0,8 l/mil. Men den gick väldigt fint med "bastardmotorstyrningen" gick både att köra snålt eller snabbt beroende på vad man önskade, dock inte samtidigt.

Imponerande ändå, låg hastighet förvisso, men man får ju ha i åtanke att det är en bensin-turbomotor med tillhörande lägre komp etc, en 9000 är ju på inget vis en lätt stålklump heller, bara framstolarna väger ju ungefär som en komplett inredning i en modern bil.
Dåtidens bensinare är nog betydligt svårare att få att gå snålt, men gamla dieslar är ju i jämförelse med modernare saker ändå förhållandevis rimliga.

Skrivet av Napoleongl:

Har gett mig fan på att lyckas göra Norrköping Kristianstad på under 0,6 med min avensis bensin. Har varit på 0,62 men det var innan vi fick mer sprit i drickat, och sen dess drar den 5-10% mer vill jag hävda.
Lägsta jag haft den i på längre sträcka va Norrköping - Linköping som jag tog på 0,54, men då på gamla vägen som är 70-90, ska jag till Skåne är ju merparten motorväg (och sån håller man inte 90 på…)

Skrivet av Napoleongl:

yeah, såg samma förbrukningssiffror när det dök upp miljösaker i dieseln, ökade 5-10% i förbrukning.
Jag fuskar ju en del i.om att det är dieselbilar jag håller mig till, ger per automatik lägre förbrukning framförallt med lite mer blandad körstil.
Har långåkt Avensis med, och kring 0.6 är inte orimligt om man tänker sig för, det var en äldre 1.8a om jag minns rätt.

Ser oavsett fram emot byte till manuell själv, automatlådan i nuvarande tappning uppmuntrar snarare till aggresivt körande, då 50% gas eller mer ger mjukast växlingar, och är man likt mig dessutom trött på att harva runt på 2ans och 3ans växel i onödan. innebär det inspirerande körning. Den har dessutom en tendens att vrida loss hjulen ur kurvor, och det är alltid välkommet.

Är lite sugen på att plocka motorpaketet ur en Toyota Prius,
Atkinson-cycle motor och elmotor för bottenvrid är ett inte helt ointressant alternativ. Det enda som fått mig att dra mig för det är elektroniken, felsöka sådant är inte överdrivet roligt
Någon annan som tittat på det som alternativ?

Visa signatur

mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Skattefritt givetvis.

Ingen direkt utmaning men min 20 år gamla a4a drar 0.6-0.7 om man håller 90-100 på landsväg. Ännu bättre om man kan lägga sig i röven på en tradare och drafta

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Ingen direkt utmaning men min 20 år gamla a4a drar 0.6-0.7 om man håller 90-100 på landsväg. Ännu bättre om man kan lägga sig i röven på en tradare och drafta

LoL
Har inte kört så mycket de senaste 10-12 åren men jag låg ofta på en 0.1 mer än vad som borde vara standarden.
Ibland kan man undra hur de tänker då de sänkte från 80 till 90 och 50 till 40 mm ofta är ju bilarna byggda för ett visst varvtal.
80-90 var en gammal standard. Jag körde Renault Clio 2001 års modell ett tag och även den är anpassad för landsvägskörning även om det finns Kjolpaket till dem.
Tror jag låg på 0,7-0,8 då. Då min far körde var det snarare runt 0,6. Som ovan nämt körstilen är lite a och o.

Förbrännings motorer kommer vara klar länge det är jag helt säker på, att de blir bättre och effektivare vet jag även om man ibland kan undra om all elektronik som gör det möjligt är bra då det är en sårbarhets punkt som inte är lätt att åtgärda.
Förbännings motorerna blir bättre men mer elektronik och ja hade vi kunnat skapa det vi kan idag för 100+ år sedan så hade det nog inte antänts så mycket olja som idag. Eller tvärt om. =(

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du menar som eparaggare som har dålig musiksmak och dessutom inte vett nog att bygga dunka dunka ljudanläggningar som låter bra ? De krypkör och för oljud på samma sätt som HD pluttrare, hörde årets första HD idag och flygplanen från F7 är mindre störande.

Nejdå, det låter skit det också 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Trevligt med någon som brinner för förbränning Vad kör du själv för något spännade?

Är nog själv på min sista bil med förbränningsmotor(en hilux), jag köpte den ny 2015 med planen att köra den i graven, men blir troligtvis nu snarare till att den blir ekonomiskt ofärsvarbar istället

Touché

Visa signatur

Citera för svar