Hackare pressar Nvidia att leverera öppen källkod

Permalänk
Melding Plague

Hackare pressar Nvidia att leverera öppen källkod

Gruppen bakom dataintrånget hos Nvidia publicerar fullständiga underlag för bolagets grafik- och processorkretsar om kravet inte möts innan fredag.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blandade känslor. Tycker absolut inte om hackers eller utrpressning men på samma vis vill jag ha open source.
Kan vi inte få open source och hackers slängda i fängelse? Win-win?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Han kunde lagt till ytterligare ett krav, att Jensen endast får bära Mocka-Jacka vid grafikkortslanseringar här efter.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Ställer mig tvekande till detta då det inte är rätt sätt.
Om de så gärna vill se öppna drivrutiner så låt någon skriva dokumentation från källkod så andra kan skriva en öppen drivrutin, kanske finns det redan dokumentation som kan användas.

Permalänk
Medlem

Parasiter som borde sättas i finkan under lång tid.

Permalänk
Medlem

Som linux användare med ett Nvidiakort så har jag ju också velat att deras driver görs öppna så de kan förbättras.
Men att forcera det på detta sätt är bara så uselt och ruttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ställer mig tvekande till detta då det inte är rätt sätt.
Om de så gärna vill se öppna drivrutiner så låt någon skriva dokumentation från källkod så andra kan skriva en öppen drivrutin, kanske finns det redan dokumentation som kan användas.

Linux-communityn har efterfrågat dokumentation på hårdvaran i 10+ år. Lär ju inte hända.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar starkt på att Nvidia viker sig för digitala terrorister.

Det behövs någon slags internationell insatsstyrka som plockar in såna här gökar till kännbara fängelsestraff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Ställer mig tvekande till detta då det inte är rätt sätt.
Om de så gärna vill se öppna drivrutiner så låt någon skriva dokumentation från källkod så andra kan skriva en öppen drivrutin, kanske finns det redan dokumentation som kan användas.

Det finns redan en driver som är öppen och skriven av communitit, med lite hjälp av anställda på nvidia. Dock så har den en bra bit kvar till att bli en ersättare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Linux-communityn har efterfrågat dokumentation på hårdvaran i 10+ år. Lär ju inte hända.

Det har redan hänt, Nvidia har redan publicerat en hel del dokumentation. Det stora problemet för öppna Nvidia-drivrutiner är inte dokumentationen utan att nyare grafikkort kräver signerade firmware för att komma åt vissa hårdvarufunktioner, vilket gör att t.ex. klockfrekvenserna är fast på lägsta nivåerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Linux-communityn har efterfrågat dokumentation på hårdvaran i 10+ år. Lär ju inte hända.

Jag tror du missförstod det jag skrev, det kallas clean-room design (reverse engineering).

Skrivet av perost:

Det har redan hänt, Nvidia har redan publicerat en hel del dokumentation. Det stora problemet för öppna Nvidia-drivrutiner är inte dokumentationen utan att nyare grafikkort kräver signerade firmware för att komma åt vissa hårdvarufunktioner, vilket gör att t.ex. klockfrekvenserna är fast på lägsta nivåerna.

Kanske framkommer det en metod att kringgå signeringen med läckan.

Permalänk
Medlem

Billigt krav, problemet är att de inte vet om det slutar där.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blandade känslor. Tycker absolut inte om hackers eller utrpressning men på samma vis vill jag ha open source.
Kan vi inte få open source och hackers slängda i fängelse? Win-win?

Slänga open source i fängelse?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tvivlar starkt på att Nvidia viker sig för digitala terrorister.

Det behövs någon slags internationell insatsstyrka som plockar in såna här gökar till kännbara fängelsestraff.

Dom brukar få bra jobb inom IT säkerhet!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Dom brukar få bra jobb inom IT säkerhet!

Jo, men det beror ju också på att det är en typ av brott som praktiskt taget ignoreras av rättsväsendet. Den rätta medicinen vore tio års arbetsläger i östra Sibirien med hacka och spade, så långt ifrån en dator det går att komma...

Permalänk
Medlem

Rökridå för deras verkliga krav som aldrig lär bli offentligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, men det beror ju också på att det är en typ av brott som praktiskt taget ignoreras av rättsväsendet. Den rätta medicinen vore tio års arbetsläger i östra Sibirien med hacka och spade, så långt ifrån en dator det går att komma...

Varför ser du så allvarligt på just detta?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Varför ser du så allvarligt på just detta?

Därför att cyberkriminella nästan är garanterade att komma undan, vilket skapar enorma incitament för att begå olika typer av brott online. Det här är ju bara en variant av samma sorts utpressare som krypterar folks filer och låser upp mot betalning.

Sociopater som inte kommer sluta begå brott för att de får ett kontor.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Blandade känslor. Tycker absolut inte om hackers eller utrpressning men på samma vis vill jag ha open source.
Kan vi inte få open source och hackers slängda i fängelse? Win-win?

Win–win betyder att båda/alla parter vinner, inte att en part vinner dubbelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Därför att cyberkriminella nästan är garanterade att komma undan, vilket skapar enorma incitament för att begå olika typer av brott online. Det här är ju bara en variant av samma sorts utpressare som krypterar folks filer och låser upp mot betalning.

Sociopater som inte kommer sluta begå brott för att de får ett kontor.

OK, rätt bra anledning måste jag säga. Även om jag gärna ser att de får som de vill och Nvidia släpper drivrutinerna fria.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Datanisse:

Han kunde lagt till ytterligare ett krav, att Jensen endast får bära Mocka-Jacka vid grafikkortslanseringar här efter.

Du är en riktigt, riktigt mörk människa.

Permalänk
Medlem

Nu när jag har läst om detta på några olika sidor så tvivlar jag på att de kommit över vad de påstår.

Om kravet verkligen är öppen källkod för drivrutiner så finns det ju egentligen ingen vettig anledning för tjuvarna att sitta och trycka på källkoden själva, utan de skulle lika gärna kunna uppnå sitt mål genom att bara släppa ut källkoden i så fall.

Nvidia begränsar ju knappast någon skada genom att släppa ut alla saker de vill hålla propritära, så valfri kodläcka är ju antagligen billigt i jämförelse med att ge bort alla sina hemligheter på eget bevåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu när jag har läst om detta på några olika sidor så tvivlar jag på att de kommit över vad de påstår.

Om kravet verkligen är öppen källkod för drivrutiner så finns det ju egentligen ingen vettig anledning för tjuvarna att sitta och trycka på källkoden själva, utan de skulle lika gärna kunna uppnå sitt mål genom att bara släppa ut källkoden i så fall.

Nvidia begränsar ju knappast någon skada genom att släppa ut alla saker de vill hålla propritära, så valfri kodläcka är ju antagligen billigt i jämförelse med att ge bort alla sina hemligheter på eget bevåg.

Det blir inte öppen källkod bara för att koden publiceras. Öppen källkod handlar om licensformen för källkoden. Om licensen inte tillåter någon att använda källkoden så blir det upphovsrättsbrott om man använder koden utan ägarens tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det blir inte öppen källkod bara för att koden publiceras. Öppen källkod handlar om licensformen för källkoden. Om licensen inte tillåter någon att använda källkoden så blir det upphovsrättsbrott om man använder koden utan ägarens tillstånd.

Ja, så förklara vad Nvidia har för incitament att gå med på det kravet, för jag förstår det inte.

Permalänk
Medlem

Torvalds, is that you?

Visa signatur

L-ARV: Ryzen R9 5950X, 32Gb@3600, 500Gb + 1Tb nvme, RX 6800XT, CSFG The Crow, OS: Arch
LAN-Burken: Ryzen R7 5600G, 16Gb@3200, RX 6600XT, OS: Windows 10
Kotten: PineBook Pro, OS: Manjaro_ARM
Macbook PRO 13 (2015) OS: Manjaro SWAY

Permalänk

Förmodligen någon stat som ligger bakom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, så förklara vad Nvidia har för incitament att gå med på det kravet, för jag förstår det inte.

Nej det har du rätt i. Jag tycker i och för sig om öppen källkod men gillar inte stöld och utpressning. Tror inte nvidia går med på några krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om kravet verkligen är öppen källkod för drivrutiner så finns det ju egentligen ingen vettig anledning för tjuvarna att sitta och trycka på källkoden själva, utan de skulle lika gärna kunna uppnå sitt mål genom att bara släppa ut källkoden i så fall.

Nu missar du två saker:
1. Vi vet inte vad för källkod eller dokumentation de sitter på. Eller vad för hjälp det är för utvecklare. En av största problemen med ex Linux är att drivrutinerna läser in signerade binära firmwares för GPUn vid uppstart. Är de inte signerade vägrar moderna kort läsa in. Men det finns i dagsläget inget sätt att komma över dessa firmwares, eller distribuera dem, iallafall inte lagligt. Och där tuchar vi på problem nummer två:
2. Legalese. Det är fullt möjligt många av de som utvecklar open-source grafikdrivrutiner redan för ex Linux antingen jobbar eller har jobbat med företag eller som individ har NDAer gentimot nvidia, eller andra företag med information/patent som kanske täcks av denna dokumentation. Dessa personer kan råka legalt illa ut om det kan ifrågasättas från vilken källa de fått sina kunskaper. Det är därför ex nouveau gjort stor sak av att köra clean room reverse engineering, dvs att ingen information som de använder vid utveckling kan ifrågasättas vilka avtal de kanske brytit mot för att få tag på den. Det är ex förbjudet att deassemblera nvidias binära drivrutin. Men det är inte olagligt att lyssna på trafiken på mellan ex CPU och GPU för att lista ut vilken programinstruktion som skickas som gör vad.

Rent krasst skulle denna sortens läcka ge mer ekonomisk skada och förtroendemässig skada. Och skulle kanske också få div personer att slänga sig över ritningarna för att se om det finns något sätt att helt ta sig förbi deras mining-begränsningar.
Men för ren utveckling av alternativa och möjligtvis open-source-drivrutiner? Ger inte tillräckligt av vad de behöver (som signerade firmwares) för att vara värda de legala riskerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, så förklara vad Nvidia har för incitament att gå med på det kravet, för jag förstår det inte.

Förtroendemässigt. Kan de hålla känslig information hemlig?
Konkurrensmässigt. Fullt möjligt dokumenten innehåller information som ex AMD eller andra kan ha stor nytta av för att utveckla och förbättra och optimera sina egna konkurrerande produkter.
Ekonomiskt. Om marknaden börjar ifrågasätta båda dessa kommer det påverka nvidias aktiekurs. Du får komma ihåg att nästan allt aktievärde idag är baserat på förväntningar och spekulationer, inte vad aktiernas avkastning faktiskt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Konkurrensmässigt. Fullt möjligt dokumenten innehåller information som ex AMD eller andra kan ha stor nytta av för att utveckla och förbättra och optimera sina egna konkurrerande produkter.

Ja, det återstår väl att se om AMD plötsligt kommer ut med FSR 2.0 strax efteråt i så fall.

Tror dock inte de skulle riskera att basera sin teknologi på stulen IP.