Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Microsoft stoppar försäljningen i Ryssland

Permalänk
Melding Plague

Microsoft stoppar försäljningen i Ryssland

Samtliga tjänster och produkter omfattas, när företaget följer i fotspåren av många andra aktörer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skrivmaskin

Hej! Den rådande situationen är av förståeliga skäl anledning till många känslor och tankar, men i den här tråden uppmanar jag till att diskutera sakfrågan och hålla god ton

Permalänk
Medlem

Sluta släpp uppdateringar av deras tjänster också. Det lär skapa en hel del missnöje i längden.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Hej! Den rådande situationen är av förståeliga skäl anledning till många känslor och tankar, men i den här tråden uppmanar jag till att diskutera sakfrågan och hålla god ton

Det finns en dedikerad tråd i ämnet, men den är bara öppen ungefär halvtid... bra ställe att ställa frågor eller dela med sig det man behöver:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1659069-rysslands-angr...

Permalänk
Medlem

Bara nya försäljningar? Tänk om de hade stängt ner Azure, det hade nog varit den största sanktionen hittills.

Antar att befintliga saker får vara igång tills någon slags säkerhet finns om att de andra molnen skulle haka på om MS bestämde sig för att stänga ner.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Väntar på att Valve ska stänga ute Ryssland, slipper man toxic ryssar i voice chat 🤣

Permalänk
Avstängd

Detta är ju ett spel- och lek forum, men berör det även den vuxna sfären i form av Microsoft 365?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av BMac:

Detta är ju ett spel- och lek forum, men berör det även den vuxna sfären i form av Microsoft 365?

Det hoppas jag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Helt rätt, finns säkert mer saker som kan stoppas

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Bara nya försäljningar? Tänk om de hade stängt ner Azure, det jade nog varit den största sanktionen hittills.

Antar att befintliga saker får vara igång tills någon slags säkerhet finns om att de andra molnen skulle haka på om MS bestämde sig för att stänga ner.

En intressant tanke vore ju om de kunde dirigera om dessa datacenter till att ex ddosa ryska myndigheter. Svindlande tanke om enterprise compute skulle börja med sånt rent allmänt…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tip Top:

Helt rätt, finns säkert mer saker som kan stoppas

vad händer ifall apple och google stänger av sina saker med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är ju ett spel- och lek forum, men berör det även den vuxna sfären i form av Microsoft 365?

Ja, allt.

Det är väldigt många företag som drar sig ur Ryssland fullständigt just nu. Artikeln nämner några, men den nästan viktigaste är det ganska okända Covent Communications:

https://www.theregister.com/2022/03/04/cogent_cuts_off_russia...

De är en del av internets ryggrad, och de väljer nu att helt släcka sin fiber mot Ryssland. Det här innebär att de två största ISPerna och två av tre mobiloperatörer i Ryssland nu måste hitta en annan väg ut på Internet. Det innebär inte att man klipper kabeln helt dit, men det krävs inte alltför många andra operatörer som gör samma sak för att de skall tvingas göra som Nordkorea, dvs ta omvägen via Kina för all trafik.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av downup:

vad händer ifall apple och google stänger av sina saker med?

Det blir bättre, men snart stänger Putin ändå av alla anslutningar till omvärlden, förbjuder paraboler och börjar med störsändare på frekvenser under 30MHz.

edit Apple har förresten beslutat stoppat försäljningen i Ryssland och nu kommer även Samsung med samma besked.
Apple halts sales of products to Russia, restricts access to Russian news apps
https://www.nbcnews.com/tech/apple/apple-stop-selling-product...

Samsung Suspends Shipments of Phones, Chips to Russia
https://www.bloomberg.com/news/articles/2022-03-04/samsung-su...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Apple suspends all product sales in Russia
https://edition.cnn.com/2022/03/01/tech/apple-russia/index.ht...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Man kan inte bränna alla broar. Vi behöver kunna nå in med information om sanningen om kriget. Windows inloggningsskärm hade kunnat visa aktuell info istället för naturbilder tex.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Windows inloggningsskärm hade kunnat visa aktuell info istället för naturbilder tex.

Gillar iofs. den idéen!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Detta är ju ett spel- och lek forum, men berör det även den vuxna sfären i form av Microsoft 365?

Skrivet av andreas_dock:

Det hoppas jag.

Bara nyförsäljning tyvärr, hade varit ”roligare” om de helt fimpade tjänsteleverans då jag antar att det även i ryssland finns en hel del företag som kör office365.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

YES! Så nå måtte väl kriget vara över!
Sverige slutar att sälja Rysk vodka och Spotify slutar att sälja nya konton, så med andra ord har vi gjort vårat och tagit avstånd till krig. Löjligt!

Permalänk

Sanktioner - Hur man straffar sin egen befolkning utan att den fattar det.

Permalänk
Medlem

Känner mig ganska delad i det här om jag ska vara ärlig.

Just Microsoft kanske inte är det största problemet men att nästan alla västföretag drar sig ur Ryssland överlag känns som att det kan vara ett bra sätt att sätta ner foten i alla fall på kort sikt. Dock uppkommer även problemet att många oskyldiga drabbas som inte egentligen är involverade på något vis utan endast hade oturen att de bor i "fel" land.

Tanken är ju självklart att man vill straffa Putin och den Ryska staten som har betett sig som vi alla vet, men är det värt det när den största andelen som kanske drabbas hårdast inte är just dem utan snarare vanligt folk som inte har någon som helst inblandning? Idrottare, youtubers, streamers bland annat. Även de modiga folk som gått ut på gatorna och protesterat i Ryssland, en väldigt stor del av vilka som nu arresterats och fängslats, eller i övrigt försöker att arrangera protester och liknande, stängs ju också ute från många tjänster och möjligheter för detta.

Känner själv folk som drabbats, vänner och bekanta som flyr landet då de inte känner sig säkra och vill bort därifrån. Dessa nekas möjligheten att komma som flykting i många länder nu, fråntas möjligheten att kunna ta ut pengar, utföra betalningar, överföra pengar, kan inte ta emot donationer eller stöd från omvärden osv. enbart på grund av deras Ryska medborgarskap, även om dom avskyr det som händer och har noll koppling ö.h.t. till Putin och Ryska staten.

Så jo, å ena sidan känns detta som ett gott försök att visa för Ryssland att det är helt fel vad de gör mot Ukraina, men å andra sidan så känner jag ändå ganska stark sympati för de oskyldiga Ryssar som blivit offer och drabbas av detta trots att de själva inte gjort något fel eller på något vis bidragit eller stöttat det som Putin nu gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Känner mig ganska delad i det här om jag ska vara ärlig.

Just Microsoft kanske inte är det största problemet men att nästan alla västföretag drar sig ur Ryssland överlag känns som att det kan vara ett bra sätt att sätta ner foten i alla fall på kort sikt. Dock uppkommer även problemet att många oskyldiga drabbas som inte egentligen är involverade på något vis utan endast hade oturen att de bor i "fel" land.

Tanken är ju självklart att man vill straffa Putin och den Ryska staten som har betett sig som vi alla vet, men är det värt det när den största andelen som kanske drabbas hårdast inte är just dem utan snarare vanligt folk som inte har någon som helst inblandning? Idrottare, youtubers, streamers bland annat. Även de modiga folk som gått ut på gatorna och protesterat i Ryssland, en väldigt stor del av vilka som nu arresterats och fängslats, eller i övrigt försöker att arrangera protester och liknande, stängs ju också ute från många tjänster och möjligheter för detta.

Känner själv folk som drabbats, vänner och bekanta som flyr landet då de inte känner sig säkra och vill bort därifrån. Dessa nekas möjligheten att komma som flykting i många länder nu, fråntas möjligheten att kunna ta ut pengar, utföra betalningar, överföra pengar, kan inte ta emot donationer eller stöd från omvärden osv. enbart på grund av deras Ryska medborgarskap, även om dom avskyr det som händer och har noll koppling ö.h.t. till Putin och Ryska staten.

Så jo, å ena sidan känns detta som ett gott försök att visa för Ryssland att det är helt fel vad de gör mot Ukraina, men å andra sidan så känner jag ändå ganska stark sympati för de oskyldiga Ryssar som blivit offer och drabbas av detta trots att de själva inte gjort något fel eller på något vis bidragit eller stöttat det som Putin nu gör.

Klart det är synd om invånarna men det är ett sätt att sätta press på Putin inifrån. Vill dom ha tillgång till allt igen så behöver dom "bara" störta den där rackarn eller åtminstone få honom att backa ur Ukraina. Inte enkelt att hålla sig kvar vid makten om man har hela världen emot sig, inklusive sitt eget folk.

Permalänk
Medlem

Hoppas att varenda företag som kan gör samma sak. Det kommer självklart kosta oss pengar men det är fantastiskt att se hur alla sluter upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Känner mig ganska delad i det här om jag ska vara ärlig.

Just Microsoft kanske inte är det största problemet men att nästan alla västföretag drar sig ur Ryssland överlag känns som att det kan vara ett bra sätt att sätta ner foten i alla fall på kort sikt. Dock uppkommer även problemet att många oskyldiga drabbas som inte egentligen är involverade på något vis utan endast hade oturen att de bor i "fel" land.

Tanken är ju självklart att man vill straffa Putin och den Ryska staten som har betett sig som vi alla vet, men är det värt det när den största andelen som kanske drabbas hårdast inte är just dem utan snarare vanligt folk som inte har någon som helst inblandning? Idrottare, youtubers, streamers bland annat. Även de modiga folk som gått ut på gatorna och protesterat i Ryssland, en väldigt stor del av vilka som nu arresterats och fängslats, eller i övrigt försöker att arrangera protester och liknande, stängs ju också ute från många tjänster och möjligheter för detta.

Känner själv folk som drabbats, vänner och bekanta som flyr landet då de inte känner sig säkra och vill bort därifrån. Dessa nekas möjligheten att komma som flykting i många länder nu, fråntas möjligheten att kunna ta ut pengar, utföra betalningar, överföra pengar, kan inte ta emot donationer eller stöd från omvärden osv. enbart på grund av deras Ryska medborgarskap, även om dom avskyr det som händer och har noll koppling ö.h.t. till Putin och Ryska staten.

Så jo, å ena sidan känns detta som ett gott försök att visa för Ryssland att det är helt fel vad de gör mot Ukraina, men å andra sidan så känner jag ändå ganska stark sympati för de oskyldiga Ryssar som blivit offer och drabbas av detta trots att de själva inte gjort något fel eller på något vis bidragit eller stöttat det som Putin nu gör.

Skrivet av Schwalan:

Klart det är synd om invånarna men det är ett sätt att sätta press på Putin inifrån. Vill dom ha tillgång till allt igen så behöver dom "bara" störta den där rackarn eller åtminstone få honom att backa ur Ukraina. Inte enkelt att hålla sig kvar vid makten om man har hela världen emot sig, inklusive sitt eget folk.

Ja, det är ju förstås betydligt lättare sagt än gjort, men det där är väl i princip förhoppningen.

Det är iaf ett försök att, utan ett militärt svar (vilket förmodligen ansetts naturligt om situationen inte varit sådan att det tett sig som än mer säkert att det blir katastrofalt), ändå sätta något påtagligt emot Putins framfart med att införa sin "nya säkerhetsordning i Europa".

Sett till Microsoft-frågan specifikt så känns det kanske allra mest intressant i vilken utsträckning som ryska företag gjort sig beroende av tjänster som Microsoft 365, Azure, osv. Känns som att det lär vara sådant som svider mest? (Fast det står "new sales"... vet inte om det betyder att de fortsätter att leverera till befintliga kunder?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Hur känner ni inför företag som gör affärer i Ryssland och bara halvhjärtat "visar" sin inställning om ens det?

Själv sa jag upp mitt premiumkonto på Spotify, innan deras senfärdiga agerande. Men efteråt kändes det ändå okej, när man läser sådant här...
https://www.expressen.se/kultur/spotify-har-valt-att-underkas...

Blir att lyssna på radio och annat i bilen nu.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Bra👍 Apple har redan stoppat. Även Oracle och Spotify har pausat sitt samröre med Ryssland.

Jag hoppas att även Google gör det, om de inte redan gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Känner mig ganska delad i det här om jag ska vara ärlig.

Just Microsoft kanske inte är det största problemet men att nästan alla västföretag drar sig ur Ryssland överlag känns som att det kan vara ett bra sätt att sätta ner foten i alla fall på kort sikt. Dock uppkommer även problemet att många oskyldiga drabbas som inte egentligen är involverade på något vis utan endast hade oturen att de bor i "fel" land.

För att inte tala om de oskyldiga som har oturen att bo i "fel" land som anfalls av ryssarna. Vissa skulle säga att det är värre och viktigare att ta hänsyn till, än någon som inte kan köpa en dator eller ett spel.

Måste säga att jag inte tycker de två fallen väger det lika tungt. Trots att jag verkligen älskar datorer, teknik och spel.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hur känner ni inför företag som gör affärer i Ryssland och bara halvhjärtat "visar" sin inställning om ens det?

Själv sa jag upp mitt premiumkonto på Spotify, innan deras senfärdiga agerande. Men efteråt kändes det ändå okej, när man läser sådant här...
https://www.expressen.se/kultur/spotify-har-valt-att-underkas...

Blir att lyssna på radio och annat i bilen nu.

Hur är det med Tidal i rysslandsfrågan (har inte hängt med)?

Körde en gratismånad med Tidal i både bilen och telefonen. Tyckte det fungerade lika bra som Spotify, men jag hann ju självklar inte testa lika mycket som jag använt Spotify (har ju haft Spotify i 15 år).

Tyckte det iaf. var trevligt att man fick lossless komprimering och överföring. Något jag faktiskt saknar hos Spotify.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hur är det med Tidal i rysslandsfrågan (har inte hängt med)?

Körde en gratismånad med Tidal i både bilen och telefonen. Tyckte det fungerade lika bra som Spotify, men jag hann ju självklar inte testa lika mycket som jag använt Spotify (har ju haft Spotify i 15 år).

Tyckte det iaf. var trevligt att man fick lossless komprimering och överföring. Något jag faktiskt saknar hos Spotify.

Tidal finns inte i Ryssland vad jag kan se, även om de har rysk musik i sin katalog.
Är ju dock fler länder än Ryssland som pratar ryska...

https://support.tidal.com/hc/en-us/articles/202453191-TIDAL-W...

Tackar föresten för "tipset" då jag förträngt att de fanns. Fungerar ju också i Teslan...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Hur känner ni inför företag som gör affärer i Ryssland och bara halvhjärtat "visar" sin inställning om ens det?

Själv sa jag upp mitt premiumkonto på Spotify, innan deras senfärdiga agerande. Men efteråt kändes det ändå okej, när man läser sådant här...
https://www.expressen.se/kultur/spotify-har-valt-att-underkas...

Blir att lyssna på radio och annat i bilen nu.

Jag har bytt till Apple Music. Haft Spotify Premium i många år men nu är det slut.

Microsoft agerar inte heller mycket bättre. De har rentav varit ännu senare på bollen och att de agerar nu, efter hård press, är inte särskilt imponerande. Tyvärr är Windows lite svårare att ersätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har bytt till Apple Music. Haft Spotify Premium i många år men nu är det slut.

Microsoft agerar inte heller mycket bättre. De har rentav varit ännu senare på bollen och att de agerar nu, efter hård press, är inte särskilt imponerande. Tyvärr är Windows lite svårare att ersätta.

Ersatte Windows när de våldförde sig på mina datorer, med tvångsinstallation av Windows 10.
Bara Mac och Linux hos mig.

Har dock inte testat Apple Music och vad jag vet finns det inget stöd för det i min Tesla. Bara Spotify och Tidal.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD