2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Fortfarande 25kr litern för diesel på mackarna här, blir att fylla tanken då innan de hinner öka priserna..

Farsgubben svär ju sådär lagom nu också, körde ut gödsel i helgen vilket förbrukade sådär en 80l diesel. Han kommer dra ner rätt hårt på produktionen nu, liksom många andra bönder.

Visst är dieseln dyr nu och gödningen likaså, men vetepriset stack upp till 4:30 kr/kg som konsekvens av kriget i Ukraina.
Ligger spannmålspriserna kvar borde kött, mjölk osv. följa efter ganska snart.

Jag tror att man som lantbrukare gör sig själv en björntjänst om man börjar dra ner produktionen när insatsmedlen blir dyrare på världsmarknaden. Man riskerar långvariga effekter på markstruktur etc. om man börjar fuska med jordbearbetningen och ogräsproblem om man lägger marken i träda. När priserna ökar pga. politiska skattebeslut i Sverige är situationen annorlunda, då får vi svårare att konkurrera med länder som kan driva mer kostnadseffektiv produktion.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Jag tankar alltid för en hundring så det spelar ingen roll för mig heller

Precis!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

En positiv sak är ju att trådtiteln numera är en positiv önskan snarare än en pessimistisk förväntan. En liten ljusglimt alltså.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Valet att köpa en Optima Hybrid blev genast något som känns riktigt skönt. Runt 95% av alla resor kör vi på el, jobbpendling, handla, barnens aktiviteter osv. Bara om vi kör längre resor som vi behöver använda bensin. Snittförbrukning på senaste tanken blev ca 0.12L/100km. Skönt att känna att man kan planera lite för att inte drabbas så hårt av denna uppgång i bränslepriset. Annat var det med elpriset där man med rörligt inte kunde göra så mycket. Värme, varmvatten, laga mat osv ville man ju fortfarande göra. Så där hoppade räkningen från typ 2500 till 10000.

Om något har den senaste tidens externa faktorer visat hur mycket vi har att vinna på att rusta upp vårt elnät, bygga ut vår produktion och fasa ut förbränningsmotorer etc för att ha mer kontroll över vår egen situation.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Politikianerna försöker verkligen dra ut på det så länge som möjligt.
Ok, politik kan ta tid, med bränsleskatten kan jag inte se att den skulle vara en långdragen process att lösa. Kapa miljöskatten på mitten och släng den ena halvan i papperskorgen. Bränslet hade inte kostat så här mycket om det inte var för den extrema skatten.
Visst, det är en stor prisökning pga pangandet som är just nu, men bränslepriset hade inte behövt ligga så högt som det gjorde redan innan.
Jag förstår att man vill få över folk till elbilar, men det är en långdragen process som man inte gör över en natt. Ett skifte kommer ske helt naturligt när fler och fler biltillverkare slutar tillverka bränslebilar helt. Förstår inte att regeringen har så brottom.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

I Danmark kostar en Liter diesel 22,56 SEK. Här kostar en liter nu 27 SEK. Jag har konverterat DKK till SEK.
Här kostar det 5kr mer. Det går att göra nåt åt priset nu med en gång om politikerna skulle vilja. Dem skulle kunna ta bort reduktionsplikten t ex. Det skulle få ner priset en del. Men dem skiter i oss o drar in storkovan till statskassan med dessa priser.
O vi ska dränera våran plånbok bara för att kunna ta oss till jobbet. (avdraget hjälper ännu mindre nu. Och det kommer inte tillbaka förens i nästa års deklaration, och alla resor är inte för jobb utan handla o annat som behövs)

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

I Danmark kostar en Liter diesel 22,56 SEK. Här kostar en liter nu 27 SEK. Jag har konverterat DKK till SEK.
Här kostar det 5kr mer. Det går att göra nåt åt priset nu med en gång om politikerna skulle vilja. Dem skulle kunna ta bort reduktionsplikten t ex. Det skulle få ner priset en del. Men dem skiter i oss o drar in storkovan till statskassan med dessa priser.
O vi ska dränera våran plånbok bara för att kunna ta oss till jobbet. (avdraget hjälper ännu mindre nu. Och det kommer inte tillbaka förens i nästa års deklaration, och alla resor är inte för jobb utan handla o annat som behövs)

Men de pratade ju om att sänka skatten med hela 50 öre!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men de pratade ju om att sänka skatten med hela 50 öre!

Ja jävlar du. Det får jag redan i rabatt av Cirkle K själva under hela Mars.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det går att göra nåt åt priset nu med en gång om politikerna skulle vilja. Dem skulle kunna ta bort reduktionsplikten t ex.

Vi har dubbelt så hög reduktionsplikt som övriga EU, börja med att sänka till EU-nivå, det skulle göra 3-4 kr/l. Dessutom vore det bättre för miljön.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vi har dubbelt så hög reduktionsplikt som övriga EU, börja med att sänka till EU-nivå, det skulle göra 3-4 kr/l. Dessutom vore det bättre för miljön.

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Jag brukar dra ut och nöjesköra men när man såg priserna idag var första tanken att man borde sluta/dra ner på det.

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Den där artikeln åldrades inte väl
Tur man får sin Tesla levererad inom kort.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Vad räknas som nöjeskörning? Jag har familj 100 mil åt ett håll i landet och 50 mil åt andra hållet. Är det nöje att vilja träffa dom ibland? Och nej, tåg och buss går inte.
När soppapriset var bättre åkte vi ibland på roadtrips, bodde på hotell, besökte saker och spenderade pengar. Dvs bidrog till att ekonomin håller igång. Att höja soppapriset slår i så många led förutom att ens egna ekonomi blir försämrad. Sänk priset ordentligt istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Att få bort användandet av palmoljan i "miljödieseln" är troligen bättre för miljön, massor av regnskog skövlas och omvandlas till palmoljeplantager.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Att få bort användandet av palmoljan i "miljödieseln" är troligen bättre för miljön, massor av regnskog skövlas och omvandlas till palmoljeplantager.

Hur stor andel är palmolja i dieseln som används i sverige idag? Jag håller med dig om att det miljömässigt inte är en bra lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fratercula:

Vad räknas som nöjeskörning? Jag har familj 100 mil åt ett håll i landet och 50 mil åt andra hållet. Är det nöje att vilja träffa dom ibland? Och nej, tåg och buss går inte.
När soppapriset var bättre åkte vi ibland på roadtrips, bodde på hotell, besökte saker och spenderade pengar. Dvs bidrog till att ekonomin håller igång. Att höja soppapriset slår i så många led förutom att ens egna ekonomi blir försämrad. Sänk priset ordentligt istället.

Visst slår det mot ekonomin om bränslet blir dyrare och man inte ändrar sina vanor, det är nog inte någon som inte håller med om det.

Att ha en petroleumproduktbaserad transportsektor kommer inte att vara ett hållbart alternativ och priset kommer på sikt att stiga, om inte annat beroende på att olja är en ändlig resurs och produktionskostnaderna kommer att öka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Staten sänkte skatten för jordbrukare 2 kr/litern en vecka innan Putin välde att pressa upp oljepriset och det är väl bara att vänta och se vad som nu händer för man vill kanske gynna jordbruket ännu mer med tanke på vad som just nu händer med "världens kornbod" för skulle de tex skjuta söner ett kärnkraftverk så att vetet blir hälsofarligt kan det ju bli riktigt illa under lång tid i hela världen.

Vi får se, har mina tvivel på att vi kommer se några större åtgärder som hjälper sveriges bönder här.

Skrivet av klirre:

Visst är dieseln dyr nu och gödningen likaså, men vetepriset stack upp till 4:30 kr/kg som konsekvens av kriget i Ukraina.
Ligger spannmålspriserna kvar borde kött, mjölk osv. följa efter ganska snart.

Jag tror att man som lantbrukare gör sig själv en björntjänst om man börjar dra ner produktionen när insatsmedlen blir dyrare på världsmarknaden. Man riskerar långvariga effekter på markstruktur etc. om man börjar fuska med jordbearbetningen och ogräsproblem om man lägger marken i träda. När priserna ökar pga. politiska skattebeslut i Sverige är situationen annorlunda, då får vi svårare att konkurrera med länder som kan driva mer kostnadseffektiv produktion.

Antagligen, det har ju dock varit rätt ofördelaktigt sedan innan kriget, så det här blir lite kaka på kaka.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Antagligen, det har ju dock varit rätt ofördelaktigt sedan innan kriget, så det här blir lite kaka på kaka.

Absolut, men i min mening beror de tidigare ofördelaktigheterna på de hårda kraven och skatterna vi har i Sverige, samtidigt som vi producerar och säljer mot världsmarknaden. Politikerna behöver inse att det kostar att producera mat, och att kostnaden behöver föras över till slutkund. Vill man ha lokalt producerad och mer klimatsmart livsmedel borde man premiera den typen av produktion.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Jag kan nog säga att min nöjeskörning har varit mer eller mindre noll senaste 10 åren och då har jag ändå förmånsbil.
Att åka runt bara för att åka gjorde man när man var mellan 18-22 år och sen dess så kör man det man bör göra.

Skippa reduktionsplikten och sänk skatten ordentligt så är problemet löst. Många människor i vårt land måste ha bilen för att ta sig till jobb, butik osv.

Tyvärr kommer säkerligen vår regering börja dra igång någon form av bidragsystem istället som kostar dubbelt så mycket att administrera plus att någon måste övervaka det så ingen fuskar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tyvärr kommer säkerligen vår regering börja dra igång någon form av bidragsystem istället som kostar dubbelt så mycket att administrera plus att någon måste övervaka det så ingen fuskar.

Sannare ord har sällan skådats

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Inte sett någon statistik på nöjeskörningens påverkan på miljön men kan tänka mig att det sammanlagt är kraftigt försumbart i förhållande till all annan användning.

Andra intressanta frågeställningar kring ämnet är t.ex. vad det skulle få för effekt om fler tvingades cykla året runt. Skulle det få en positiv effekt (hälsosammare befolkning både sett till miljöaspekten och att fler rör på sig) eller rentav en negativ effekt (skador av att man ramlar på grund av is och så vidare) som överväger de positiva?

Hur påverkas bostadspriserna om fler tvingas flytta närmare sitt jobb? De som säger att "ni har i alla fall billigare hus etc" kanske gör sig själva en björntjänst av att argumentera för höga drivmedelskostnader.

Jag tror att många inte riktigt förstår vilka direkta och indirekta konsekvenser som höga drivmedelskostnader har på hela samhället (både positiva och negativa) innan det finns adekvata alternativ och infrastruktur för att helt och hållet kunna gå bort från fossila bränslen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men de pratade ju om att sänka skatten med hela 50 öre!

Skattesänkningen på just 50 öre har ingenting med den nuvarande sitatuonen att göra, utan har sitt ursprung i höstens budgetprocess och ett tillkännagivande från riksdagen. Att hitta på en koppling mellan den sänkning och den situation som skapats av kriget i Ukraina är ganska oärligt.

Permalänk
Medlem

Tankade idag, nästan 23kr/litern för 95.
Som tur är jag har jag bytt bil till en liten mini, har inga elstolpar i min förening, men kommer skaffa hybrid nästa bilbyte...

Tänker mest på alla transporter och mat som kommer skena i pris nu.
Regeringen måste ju gå in och sänka skatterna för att lätta på pressen!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Nya prishöjningar idag, börjar nog svida för de som pendlar långt och mer kommer det nog bli.

Aktuella priser bemannade stationer
Miles 95 23,34kr/l 2022-03-09 +0,35
Diesel 28,22kr/l 2022-03-09 +1,25

Skrivet av Json_81:

2025 är nog svårt att gissa men håller de här priserna i sig tror jag faktiskt våra politiker sänker antingen skatt eller reduktionsplikt för att mildra påverkan. Nästan oavsett hur det går i valet.

30kr/l till 2025 känns inte speciellt avlägset nu, men man kan ju hoppas att det vänder.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

30kr/l till 2025 känns inte speciellt avlägset nu, men man kan ju hoppas att det vänder.

Med tanke på USA's besked igår tror jag vi har 30 spänn på diesel i helgen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Regeringen måste ju gå in och sänka skatterna för att lätta på pressen!

Kommer aldrig att ske tyvärr, titta bara på lösningen med elpriserna. Istället för att hjälpa alla så punktar man in och hjälper vissa men inte andra, det är billigare och "slår bättre" för de som blir mest påverkade.

Kvar blir då livsmedelstransporter, bönder och annat livsviktigt (För vi la ju ner beredskapslager för det var dyrt...) som kommer skjuta i pris, och vidare förvärra situationen med elpriset.

Visst, det är inget med tanke på vad som sker i Ukraina, men om man ändå kunde sett framför sig att denna evighetens fred inte skulle hålla så kunde man ju planerat bättre istället för att lägga allt på privatpersoner

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Rekordmedlem

I USA har priset hamnat runt 11 kr litern nu, +50% på ett år och det märks nog för de som helst kuskar runt ensamma i en 3 tons lastbil med en gammal v8, när jag mestadels åkte med en Dodge B350 RAM så drog den drygt 2 liter milen vid kallstart och det tog över en mil för den att bli varm och som varm kom den ner till ca 1,5-1,6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I USA har priset hamnat runt 11 kr litern nu, +50% på ett år och det märks nog för de som helst kuskar runt ensamma i en 3 tons lastbil med en gammal v8[...]

Så, alla?
Kanske blir ett uppvaknande där, bränslepriset har ofta varit något heligt som skall skyddas till varje pris .

Risken är att detta blir en utlösande faktor för alla osäkerheter som varit i det där landet senaste tiden.
Konflikt i Ukraina och inbördeskrig i USA hade ju varit grädden på moset för alla oss som är födda på 90-talet och började titta på familj och hus...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag tror det vore bättre för miljön om priset höjdes med 3-4 kr till istället för att sänka priset. Min känsla är att vid nuvarande priser så har en del av "nöjes"-körningen försvunnit och det bör väl vara positivt ur ett miljöperspektiv?

Fast det känns som färre tar bilen till diverse affärer nu för att inhandla något o beställer heller på tex amazon med fri frakt. Man försöker åka så lite som möjligt.

Men de borde ju kunna sänka skatten på bränsle nu, vad behöver de all extra inkomst till egentligen? (kanske en ny dim-maskin i någon rondell?) Måste ju gå att mötas någonstans i mitten.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Tyvärr kommer säkerligen vår regering börja dra igång någon form av bidragsystem istället som kostar dubbelt så mycket att administrera plus att någon måste övervaka det så ingen fuskar.

Det blir ju ett problem att sänka skatten, när regeringspartiets före detta ledare i varenda jävla debatt de senaste 6-7 åren berättat för hela svenska folket att skattesänkningar i alla dess former är ett hot mot välfärden, att man bygger inte välfärd med skattesänkningar osv osv.

Gissar att det var därför man körde på sin korkade lösning med bidrag för el istället för att bara sänka skatten rakt av. Man har helt enkelt målat in sig i ett hörn vad gäller skattesänkningar.

Visa signatur

E det så?