2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Håller med dig. Varför ska vi lida så otroligt mycket ekonomiskt när länder som faktiskt gör de stora utsläppen inte bryr sig ett skit. Sverige är en fis i rymden och vi ska gå i personlig konkurs.
Alla regler o skatter mot fossilt är gjort för att funka i sthlm innerstad där det finns bra tunnelbana o grejer.
I resten av Sverige behöver vi bil för att bara ta oss till jobbet eller handla mat så vi kan äta.

Det är lixom inte alla som är IT konsulter med 75lax i månaden och gratis bil från företaget.

How dare you???

Dessa hjärnlösa och inhumana "människor" som tar dessa beslut som påverkar så pass negativt vanliga människor t.ex som bor ute på landet kan/vill inte tänkta utanför sin bubbla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Min föreningen funderade på laddboxar men försäkringsbolaget ville trissa upp premien rejält pga svårigheten med att släcka en elbil som brinner.

Är superintresserad att veta vilket försäkringsbolag detta är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Är superintresserad att veta vilket försäkringsbolag detta är?

Vet faktiskt inte vilket som föreningen hade tecknat med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Vet faktiskt inte vilket som föreningen hade tecknat med.

Konstigt för vi fick lägre via Länsförsäkringarna plus kommunen hjälpte till. Dags att byta?
Tillägg detta var 2020.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Konstigt för vi fick lägre via Länsförsäkringarna plus kommunen hjälpte till. Dags att byta?
Tillägg detta var 2020.

Varför skulle ni få lägre premie? Jobbar med försäkringar och har svårt att se att en sådan installation i sig skulle ge en lägre premie.

Vad hjälpte kommunen till med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyrken:

Varför skulle ni få lägre premie? Jobbar med försäkringar och har svårt att se att en sådan installation i sig skulle ge en lägre premie.

Vad hjälpte kommunen till med?

Jag gissar att risken minskar för "fulladdning" i befintliga uttag (Schucko) och då också risken för brand. Att installera laddboxar av ett elbolag bör då ge en lägre premie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

För att förtydliga -> Självklart bör bränslet vara billigare för de som behöver det, där jag hade kunnat tänka mig något i stil med rabattkort utefter tillgång till andra transportsätt eller folkbokföring.
Bor du i Stockholm / Göteborg / Malmö måste du inte ha en bil, men bor du i Jokkmokk så måste du ha det, och antagligen måste du även åka 40 mil till närmaste BB för det är tydligen svårt att driva fungerande sjukvård utanför Danderyd nu för tiden

Bra inlägg som förtydligar att det är social ingenjörskonst i form av politiska beslut, som ligger bakom en stor del av drivmedelspriset. Varje krona dyrare som det blir på grund av kriget exempelvis multipliceras ju med en faktor som svenska staten står för innan vi har slutpriset på macken.

Problemet de som pekar på andra länders utsläpp får är att de accepterat premissen om att det är en moraliskt handling att släppa ut mindre koldioxid. Argumenten skickas ofta tillbaka till avsändaren med exempelvis utsläpp per kapita.

Tyvärr hamnar man i en fälla med ovanstående argument också. Ja, bil behövs på landsbyggden, men behöver folk bo på landsbyggden? Vilken rätt har någon till undantag för att man valt att bo i glesbyggd? Om samhället bedömer landsbyggdsboende som en onödig lyx när man i stället kan bo i en stad med kollektivtrafik är lantisarna rökta. Kanske bönder kan få undantag, eller så importerar vi all mat i stället från länder där den kan framställas med mindre miljöpåverkan?

Jag drar saker till sin spets här för att göra en poäng av att ifrågasätta den moraliska grund som bränlsepriset bygger på. Man kan inte vinna på avdrag och procentsatser hit och dit, de som vill avskaffa fossila bränslsen som drivmedel i personbilar kommer att dra saken dit till sist såvida inte en helt alternativ syn på frågan börjar spridas.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Tyvärr hamnar man i en fälla med ovanstående argument också. Ja, bil behövs på landsbyggden, men behöver folk bo på landsbyggden? Vilken rätt har någon till undantag för att man valt att bo i glesbyggd? Om samhället bedömer landsbyggdsboende som en onödig lyx när man i stället kan bo i en stad med kollektivtrafik är lantisarna rökta. Kanske bönder kan få undantag, eller så importerar vi all mat i stället från länder där den kan framställas med mindre miljöpåverkan?

"Qu'ils mangent de la brioche"

Samt, borde ju istället kanske nyttja mer lantbruk i Sverige när vi i skåne har bland europas bördigaste jord, och istället minska frakt av grödor över hela europa.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Bra inlägg som förtydligar att det är social ingenjörskonst i form av politiska beslut, som ligger bakom en stor del av drivmedelspriset. Varje krona dyrare som det blir på grund av kriget exempelvis multipliceras ju med en faktor som svenska staten står för innan vi har slutpriset på macken.

Problemet de som pekar på andra länders utsläpp får är att de accepterat premissen om att det är en moraliskt handling att släppa ut mindre koldioxid. Argumenten skickas ofta tillbaka till avsändaren med exempelvis utsläpp per kapita.

Tyvärr hamnar man i en fälla med ovanstående argument också. Ja, bil behövs på landsbyggden, men behöver folk bo på landsbyggden? Vilken rätt har någon till undantag för att man valt att bo i glesbyggd? Om samhället bedömer landsbyggdsboende som en onödig lyx när man i stället kan bo i en stad med kollektivtrafik är lantisarna rökta. Kanske bönder kan få undantag, eller så importerar vi all mat i stället från länder där den kan framställas med mindre miljöpåverkan?

Jag drar saker till sin spets här för att göra en poäng av att ifrågasätta den moraliska grund som bränlsepriset bygger på. Man kan inte vinna på avdrag och procentsatser hit och dit, de som vill avskaffa fossila bränslsen som drivmedel i personbilar kommer att dra saken dit till sist såvida inte en helt alternativ syn på frågan börjar spridas.

Det beror förstås på hur man räknar. Rörliga kostnader för transporter är dyrare på landet än i stan, det är knappast en nyhet, men andra saker är billigare istället.

Att ha bil i en stad är generellt dyrare i fasta kostnader än på landet, parkering på gatan i mån av plats kostar exempelvis över 500 i månaden för mig, och försäkringen drar ju iväg i städerna också. Pratar vi elbilar så har jag ingen som helst möjlighet att ha en egen laddare utan jag är hänvisad till offentliga, medan någon på landet får halva laddaren betald av staten. Trängselskatt är också en aspekt förstås, tar jag bilen till jobbet så kostar det mig någonstans 20-40 per dag extra beroende på hur mycket jag flexar, och om jag tar bilen för att käka lunch blir det 50% mer. Parkeringen på mitt jobb är också dyr, 16 per timme eller 1000 per månad. Men jag kan å andra sidan cykla eller åka kollektivt förstås, det mer än dubblar tiden det tar men jag sparar ju en del pengar.

Märk att jag inte gnäller (så mycket i alla fall) över dessa kostnader, de får man leva med om man har bil liksom. Men varför ska andra kompenseras för deras val att bo på landet långt från deras arbetsgivare, mer än de redan gör med reseavdrag bland annat, medan jag inte kompenseras för mina kostnader någonstans?

Och ser man på körsträckor så går inte bilar på landet längre än bilar i städerna, snarare tvärtom. Men det kommer väl delvis av att man är tvingad att ha lite bättre framförhållning. Har man tio mil till närmsta butik så kanske man inte åker och handlar flera gånger i veckan liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Ja, bil behövs på landsbyggden, men behöver folk bo på landsbyggden? Vilken rätt har någon till undantag för att man valt att bo i glesbyggd? Om samhället bedömer landsbyggdsboende som en onödig lyx när man i stället kan bo i en stad med kollektivtrafik är lantisarna rökta. Kanske bönder kan få undantag, eller så importerar vi all mat i stället från länder där den kan framställas med mindre miljöpåverkan?

Hur tror du det skulle påverka miljön om alla flyttade till städerna förutom några bönder?
Tips, gräs och öppna ytor binder mycket mer koldioxid än vildvuxen skog.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Märk att jag inte gnäller (så mycket i alla fall) över dessa kostnader, de får man leva med om man har bil liksom. Men varför ska andra kompenseras för deras val att bo på landet långt från deras arbetsgivare, mer än de redan gör med reseavdrag bland annat, medan jag inte kompenseras för mina kostnader någonstans?

Det är inte omöjligt att ditt argument, eller ett som liknar det väldigt mycket, kommer framföras från politiker när bränslet blir riktigt dyrt och de som bor i glesbygd börjar klaga. "Ditt val - ditt problem." Jag ser inget möjligt svar baserat på nuvarande ideologi annat än känlsoargument av typen "vill ni att hela sverige ska bo i stockholm eller?" med tårarna i halsen.

Hela Sverige ska leva-typerna har nog förlorat fotfästet totalt sedan stureplanscentern.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Märk att jag inte gnäller (så mycket i alla fall) över dessa kostnader, de får man leva med om man har bil liksom. Men varför ska andra kompenseras för deras val att bo på landet långt från deras arbetsgivare, mer än de redan gör med reseavdrag bland annat, medan jag inte kompenseras för mina kostnader någonstans?

Finns massvis med olika variabler i denna typen av argument (och mitt kommande svar), men personligen så tror jag kan kan koka ner det till detta;

Du kompenseras inte för dina kostnader för du har alternativ. Vet inte själv hur det är att bo/jobba i Stockholm, men jag ser framför mig att du kan oftast ta kollektivtrafik / tunnelbana som går såpass ofta att det sällan krävs större planering, till majoriteten av det du kan tänkas behöva göra. Att man tar bilen till jobbet handlar väl främst (återigen, jag gissar) om att man är bekväm, missat tåget eller inte har något val.

I en mindre stad / landsbygd finns inte alternativet kollektivtrafik på samma sätt, där man nu för tiden får vara glad om det går en buss en gång per 4 timmar, då blir bilen helt plötsligt ett måste får att få resten av livspusslet att gå ihop.

Sedan vill jag gärna kommentera "...varför ska andra kompenseras för deras val att bo på landet långt från deras arbetsgivare" med en relativt enkel tankeövning.
Har du sett bostadspriserna i Stockholm/GBG/Malmö det senaste? Av personlig erfarenhet så är det väldigt sällan ett VAL att bo långt från sin arbetsgivare, självklart vill man att avståndet skall vara så litet som möjligt, men i slutändan så är det en avvägning mellan pendlarkostnader och bostadskostnad relaterat till inkomst, och där står inte allt rätt till.

Finns såklart för och nackdelar med allt, men jag har svårt att se varför "alla vill bo i stan" på samma sätt som "Ingen vill bo i stan" som argument, då det i slutändan egentligen är våra egna politiker som satt oss i denna sitsen - Man kräver att människor slutar köra bil, men man har hittills inte levererat någon särskilt bra lösning på hur man annars skall lösa det.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Parmenides:

Det är inte omöjligt att ditt argument, eller ett som liknar det väldigt mycket, kommer framföras från politiker när bränslet blir riktigt dyrt och de som bor i glesbygd börjar klaga. "Ditt val - ditt problem." Jag ser inget möjligt svar baserat på nuvarande ideologi annat än känlsoargument av typen "vill ni att hela sverige ska bo i stockholm eller?" med tårarna i halsen.

Hela Sverige ska leva-typerna har nog förlorat fotfästet totalt sedan stureplanscentern.

Hela Sverige ska leva absolut, men om man lyssnar på glesbygdsbor i debatten så verkar det inte så kul att bo där, allt bara kostar pengar och är jobbigt. Men sanningen är ju att det är mycket billigare att bo i glesbygd än i städer, mycket på grund av kostnaden för boendet men inte bara. Transporter är längre, men inte nödvändigtvis dyrare, och service hamnar ju längre bort vilket ju är ganska naturligt när glesbygden är just gles. Vill man ha en vårdcentral inom gångavstånd så kan man inte bo en mil från närmsta granne liksom. Men man får mycket utrymme billigt, både inomhus och utomhus, vilket borde kompensera en hel del. Ett radhus i mitt område kostar en bra bit över tio miljoner exempelvis och då får man typ ett 150 kvadrat hus byggt för hundra år sedan och 400 kvadrat tomt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur tror du det skulle påverka miljön om alla flyttade till städerna förutom några bönder?
Tips, gräs och öppna ytor binder mycket mer koldioxid än vildvuxen skog.

Så länge du är överens med den nuvarande ideologin om att koldioxidutsläpp är moraliskt dåligt och något som det är viktigt att vi bekämpar tror jag inte det argumentet kommer leda någonstans. Det måste till någonting radikalt som angriper själva grunden i hela antibensin, antidiesel, antipersonbilsideologin för att vi ska komma någonstans.

Jag tror att många människor, speciellt arbetare och den lägre medelklassen, ger fullständigt f-n i koldioxid ställt mot höga bränslepriser och en allt snävare privatekonomi. Där någonstans anser jag att debatten ska tas, sifferexercis där alla har samma grundsyn kommer inte leda någonstans.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Finns massvis med olika variabler i denna typen av argument (och mitt kommande svar), men personligen så tror jag kan kan koka ner det till detta;

Du kompenseras inte för dina kostnader för du har alternativ. Vet inte själv hur det är att bo/jobba i Stockholm, men jag ser framför mig att du kan oftast ta kollektivtrafik / tunnelbana som går såpass ofta att det sällan krävs större planering, till majoriteten av det du kan tänkas behöva göra. Att man tar bilen till jobbet handlar väl främst (återigen, jag gissar) om att man är bekväm, missat tåget eller inte har något val.

Jag bor i Göteborg så jag vet inte hur det är i Stockholm heller, och absolut har du en poäng. För att ta mig själv som exempel kan jag åka bil, cykel eller kollektivtrafik till jobbet. Cykel är förstås det billigaste och bil det dyraste. Tidsmässigt så tar bilen ungefär tio minuter cykel ungefär en halvtimme och kollektivtrafik 35-40 minuter om allt går som det ska (vilket det sällan gör).

Cykel låter ju absolut som det bästa alternativet, men det är som sagt Göteborg vi pratar om vilket betyder att det är blåsigt, regnigt och kallt rätt ofta. Sen är cykeltrafiken mycket hårdare än biltrafiken, det händer olyckor och attityden är hård och oförlåtande. Dessutom kommer jag ju fram till jobbet svettig och andfådd, om jag inte drar ner rejält på tempot, då det är mycket backar och sånt och en rejäl bro, alternativt tar jag en båt men då får jag ju betala för kollektivtrafiken ändå.

Kollektivtrafiken funkar också förstås. En enkelbiljett kostar 35 i appen eller 42 i butik eller på fordonet, månadskort kostar 815 vilket ju är mycket bättre om man åker ofta, men mindre bra om man jobbar hemifrån delvis. Det stora problemet är tillförlitligheten, om en spårvagn är några minuter sen, vilket snarare är regel än undantag under rusningstrafiken, och man missar nästa byte så blir man plötsligt ganska sen till jobbet. Så antingen får man ta det eller så får man åka tidigare för att ha större marginal. Sen är det inte så bekvämt att åka kollektivt, det är trångt och svettigt och så. Åker man längre sträckor, jag har pendlat med 20 minuter tåg i mitten exempelvis, så kan det ju vara skönt att få slappna av en liten stund, läsa nyheterna eller så, men ska man byta tre gånger på en halvtimme och har några sträckor att gå mellan hållplatser och så så finns ingen tid för sånt, om det mot förmodan skulle finnas en sittplats eller så förstås.

Bilen kvar då. Jag har barn så jag vill ju gärna ha bil även om jag inte pendlar med den. Så merkostnaden blir alltså bensinen, parkering och trängselskatt. Det är runt en mil till jobbet beroende på väg, och min bil drar en dryg liter milen så kanske 18 kronor normalt, eller 23 nu, per väg. Trängselskatten kostar 16 eller 22 per väg beroende på när jag åker, eller förstås helt gratis om jag åker på helgen eller så. Så ungefär 80 för de två. Parkeringen på jobbet är som sagt dyr, 1000 i månaden eller 16 per timme, men i alla fall nu under pandemin har jag skitit i att betala och stått på entimmesplatser. P-vakter har varit där men jag har lyckats undvika dem utom en gång då jag fick en bot på 900, vilket ändå är mindre än en månads parkering. Många av mina kollegor kör något liknande speciellt nu när vi inte är på kontoret varje dag. Men om jag hade betalat hade det varit ungefär 150 per dag för enstaka dagar eller då en femtiolapp om dagen för månadsbetalning om jag parkerat varje dag. Värdeminskning är förstås en stor utgift för en bil som jag väljer att bortse från här, mest för att ett par mil om dagen ens varje arbetsdag knappt påverkar det.

Sammantaget så vet jag inte. Är jag på kontoret varje dag så blir kostnaden per dag lägre för både kollektivtrafik och bilen men rätt mycket lägre för kollektivtrafiken förstås (det finns inget månadskort för trängselskatt), men om jag jobbar ett par dagar i veckan så är det inte så stor skillnad, 70 för kollektivtrafik och 80 för bilen (med risken att åka på P-bot), men då sparar jag ju typ 40 minuter i restid och jag kan ta mig till ett antal mer eller mindre bra lunchrestauranger medan utan bil så är det en lång promenad till ett fåtal ganska kassa, eller så äter jag på restaurangen i huset som är katastrofalt dålig. Cykel är förstås bättre men latheten står ju i vägen, och önskan om att slippa duscha eller stinka på jobbet.

Citat:

I en mindre stad / landsbygd finns inte alternativet kollektivtrafik på samma sätt, där man nu för tiden får vara glad om det går en buss en gång per 4 timmar, då blir bilen helt plötsligt ett måste får att få resten av livspusslet att gå ihop.

Tja, samtidigt går väl den där bussen ungefär när folk börjar jobba? Jag säger inte att det är enkelt eller något, men även i staden har man ju ett pussel att få ihop om man ska hämta på förskolor, handla och liknande och även tät och bra kollektivtrafik gör ju det rätt jobbigt jämfört med att bara ta bilen.

Citat:

Sedan vill jag gärna kommentera "...varför ska andra kompenseras för deras val att bo på landet långt från deras arbetsgivare" med en relativt enkel tankeövning.
Har du sett bostadspriserna i Stockholm/GBG/Malmö det senaste? Av personlig erfarenhet så är det väldigt sällan ett VAL att bo långt från sin arbetsgivare, självklart vill man att avståndet skall vara så litet som möjligt, men i slutändan så är det en avvägning mellan pendlarkostnader och bostadskostnad relaterat till inkomst, och där står inte allt rätt till.

Vad du säger är ju precis att det är ett val. Man väljer lägre boendekostnad och större bostad framför kortare avstånd, smidigare pendling. Arbetsgivaren tenderar att ge kompensation baserat på vart den ligger, inte på vart den anställde bor, så om man jobbar i centrala Stockholm så tjänar man mer än om man jobbar i säg Säffle, och de som jobbar i Säffle lär ju ändå tjäna mer än de som jobbar i glesbygd. Bor man i centrala Stockholm och pendlar till glesbygd så ligger man rätt pissigt till förstås, men det är väl ingen vanlig situation. Men om du jobbar i Säffle och bor i glesbygd så har du lägre kostnader men längre avstånd, men flyttar du till Säffle så lär lönen räcka till bostaden utan problem, och du kanske kan skippa bilen. Bor och jobbar man i samma småstad så räcker ju cykel väldigt långt.

Citat:

Finns såklart för och nackdelar med allt, men jag har svårt att se varför "alla vill bo i stan" på samma sätt som "Ingen vill bo i stan" som argument, då det i slutändan egentligen är våra egna politiker som satt oss i denna sitsen - Man kräver att människor slutar köra bil, men man har hittills inte levererat någon särskilt bra lösning på hur man annars skall lösa det.

Folk vill ofta bo liknande som där de växte upp. Jag är uppväxt i storstad och vill gärna fortsätta bo i en exempelvis. Många flyttar dock från landsbygd och småstäder när de är unga för att plugga och så, men många flyttar också tillbaka när de blir lite äldre och skaffar familj och så.

Men jag ser inte att det finns någon rörelse mot att köra bil, däremot vill man gärna att folk ska köra bilar som inte släpper ut så mycket. Vilket i många fall är mycket lättare för de som bor i glesbygd då de har möjlighet att ladda hemma och så som är svårare i städer. Som vanligt är det förstås värst för låginkomsttagare, oavsett vart man bor så är det segt att ha dåligt med pengar. I städerna kan de glömma att ha en bil förstås, men kan ta sig runt hjälpligt med kollektivtrafiken, på landsbygden får de ofta ha en bil ändå för det är det som funkar, men å andra sidan så har de ju generellt en högre livskvalitet än låginkomsttagare i stan, med mer utrymmen att röra sig på och så och sannolikt lägre kostnader för sitt boende.

Tittar man historiskt så är det ändå rätt billigt att åka bil idag. Priset på bränsle har ökat mer än löneökningarna i samhället, men bilarna har också blivit snålare så man lägger ju mindre av sin inkomst på transporter idag än tidigare, om man kör bil i alla fall. Kollektivtrafiken däremot har ökat i pris mer än löneökningarna också men där finns det inget som kompenserar från andra hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur man räknar. Rörliga kostnader för transporter är dyrare på landet än i stan, det är knappast en nyhet, men andra saker är billigare istället.

Att ha bil i en stad är generellt dyrare i fasta kostnader än på landet, parkering på gatan i mån av plats kostar exempelvis över 500 i månaden för mig, och försäkringen drar ju iväg i städerna också. Pratar vi elbilar så har jag ingen som helst möjlighet att ha en egen laddare utan jag är hänvisad till offentliga, medan någon på landet får halva laddaren betald av staten. Trängselskatt är också en aspekt förstås, tar jag bilen till jobbet så kostar det mig någonstans 20-40 per dag extra beroende på hur mycket jag flexar, och om jag tar bilen för att käka lunch blir det 50% mer. Parkeringen på mitt jobb är också dyr, 16 per timme eller 1000 per månad. Men jag kan å andra sidan cykla eller åka kollektivt förstås, det mer än dubblar tiden det tar men jag sparar ju en del pengar.

Märk att jag inte gnäller (så mycket i alla fall) över dessa kostnader, de får man leva med om man har bil liksom. Men varför ska andra kompenseras för deras val att bo på landet långt från deras arbetsgivare, mer än de redan gör med reseavdrag bland annat, medan jag inte kompenseras för mina kostnader någonstans?

Och ser man på körsträckor så går inte bilar på landet längre än bilar i städerna, snarare tvärtom. Men det kommer väl delvis av att man är tvingad att ha lite bättre framförhållning. Har man tio mil till närmsta butik så kanske man inte åker och handlar flera gånger i veckan liksom.

40 kr per dag kostar det mig landsbygdsbo i bensin att ta mig till och från jobbet 4 mil om jag kör lagliga 70-80 (med arga bilister med fyllda plånböcker bakom mig). Att bara betala det i trängselskatt känns faktiskt uselt. Fast å andra sidan får jag bara ut 14 000 kr efter skatt och eluppvärmning är nu hutlöst dyrt även om man ligger på gränsen till att frysa med trelager på sig. Host, tur att man hann investera i hyfsad teknik innan allt blev dyrare.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror förstås på hur man räknar. Rörliga kostnader för transporter är dyrare på landet än i stan, det är knappast en nyhet, men andra saker är billigare istället.

Att ha bil i en stad är generellt dyrare i fasta kostnader än på landet, parkering på gatan i mån av plats kostar exempelvis över 500 i månaden för mig, och försäkringen drar ju iväg i städerna också. Pratar vi elbilar så har jag ingen som helst möjlighet att ha en egen laddare utan jag är hänvisad till offentliga, medan någon på landet får halva laddaren betald av staten. Trängselskatt är också en aspekt förstås, tar jag bilen till jobbet så kostar det mig någonstans 20-40 per dag extra beroende på hur mycket jag flexar, och om jag tar bilen för att käka lunch blir det 50% mer. Parkeringen på mitt jobb är också dyr, 16 per timme eller 1000 per månad. Men jag kan å andra sidan cykla eller åka kollektivt förstås, det mer än dubblar tiden det tar men jag sparar ju en del pengar.

Märk att jag inte gnäller (så mycket i alla fall) över dessa kostnader, de får man leva med om man har bil liksom. Men varför ska andra kompenseras för deras val att bo på landet långt från deras arbetsgivare, mer än de redan gör med reseavdrag bland annat, medan jag inte kompenseras för mina kostnader någonstans?

Och ser man på körsträckor så går inte bilar på landet längre än bilar i städerna, snarare tvärtom. Men det kommer väl delvis av att man är tvingad att ha lite bättre framförhållning. Har man tio mil till närmsta butik så kanske man inte åker och handlar flera gånger i veckan liksom.

Tänker att kollektivtrafiken är mer utbyggd i stan än på landet, så det finns alternativ som inte finns på landet.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Tittar man historiskt så är det ändå rätt billigt att åka bil idag. Priset på bränsle har ökat mer än löneökningarna i samhället, men bilarna har också blivit snålare så man lägger ju mindre av sin inkomst på transporter idag än tidigare, om man kör bil i alla fall. Kollektivtrafiken däremot har ökat i pris mer än löneökningarna också men där finns det inget som kompenserar från andra hållet.

Om det ens stämmer längre, det har varit billigare än förr men alla de undersökningarna är gjorda på ett bensinpris från 2018-19 och sen dess har priset ökat med ca 30% på bensin och ännu mer på diesel. Och det lär gå upp mer den kommande tiden.

Kollektivtrafiken är sjukt prisvärd trots prisökningar för de som har tillgång till den inne i stan. Att åka vart man vill i en månad för under tusingen, sjukt billigt. Däremot är engångsbiljetter på fantasibelopp ofta har jag märkt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jag bor i Göteborg så jag vet inte hur det är i Stockholm heller, och absolut har du en poäng. För att ta mig själv som exempel kan jag åka bil, cykel eller kollektivtrafik till jobbet. Cykel är förstås det billigaste och bil det dyraste. Tidsmässigt så tar bilen ungefär tio minuter cykel ungefär en halvtimme och kollektivtrafik 35-40 minuter om allt går som det ska (vilket det sällan gör).

Cykel låter ju absolut som det bästa alternativet, men det är som sagt Göteborg vi pratar om vilket betyder att det är blåsigt, regnigt och kallt rätt ofta. Sen är cykeltrafiken mycket hårdare än biltrafiken, det händer olyckor och attityden är hård och oförlåtande. Dessutom kommer jag ju fram till jobbet svettig och andfådd, om jag inte drar ner rejält på tempot, då det är mycket backar och sånt och en rejäl bro, alternativt tar jag en båt men då får jag ju betala för kollektivtrafiken ändå.

Kollektivtrafiken funkar också förstås. En enkelbiljett kostar 35 i appen eller 42 i butik eller på fordonet, månadskort kostar 815 vilket ju är mycket bättre om man åker ofta, men mindre bra om man jobbar hemifrån delvis. Det stora problemet är tillförlitligheten, om en spårvagn är några minuter sen, vilket snarare är regel än undantag under rusningstrafiken, och man missar nästa byte så blir man plötsligt ganska sen till jobbet. Så antingen får man ta det eller så får man åka tidigare för att ha större marginal. Sen är det inte så bekvämt att åka kollektivt, det är trångt och svettigt och så. Åker man längre sträckor, jag har pendlat med 20 minuter tåg i mitten exempelvis, så kan det ju vara skönt att få slappna av en liten stund, läsa nyheterna eller så, men ska man byta tre gånger på en halvtimme och har några sträckor att gå mellan hållplatser och så så finns ingen tid för sånt, om det mot förmodan skulle finnas en sittplats eller så förstås.

Bilen kvar då. Jag har barn så jag vill ju gärna ha bil även om jag inte pendlar med den. Så merkostnaden blir alltså bensinen, parkering och trängselskatt. Det är runt en mil till jobbet beroende på väg, och min bil drar en dryg liter milen så kanske 18 kronor normalt, eller 23 nu, per väg. Trängselskatten kostar 16 eller 22 per väg beroende på när jag åker, eller förstås helt gratis om jag åker på helgen eller så. Så ungefär 80 för de två. Parkeringen på jobbet är som sagt dyr, 1000 i månaden eller 16 per timme, men i alla fall nu under pandemin har jag skitit i att betala och stått på entimmesplatser. P-vakter har varit där men jag har lyckats undvika dem utom en gång då jag fick en bot på 900, vilket ändå är mindre än en månads parkering. Många av mina kollegor kör något liknande speciellt nu när vi inte är på kontoret varje dag. Men om jag hade betalat hade det varit ungefär 150 per dag för enstaka dagar eller då en femtiolapp om dagen för månadsbetalning om jag parkerat varje dag. Värdeminskning är förstås en stor utgift för en bil som jag väljer att bortse från här, mest för att ett par mil om dagen ens varje arbetsdag knappt påverkar det.

Sammantaget så vet jag inte. Är jag på kontoret varje dag så blir kostnaden per dag lägre för både kollektivtrafik och bilen men rätt mycket lägre för kollektivtrafiken förstås (det finns inget månadskort för trängselskatt), men om jag jobbar ett par dagar i veckan så är det inte så stor skillnad, 70 för kollektivtrafik och 80 för bilen (med risken att åka på P-bot), men då sparar jag ju typ 40 minuter i restid och jag kan ta mig till ett antal mer eller mindre bra lunchrestauranger medan utan bil så är det en lång promenad till ett fåtal ganska kassa, eller så äter jag på restaurangen i huset som är katastrofalt dålig. Cykel är förstås bättre men latheten står ju i vägen, och önskan om att slippa duscha eller stinka på jobbet.
Tja, samtidigt går väl den där bussen ungefär när folk börjar jobba? Jag säger inte att det är enkelt eller något, men även i staden har man ju ett pussel att få ihop om man ska hämta på förskolor, handla och liknande och även tät och bra kollektivtrafik gör ju det rätt jobbigt jämfört med att bara ta bilen.
Vad du säger är ju precis att det är ett val. Man väljer lägre boendekostnad och större bostad framför kortare avstånd, smidigare pendling. Arbetsgivaren tenderar att ge kompensation baserat på vart den ligger, inte på vart den anställde bor, så om man jobbar i centrala Stockholm så tjänar man mer än om man jobbar i säg Säffle, och de som jobbar i Säffle lär ju ändå tjäna mer än de som jobbar i glesbygd. Bor man i centrala Stockholm och pendlar till glesbygd så ligger man rätt pissigt till förstås, men det är väl ingen vanlig situation. Men om du jobbar i Säffle och bor i glesbygd så har du lägre kostnader men längre avstånd, men flyttar du till Säffle så lär lönen räcka till bostaden utan problem, och du kanske kan skippa bilen. Bor och jobbar man i samma småstad så räcker ju cykel väldigt långt.
Folk vill ofta bo liknande som där de växte upp. Jag är uppväxt i storstad och vill gärna fortsätta bo i en exempelvis. Många flyttar dock från landsbygd och småstäder när de är unga för att plugga och så, men många flyttar också tillbaka när de blir lite äldre och skaffar familj och så.

Men jag ser inte att det finns någon rörelse mot att köra bil, däremot vill man gärna att folk ska köra bilar som inte släpper ut så mycket. Vilket i många fall är mycket lättare för de som bor i glesbygd då de har möjlighet att ladda hemma och så som är svårare i städer. Som vanligt är det förstås värst för låginkomsttagare, oavsett vart man bor så är det segt att ha dåligt med pengar. I städerna kan de glömma att ha en bil förstås, men kan ta sig runt hjälpligt med kollektivtrafiken, på landsbygden får de ofta ha en bil ändå för det är det som funkar, men å andra sidan så har de ju generellt en högre livskvalitet än låginkomsttagare i stan, med mer utrymmen att röra sig på och så och sannolikt lägre kostnader för sitt boende.

Tittar man historiskt så är det ändå rätt billigt att åka bil idag. Priset på bränsle har ökat mer än löneökningarna i samhället, men bilarna har också blivit snålare så man lägger ju mindre av sin inkomst på transporter idag än tidigare, om man kör bil i alla fall. Kollektivtrafiken däremot har ökat i pris mer än löneökningarna också men där finns det inget som kompenserar från andra hållet.

Det låter som du skulle ha en elcykel.

Men om vi pratar pris på flytande bränslen så tänkte jag på att e85 har gått upp mest procentuellt sett sista tiden, för att år sedan var det överlägset billigast även om man räknade med högre konsumtion men i dag är det snudd på dyrare än bensin. E85 kostade kring 11 kr i början av 2021 nu är den uppe i över 20 kr med bra marginal, rek är 29,64 kr.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag trodde att det skulle dröja till sommaren innan diesel var uppe i 30 spänn litern men som det ser ut nu så är vi där inom ett par veckor.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-chockhojning-av-drivmed...

På tisdagen höjer de ledande drivmedelsbolagen bensinpriset med 95 öre till 22:99 kronor litern – medan dieseln över en natt blir ytterligare 1:50 kronor dyrare. Efter höjningen ligger det nu på 26:97, enligt de rekommenderade priserna på bemannande stationer.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Tänker att kollektivtrafiken är mer utbyggd i stan än på landet, så det finns alternativ som inte finns på landet.

Jo så är det förstås. Men kollektivtrafiken är ju också mindre effektiv i städerna på andra sätt. Jag kommer ihåg att snitthastigheten för en spårvagn i Göteborg var 7 km/h, dock för ett antal år sedan, och sen tillkommer tid för byten och liknande. Att åka tåg mellan två städer är ju effektivt, även med några stopp på vägen så går det ofta lika fort eller fortare än att åka bil liksom. Problemet är ju att ta sig til och från tåget.

Skrivet av anon134512:

Om det ens stämmer längre, det har varit billigare än förr men alla de undersökningarna är gjorda på ett bensinpris från 2018-19 och sen dess har priset ökat med ca 30% på bensin och ännu mer på diesel. Och det lär gå upp mer den kommande tiden.

Kollektivtrafiken är sjukt prisvärd trots prisökningar för de som har tillgång till den inne i stan. Att åka vart man vill i en månad för under tusingen, sjukt billigt. Däremot är engångsbiljetter på fantasibelopp ofta har jag märkt.

Det är prisvärt om det råkar passa ens resmönster bra. För mig som exempel så kanske jag jobbar hemifrån två-tre dagar i veckan, och då är inte ett månadskort så prisvärt längre (om man bara åker kollektivt till jobbet och inte använder månadskortet på helgen exempelvis så lönar det sig med månadskort efter typ 13 dagar på kontoret i månaden), någon annan kanske cyklar några dagar i veckan när det passar eller får skjuts hem varje dag men behöver ta sig till jobbet på egen hand (jag har varit i alla dessa situationer). Eller så kanske man måste åka genom centrum för att byta linje när man egentligen bor hyfsat nära sin arbetsplats vilket gör att det tar väldigt lång tid. Eller så kanske det bara går en industribuss till Volvo på morgonen exempelvis som är framme på Volvo trekvart innan man börjar jobba. Igen situationer jag har varit i. Det kan också vara så att ens jobb inte ligger i samma kommun som ens bostad trots att det är samma stad, och vips så blir kollektivtrafiken 50% dyrare.

Folk som inte bor i städer verkar tro att alla stadsbor bor ett par minuter från en hållplats där det går någon transport direkt dit man ska var femte minut eller så, men så är det ju inte för de flesta. Om man inte tar en taxi förstås.

Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du skulle ha en elcykel.

Jag har en elcykel, men den är rät kass tyvärr. Batteriet håller inte så bra längre, men jag kan ju få hjälp i uppförsbackarna i alla fall men å andra sidan blir cyklandet rejält mycket trögare under tiden då jag inte använder motorn. Men absolut är det ett alternativ.

Men jag gnäller som sagt inte för min skull, jag kan ta mig till jobbet på flera sätt och jag har råd att ta bilen trots trängselskatt, malus-skatt och så. Jag vill bara förklara min motivation till att jag ganska ofta tar bilen. Om jag tjänar en timme om dagen, och dessutom får en mycket bekvämare resa, klimatkontrollerad i sköna skinnstolar med min musik på hög volym och så, så är det inte så konstigt att jag väljer bilen emellanåt. Att jag dessutom kan få åka och käka god lunch, att jag kan åka till och från jobbet precis när det passar mig, kan göra ärenden på vägen utan att behöva vänta ytterligare på nästa fordon och så bidrar ju också förstås.

Citat:

Men om vi pratar pris på flytande bränslen så tänkte jagentligen bor hyfsat nära sin arbetsplats vilket gör att det tar väldigt lång tid. Eller så kanske det bara går en industribuss till Volvo på morgonen exempelvis som är framme på Volvo trekvart innan man börjar jobba.

Folk som inte bor i städer verkar tro att alla stadsbor bor ett par minuter från en hållplats där det går någon transport direkt dit man ska var femte minut eller så, men på att e85 har gått upp mest procentuellt sett sista tiden, för att år sedan var det överlägset billigast även om man räknade med högre konsumtion men i dag är det snudd på dyrare än bensin. E85 kostade kring 11 kr i början av 2021 nu är den uppe i över 20 kr med bra marginal, rek är 29,64 kr.

Ja det är kasst att etanolen har blivit så dyr, samtidigt har väl etanolen ganska ofta inneburit en merkostnad jämfört med att tanka bensin. Under tiden jag hade en etanolbil tankade jag rätt mycket etanol, men det var alltid dyrare, än mer med tanke på att bilen fick servas dubbelt så ofta som samma bil utan etanoldrift. Sen är ju miljönyttan med etanol lite tveksam, det är förstås jättebra om det är etanol gjord på restprodukter från svensk skogsindustri eller liknande men oftare så handlar det om amerikansk majs eller brasilianska sockerrör och då hade det sannolikt varit bättre att låta den vara mat eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Det är lixom inte alla som är IT konsulter med 75lax i månaden och gratis bil från företaget.

Källa på det? Din information stämmer inte alls med vad jag läst i "Vad har ni i lön?"-tråden.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

Jo så är det förstås. Men kollektivtrafiken är ju också mindre effektiv i städerna på andra sätt. Jag kommer ihåg att snitthastigheten för en spårvagn i Göteborg var 7 km/h, dock för ett antal år sedan, och sen tillkommer tid för byten och liknande. Att åka tåg mellan två städer är ju effektivt, även med några stopp på vägen så går det ofta lika fort eller fortare än att åka bil liksom. Problemet är ju att ta sig til och från tåget.
Det är prisvärt om det råkar passa ens resmönster bra. För mig som exempel så kanske jag jobbar hemifrån två-tre dagar i veckan, och då är inte ett månadskort så prisvärt längre (om man bara åker kollektivt till jobbet och inte använder månadskortet på helgen exempelvis så lönar det sig med månadskort efter typ 13 dagar på kontoret i månaden), någon annan kanske cyklar några dagar i veckan när det passar eller får skjuts hem varje dag men behöver ta sig till jobbet på egen hand (jag har varit i alla dessa situationer). Eller så kanske man måste åka genom centrum för att byta linje när man egentligen bor hyfsat nära sin arbetsplats vilket gör att det tar väldigt lång tid. Eller så kanske det bara går en industribuss till Volvo på morgonen exempelvis som är framme på Volvo trekvart innan man börjar jobba. Igen situationer jag har varit i. Det kan också vara så att ens jobb inte ligger i samma kommun som ens bostad trots att det är samma stad, och vips så blir kollektivtrafiken 50% dyrare.

Folk som inte bor i städer verkar tro att alla stadsbor bor ett par minuter från en hållplats där det går någon transport direkt dit man ska var femte minut eller så, men så är det ju inte för de flesta. Om man inte tar en taxi förstås.
Jag har en elcykel, men den är rät kass tyvärr. Batteriet håller inte så bra längre, men jag kan ju få hjälp i uppförsbackarna i alla fall men å andra sidan blir cyklandet rejält mycket trögare under tiden då jag inte använder motorn. Men absolut är det ett alternativ.

Men jag gnäller som sagt inte för min skull, jag kan ta mig till jobbet på flera sätt och jag har råd att ta bilen trots trängselskatt, malus-skatt och så. Jag vill bara förklara min motivation till att jag ganska ofta tar bilen. Om jag tjänar en timme om dagen, och dessutom får en mycket bekvämare resa, klimatkontrollerad i sköna skinnstolar med min musik på hög volym och så, så är det inte så konstigt att jag väljer bilen emellanåt. Att jag dessutom kan få åka och käka god lunch, att jag kan åka till och från jobbet precis när det passar mig, kan göra ärenden på vägen utan att behöva vänta ytterligare på nästa fordon och så bidrar ju också förstås.
Ja det är kasst att etanolen har blivit så dyr, samtidigt har väl etanolen ganska ofta inneburit en merkostnad jämfört med att tanka bensin. Under tiden jag hade en etanolbil tankade jag rätt mycket etanol, men det var alltid dyrare, än mer med tanke på att bilen fick servas dubbelt så ofta som samma bil utan etanoldrift. Sen är ju miljönyttan med etanol lite tveksam, det är förstås jättebra om det är etanol gjord på restprodukter från svensk skogsindustri eller liknande men oftare så handlar det om amerikansk majs eller brasilianska sockerrör och då hade det sannolikt varit bättre att låta den vara mat eller så.

Du skriver att du åker med Västtrafik och nu har de ju lanserat Flex, ett billigare månadskort som du kan åka med 10 dagar per 30 dagars period som är tänkt för de som även jobbar hemma.
https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyhetsarkiv/nu-lanser...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter som du skulle ha en elcykel.

Men om vi pratar pris på flytande bränslen så tänkte jag på att e85 har gått upp mest procentuellt sett sista tiden, för att år sedan var det överlägset billigast även om man räknade med högre konsumtion men i dag är det snudd på dyrare än bensin. E85 kostade kring 11 kr i början av 2021 nu är den uppe i över 20 kr med bra marginal, rek är 29,64 kr.

Det var länge sedan etanol var billigare än bensin (räkna med ca 30% högre förbrukning). Det var typ +/- 0 i början av 2021 (11 för ertanol, 14 för bensin), sedan var den ett tag under 2018 då det var billigare (det har gått lite i vågor).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Det här gillar väl staten och drivmedelsbolagen. När kriget väl är över kommer det väl att vara normaliserat att en liter 95 ska minst kosta 25 eller 30kr och det kommer på grund av alla möjliga ursäkter förklaras att det måste vara så framöver. Att staten vill bli någon form av hjältar genom att jobba fram att erbjuda nån sorts bidrag eller 50 öre sänkt skatt är ju bara löjligt när det ökar med en krona över natten. Det är de som rår för att priset var så högt som det var innan kriget som nu tacksamt kan gömma sig bakom och skylla allt på kriget.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-chockhojning-av-drivmed...

På tisdagen höjer de ledande drivmedelsbolagen bensinpriset med 95 öre till 22:99 kronor litern – medan dieseln över en natt blir ytterligare 1:50 kronor dyrare. Efter höjningen ligger det nu på 26:97, enligt de rekommenderade priserna på bemannande stationer.

Fortfarande 25kr litern för diesel på mackarna här, blir att fylla tanken då innan de hinner öka priserna..

Farsgubben svär ju sådär lagom nu också, körde ut gödsel i helgen vilket förbrukade sådär en 80l diesel. Han kommer dra ner rätt hårt på produktionen nu, liksom många andra bönder.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Tur man har liten tank så det inte blir så dyrt när man tankar.
Tankar fullt för strax under 700kr

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tur man har liten tank så det inte blir så dyrt när man tankar.
Tankar fullt för strax under 700kr

Jag tankar alltid för en hundring så det spelar ingen roll för mig heller

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ostbullen:

Fortfarande 25kr litern för diesel på mackarna här, blir att fylla tanken då innan de hinner öka priserna..

Farsgubben svär ju sådär lagom nu också, körde ut gödsel i helgen vilket förbrukade sådär en 80l diesel. Han kommer dra ner rätt hårt på produktionen nu, liksom många andra bönder.

Staten sänkte skatten för jordbrukare 2 kr/litern en vecka innan Putin välde att pressa upp oljepriset och det är väl bara att vänta och se vad som nu händer för man vill kanske gynna jordbruket ännu mer med tanke på vad som just nu händer med "världens kornbod" för skulle de tex skjuta söner ett kärnkraftverk så att vetet blir hälsofarligt kan det ju bli riktigt illa under lång tid i hela världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.