Jag bor i Göteborg så jag vet inte hur det är i Stockholm heller, och absolut har du en poäng. För att ta mig själv som exempel kan jag åka bil, cykel eller kollektivtrafik till jobbet. Cykel är förstås det billigaste och bil det dyraste. Tidsmässigt så tar bilen ungefär tio minuter cykel ungefär en halvtimme och kollektivtrafik 35-40 minuter om allt går som det ska (vilket det sällan gör).
Cykel låter ju absolut som det bästa alternativet, men det är som sagt Göteborg vi pratar om vilket betyder att det är blåsigt, regnigt och kallt rätt ofta. Sen är cykeltrafiken mycket hårdare än biltrafiken, det händer olyckor och attityden är hård och oförlåtande. Dessutom kommer jag ju fram till jobbet svettig och andfådd, om jag inte drar ner rejält på tempot, då det är mycket backar och sånt och en rejäl bro, alternativt tar jag en båt men då får jag ju betala för kollektivtrafiken ändå.
Kollektivtrafiken funkar också förstås. En enkelbiljett kostar 35 i appen eller 42 i butik eller på fordonet, månadskort kostar 815 vilket ju är mycket bättre om man åker ofta, men mindre bra om man jobbar hemifrån delvis. Det stora problemet är tillförlitligheten, om en spårvagn är några minuter sen, vilket snarare är regel än undantag under rusningstrafiken, och man missar nästa byte så blir man plötsligt ganska sen till jobbet. Så antingen får man ta det eller så får man åka tidigare för att ha större marginal. Sen är det inte så bekvämt att åka kollektivt, det är trångt och svettigt och så. Åker man längre sträckor, jag har pendlat med 20 minuter tåg i mitten exempelvis, så kan det ju vara skönt att få slappna av en liten stund, läsa nyheterna eller så, men ska man byta tre gånger på en halvtimme och har några sträckor att gå mellan hållplatser och så så finns ingen tid för sånt, om det mot förmodan skulle finnas en sittplats eller så förstås.
Bilen kvar då. Jag har barn så jag vill ju gärna ha bil även om jag inte pendlar med den. Så merkostnaden blir alltså bensinen, parkering och trängselskatt. Det är runt en mil till jobbet beroende på väg, och min bil drar en dryg liter milen så kanske 18 kronor normalt, eller 23 nu, per väg. Trängselskatten kostar 16 eller 22 per väg beroende på när jag åker, eller förstås helt gratis om jag åker på helgen eller så. Så ungefär 80 för de två. Parkeringen på jobbet är som sagt dyr, 1000 i månaden eller 16 per timme, men i alla fall nu under pandemin har jag skitit i att betala och stått på entimmesplatser. P-vakter har varit där men jag har lyckats undvika dem utom en gång då jag fick en bot på 900, vilket ändå är mindre än en månads parkering. Många av mina kollegor kör något liknande speciellt nu när vi inte är på kontoret varje dag. Men om jag hade betalat hade det varit ungefär 150 per dag för enstaka dagar eller då en femtiolapp om dagen för månadsbetalning om jag parkerat varje dag. Värdeminskning är förstås en stor utgift för en bil som jag väljer att bortse från här, mest för att ett par mil om dagen ens varje arbetsdag knappt påverkar det.
Sammantaget så vet jag inte. Är jag på kontoret varje dag så blir kostnaden per dag lägre för både kollektivtrafik och bilen men rätt mycket lägre för kollektivtrafiken förstås (det finns inget månadskort för trängselskatt), men om jag jobbar ett par dagar i veckan så är det inte så stor skillnad, 70 för kollektivtrafik och 80 för bilen (med risken att åka på P-bot), men då sparar jag ju typ 40 minuter i restid och jag kan ta mig till ett antal mer eller mindre bra lunchrestauranger medan utan bil så är det en lång promenad till ett fåtal ganska kassa, eller så äter jag på restaurangen i huset som är katastrofalt dålig. Cykel är förstås bättre men latheten står ju i vägen, och önskan om att slippa duscha eller stinka på jobbet.
Tja, samtidigt går väl den där bussen ungefär när folk börjar jobba? Jag säger inte att det är enkelt eller något, men även i staden har man ju ett pussel att få ihop om man ska hämta på förskolor, handla och liknande och även tät och bra kollektivtrafik gör ju det rätt jobbigt jämfört med att bara ta bilen.
Vad du säger är ju precis att det är ett val. Man väljer lägre boendekostnad och större bostad framför kortare avstånd, smidigare pendling. Arbetsgivaren tenderar att ge kompensation baserat på vart den ligger, inte på vart den anställde bor, så om man jobbar i centrala Stockholm så tjänar man mer än om man jobbar i säg Säffle, och de som jobbar i Säffle lär ju ändå tjäna mer än de som jobbar i glesbygd. Bor man i centrala Stockholm och pendlar till glesbygd så ligger man rätt pissigt till förstås, men det är väl ingen vanlig situation. Men om du jobbar i Säffle och bor i glesbygd så har du lägre kostnader men längre avstånd, men flyttar du till Säffle så lär lönen räcka till bostaden utan problem, och du kanske kan skippa bilen. Bor och jobbar man i samma småstad så räcker ju cykel väldigt långt.
Folk vill ofta bo liknande som där de växte upp. Jag är uppväxt i storstad och vill gärna fortsätta bo i en exempelvis. Många flyttar dock från landsbygd och småstäder när de är unga för att plugga och så, men många flyttar också tillbaka när de blir lite äldre och skaffar familj och så.
Men jag ser inte att det finns någon rörelse mot att köra bil, däremot vill man gärna att folk ska köra bilar som inte släpper ut så mycket. Vilket i många fall är mycket lättare för de som bor i glesbygd då de har möjlighet att ladda hemma och så som är svårare i städer. Som vanligt är det förstås värst för låginkomsttagare, oavsett vart man bor så är det segt att ha dåligt med pengar. I städerna kan de glömma att ha en bil förstås, men kan ta sig runt hjälpligt med kollektivtrafiken, på landsbygden får de ofta ha en bil ändå för det är det som funkar, men å andra sidan så har de ju generellt en högre livskvalitet än låginkomsttagare i stan, med mer utrymmen att röra sig på och så och sannolikt lägre kostnader för sitt boende.
Tittar man historiskt så är det ändå rätt billigt att åka bil idag. Priset på bränsle har ökat mer än löneökningarna i samhället, men bilarna har också blivit snålare så man lägger ju mindre av sin inkomst på transporter idag än tidigare, om man kör bil i alla fall. Kollektivtrafiken däremot har ökat i pris mer än löneökningarna också men där finns det inget som kompenserar från andra hållet.