Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem

Kommer noga köpa en bara för att Valve har ett så oändligt mycket mer sundare förhållningssätt mot konsumenter jämfört med resten av dessa giriga konsolföretag som hittat en väg att ta betalt för minsta lilla feature. Dessutom verkar steam remote play fungera riktigt bra.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Idag kl 18:45 så fick jag mitt mail! 512GB-varianten.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fick också mail, 256GB varianten, blir lite spännande, även om man läst att fläkten ska vara väldigt högljudd, känns som något som uppdateringar bör fixa (bara sänka fläkthastigheten).

Permalänk
Medlem

bokade i samma sekund som de släpptes, 512GB, inte fått mail :/

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Fick också mail, 256GB varianten, blir lite spännande, även om man läst att fläkten ska vara väldigt högljudd, känns som något som uppdateringar bör fixa (bara sänka fläkthastigheten).

Jag fick min levererad igår (512), och kan verkligen intyga att den lilla fläkten är högljudd
Men håller med om att det bör gå att lösa med mjukvara, ser ut som att den fläktar 100% efter att den överstiger ca 45 grader.

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk
Skrivet av Smasher89:

Fick också mail, 256GB varianten, blir lite spännande, även om man läst att fläkten ska vara väldigt högljudd, känns som något som uppdateringar bör fixa (bara sänka fläkthastigheten).

Har haft min 256gb i snart en vecka och den där fläkten är onekligen högljudd. Mer än vad jag förväntade mig faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodZilly:

Idag kl 18:45 så fick jag mitt mail! 512GB-varianten.

Härligt! När förväntas din levereras?

Skulle vara trevligt med lite mer omdömen från ni som fått er. Byggkvalitet, mjukvara, performance?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeamus:

Härligt! När förväntas din levereras?

Skulle vara trevligt med lite mer omdömen från ni som fått er. Byggkvalitet, mjukvara, performance?

Jag har inte fått någon information alls om leverans än, bara fått betala.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeamus:

Härligt! När förväntas din levereras?

Skulle vara trevligt med lite mer omdömen från ni som fått er. Byggkvalitet, mjukvara, performance?

Skrivet av GodZilly:

Jag har inte fått någon information alls om leverans än, bara fått betala.

Nu kom mailet med Tracking info. Den skickas tydligen med ett företag som heter GLS Group (aldrig hört talas om) men tracking id:et visar ingen information just nu.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fick samma mail, och fått det uppdaterat, verkar skickas från nederländerna, så antar att slutpriset faktiskt blir vad man betalade på steam, och man borde slippa tull och extra skatter förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Såg nu att många inkl mig själv som fick sina order uppskjutna till Q3. suck suck :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Såg nu att många inkl mig själv som fick sina order uppskjutna till Q3. suck suck :/

Vilken version?
Jag ligger kvar i Q1, 64 GB. Men har inte fått något mail än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Vilken version?
Jag ligger kvar i Q1, 64 GB. Men har inte fått något mail än.

64GB varianten här med. Inte fått någon mail men går du in och kollar reservation så ser man vilken kvartalkö man står i.

Permalänk
Medlem

Jag är överförväntandes.
Ni som har fått, beställde ni tidigt på dagen den släpptes eller?
Jag lyckades inte komma in när den släpptes, så gjorde det senare på dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag är överförväntandes.
Ni som har fått, beställde ni tidigt på dagen den släpptes eller?
Jag lyckades inte komma in när den släpptes, så gjorde det senare på dagen.

Satt första kvarten och refreshade, kom in för beställa flera gången men det avbröts, fick genom beställningen minut 11 eller 13(från att de började ta emot beställningar, sidan buggade massor), och inväntar min kanske imorgon, ska ha anlänt i sverige igårkväll iaf.

Permalänk
Medlem

Fick min idag:

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Spännande uppdateringsmeddelande:

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Fick hem min nu med, ser en disclaimer på baksidan som länkar till www.p65warnings.ca.gov , nån som har nån koll på vad det innebär för just steamdeckens delar?

Permalänk
Medlem

Fick min GLS tracking. Ska bli kul refresha en annan sida några dagar. Verkar som det tar ca en vecka för den att hitta hit till Sverige.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Smasher89:

Fick hem min nu med, ser en disclaimer på baksidan som länkar till www.p65warnings.ca.gov , nån som har nån koll på vad det innebär för just steamdeckens delar?

Det är väl det vanliga, dvs ät inte på den, sätt inte eld på den och andas in ångorna och återvinn delarna rätt så gift inte kommer ut i naturen 🤷‍♂️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Ni som har fått den, vad tycker ni om den. Funkar det bra att spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Ni som har fått den, vad tycker ni om den. Funkar det bra att spela?

Testat lite och körde först Super hexagon (gick snabbt att ladda ner iom litet minispel typ), fungerade bra, och gav mig intrycket av att högtalarna var starka, starka nog för att jag trots dem var inställda på 70% var värt att sänka.

Även testat lite Guilty gear Strive, fungerat bra med inputs och online och så, men får lite känsla av slowdown ibland, och vet inte om det är pga online eller Decken(notera att det är listat som ej fungerande har jag för mig, men funkade för mig).
Har heller inte hittat vart man ställer in så att man kan se antal fps samtidigt som man spelar så man kan se om det är faktiskt tappade frames eller ej.

Testat lite andra spel som inte fanns med listade, och några fungerade, andra fungerade men fick inget ljud, och andra verkar börja starta men stänger ner sig innan det laddat klart, så lite blandat där. Känns iaf inte som man kommer behöva windows iaf nu i ett tidigt skede.

Aning ovant med linux/proton, tom zippa upp filer var lite krångligt men man lär väl sig hur det fungerar och skiljer sig från windows med tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Testat lite och körde först Super hexagon (gick snabbt att ladda ner iom litet minispel typ), fungerade bra, och gav mig intrycket av att högtalarna var starka, starka nog för att jag trots dem var inställda på 70% var värt att sänka.

Även testat lite Guilty gear Strive, fungerat bra med inputs och online och så, men får lite känsla av slowdown ibland, och vet inte om det är pga online eller Decken(notera att det är listat som ej fungerande har jag för mig, men funkade för mig).
Har heller inte hittat vart man ställer in så att man kan se antal fps samtidigt som man spelar så man kan se om det är faktiskt tappade frames eller ej.

Testat lite andra spel som inte fanns med listade, och några fungerade, andra fungerade men fick inget ljud, och andra verkar börja starta men stänger ner sig innan det laddat klart, så lite blandat där. Känns iaf inte som man kommer behöva windows iaf nu i ett tidigt skede.

Aning ovant med linux/proton, tom zippa upp filer var lite krångligt men man lär väl sig hur det fungerar och skiljer sig från windows med tiden.

Min leverans står som ankomst idag. Är det hemleverans eller hos lokala Schenker ombudet?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Min leverans står som ankomst idag. Är det hemleverans eller hos lokala Schenker ombudet?

Lokala Schenker-ombud var det för mig.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodZilly:

Lokala Schenker-ombud var det för mig.

Vart det med, och lådan var den som de visar på videos, trodde nästan det var en yttre låda men nej, den fraktas i själva "konsoldatorns" låda direkt.

Permalänk
Medlem

Fick köpa min 512a igår. Hade hoppats på leverans innan helgen, då jag har familjefritt, men verkar som att en får vänta lite till. Nåja, snart så!

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Står att min förberedes just nu för avsändning. Grymt!!!!!!!

Helt galet att det är ett års kö snart för att få en, tro hur leveranskedjorna i elektronikbranchen fortsättningsvis kommer vara, och om enheten kommer kunna vara så prispressad som den redan är.

Det har ju ett pris att vara early adopter med, hoppas min slipper ha några defekter ta i trä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXmOuSe:

Står att min förberedes just nu för avsändning. Grymt!!!!!!!

Helt galet att det är ett års kö snart för att få en, tro hur leveranskedjorna i elektronikbranchen fortsättningsvis kommer vara, och om enheten kommer kunna vara så prispressad som den redan är.

Det har ju ett pris att vara early adopter med, hoppas min slipper ha några defekter ta i trä.

Jag missade helt tåget och bokade min i början på september, på min bokning står det "efter Q3", dvs oktober eller senare och alltså mer än ett år från bokning.

Bet I det sura och äverbetalade för en på andrahandsmarknaden, igår. Funkar fint och kommer bli trevlig att ha i hammocken i sommar.

Permalänk

Fick hem min steam deck i förra veckan och jag är helt nybörjare på linux och förstår verkligen inte mycket. Kan någon förklara för mig hur jag installerar en .deb fil? Lyckades installera lutris från discover men såg då att det fanns en beta uppdatering som laddas ner i deb-format, men sen kommer jag inte längre. Finns det någon deb-fils installerare jag behöver?

Alla guider jag kollat säger att jag ska välja "öppna med" efter att högerklickat på deb-filen och sen välja software installer eller dylikt men det finns ingen sån, vissa kommer med tips om att skriva in långa rader i terminal men det vill jag inte bemöda mig då jag inte känner mig bekväm med sånt.

Det har varit en del skriverier ang brickade steam decks pga hubbar/dockor, men jag köpte följande på netonnet och den har funkat kanon hittils. Kör mus, tangentbord, hdmi, usb minne och laddning samtidigt, inte testat ethernet eller sd kort ännu.

https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/u...

Permalänk
Medlem

Fick hem min 64GB idag 😊
Mailet kom i måndagskväll och jag betalade nån timme senare. Tog en vecka att få hem.
Bara hunnit prova lite smått och är imponerad över hur smidigt den funkar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)