Steam Deck - Steam-baserad handhållen "konsol"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeamus:

Det står 2:a kvartalet. April - juni. Står att jag kan avboka, så antar att bokningen forfarande gäller.

Visst är det sin egen hem mejl som gäller för att inte missa mejlet?

Japp, bokningen gäller. Då är det bara hålla tummarna 😊

Det är den mejl som du har i Steam, samma som när du handlar spel o dyl.
Fick mitt mejl runt 17:30.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeamus:

Det står 2:a kvartalet. April - juni. Står att jag kan avboka, så antar att bokningen forfarande gäller.

Visst är det sin egen hem mejl som gäller för att inte missa mejlet?

Du kommer få mejlet skickat till den adressen som ditt Steam konto är knutet till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

De vill verkligen inte att man ska missa sin chans, utöver mailet fick jag också en popup via Steam på båda datorerna som var inloggade. Stänger man den bara med krysset så kan man trycka på gula "account alert" rutan och få upp den igen. Så du bör nog inte missa din chans
Nu står det purchased ofc, minns inte vad det stod innan.

Permalänk
Medlem

Fick mitt mail igår, 256 gb varianten. Fick igenom min beställning först 20:15 den 16 juni.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UnknownBum:

De vill verkligen inte att man ska missa sin chans, utöver mailet fick jag också en popup via Steam på båda datorerna som var inloggade. Stänger man den bara med krysset så kan man trycka på gula "account alert" rutan och få upp den igen. Så du bör nog inte missa din chans
Nu står det purchased ofc, minns inte vad det stod innan.

https://i.imgur.com/PREJH9K.png

Gott att höra. Väntar tålmodigt då. 😊

Permalänk
Medlem

I sådana här fall så kanske det är bättre att man aktivt måste avbryta en förbeställning istället för att man aktivt måste se till att ens förbeställning gäller. Skulle verkligen vara trist om man av någon anledning skulle missa att bekräfta sin förbeställning.

Permalänk
Medlem

Tjohoo! Q2 delivery

Permalänk
Medlem

Grattis! Vad blir första spelet?

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk

Välkommen till klubben, såg att det finns redan glasskärmskydd för steamdeck till försäljning, kan vara nice att veta. Verkar som nedladdningshastigheten för mig senaste patchen (om de inte kommit någon på ett par dagar) vart lite långsammare, men så gött att de fixatt att få fram tangentbordet i desktopläget (steam+X) numera fungerar iaf.

Permalänk
Relik 📜

Hur lång tid har ni andra haft mellanmål "preparing to ship" och leverans? Fick det idag, undrar om man har i handen före påsk.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur lång tid har ni andra haft mellanmål "preparing to ship" och leverans? Fick det idag, undrar om man har i handen före påsk.

Tror det tog ca 4 dagar. Det skickades från Storbritannien eller Nederländerna.

Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag köpa mitt 512GB! Beställningen gick igenom 16 juli, 20:16.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av GodZilly:

Grattis! Vad blir första spelet?

Tack! Har inte haft tid att ens dra igång den ännu, men det kanske blir någon klassiker som redan är portad till Steamos som Portal 2 eller liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Hur lång tid har ni andra haft mellanmål "preparing to ship" och leverans? Fick det idag, undrar om man har i handen före påsk.

Är i samma sits. Stod som preparing imorse och skickades idag kl 1635 från Nederländerna (betalad kl 18 i torsdags). Hoppas också verkligen att den kommer fram till påsk. Gissar på att om den inte är vid svenska gränsen på onsdag kväll så är det nog kört för min del, så håller tummarna

Permalänk
Medlem

Idag fick jag mailet om att min Steam Deck 512GB var redo att köpas. Jag beställde 16 juli 20:17. Nu är jag så himla taggad! Synd bara att den med största sannolikhet inte hinner fram innan påsk.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UnknownBum:

Är i samma sits. Stod som preparing imorse och skickades idag kl 1635 från Nederländerna (betalad kl 18 i torsdags). Hoppas också verkligen att den kommer fram till påsk. Gissar på att om den inte är vid svenska gränsen på onsdag kväll så är det nog kört för min del, så håller tummarna

Mitt paket har "left the parcel center" vid 20:15 idag, så är väl på ungefär samma tidslinje som dig.

Ska bli trevligt detta. Återstår att se om jag använder den, eller om det blir lådvärmare som min gamla Switch, min nya Switch eller min PS Vita. Har inte jättebra track record med handhållna konsoler.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Går troll i detta. Tidig reservation på releasedagen, fortfarande inget mail. Håller detta i sig fram till påsk tar jag det som ett omen om dålig batch och avbokar

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Går troll i detta. Tidig reservation på releasedagen, fortfarande inget mail. Håller detta i sig fram till påsk tar jag det som ett omen om dålig batch och avbokar

Vilken tid står det i bekräftelsemailet? Jag satt prick kl19 och försökte beställa men allt strul gjorde att det tog mig över en timme att få till det.

Edit: Vilken modell? Det är också avgörande.

Permalänk
Medlem

Min leverans tog 5 dagar men det var över en helg. Så det borde kunna gå på 3 dagar.

Hade en screenshot först men datumen syntes inte p.g.a. HDR-bugg.
Visa signatur

7 tycker jag.

Permalänk

Fick min igår (Q2). Så en vecka totalt från mail till Göteborg (inklusive helg). Men jäklar vad högljudd och stor den är. Är lite besviken på den faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikBengtsson:

Fick min igår (Q2). Så en vecka totalt från mail till Göteborg (inklusive helg). Men jäklar vad högljudd och stor den är. Är lite besviken på den faktiskt.

När man först öppnar upp lådan så håller jag med om att man tänker "vilken blaffa!"

Men när man lyfter upp den känns den skön att hålla i

Det jag hunnit göra än så länge är att starta upp den, uppdatera firmware
och installera "Portal 2" som referens-spel (eftersom det borde fungera felfritt)

Jag har märkt av ett svagt sus från fläkten, men ingenting som jag tyckte var störande.

Mycket möjligt att det blir mer märkbart när man drar igång krävande spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

https://i.imgur.com/0iyDutv.jpg
https://i.imgur.com/z0KO98Q.jpg

När man först öppnar upp lådan så håller jag med om att man tänker "vilken blaffa!"

Men när man lyfter upp den känns den skön att hålla i

Det jag hunnit göra än så länge är att starta upp den, uppdatera firmware
och installera "Portal 2" som referens-spel (eftersom det borde fungera felfritt)

Jag har märkt av ett svagt sus från fläkten, men ingenting som jag tyckte var störande.

Mycket möjligt att det blir mer märkbart när man drar igång krävande spel.

Är det caset som följer med den dyraste versionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpor:

Är det caset som följer med den dyraste versionen?

Jag tror det är samma case i alla versioner ?

Det här är iallafall 256Gb, alltså mellanmodellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag tror det är samma case i alla versioner ?

Det här är iallafall 256Gb, alltså mellanmodellen.

Här är 512-caset man får:

https://store.steampowered.com/news/app/1675180/view/31226802...

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk

Angående caset, har den vita remsan eller vad man kallar det som ska hålla decken på plats lossnat för någon annan?, blev lite fundersam över konstruktionen för just den, lossnade efter typ plockat ut decken andra gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Angående caset, har den vita remsan eller vad man kallar det som ska hålla decken på plats lossnat för någon annan?, blev lite fundersam över konstruktionen för just den, lossnade efter typ plockat ut decken andra gången.

Den är till för att enklare kunna lyfta ur decken så den ska bara vara fäst i ena änden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Idag fick jag mailet om att min Steam Deck 512GB var redo att köpas. Jag beställde 16 juli 20:17. Nu är jag så himla taggad! Synd bara att den med största sannolikhet inte hinner fram innan påsk.

Hur kan man ta reda på exakta klockslaget man beställde? Jag tycker att jag var tidig. Inte hört nåt än. 512 GB versionen.

Edit: 16 juli kl. 22:38 ser jag nu. Wow. Jag var ju med direkt vid släppet trodde jag. Några minuter efteråt åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeamus:

Hur kan man ta reda på exakta klockslaget man beställde? Jag tycker att jag var tidig. Inte hört nåt än. 512 GB versionen.

Edit: 16 juli kl. 22:38 ser jag nu. Wow. Jag var ju med direkt vid släppet trodde jag. Några minuter efteråt åtminstone.

Ja det var mycket som strulade där. Även om jag fick igenom min över en timme efter släpp så var det struligt då också.

Förhoppningsvis får du ditt mail snart också, de ska tydligen ha ökat på produktionstakten ganska mycket det senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av herc:

Vilken tid står det i bekräftelsemailet? Jag satt prick kl19 och försökte beställa men allt strul gjorde att det tog mig över en timme att få till det.

Edit: Vilken modell? Det är också avgörande.

Tog denna skärmdump under gårdagen, innan jag skickade in min support ticket:

... sedan fick jag svar från supporten:

... och nu när jag kollade har de flyttat fram tiden för min bokning en timma:

Med anledning av ovanstående valde jag att avbryta min bokning ikväll.

Tänker inte tigga för att få beställa nya oprövade produkter från Steam. Jag prövade både deras Steam Controller och Steam Link 2017 och båda har legat oanvända i princip sedan köpet. Var sugen på en hand held, men skall de hålla på att grisa sig med kösystemet avstår jag hellre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Tog denna skärmdump under gårdagen, innan jag skickade in min support ticket:
https://i.imgur.com/7S0iYxM.png

... sedan fick jag svar från supporten:

https://i.imgur.com/FFdEiRa.png

... och nu när jag kollade har de flyttat fram tiden för min bokning en timma:

https://i.imgur.com/AqXiZYY.png

Med anledning av ovanstående valde jag att avbryta min bokning ikväll.

Tänker inte tigga för att få beställa nya oprövade produkter från Steam. Jag prövade både deras Steam Controller och Steam Link 2017 och båda har legat oanvända i princip sedan köpet. Var sugen på en hand held, men skall de hålla på att grisa sig med kösystemet avstår jag hellre.

Det låter ju otroligt märkligt att de skulle ändra tiden. Men med tanke på vad du skrev i januari så känns det ju rimligt att det var 20:51 du bokade och inte 19:51

Skrivet av serdyllon:

Köpt: 16 jul, 2021 @ 20:51
Förväntad tillgänglighet: 2:a kvartalet 2022
512gb

Så det räcker inte med lanseringsdagen, man måste ha lyckats genomföra köpet tidigt.

Tråkigt att du inte gillade Steam Controllern. För min egen del är det en av de bästa produkterna jag köpt. Jag har spelat flera hundra timmar i soffan framför TVn med den, och jag gillar normalt inte att spela med kontroll. Det är tack vare Steam Controllern som jag nu är så taggad på Steam Deck då själva kontrollen är en utveckling av Steam Controllern.