Tips på högtalare till pc. Under 6000:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Då kanske ett par begagnade B&W MM-1 skulle funka ...

Jag slår ett slag för dessa jag med.
Bra för sin storlek och snygga att titta på.

Visa signatur

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Funderar på de sistnämnda själv. Har även kikat på diverse "monitor-alternativ" som t.ex. Behringer... men då skulle jag behöva någon slags volymkontroll som man kan ansluta mellan dem och pc:n. Någon som har tips på ett bra alternativ där? Externt ljudkort?

Nackdel med monitorerna är att de behöver lite extra kablage jämfört med de andra, där elektroniken sitter i en av högtalarna och sedan drivs den andra passiva högtalaren via denna. Kanske kan vara en fördel också, jag vet inte.

Det är både för och nackdelar att ha separerad elektronik i respektive högtalare för den får mer utrymme och kan kylas enklare och personligen tycker jag att det nog är en fördel att slippa högtalarkablage och kunna ha signalkablar till högtalarna men det blir ju generellt lite dyrare kablar och man behöver också 2 elanslutningar.

En fysisk volymkontroll är inget måste men bekvämt, håller man på med musik har man ofta högtalarna kopplade i en mixer och behöver kanske inte ha nått separat och har man en intention att skaffa en bra mikrofon kan det vara vettigt att ha en mixer för den också.

Skrivet av Ragnvlad:

Behringer är helt ok tills de går sönder. Då hittar du ingen som vill laga skräpet...

Men de går sällan sönder, åtminstone är min erfarenhet det och jag har varit i kontakt med många Truthhögtalare, dessutom är det ingen underlig elektronik i dem utan standardkomponenter, elementen är däremot deras egna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är både för och nackdelar att ha separerad elektronik i respektive högtalare för den får mer utrymme och kan kylas enklare och personligen tycker jag att det nog är en fördel att slippa högtalarkablage och kunna ha signalkablar till högtalarna men det blir ju generellt lite dyrare kablar och man behöver också 2 elanslutningar.

En fysisk volymkontroll är inget måste men bekvämt, håller man på med musik har man ofta högtalarna kopplade i en mixer och behöver kanske inte ha nått separat och har man en intention att skaffa en bra mikrofon kan det vara vettigt att ha en mixer för den också.

Har Audioengine A2+ idag anslutna till datorn, som används till det mesta förutom "musikskapande".

Mest har jag spotify igång i bakgrunden, eller någon film/serie igång på den andra skärmen samtidigt som jag jobbar med något. Är ganska så nöjd med dessa högtalare som även har en fysisk volymkontroll, trots att den sitter uselt placerad på baksidan, så den är svår att komma åt. Funderade ett tag på om man bara skulle göra det väldigt enkelt och byta ut dem mot den större modellen A5+, de har ju volymkontrollen mer lättåtkomligt placerad.

Främsta anledningen till att jag överhuvudtaget letar efter andra högtalare är dock den att min fru ska få använda mina nuvarande istället. Så då ger det mig en liten ursäkt för att skaffa större högtalare... annars hade ju hon givetvis kunnat få ett par nya istället förstås.

Klipsch-modellernas design/utseende har jag fastnat för måste erkännas. Sedan låter de bra också, iallafall om man justerar in frekvenskurvan rätt, så de inte basar för mycket.

Permalänk
Medlem

Till dator ståendes på skrivbord och aktiva skulle jag rekommendera Audio Pro T14

Jag tycker de är bättre än deras ersättare Audio Pro A26.

Har man lite mer plats och kan tänka sig en liten stärkare skulle mitt val falla på Dynavoice DM-6.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaine_Uro:

Funderar på de sistnämnda själv. Har även kikat på diverse "monitor-alternativ" som t.ex. Behringer... men då skulle jag behöva någon slags volymkontroll som man kan ansluta mellan dem och pc:n. Någon som har tips på ett bra alternativ där? Externt ljudkort?

Nackdel med monitorerna är att de behöver lite extra kablage jämfört med de andra, där elektroniken sitter i en av högtalarna och sedan drivs den andra passiva högtalaren via denna. Kanske kan vara en fördel också, jag vet inte.

Om du kopplar till PC är det väl bara att styra volym från Windows?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Om du kopplar till PC är det väl bara att styra volym från Windows?

Inte lika enkelt och smidigt som att använda en fysisk volymkontroll. Speciellt i fullskärmsläge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Inte lika enkelt och smidigt som att använda en fysisk volymkontroll. Speciellt i fullskärmsläge.

Studio- monitorkontroller finns i olika prisklasser och med olika in- och utgångar beroende på vad du behöver.

https://www.thomann.de/se/studio_monitorcontroller.html?oa=pr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Beror väl på vad man har för tangentbord? Har man tangentbord med ''volymhjul'' så är det ju lika smidigt som skild volymkontroll.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MammDiin:

Beror väl på vad man har för tangentbord? Har man tangentbord med ''volymhjul'' så är det ju lika smidigt som skild volymkontroll.

Inte riktigt, det är väl främst 2 saker som skiljer, datorn har ofta en konstant störningsnivå/brusgolv och det dämpas om man har en extern kontroll, man får alltså slarvigt beskrivet renare signal när man spelar svagt jämfört med när man reglerar ljudet i datorn.
Dessutom är det bra att ha en fysiskt kontroll som är oberoende av datorn utifall den kraschar eller på annat sätt ger ifrån sig en massa oljud eller höga signalnivåer.

Sedan finns det även andra saker som påverkar likt att en dac låter bäst när man kör den vid full utstyrning så att reglera nivån digitalt sänker upplösningen och "spelljudkort2 brukar inte ha riktiga volymkontroller typ VCA kretsar utan man brukar nästan uteslutande ändra ljudnivån digitalt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Inte riktigt, det är väl främst 2 saker som skiljer, datorn har ofta en konstant störningsnivå/brusgolv och det dämpas om man har en extern kontroll, man får alltså slarvigt beskrivet renare signal när man spelar svagt jämfört med när man reglerar ljudet i datorn.
Dessutom är det bra att ha en fysiskt kontroll som är oberoende av datorn utifall den kraschar eller på annat sätt ger ifrån sig en massa oljud eller höga signalnivåer.

Sedan finns det även andra saker som påverkar likt att en dac låter bäst när man kör den vid full utstyrning så att reglera nivån digitalt sänker upplösningen och "spelljudkort2 brukar inte ha riktiga volymkontroller typ VCA kretsar utan man brukar nästan uteslutande ändra ljudnivån digitalt.

Det är sant men med tanke på smidigheten.

Ja om man har förstärkaren på full volym och ändrar via Windows så brukar de ju vara tydliga störningar på lägre volym.

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Till dator ståendes på skrivbord och aktiva skulle jag rekommendera Audio Pro T14

Jag tycker de är bättre än deras ersättare Audio Pro A26.

Klart intressant! vad tycker du blivit sämre med nya modellen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MammDiin:

Jo, det är förstås smidigt. Men sådana tangentbord är väl inte så vanliga numera? Nu används väl mest knappar.

Tänkte bara om det var någon här som använde en extern volymkontroll som de kunde rekommendera. Annars tar jag bara o beställer hem något på prov när jag byter ut högtalarna.

Permalänk
Medlem

Kär adam A5x själv med en sub tyckte de var det bästa alternativet för mig ,kolla in adams billigare tror de är riktigt prisvärda. Yamaha hs xx låter ok men inte lika bra i mina öron

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jo, det är förstås smidigt. Men sådana tangentbord är väl inte så vanliga numera? Nu används väl mest knappar.

Tänkte bara om det var någon här som använde en extern volymkontroll som de kunde rekommendera. Annars tar jag bara o beställer hem något på prov när jag byter ut högtalarna.

Grundfunktionen är snarlik i alla men en del är mer likt ett linjeförsteg än bara en simpel volymkontroll och en del har tex hörlursförstärkare och det finns även modeller som omvandlar mellan obalanserad och balanserad signal så du får fler funktioner än bara volymkontroll i mer påkostade versioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

I alla fall på dyrare tangentbord är det väl rätt så vanligt skulle jag tro.

Kör själv med en liten förstärkare så har volymkontroll där men brukar ha förstärkaren på 45/100 hela tiden och ändrar volymen på tangentbordet (Corsair K70) för det är närmast.

Är väl inte så stor skillnad på volymkontrollerna antar jag viktigast är väl att man köper en som har de anslutningar man behöver och om man behöver/vill ha någon extra funktion så är det ju att kolla så de har det också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag har använt den där Fostexkontrollern som dök upp som billigaste förslag i den där listan på Thomann.
Rätt så basic controller men funkar bra
Jag har haft min länge dock så har börjat skrapa när man byter volym (och trackar lite ojämnt vid riktigt låg volym har jag för mig) så bytte nyligen till en färsk TC electronic Level Pilot, liknande den här på Thomann:
https://www.thomann.de/se/tc_electronic_level_pilot.htm
Den på Thomann har balanserade kablar men jag hittade en version med 3.5mm kontakter i båda ändarna på amazon.se för drygt 400 spänn
Den upplevs klart lyxigare och har längre "slaglängd" än Fostexen, men tvivlar på att den är speciellt mer påkostad i själva potentiometern egentligen - räknar med att den håller ungefär lika länge som Fostexen.
OBS att 3.5 mm versionen har hanar i båda ändarna om du behöver adapterkablar. (jag tänkte fel där tex)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Klart intressant! vad tycker du blivit sämre med nya modellen?

Nu ska jag inte påstå att jag har någon STÖRRE erfarenhet gällande skillnader mellan modellerna, men det som faktiskt direkt stod ut är att A26 (och A36) har sämre mellanregister än sina äldre "syskon". Möjligtvis är de mer "inställda" för att användas med en Sub. Till den milda grad att jag valde att behålla båda mina par T14 över att uppgradera till A26 (till datorn och tv'n i sovrummet).

En fördel A26 har är hdmi-arc och uppdaterade "uppkopplingar", men det är inget jag personligen har något behov av.

Nu har T14 haft en vana att titt som tätt hamna på rea för 1.990:- och för det priset finns det inget som kommer i närheten av dem. Skulle A26 visa sig följa detta mönster skulle jag rekommendera modellen som för närvarande låg på lägst pris.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag har använt den där Fostexkontrollern som dök upp som billigaste förslag i den där listan på Thomann.
Rätt så basic controller men funkar bra
Jag har haft min länge dock så har börjat skrapa när man byter volym (och trackar lite ojämnt vid riktigt låg volym har jag för mig) så bytte nyligen till en färsk TC electronic Level Pilot, liknande den här på Thomann:
https://www.thomann.de/se/tc_electronic_level_pilot.htm
Den på Thomann har balanserade kablar men jag hittade en version med 3.5mm kontakter i båda ändarna på amazon.se för drygt 400 spänn
Den upplevs klart lyxigare och har längre "slaglängd" än Fostexen, men tvivlar på att den är speciellt mer påkostad i själva potentiometern egentligen - räknar med att den håller ungefär lika länge som Fostexen.
OBS att 3.5 mm versionen har hanar i båda ändarna om du behöver adapterkablar. (jag tänkte fel där tex)

Är det oxid går det utmärkt att rengöra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackwizard:

Som rubriken lyder.

Köpt nått?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

iloud micro monitor

Om på skrivbordet

Det är svårt att hitta en bättre för samma pris och storlek

Permalänk
Snusfri

Kör själv med T14 + Addon Sub och är grymt nöjd.
Knep båda när de var på rea för 1990:- st så gav totalt under 4000:- och det finns imho inget som kommer i närheten "pris/prestanda".

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL