Steam Hardware Survey – få kör Windows 11 och Nvidias grafikkort fortsatt populära

Permalänk
Melding Plague

Steam Hardware Survey – få kör Windows 11 och Nvidias grafikkort fortsatt populära

Trots stigande siffror för Microsofts nya operativsystem satt 75 procent av Steams användare i februari kvar på Windows 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte förvånande att få använder 11. Nytt, buggigt, inga direkta fördelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CymbalCrasher:

Inte förvånande att få använder 11. Nytt, buggigt, inga direkta fördelar.

Inga direkta skillnader heller. Förutom att man får betala för att fixa startmenyn, taskbar m.m. med 3:e partsprogram

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Inte förvånande att få använder 11. Nytt, buggigt, inga direkta fördelar.

Vad buggar ?
Jag har haft Win11 sen release och efter jag flyttat start meny grejet till vänster märker jag knappt nån skillnad från Win10.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Inte förvånande att få använder 11. Nytt, buggigt, inga direkta fördelar.

Personligen ser jag inget som skulle göra det värt besväret att uppgradera på min spelburk. Får bli om 1-2 år när det är dags för en ny.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Defender:

Vad buggar ?
Jag har haft Win11 sen release och efter jag flyttat start meny grejet till vänster märker jag knappt nån skillnad från Win10.

Vad? Tjah, googla skulle jag väl säga. Det är ju ett nyare OS med nya funktioner och backwardscompatability.

Det vore konstigt om det hade färre buggar.

Ett stort issue för oss som gillar VR är att streama PCVR från windows till headset fungerar mycket sämre på 11an än 10. Räkna ungefär halva prestandan. Finns vissa workarounds som bör hjälpa. Men det är lite till att gå baklänges.

Permalänk
Avstängd

Sedan är inte alla med i deras survey eftersom de frågar om du vill vara med, och kan tacka nej.

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft W10 ett tag till men då intel 12th gen inte funkar så bra på w10 så får det bli W11.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Byter inte för att man konstant hör att det är skit. De har inte direkt marknadsfört om det är några prestandaskillnader eller något annat vettigt, så jag ser ingen anledning till uppgradering mer än en kosmetisk skillnad, med nya värdelösa menyer.

"Varannat Windows suger" verkar hålla än idag.

Permalänk

Jag är hittils väldigt positiv till Windows 11. Visst - det fanns vissa störande "features" som att datum/tid inte syntes på startmenyn annat än på primary display, högerklicksmenyerna var ändrade och annat lull. Men som OS har jag hittils inte haft något problem och då har jag kört det sen i somras genom Insider och som nyinstallation sedan release.

Jag tycker också att det är bra mycket snyggare än Win10 både visuellt och audiellt även om man har närmat sig MacOS rent grafiskt.

Permalänk
Medlem

Bytte till Windows 11 så fort jag hade skaffat nytt moderkort med 5600x i höstas.

Det känns som om det flyter på lite bättre och mjukare än 10, framförallt grafiskt sett, så jag ser ingen vits med att stanna kvar på en äldre version om man inte har specifika problem. Det gick ju väldigt snabbt och smidigt att uppgradera.

Hårdvarumässigt sitter jag kvar med fruns gamla Radeon HD7850, som får tugga på tills det blir mer överkomliga priser på nya GPUs XD

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av rataxes_olsson:

Jag är hittils väldigt positiv till Windows 11. Visst - det fanns vissa störande "features" som att datum/tid inte syntes på startmenyn annat än på primary display, högerklicksmenyerna var ändrade och annat lull. Men som OS har jag hittils inte haft något problem och då har jag kört det sen i somras genom Insider och som nyinstallation sedan release.

Jag tycker också att det är bra mycket snyggare än Win10 både visuellt och audiellt även om man har närmat sig MacOS rent grafiskt.

Jo, alltså kosmetiska drag är såklart individuellt som alltid. Men även om man nu tycker det ser lite bättre ut så känns det inte värt mödan att uppgradera såvida man inte får med de i en ny dator.

Hade ju vart bra ifall dom kunde släppa lite siffror och jämföra med Windows 10 i ren prestanda osv.

Permalänk
Medlem

Märkligt. Vem kunde tro att ett operativsystem vara helt orimliga systemkrav stänger ute en stor del av möjliga användare skulle ha få användare

Om de nya kraven ledde till kraftigt förbättrad prestanda skulle man ju kunna förstå det. Men nu är det ju inte så.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jag försökte uppgradera nyss men tydligen klarar inte min dator det, jag vägrar uppgradera komponenterna bara för att byta till 11 när jag fortfarande kan maxa alla spel och inte haft minsta problem med prestandan. Den hade definitivt klarat win 11. I'm offended, Microsoft.

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Bytte till Windows 11 så fort jag hade skaffat nytt moderkort med 5600x i höstas.

Det känns som om det flyter på lite bättre och mjukare än 10, framförallt grafiskt sett, så jag ser ingen vits med att stanna kvar på en äldre version om man inte har specifika problem. Det gick ju väldigt snabbt och smidigt att uppgradera.

Hårdvarumässigt sitter jag kvar med fruns gamla Radeon HD7850, som får tugga på tills det blir mer överkomliga priser på nya GPUs XD

Jag gillar att argumentet du använder för att uppgradera (Ingen vits med att stanna kvar om man inte har problem) är exakt samma jag använder mot att uppgradera - Varför uppgradera om det inte finns några större fördelar (Annat är kosmetiskt och mer telemetridelning med MS)

Å andra sidan stannade jag kvar på W7 fram tills det mer eller mindre inte gick längre så jag kanske är lite av en bakåtsträvare, men å andra sidan minns jag operativsystemet vi inte skall prata om med klara färger än idag

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Jag försökte uppgradera nyss men tydligen klarar inte min dator det, jag vägrar uppgradera komponenterna bara för att byta till 11 när jag fortfarande kan maxa alla spel och inte haft minsta problem med prestandan. Den hade definitivt klarat win 11. I'm offended, Microsoft.

Du kan uppgradera manuellt om du vill. Det är rätt enkelt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Jag försökte uppgradera nyss men tydligen klarar inte min dator det, jag vägrar uppgradera komponenterna bara för att byta till 11 när jag fortfarande kan maxa alla spel och inte haft minsta problem med prestandan. Den hade definitivt klarat win 11. I'm offended, Microsoft.

Antar att du har AMD, och då måste aktivera TPM i bios som verkar vara av på de flesta moderkorten som standard. Detta var fallet för mig.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Allexz:

Vad? Tjah, googla skulle jag väl säga. Det är ju ett nyare OS med nya funktioner och backwardscompatability.

Det vore konstigt om det hade färre buggar.

Ett stort issue för oss som gillar VR är att streama PCVR från windows till headset fungerar mycket sämre på 11an än 10. Räkna ungefär halva prestandan. Finns vissa workarounds som bör hjälpa. Men det är lite till att gå baklänges.

Jag kapar tråden lite... Jag installerade om W11 igår eftersom min förra installation var en uppgradering från 10. Jag har problem som sjutton med SteamVR när jag ska spela. Tycker att prestandan inte alls är lik det jag läser om vad folk kör ute på internet.

Samt att steamVR kraschar stup i ett...

Ska jag backa till 10an då?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Sötast
Skrivet av Printscreen:

Jag kapar tråden lite... Jag installerade om W11 igår eftersom min förra installation var en uppgradering från 10. Jag har problem som sjutton med SteamVR när jag ska spela. Tycker att prestandan inte alls är lik det jag läser om vad folk kör ute på internet.

Samt att steamVR kraschar stup i ett...

Ska jag backa till 10an då?

För VR så verkar det vara den allmänna rekommendationen ja.

Problem med kapad fps/stutter kan avhjälpas genom att se till att vr desktop streamern inte är minimerad, utan skall vara öppen.
När det kommer till Oculus native så måste man enabla debug fönster och låta det vara öppet i bakgrunden.

Skall ha något med scheduler att göra att minimerade processer inte får den prioritet som krävs och då drabbas VR.
Specifikt att steamvr krashar har jag ingen koll på, men knappast förvånande..

Jag testade kort i 11an och var inte värt min tid att bråka med det då 10an fungerade bra så jag backade asap.

PCVR är alldeles redan för finnicky och bråkigt i allmänhet för att lägga på ytterligare ett lager av problem och workarounds imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Inte förvånande att få använder 11. Nytt, buggigt, inga direkta fördelar.

Och att vissa sitter på äldre hårdvara och inte kan uppgradera till W11.

(Jag gråter inte)

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag brukade alltid uppgradera till den nyaste Windows så fort den kom ut (förutom w8), men den här omgången har jag bara inte känd mig för det. Jag vet inte riktigt varför.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrauzDragon:

Jag försökte uppgradera nyss men tydligen klarar inte min dator det, jag vägrar uppgradera komponenterna bara för att byta till 11 när jag fortfarande kan maxa alla spel och inte haft minsta problem med prestandan. Den hade definitivt klarat win 11. I'm offended, Microsoft.

Det handlar inte om prestanda, utan att äldre processorer (såsom din 3770K) inte stöder TPM 2.0

Du går inte direkt miste om något genom att sitta kvar på W10, så bry dig inte om det

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Musikälskare

Är inte förvånad (TMP 2.0 "skandalen" avskräckte nog några i början osv), lanseringen av 11an var skakig och MS brukar köra vartannat OS bra och vartannat kasst, tror jag hoppar 11an och blickar framåt, om jag inte måste installera om datorn dvs

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte förvånande med få Windows 11 användare.
Sämre spelprestanda överlag än Windows 10 gör att gamers gärna håller sig kvar på Windows 10 så länge det går i nuläget.

Permalänk
Medlem

Fick Win11 ofrivilligt på jobbdatorn och blev mest lack för att de tog bort inställningsmöjligheter för framförallt taskbaren. Sitter på en 13" skärm med 1080 och att inte kunna ha möjligheten att minska höjden på startmenyn, som fanns i Win10, är ett märkligt beslut av MS. Man tycker att de borde veta att man inte kan ta bort funktioner från en applikation/OS. Men de vet väl om att folk ändå inte kommer byta OS i nån större utsträckning. På mina privata datorer kommer jag köra Win10 så länge det går, eller tills MS fixar tillbaka de funktioner och inställningar som de tagit bort.

Permalänk
Medlem

Neat att Windows 7 ökar

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag gillar att argumentet du använder för att uppgradera (Ingen vits med att stanna kvar om man inte har problem) är exakt samma jag använder mot att uppgradera - Varför uppgradera om det inte finns några större fördelar (Annat är kosmetiskt och mer telemetridelning med MS)

Å andra sidan stannade jag kvar på W7 fram tills det mer eller mindre inte gick längre så jag kanske är lite av en bakåtsträvare, men å andra sidan minns jag operativsystemet vi inte skall prata om med klara färger än idag

Fast det fanns ju fördelar i detta fallet, medan jag inte hade några fördelar med att stanna kvar, förutom att "slippa" någon timmes uppgradering och lite småpill med inställningar som eventuellt inte hade följt med från tidigare installation.

Fördelarna är ju att det är nyare och därmed får mer resurser tilldelat sig för funktioner och fixar än det gamla, så om man då inte har några stora hinder som att en viss hårdvara krånglar eller något särskilt program man använder ofta inte funkar, så är det en förbättring är vad jag menade med det.

Men jag anser ju samma som du om t.ex. mitt grafikkort, varför uppgradera om ett 7850 klarar allt jag spelar på det tillräckligt snabbt? Så jag förstår hur du menar

Jag stannade kvar länge på Windows 2000 innan jag bytte till Windows XP med sitt "Teletubbies-utseende" som det hette i mina kretsar också och jag har kört Classic-Shell/Open-Shell på alla Windows sedan jag skaffade Windows 7 för att få en vettig startmeny.

Operativsystemet vi inte ska prata om är ju Millenium, även om jag totalt skippade Vista också

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

DX12 Ultimate kompatibla kort ligger väldigt nära 25% nu. Om AMD korten inte hade buntats ihop skulle det vara över.

Förhoppningsvis kommer mer spel som likt Metro Exodus Enhanced verkligen utnyttjar DX12U.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Du kan uppgradera manuellt om du vill. Det är rätt enkelt

Manuellt? Jag bootade via USB, finns det något mer manuellt?

Skrivet av Leinhart:

Antar att du har AMD, och då måste aktivera TPM i bios som verkar vara av på de flesta moderkorten som standard. Detta var fallet för mig.

Jag har Intel i7 3770K, finns i signaturen. :3

Skrivet av Rixxz:

Det handlar inte om prestanda, utan att äldre processorer (såsom din 3770K) inte stöder TPM 2.0

Okej det förklarar ju saken, lite retligt bara när det fortfarande inte är något fel på prestandan. :/

Skrivet av Rixxz:

Du går inte direkt miste om något genom att sitta kvar på W10, så bry dig inte om det

Skönt att höra. Äntligen börjat vänja mig vid 10 efter att ha suttit på 7 rent för länge.
Var det inte tänkt att MS bara skulle köra Win10 i fortsättningen med större updates istället för att lansera nya OS?

Visa signatur

<Intel i7-14700K> <MSI MPG Z790 Edge Ti MAX WiFi7 PCIe5> <Nvidia GTX1080Ti>
<2x16
GB Dominator Titanium CL30@6000MHz> <MSI MAG A850GL>
<
Samsung M.2 990 Pro 1TB> <Samsung 850 Pro 512GB>   
<
Phanteks NV7 White> <Logitech Z906 5.1>
<Windows 11 Pro>

Permalänk
Medlem

Finns det någon orsak att byta till WIN11?
Nästan förvånad att så många har bytt.