Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Jag är ägare av en trafikskola och har samtliga behörigheter bortsett motorcykelkort. Tog mitt första körkort år 2001 och har ALDRIG någonsin oavsett fordon behövt gunga mig loss på en parkeringsplats. Vilka skräpbilar/skräpdäck har du egentligen haft för att du ska behövt det? Fyrhjulsdrift är framförallt bra i backar, men ska inte behövas för att komma iväg på en platt parkeringsplats.

Det är ganska vanligt att folk jämför en modern bil med en gammal bil när det kommer till typ av drivning. En modern tvåhjulsdriven bil har långt mycket bättre förutsättningar att ta sig fram i vanskliga situationer kontra valfri äldre bil utan några hjälpmedel. De flesta jag har stött på som använt argumentet "men jag behöver fyrhjulsdrift" kommer från en äldre, icke fyrhjulsdriven bil och byter till en mer modern fyrhjulsdriven. Sannolikt hade det fungerat lika bra att bytt till en modern tvåhjulsdriven bil. Själv bor jag efter en enskild väg med sisådär snöröjning och har i vinter privkört Nissan Leaf, ID3, ID4 GTX, Mercedes EQA och samtliga har tagit mig från start till mål utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, min 240 hade också rätt pissiga däck. Mönsterdjupet var ok men de var så gamla att de var mer hårdplast än gummi mot slutet. Den spann loss om man gasade nästa oavsett underlag eller temperatur.

Men det finns ju tillfällen när det blir halt även när det inte är minusgrader är min poäng. Det kan vara mycket pollen tillsammans med mycket dagg som bildar något slime-aktigt på vägen exempelvis. Häromdagen fick jag hjälpa en indisk familj som hade parkerat med framhjulen (på deras FWD-bil) på en lerig gräsmatta där hjulen bara spann, och det finns ju en massa liknande ovanliga situationer.

Det som fick mig att verkligen uppskatta AWD var dock förmågan att ta sig ut ur en parkering även med hyfsade snövallar och liknande, inget gungande fram och tillbaka och inget uthällande av grus och sånt, bara gasa och peka med ratten. Det är kanske inget jätteproblem för de flesta dock.

Jo men jag väljer ju inte en AWD för att det kan uppstår konstiga situationer utan jag baserar valet på mer återkommande saker som att det t.ex. är vinter varje år och då är den vanliga halkan största problemet för min del och inte att jag fastnar.

Skrivet av Daniel75:

Absolut, jag förstår. Men allra bäst är det förstås med både en snabb och bekväm bil.

Absolut, får man in det i sin planerade budget så blir det så.

Nog om detta och åter till elbil.
Tror nog jag kan känna mig ganska trygg i 2WD elbil om jag inte anser kostnaden för AWD är värd pengarna, kommer troligen i första hand speca bilen för bekvämlighet (mycket lull lull ) och får jag sedan in AWD i den tänkta budgeten så lägger man till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Sjukt snygg, får konkurrenterna att se gamla ut, Audi har gjort många rätt senaste åren designmässigt. Många som också apat efter designspråken i efterhand också.

Skrivet av Aktsu:

Ja en A6 E-tron ser ju väldigt bra ut, kombiversionen gillar jag inte riktigt men är ingen kombiperson heller. Hoppas bara de gör ett lyft vad gäller infotainment och interiör från nuvarande modeller, jag vill inte ha en exakt kopia på deras fossilbilar med gammaldags tänk med 17 undermenyer för allt. En stor touchskärm i mitten med mobil-/surfplattestuk på UI:t och en skärm framför föraren.

Sedan får de pusha på Ionity en hel del så att de bygger fler stolpar också så man kan ha den om alternativ.

Har alltid haft en stor soft spot för Audis Sportback-stuk. Den här A6: an ser ut som en vuxnare e-tron GT. Lite som Merc 4-door GT är till Merc GT. Har alltid föredragit A/S 5 och 7 före 4 och 6. Apropå Mercedes, A6 jämfört med EQE, fullkomlig knockout på Mercan. I vissa fall är det värt att offra lite funktion för så mycket mer form.

Och den lilla detaljen att man har satt AC-laddning på båda sidor bak - perfekt! (Och DC-laddning på "the left side, which is the right side").

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Har alltid haft en stor soft spot för Audis Sportback-stuk. Den här A6: an ser ut som en vuxnare e-tron GT. Lite som Merc 4-door GT är till Merc GT. Har alltid föredragit A/S 5 och 7 före 4 och 6. Apropå Mercedes, A6 jämfört med EQE, fullkomlig knockout på Mercan. I vissa fall är det värt att offra lite funktion för så mycket mer form.

Och den lilla detaljen att man har satt AC-laddning på båda sidor bak - perfekt! (Och DC-laddning på "the left side, which is the right side").

Fanns några bilder till på ars: https://arstechnica.com/cars/2022/03/slinky-stylish-audi-a6-a...

Gillar den, dock inte diffusern eller om man vill kalla dem de enorma falska avgasrören. Men det är ju konceptbilder fortfarande så det är nog en detalj som inte kommer att vara kvar.

Permalänk
Medlem

Var ute och provkörde en Tesla Model Y. Har hört att byggkvaliten blivit bättre sedan dom började byggas i Kina jämfört med när dom byggdes i USA.

På det stora hela så var jag positivt överraskad, mycket snyggare i verkligheten än på bild. Var redo att lägga en beställning efter provturen, men provturen...

Vad fan är detta? Alltså på fullaste allvar!? Varenda skarv i inredningen mellan stolpar och tak knarrade i varenda sväng. Svag kurva i 30km/h och det knarrar, kör över ett brunnlock i 45km/h och det knarrar. Detta på en bil över 700.000kr. Min gamla Ford Escort som var 23 år gammal knarrade inte.

Och komforten, vilken komfort? När jag var 8 år hade jag en hemmagjord lådbil som var bekvämare att åka än Model Y. Stenhård fjädring, eller rättare sagt obefintlig fjädring.

För säkerhets skull kände jag på innertaket och plasten på stolparna på en annan demobil. Samma sak. Trycker man i skarvar så gnisslar, knäpper och knakar det. Och det är löst dvs plastdetaljerna har svaj i sig.

Vilken jävla skitbil alltså.

Har även testat Model 3 innan, den hade inte alls detta.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Jag ställde fråga tidigare i tråden och fick bra svar av sweclockers medlemmar.

Nu har jag ytterligare fråga, vilka dolda kostnader finns det med leasing?
Försäkring?
"administrationsavgift"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag ställde fråga tidigare i tråden och fick bra svar av sweclockers medlemmar.

Nu har jag ytterligare fråga, vilka dolda kostnader finns det med leasing?
Försäkring?
"administrationsavgift"?

Kanske inte kan svara 100% för jag har aldrig leasat, men om jag förstått det rätt så kan det skilja mellan de olika leasingföretagen, ibland ingår allt och ibland inget.
Service brukar ingå men just försäkring är väl en sådan kostnad som ibland ingår men inte alltid.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Särimner:

Jag ställde fråga tidigare i tråden och fick bra svar av sweclockers medlemmar.

Nu har jag ytterligare fråga, vilka dolda kostnader finns det med leasing?
Försäkring?
"administrationsavgift"?

Ja försäkring ingår sällan, men ofta kan man ju köpa till en som är hyfsat billig och som kommer på samma räkning liksom. Hur billig den är beror ju på hur riskabel man är ur försäkringsbolagens synvinkel, bor du i ett "utsatt område" och parkerar på gatan så kan en egen försäkring bli rätt dyr men bor du i villa med garage så tjänar du nog på att ta en själv istället. I "Care by Volvo" ingår försäkring dock, vilket gör att det känns lite dyrare om man inte tänker på det när man jämför priser. Kolla också på självrisken, försäkringen brukar inte ha jättekassa villkor, men "vagnskadegarantin" har ju ofta väldigt hög självrisk. Jag fick betala 7000 i självrisk för en reparation exempelvis. Det finns rätt billiga försäkringar som man kan köpa till, helt fristående, som bara ersätter större delen av självrisken, kan vara idé kanske.

Service ingår i princip alltid, ibland så snålar de och har ett serviceavtal man får betala mer för men som mer eller mindre är obligatoriskt med leasingen ändå, för att få leasingpriset att se bättre ut.

Den stora risken är dock vid återlämningen. Nu har jag inte lämnat tillbaka någon leasingbil än så jag har ingen personlig erfarenhet. Men jag har flera kollegor som har haft väldigt olika upplevelser. En del har fått betala 20-30 tusen för en bil som i deras ögon var felfri, medan andra har haft, enligt dem själva, hyfsat mycket repor, småbucklor och sånt men inte behövt betala tillbaka något. Min morsas man har också jobbat med just sådana inspektioner, och han har berättat en del skräckhistorier om folk som fått betala ett antal tiotusingar.

Större fel bör man se till att fixa innan man lämnar tillbaka. Säg att det är något trasigt på bilen som är dyrt att fixa som du kanske inte märkt, gör du det när du "har" bilen så går ju det på försäkringen och du behöver bara betala självrisken, men om det hittas på inspektionen så har du ju ingen försäkring längre så då kan du behöva stå för hela kostnaden om jag förstår det rätt.

Edit: Vinterhjulen tänkte jag inte på då de ingick i min bil. Men de är absolut en fälla. Ofta får man betala i princip hela kostnaden för hjulen om man leasar dem, så bättre att köpa själv och sälja när bilen går tillbaka. Däcken är också en sak som man kan behöva betala för vid återlämnande, om de är mer slitna än vad som står specificerat så får man stå för nya däck vilket kan bli ganska mycket pengar, speciellt för bilar med stora och breda hjul som elbilar ofta har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag ställde fråga tidigare i tråden och fick bra svar av sweclockers medlemmar.

Nu har jag ytterligare fråga, vilka dolda kostnader finns det med leasing?
Försäkring?
"administrationsavgift"?

Försäkring, viterhjul (ingår dom inte så leasa dom inte, oftast löjligt dyrt), färg som inte är standard färgen (av någon konstig anledning är standard färgen slutsåld).
Annars är det vad som står det du betalar i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Jag ställde fråga tidigare i tråden och fick bra svar av sweclockers medlemmar.

Nu har jag ytterligare fråga, vilka dolda kostnader finns det med leasing?
Försäkring?
"administrationsavgift"?

I det avtal jag skrev på nyligen så är det en administrationsavgift på 6-700kr på första fakturan. Men i månadskostnaden så ingår allt utom priset för att ladda bilen. Försäkringen var ju dock något som bilhandlaren erbjöd att bädda in.

edit; som post ovan säger så är grundpriset såklart bara på en färg, som det är när man köper ny bil, och utan en del tillval som vinterhjul. Hur bilhandlaren väljer att hantera tillvalen är dock olika, Mazda som standard erbjuder tillägget vinterhjul för typ 500kr i månaden över 36 månader, medans bilhandlaren jag var hos erbjöd det som ett annat tillägg för ca 300kr/mån

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Har alltid haft en stor soft spot för Audis Sportback-stuk. Den här A6: an ser ut som en vuxnare e-tron GT. Lite som Merc 4-door GT är till Merc GT. Har alltid föredragit A/S 5 och 7 före 4 och 6. Apropå Mercedes, A6 jämfört med EQE, fullkomlig knockout på Mercan. I vissa fall är det värt att offra lite funktion för så mycket mer form.

Och den lilla detaljen att man har satt AC-laddning på båda sidor bak - perfekt! (Och DC-laddning på "the left side, which is the right side").

Ja vi får väl se, har inte varit så impad av servicenivån när jag haft Audi tidigare så får väl se vad som händer och om jag tror de förbättrat sig. Vill som sagt gärna se lite bättre (läs nytänk) infotainmentsystem så det blir lite modernt också för att jag skall bli intresserad. Lite trist att den verkar ha "tanklocksluckor" också vilket inte är speciellt kul även om det är bra med AC på båda sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Var ute och provkörde en Tesla Model Y. Har hört att byggkvaliten blivit bättre sedan dom började byggas i Kina jämfört med när dom byggdes i USA.

På det stora hela så var jag positivt överraskad, mycket snyggare i verkligheten än på bild. Var redo att lägga en beställning efter provturen, men provturen...

Vad fan är detta? Alltså på fullaste allvar!? Varenda skarv i inredningen mellan stolpar och tak knarrade i varenda sväng. Svag kurva i 30km/h och det knarrar, kör över ett brunnlock i 45km/h och det knarrar. Detta på en bil över 700.000kr. Min gamla Ford Escort som var 23 år gammal knarrade inte.

Och komforten, vilken komfort? När jag var 8 år hade jag en hemmagjord lådbil som var bekvämare att åka än Model Y. Stenhård fjädring, eller rättare sagt obefintlig fjädring.

För säkerhets skull kände jag på innertaket och plasten på stolparna på en annan demobil. Samma sak. Trycker man i skarvar så gnisslar, knäpper och knakar det. Och det är löst dvs plastdetaljerna har svaj i sig.

Vilken jävla skitbil alltså.

Har även testat Model 3 innan, den hade inte alls detta.

Yes. Tesla har väldigt bra tech men verkar vara riktigt kassa annars på allt det andra som gör en bil till en bil.

Speciellt Model Y som är riktigt dålig. Verkar vara en bil de rushat ut bara för att haka på SUV febern för lätta sales.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja vi får väl se, har inte varit så impad av servicenivån när jag haft Audi tidigare så får väl se vad som händer och om jag tror de förbättrat sig. Vill som sagt gärna se lite bättre (läs nytänk) infotainmentsystem så det blir lite modernt också för att jag skall bli intresserad. Lite trist att den verkar ha "tanklocksluckor" också vilket inte är speciellt kul även om det är bra med AC på båda sidorna.

Tanklocksluckor är ok IMO. Dom funkar. Behöver inte vara en ball motoriserad lucka (som kan gå sönder eller strejka).

Vad gäller service på Audi (och specifikt Möller Bil i Uppsala) är detta kanske den största orsaken till förbehöll, jag känner, inför ett innehav av någon bil från VAG. Kan inte kommentera kontakten med Audi/VW. Bara haft kontakt med ÅF, Möller Bil, och dom är urdåliga.

Kan inte låta bli att känna att Audi skäms lite för deras Q4 e-tron. Motorsvag, dyr och utrustad med trumbromsar* oavsett utrustningsnivå. Det sänder lite konstiga signaler. Desperation(?) och skam klär dom illa.

Intressant är att med A6: an tar dom stafettpinnen ifrån Porsche. Porsche fick ju släppa Taycan först, sedan släppte Audi GT: n. Nu är rollerna omvända för den här plattformen. Får väl se om dom släpper något som är mer "Audi", någon mer "värdigt".

*Nämns inte i specifikationen någonstans ÖHT, olikt VW och Skoda. Döljs noggrant på alla "flashiga" bilder också.

Permalänk

Ni som är betydligt mer insatta än signerad, vad tycker ni om MG Marvel R? Gillar hur den ser ut men drar mig lite för att köpa kinesiskt kontra de mer väletablerade bilmärkena. Har alltid köpt mina bilar men ser att många förespråkar leasing på elbilar, är det pga att man tror att teknikutvecklingen kommer vara så stor kommande år att dagens elbilar tappar för mycket i värde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja försäkring ingår sällan, men ofta kan man ju köpa till en som är hyfsat billig och som kommer på samma räkning liksom. Hur billig den är beror ju på hur riskabel man är ur försäkringsbolagens synvinkel, bor du i ett "utsatt område" och parkerar på gatan så kan en egen försäkring bli rätt dyr men bor du i villa med garage så tjänar du nog på att ta en själv istället. I "Care by Volvo" ingår försäkring dock, vilket gör att det känns lite dyrare om man inte tänker på det när man jämför priser. Kolla också på självrisken, försäkringen brukar inte ha jättekassa villkor, men "vagnskadegarantin" har ju ofta väldigt hög självrisk. Jag fick betala 7000 i självrisk för en reparation exempelvis. Det finns rätt billiga försäkringar som man kan köpa till, helt fristående, som bara ersätter större delen av självrisken, kan vara idé kanske.

Service ingår i princip alltid, ibland så snålar de och har ett serviceavtal man får betala mer för men som mer eller mindre är obligatoriskt med leasingen ändå, för att få leasingpriset att se bättre ut.

Den stora risken är dock vid återlämningen. Nu har jag inte lämnat tillbaka någon leasingbil än så jag har ingen personlig erfarenhet. Men jag har flera kollegor som har haft väldigt olika upplevelser. En del har fått betala 20-30 tusen för en bil som i deras ögon var felfri, medan andra har haft, enligt dem själva, hyfsat mycket repor, småbucklor och sånt men inte behövt betala tillbaka något. Min morsas man har också jobbat med just sådana inspektioner, och han har berättat en del skräckhistorier om folk som fått betala ett antal tiotusingar.

Större fel bör man se till att fixa innan man lämnar tillbaka. Säg att det är något trasigt på bilen som är dyrt att fixa som du kanske inte märkt, gör du det när du "har" bilen så går ju det på försäkringen och du behöver bara betala självrisken, men om det hittas på inspektionen så har du ju ingen försäkring längre så då kan du behöva stå för hela kostnaden om jag förstår det rätt.

Edit: Vinterhjulen tänkte jag inte på då de ingick i min bil. Men de är absolut en fälla. Ofta får man betala i princip hela kostnaden för hjulen om man leasar dem, så bättre att köpa själv och sälja när bilen går tillbaka. Däcken är också en sak som man kan behöva betala för vid återlämnande, om de är mer slitna än vad som står specificerat så får man stå för nya däck vilket kan bli ganska mycket pengar, speciellt för bilar med stora och breda hjul som elbilar ofta har.

Skrivet av Kryll:

Försäkring, viterhjul (ingår dom inte så leasa dom inte, oftast löjligt dyrt), färg som inte är standard färgen (av någon konstig anledning är standard färgen slutsåld).
Annars är det vad som står det du betalar i månaden.

Skrivet av Mezzlock:

I det avtal jag skrev på nyligen så är det en administrationsavgift på 6-700kr på första fakturan. Men i månadskostnaden så ingår allt utom priset för att ladda bilen. Försäkringen var ju dock något som bilhandlaren erbjöd att bädda in.

edit; som post ovan säger så är grundpriset såklart bara på en färg, som det är när man köper ny bil, och utan en del tillval som vinterhjul. Hur bilhandlaren väljer att hantera tillvalen är dock olika, Mazda som standard erbjuder tillägget vinterhjul för typ 500kr i månaden över 36 månader, medans bilhandlaren jag var hos erbjöd det som ett annat tillägg för ca 300kr/mån

Tack för grymma tips och råd!

Bor ute på landsvinschan med eget garage så försäkringsfrågan, laddning, meka hjul osv är löst.
"en bor du i villa med garage så tjänar du nog på att ta en själv istället." Mycket bra punkt att ta upp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tanklocksluckor är ok IMO. Dom funkar. Behöver inte vara en ball motoriserad lucka (som kan gå sönder eller strejka).

Vad gäller service på Audi (och specifikt Möller Bil i Uppsala) är detta kanske den största orsaken till förbehöll, jag känner, inför ett innehav av någon bil från VAG. Kan inte kommentera kontakten med Audi/VW. Bara haft kontakt med ÅF, Möller Bil, och dom är urdåliga.

Kan inte låta bli att känna att Audi skäms lite för deras Q4 e-tron. Motorsvag, dyr och utrustad med trumbromsar* oavsett utrustningsnivå. Det sänder lite konstiga signaler. Desperation(?) och skam klär dom illa.

Intressant är att med A6: an tar dom stafettpinnen ifrån Porsche. Porsche fick ju släppa Taycan först, sedan släppte Audi GT: n. Nu är rollerna omvända för den här plattformen. Får väl se om dom släpper något som är mer "Audi", någon mer "värdigt".

*Nämns inte i specifikationen någonstans ÖHT, olikt VW och Skoda. Döljs noggrant på alla "flashiga" bilder också.

Jag föredrar en motoriserad lucka, det är ballt om man gör det rätt (E-Tron, Taycan stil) men också vettig funktion då man slipper röra lacken som både gör handen smutsig i vissa väder och ger repor i lacken över tid även om den som sitter på t.ex. Tesla inte är speciellt ball.

Ja jag har väl haft kontakt med främst Audi ÅF men det var inte speciellt roligt, de verkade inte vilja hjälpa till när saker gick fel (ibland efter deras dåliga reparationer), detsamma gällde BMW ÅF. Blivit bortskämd nu på senare tid med Tesla, de har mycket att jobba på men man märker iaf att de vill hjälpa till och göra saker så smidigt som möjligt för mig som kund, i många fall sammanfaller det med att de kan spara pengar som när de skickar en servicetekniker till mig istället för att jag skall komma dit.

Permalänk
Medlem

Har kalkylerat samman allt och det visar sig att vi enbart har att vinna på och spara, genom att ställa om vår privata fordonspark på 2 olika sätt:

1. Snuskbillig leasing som bl.a. MX-30 och lite till så blir det ca 3000 i månaden (1 diesel draglok och 1 el-pendlare): Sparar ca 500 kr i månaden (sparar in 6000 per år)
2. Ställa av den ena dieseln och pendla med MC: Sparar ca 2000 kr under sommarhalvåret och under vinterhalvåret har man dieseln. (sparar in 6500 per år).

Då har jag tagit med skatt, försäkring, bränslekostnad, reparation & service. Värdeminskning är ej medtagen då dieslarna är för gamla.

Tyvärr ser jag ingen ekonomisk fördel med elbil än så länge... surt... gillar ny teknik! Riksdagen har senast idag tillkännagett att de tillsammans med V kommer rösta igenom lägre bränsleskatter mer än vad Socialdemokraterna lovat.

edit:
Alternativ 3. är att jag och frugan FÖRSÖKER samåka så mycket som möjligt att ena dieselanvändningen halveras och privatleasar MX-30. Då kan vi potentiellt spara 25000 om året (utan MC). Men det medför utmaningar då vi har småbarn och helt olika arbetstider osv. Svårt att genomföra. Dock kan underlättas med MC under sommarhalvåret (då sparar vi 11000).

edit2: kostnad för el har ej tagits med då norrland har billig el

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Tanklocksluckor är ok IMO. Dom funkar. Behöver inte vara en ball motoriserad lucka (som kan gå sönder eller strejka).

Vad gäller service på Audi (och specifikt Möller Bil i Uppsala) är detta kanske den största orsaken till förbehöll, jag känner, inför ett innehav av någon bil från VAG. Kan inte kommentera kontakten med Audi/VW. Bara haft kontakt med ÅF, Möller Bil, och dom är urdåliga.

Kan inte låta bli att känna att Audi skäms lite för deras Q4 e-tron. Motorsvag, dyr och utrustad med trumbromsar* oavsett utrustningsnivå. Det sänder lite konstiga signaler. Desperation(?) och skam klär dom illa.

Intressant är att med A6: an tar dom stafettpinnen ifrån Porsche. Porsche fick ju släppa Taycan först, sedan släppte Audi GT: n. Nu är rollerna omvända för den här plattformen. Får väl se om dom släpper något som är mer "Audi", någon mer "värdigt".

*Nämns inte i specifikationen någonstans ÖHT, olikt VW och Skoda. Döljs noggrant på alla "flashiga" bilder också.

Angående Audi före Porsche så har det nog att göra med biltypen. Jag visste inte ens att Porsche skulle släppa en bil på denna plattformen. Men oavsett så är det inte Porsches typiska område liksom. En sportig "coupé" är ju mer Porsche än Audi liksom, medan en kombi/sedan ju är mer Audi. De storsäljande segmenten kommer ju först eller tidigt till VW, medan mer nischade som Taycan får "skina" på de märken där de passar bäst. Vad som är konstigt är att inte Skoda har släppt en "Id3", men den kanske hade varit för praktisk så att den skapat för mycket intern konkurrens, lite som att Octavia kommer efter Golf. Lär väl komma hyfsat snart i alla fall, bara de inte gör någon SUV/CUV av den.

Permalänk
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Var ute och provkörde en Tesla Model Y. Har hört att byggkvaliten blivit bättre sedan dom började byggas i Kina jämfört med när dom byggdes i USA.

På det stora hela så var jag positivt överraskad, mycket snyggare i verkligheten än på bild. Var redo att lägga en beställning efter provturen, men provturen...

Vad fan är detta? Alltså på fullaste allvar!? Varenda skarv i inredningen mellan stolpar och tak knarrade i varenda sväng. Svag kurva i 30km/h och det knarrar, kör över ett brunnlock i 45km/h och det knarrar. Detta på en bil över 700.000kr. Min gamla Ford Escort som var 23 år gammal knarrade inte.

Och komforten, vilken komfort? När jag var 8 år hade jag en hemmagjord lådbil som var bekvämare att åka än Model Y. Stenhård fjädring, eller rättare sagt obefintlig fjädring.

För säkerhets skull kände jag på innertaket och plasten på stolparna på en annan demobil. Samma sak. Trycker man i skarvar så gnisslar, knäpper och knakar det. Och det är löst dvs plastdetaljerna har svaj i sig.

Vilken jävla skitbil alltså.

Har även testat Model 3 innan, den hade inte alls detta.

låter som klassiska barnsjukdomar? Jag har lärt mig den hårda vägen att vänta åtminstone 1, kanske två modellår så man slipper vara betatestare. Både model s och 3 var väl också rätt skakiga historier de första årsmodellerna men har blivit mkt bättre så rimligen kommer de fixa till även y?

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

I know Bara kollade upp själv och blev lite chockad hur många husvagnar det finns i landet och var tvungen att dela.

Gott! Jo, det var klart många fler än vad man kan tro!

Tur att man inte stöter på de lika ofta i trafiken.

Hamnade bakom en uppför Trollväggen i Norge en gång. Det var frustrerande segt...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Har kalkylerat samman allt och det visar sig att vi enbart har att vinna på och spara, genom att ställa om vår privata fordonspark på 2 olika sätt:

1. Snuskbillig leasing som bl.a. MX-30 och lite till så blir det ca 3000 i månaden (1 diesel draglok och 1 el-pendlare): Sparar ca 500 kr i månaden (sparar in 6000 per år)
2. Ställa av den ena dieseln och pendla med MC: Sparar ca 2000 kr under sommarhalvåret och under vinterhalvåret har man dieseln. (sparar in 6500 per år).

Då har jag tagit med skatt, försäkring, bränslekostnad, reparation & service. Värdeminskning är ej medtagen då dieslarna är för gamla.

Tyvärr ser jag ingen ekonomisk fördel med elbil än så länge... surt... gillar ny teknik! Riksdagen har senast idag tillkännagett att de tillsammans med V kommer rösta igenom lägre bränsleskatter mer än vad Socialdemokraterna lovat.

edit:
Alternativ 3. är att jag och frugan FÖRSÖKER samåka så mycket som möjligt att ena dieselanvändningen halveras och privatleasar MX-30. Då kan vi potentiellt spara 25000 om året (utan MC). Men det medför utmaningar då vi har småbarn och helt olika arbetstider osv. Svårt att genomföra. Dock kan underlättas med MC under sommarhalvåret (då sparar vi 11000).

https://i.imgur.com/mZgm7A3.png

edit2: kostnad för el har ej tagits med då norrland har billig el

Att gå från en begagnad till en ny blir såklart alltid dyrare. Tycker det låter som att elbilen är ganska prisvärd ändå. Har du jämfört med en ny diesel/bensin?
Bara kollat på mobilen så jag har säkert missat något i din kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Missförstå mig rätt: jag är rätt såld på Tesla. Har vilat över Köp-knappen för en MY under veckan.

Skulle bara aldrig försöka att dölja fakta, släta över kvalitetsbrister och fanboi-gasma bara för att det är mina pengar och mitt beslut. Lite integritet har man ju, för att inte tala om vad det skulle säga om ens trovärdighet. Sånt kan man inte köpa, bara förtjäna.

Absolut. Alla bilar har sina +/- och byggkvalitet och lackkvalitet är en bra bit kvar till "tyskarna". Har också Mercedes, och den är ju både billigare och högre byggkvalitet än Tesla (samma sak med de Audi och BMW som jag hyr eller kör ibland).

Skall du ha en MY så skall du nog skynda dig. Korta leveranstider just nu, men kan snabbt öka. Även så priserna. Mycket hög inflation, dålig kurs på SEK vs $, och hög efterfrågan på Tesla och andra elbilar nu med bränslepriserna.

M3 har alla höjts med 50-80 papp för några dagar sedan, MY LR med 10 papp. Kan tänka mig att vi inte sett de sista av prishöjningar. Tror att MY P är på tur att höjas snart, och inte omöjligt att även MY LR höjs ytterligare.

Gäller även om du och andra kikar på andra elbilar; passa på innan det sker massiva prishöjningar är min rekommendation. Just för er som "står med fingret på knappen" kommer lätt att kunna ångra er strax om ni inte slår till.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Största problemet med tesla enligt mig är faktiskt inte kvaiteten just nu. Den har blivit bättre.
Största problemet är service, där tesla är en av de sämsta.

Håller med dig om servicen. Allt för få serviceställen över landet, och de som finns är ofta överhopade vilket innebär att det kan vara svårt att få tid för service (dock har jag haft tur med att få bra service, så här långt).

Om Tesla är riktigt bra på laddnäten, så är deras service på andra ändan av skalan.

Bor man inte ni närheten av SC så skulle jag vara mer tveksam till att skaffa en Tesla helt klart (som tur är ligger en bara två mil bort från mig). Något som man bör ta med i beräkningen på minussidan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående Zoe så vet jag inte, men jag kan tänka mig att finansieringen med batterihyra drar ner ägarnöjdheten något, speciellt när bilarna börjar bli några år gamla då det ju är en rätt fet utgift för en äldre bil. Å andra sidan är inte betygen så dåliga, den har ju över 90% i tillförlitlighet och riktigt bra i ägarnöjdhet. Den slår exempelvis alla Tesla på allt utom ägarnöjdhet på Model X.

PS2 och Id3 däremot har ju båda haft problem med mjukvara/infotainment, vilket ju är ett problem förstås, men det är ju något som går att lösa hyfsat enkelt (förhoppningsvis, Id3 är seg i responsen och jag hoppas det går att lösa med mjukvara, för om hårdvaran är för seg så hjälper det ju inte så mycket att optimera mjukvaran liksom), och vad jag förstår så går det ju framåt för båda bilarna. Jag försöker inte släta över problemen på något sätt, mjukvara är en viktig bit av en modern bil än mer elbilarna, men det kräver ju inga nya delar med leveransproblem och långa verkstadsbesök eller så utan går att lösa antingen OTA eller hyfsat snabbt och enkelt med ett besök till ÅF eller verkstad.

Jo, mjukvara kan vara en del. Även en hel del hårdvarufel på PS2 i början, med bilar som stoppade längs med vägarna. Tror det kan dragit ner nöjdheten en hel del. Trots credd att CEO för Polestar offentligt bad om ursäkt, och gav kompensation till ägarna, så kan det säker påverkat betygen.

Sedan är det stor skillnad på olika Tesla. Ofta hamnar ju deras första egna bilar, MS och MX rätt långt ner på tillförlitlighet/kvalitet, medans M3 och MY brukar hamna rätt högt. Känns som de lärt sig en del åt rätt håll med nyare konstruktioner/plattformar.

Att ID3 fått dåligt är nog mycket mjukvara som du är inne på, och även problemen med värmepumparna som inte visade sig hålla effektiviteten (i Tyskland fick alla ägare kompensation tillbaka motsvarande kostnaden för värmepump).

Generellt så är det mer problem för elbilar än fossilbilar, men det beror nog på att det är mycket nytt. Nytt att göra bilar för Tesla, och nytt med elbilar för de etablerade tillverkarna. Kommer nog bli bättre för alla med tiden när tekniken mognar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut. Alla bilar har sina +/- och byggkvalitet och lackkvalitet är en bra bit kvar till "tyskarna". Har också Mercedes, och den är ju både billigare och högre byggkvalitet än Tesla (samma sak med de Audi och BMW som jag hyr eller kör ibland).

Skall du ha en MY så skall du nog skynda dig. Korta leveranstider just nu, men kan snabbt öka. Även så priserna. Mycket hög inflation, dålig kurs på SEK vs $, och hög efterfrågan på Tesla och andra elbilar nu med bränslepriserna.

M3 har alla höjts med 50-80 papp för några dagar sedan, MY LR med 10 papp. Kan tänka mig att vi inte sett de sista av prishöjningar. Tror att MY P är på tur att höjas snart, och inte omöjligt att även MY LR höjs ytterligare.

Gäller även om du och andra kikar på andra elbilar; passa på innan det sker massiva prishöjningar är min rekommendation. Just för er som "står med fingret på knappen" kommer lätt att kunna ångra er strax om ni inte slår till.

Har förstått detta. Därav övervägandena om att göra ett val NU. Men nej. Sitter still i båten. Behovet finns inte och lär inte uppstå snart heller. Har faktiskt redan en ny bil på väg (som ju går att ångra fortfarande). Fortsätter således med CbV för närvarande.

Satt precis och läste AMS jämförelsetest mellan Modell 3 P och i4 m50.

Dom som känner sig kränkta eller triggade av denna bild med text kan rikta sin förvirring och frustration på AMS testlag och aktuell skribent, inte på undertecknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Har förstått detta. Därav övervägandena om att göra ett val NU. Men nej. Sitter still i båten. Behovet finns inte och lär inte uppstå snart heller. Har faktiskt redan en ny bil på väg (som ju går att ångra fortfarande). Fortsätter således med CbV för närvarande.

Satt precis och läste AMS jämförelsetest mellan Modell 3 P och i4 m50.

https://i.imgur.com/m1ZKH2Ol.png

Dom som känner sig kränkta eller triggade av denna bild med text kan rikta sin förvirring och frustration på AMS testlag och aktuell skribent, inte på undertecknad.

Har en liknande i min 3a faktiskt, inte lika stort hålrum mot taket men bra mycket mer överlapp mellan panelerna. Inte direkt något stort problem, ser det inte när man sitter fram :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Har förstått detta. Därav övervägandena om att göra ett val NU. Men nej. Sitter still i båten. Behovet finns inte och lär inte uppstå snart heller. Har faktiskt redan en ny bil på väg (som ju går att ångra fortfarande). Fortsätter således med CbV för närvarande.

Inga problem med bilder på fel. Dock är det kanske inte säkert att alla bilar ha de felen (min har det inte, även om jag har ett par andra fel). Har AMS och utmärkt tidning. Det är de som bla. har den databasen över fel och problem jag länkade till innan. Där har man ju lite mer statistik som är mer statistiskt signifikant.

Du får gärna ladda upp fler fel på Teslor. Inget mig emot. Kör på!

Dock inte helt med på vad du menar gällande dina bilar. Skippar du MY och elbil, och har beställt en fossilbil istället?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Nja, det är nog rätt personligt med accelerationen men komforten - absolut. Jag tycker det fortfarande är skoj att trycka till ibland vid ett rödlyse men att pressa upp den i för höga hastigheter är inget som sker längre. Numera är det lagligt +5-10% eller max lagligt+moms i en omkörning som gäller.
Buskörning är för bana eller pressa nere på autobahn.

Samma sak här!

Trots att även jag är 55+, som postaren som gillar att endast köra lugnt och makligt, så har jag inte förfallit och börjat med "gubbkörning" för det. Kör som en "biltjuv" dagarna i ända, och har ett större leende på läpparna när jag sitter i vår elbil än i vår diesel. Underbart kul med elbilar!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fjällen + 20-30 cm nysnö med is under kan vara lite kämpigt att komma ut från även med fyrhjulsdrift. Komma in på en parkering med massa nysnö kan också det vara jobbigt.

Jo, det är just i fjällen när jag parkerat för att åka längdskidor som jag haft mest problem med både 2WD V70 som var framhjulsdriven och vår 2WD E-klass som är bakhjulsdriven. Som tur är har jag alltid fått hjälp av käcka norrmän och svenskar som hjälpt till att knuffa på bilen.

Misstänker att jag hade klarat mig lite bättre med AWD i de situationerna.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Var ute och provkörde en Tesla Model Y. Har hört att byggkvaliten blivit bättre sedan dom började byggas i Kina jämfört med när dom byggdes i USA.

På det stora hela så var jag positivt överraskad, mycket snyggare i verkligheten än på bild. Var redo att lägga en beställning efter provturen, men provturen...

Vad fan är detta? Alltså på fullaste allvar!? Varenda skarv i inredningen mellan stolpar och tak knarrade i varenda sväng. Svag kurva i 30km/h och det knarrar, kör över ett brunnlock i 45km/h och det knarrar. Detta på en bil över 700.000kr. Min gamla Ford Escort som var 23 år gammal knarrade inte.

Och komforten, vilken komfort? När jag var 8 år hade jag en hemmagjord lådbil som var bekvämare att åka än Model Y. Stenhård fjädring, eller rättare sagt obefintlig fjädring.

För säkerhets skull kände jag på innertaket och plasten på stolparna på en annan demobil. Samma sak. Trycker man i skarvar så gnisslar, knäpper och knakar det. Och det är löst dvs plastdetaljerna har svaj i sig.

Vilken jävla skitbil alltså.

Har även testat Model 3 innan, den hade inte alls detta.

Dåligt att det dessutom är så dåligt på en demobil.

Har inte testat någon MY, så kan inte kommentera komforten.

Men det är helt klart extremt populärt i tråden med negativa artiklar om Tesla. 10 likes så här långt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/