Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag tänker på människor som normalt köper en begagnad bil för i storleksordningen 100 000 kr. Säg att man har husvagn – inga konstigheter, man ser bara till att välja en bil med dragkrok.

Finns det någon som helst möjlighet att välja en elbil i ett sådant läge? Vilken skulle det i så fall kunna vara? Model 3 kan inte dra husvagn. Model Y och Polestar 2 kan, men bara kontantinsatsen är i bästa fall i paritet med vad man är van vid att totalt lägga på en bil.

Och så räckvidden då. Hur långt kan man tänkas komma med en husvagn där bak – 25 mil? Det räcker inte ens från västkusten till Öland. Ska man då krångla sig in på någon snabbladdare med husvagnen i släptåg? Skulle möjligen kunna fungera på en Supercharger om man har flyt med layouten och beläggningen, men andra laddnätverk då? Även jag som tvättäkta elbilsentusiast vill knappt tänka på det.

Glöm som sagt inte den ekonomiska aspekten. Begagnatmarknaden för elbilar är jämförelsevis obefintlig, och inte alla har eget företag, möjlighet till förmånsbil och allt vad det heter, eller kör tusentals mil per år och kan räkna hem inköpspriset den vägen.

Dela gärna med er av relevanta erfarenheter och tankar.

Allt är väl högst personligt men det kommer fler å fler elbilar som får dra tungt. Volvo XC40, Polestar 2, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y etc. Visst är det dyra bilar men det finns en anledning till varför just privatleasing har blivit extremt populärt. Köper man normalt sett inte sprillans nya bilar så är ju privatleasing det klart enklaste sättet att gå över till elbil på om det är dit man vill.

Sen tror jag också att dom flesta inser att elbilen är inte bäst på allt, dra husvagn ett av dom situationer när den fungerar sämre. Man kan välja att bara se problem eller så kan man välja att offra sig på den saken för att få dom andra fördelarna med elbil.

Det är knappast svart eller vitt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Säkerhetsmässigt i att undvika olyckor så är alla moderna bilar, inklusive 2WD, riktigt bra förarhjälpmedel att undvika och häva sladd. Så du behöver inte vara orolig att välja något av den orsaken.

Fördelen med 4WD är mer framkomlighet vid ex. backe och halt väglag, och för min del som kör väldigt aktivt (och än viktigare för elbil upplever jag) möjlighet att få ner den otroliga kraften i vägbanan.

Så jag tycker det låter som du kan klara dig fint med 2WD (om du inte fastnar i snö på luriga ställen, eller startar i branta hala backar).

Det du nämner med den otroliga kraften är väl lite det jag tänker på, en elbil har ju en helt annan kraftöverföring än en ICE som då kräver mer av ESP när det är halt.
Fastnat och start i brant backe har inte hänt ännu så det är jag inte orolig för, jag vill helt enkelt inte ha en bil som släpper lätt dom dagar/veckor det är halt här nere i Skåne.
Men det låter som en elbil inte är lättare att få sladd med än en ICE, trotts sin större kraftöverföring på drivhjulen.

Permalänk
Medlem

För 99% av dem som kör bil är AWD en gimmick och bara drar mer bränsle.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Vi hade för ett år sedan 286 000 husvagnar i Sverige, nästan 3 gånger mer än alla elbilar i Sverige.
Sådär ca 20 bilar per husvagn....det kallar jag inte lite.

Hint; just den kommentaren var ett skämt, och inte helt seriöst.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

För 99% av dem som kör bil är AWD en gimmick och bara drar mer bränsle.

Vad fick du den datan ifrån (om du är seriös, och inte skämtar)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Men det låter som en elbil inte är lättare att få sladd med än en ICE, trotts sin större kraftöverföring på drivhjulen.

Nej, det är nog ganska lugnt. Kör på en 2WD om du inte ser behov för annat. Modern ESP är väldigt effektiv.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Kvalitetsproblemen är väl hyfsat väldokumenterade vid det här laget?
Har det skett en förbättring över tid? Sannolikt. Mycket tyder på det. Det är också förväntat med tanke på vilken uppmärksamhet det har fått. Oavsett, om du inte är en handlare och eller någon dylik som hanterar större volymer av Tesla-bilar, kan du inte säga något generellt om de tusentals bilar som levereras varje vecka.

Du kanske har haft tur med din nya bil. Grattis i så fall.

Mycket tyckande åt båda håll. Både från de som gillar Tesla, och även de/ni som ogillar Tesla. Den saken är helt klart. Det är ju helt OK att _tycka_ olika.

Men hittade faktiskt svensk data och statistik kring både tillförlitlighet och kundnöjdhet hos elbilar och hybrider.

Det har visat sig att PS2 och ID3 har kommit sist i svensk undersökning om kundnöjdhet och tillförlitlighet. Tycker att både Volvo och VAG måste göra något drastiskt för att förbättra sig här, om de tänkt att bli stora på att sälja elbilar i framtiden (då de är framtiden).

Har vi några ägare av PS2 eller ID3 som kan kommentera om era erfarenheter stämmer med de data som Mest Motor har fått fram? Diskutera era upplevelser av bilarna.

Undersökning bland svenska elbilsägare (och hybridägare):

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210811/...

* Kia placerar sig i toppen med e-soul i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Polestar 2 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* ID3 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Även Zoe får riktigt dåliga betyg i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

Varför misslyckas Polestar 2, ID3 och Zoe, medans Model 3 och Taycan placerar sig så bra?

Vad säger ni som kör Zoe så mycket? Är det rätt av svenska ägare att ha så mycket problem med den och att den får så låga poäng i tillförlitlighet?

Ville höra era erfarenheter, och vad ni tror gör sådan skillnad mellan olika elbilar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hint; just den kommentaren var ett skämt, och inte helt seriöst.

I know Bara kollade upp själv och blev lite chockad hur många husvagnar det finns i landet och var tvungen att dela.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

När sladden redan skett brukar det ju vara ESP som går in och hjälper, men det kan vara som du säger att även AWD gör lite.

Ja, när sladden redan skett så är ESP sista räddningen. Det var väl det jag nämnde tidigare. När ESP väl kickar in så har det ingen större betydelse om man kör RWD/FWD/AWD.
Dock är det är märkbart mycket svårare att få sladd i en kurva och gaspådrag med AWD, iallafall av det jag lärt mig från mina senaste 2 bilar, till skillnad från tvåhjulsdrivna elbilar jag provkört här och där denna vinter. Min senaste bil Arteon AWD 2019 var som limmad i vägbanan, aldrig upplevt det tidigare på vintrarna. Kan erkänna att den släppte lite lätt i baken i ett par rondeller denna vinter, men då var det snöslask och isgata under. Kan tänka mig att dagens elbilar med AWD är ännu mer limmade pga den låga tyngdpunkten.

Skrivet av MacAllan:

Haha, definitivt inte, har vi vinterväglag 2 månader här nere (totalt) så har det varit en jäkla vinter
Lägg därtill att det sällan är vinterväglag mer än 2 veckor i sträck.

Ja nu höftade jag såklart lite. Kanske inte 4 månader i sträck, men under de 4 värsta vintermånaderna så kan vägarna bli riktigt jobbiga till och från, även i Skåne.

Skrivet av MacAllan:

Stämmer inte, det är inte temperaturen i sig som avgör om det blir halt eller inte, det är en kombination av temperaturen på vägbanan och fuktigheten som är det väsentliga, en kall vägbana som är torr är inte hal.

Både ja och nej. Att vägen är hal för bilen behöver inte betyda att det är fuktigt, slaskigt eller ren isbana. Räcker med lite nysnö även i -10 grader så slirar en bakhjulsdriven bil rätt friskt om man inte är försiktig. Sen att det saltas och jävlas överallt (iaf här i Stockholmsområdet) så det bildas slask även i torra kalla minusgrader är ännu en faktor som bidrar.

Skrivet av MacAllan:

Den bil jag främst tittar på (som det är nu) är Audi Q4 och där skiljer det 40K mellan AWD och RWD och då är frågan om det är värt det eller bättre att lägga pengarna annan utrustning, vill nämligen inte att priset springer iväg allt för mycket.

Bara för accelerationens skull så hade jag nog tagit AWD om jag vore inne på Q4. Sen att Polestar tar 100K extra enbart för fyrhjulsdriften, ja då är det såklart svårare att motivera valet..

Det främsta eller egentligen det enda som talar emot AWD idag (om nu priset inte är ett problem) är just väntetiden på bilen. Vissa märken har typ ett halvår längre leveranstid på fyrhjulsdrivna modeller.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem

Lite Vorsprung från Audi:

Dessa ger ett svårt ha-begär (men dämpas nog snabbt av prislapparna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mycket tyckande åt båda håll. Både från de som gillar Tesla, och även de/ni som ogillar Tesla. Den saken är helt klart. Det är ju helt OK att _tycka_ olika.

Missförstå mig rätt: jag är rätt såld på Tesla. Har vilat över Köp-knappen för en MY under veckan.

Skulle bara aldrig försöka att dölja fakta, släta över kvalitetsbrister och fanboi-gasma bara för att det är mina pengar och mitt beslut. Lite integritet har man ju, för att inte tala om vad det skulle säga om ens trovärdighet. Sånt kan man inte köpa, bara förtjäna.

Permalänk
Medlem

Åkte min första långresa med Mach E GTn i veckan. Stockholm Ö - Linköping. Utetemp 5-6c kupe 21c,stolsvärme på lägsta för två stolar, 4 vuxna i bilen, snitthastighet ca 100-105km/h när man lämnat stan.

Laddade till 100% batteri och hade 49% kvar när jag kom fram. Totalt 201,7 km. Datorn visade 18-19kwh/100km för den turen.
Nere på 46% vid laddaren efter en tur i stan så laddade den upp i en 150kwh CCS recharge laddare och på 25 min hade bilen 85% laddning igen.

Hem höll jag 118 km/h i snitt på motorvägen och det innebar att jag hade 24% batteri vid hemkomst, alltså drygt 9-10% mer drog den då, allt annat lika. Så hastighet påverkar absolut räckvidd rätt rejält. Tror den låg på 21-22kwh/100km i snitt.

40 mil på mildvintern i räckvidd beräknar jag det till vilket jag anser riktigt bra. 46-47 mil el kanske t o m mer på sommaren i 22-25c ute i 90-100km/h och a/c på känns absolut rimligt. 50mil säger säljreklamen att det ska vara så det kan stämma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mycket tyckande åt båda håll. Både från de som gillar Tesla, och även de/ni som ogillar Tesla. Den saken är helt klart. Det är ju helt OK att _tycka_ olika.

Största problemet med tesla enligt mig är faktiskt inte kvaiteten just nu. Den har blivit bättre.
Största problemet är service, där tesla är en av de sämsta. Har man tur med sin leverans och får en felfri bil så är det inte så mycket problem förrän något går sönder. Har man otur och får en bil med lite småfel så får man räkna med att spendera en massa tid på det, och kanske inte ens få det fixat.

Jag personligen avråder från att köpa tesla om man inte bor nära ett servicecenter.

Skrivet av martinot:

Men hittade faktiskt svensk data och statistik kring både tillförlitlighet och kundnöjdhet hos elbilar och hybrider.

Det har visat sig att PS2 och ID3 har kommit sist i svensk undersökning om kundnöjdhet och tillförlitlighet. Tycker att både Volvo och VAG måste göra något drastiskt för att förbättra sig här, om de tänkt att bli stora på att sälja elbilar i framtiden (då de är framtiden).

Har vi några ägare av PS2 eller ID3 som kan kommentera om era erfarenheter stämmer med de data som Mest Motor har fått fram? Diskutera era upplevelser av bilarna.

Undersökning bland svenska elbilsägare (och hybridägare):

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210811/...

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzE1MDk7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI4NWQyMzg0MzRmYzk0ZDRlM2ZhODQ5NGE3NDNjOWJlNzYzNzZmNjExIjt9

* Kia placerar sig i toppen med e-soul i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Polestar 2 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* ID3 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Även Zoe får riktigt dåliga betyg i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

Varför misslyckas Polestar 2, ID3 och Zoe, medans Model 3 och Taycan placerar sig så bra?

Vad säger ni som kör Zoe så mycket? Är det rätt av svenska ägare att ha så mycket problem med den och att den får så låga poäng i tillförlitlighet?

Ville höra era erfarenheter, och vad ni tror gör sådan skillnad mellan olika elbilar.

Nu är ju jag Teslaägare men detta är min reflektion.
Personligen tror jag det är så att de teslaägare i undersökningen har många haft elbil innan och köpt Tesla. Oavsett vad man tycker så tillhörde ändå Tesla toppskicktet av elbilar.
Eller har de haft en leasing-fossilbil innan och får uppleva enkelheten och prestandan med Tesla, och där priset för företagare faktiskt varit förmånligt.

De flesta som har köpt andra elbilsmärken tillhör nog mer någon av följande.
- De som väntat på en "elbil med kvalitet" men inte fått det eftersom det var mycket problem i början med fossilbilstillverkares elbilar.
- De som sällan eller aldrig köper nya biler men som satsar lite extra och köper en ny bil, och förväntar sig toppklass bara med avseende på priset.

Jag tror även det har med servicen att göra. De som haft fossilbil har kunnat bara lämna den nästan var som helst när det varit problem, och den har blivit klar på någon eller ett par dagar. Med t.ex. VW:s elbilar tog det ju tid i början p.g.a. ovana och att det ibland inte fanns lösningar eftersom det var mjukvaruproblem. De har ju fortfarande lite problem men det har blivit mycket bättre.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

Mycket tyckande åt båda håll. Både från de som gillar Tesla, och även de/ni som ogillar Tesla. Den saken är helt klart. Det är ju helt OK att _tycka_ olika.

Men hittade faktiskt svensk data och statistik kring både tillförlitlighet och kundnöjdhet hos elbilar och hybrider.

Det har visat sig att PS2 och ID3 har kommit sist i svensk undersökning om kundnöjdhet och tillförlitlighet. Tycker att både Volvo och VAG måste göra något drastiskt för att förbättra sig här, om de tänkt att bli stora på att sälja elbilar i framtiden (då de är framtiden).

Har vi några ägare av PS2 eller ID3 som kan kommentera om era erfarenheter stämmer med de data som Mest Motor har fått fram? Diskutera era upplevelser av bilarna.

Undersökning bland svenska elbilsägare (och hybridägare):

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210811/...

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzE1MDk7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI4NWQyMzg0MzRmYzk0ZDRlM2ZhODQ5NGE3NDNjOWJlNzYzNzZmNjExIjt9

* Kia placerar sig i toppen med e-soul i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Polestar 2 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* ID3 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Även Zoe får riktigt dåliga betyg i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

Varför misslyckas Polestar 2, ID3 och Zoe, medans Model 3 och Taycan placerar sig så bra?

Vad säger ni som kör Zoe så mycket? Är det rätt av svenska ägare att ha så mycket problem med den och att den får så låga poäng i tillförlitlighet?

Ville höra era erfarenheter, och vad ni tror gör sådan skillnad mellan olika elbilar.

Angående Zoe så vet jag inte, men jag kan tänka mig att finansieringen med batterihyra drar ner ägarnöjdheten något, speciellt när bilarna börjar bli några år gamla då det ju är en rätt fet utgift för en äldre bil. Å andra sidan är inte betygen så dåliga, den har ju över 90% i tillförlitlighet och riktigt bra i ägarnöjdhet. Den slår exempelvis alla Tesla på allt utom ägarnöjdhet på Model X.

PS2 och Id3 däremot har ju båda haft problem med mjukvara/infotainment, vilket ju är ett problem förstås, men det är ju något som går att lösa hyfsat enkelt (förhoppningsvis, Id3 är seg i responsen och jag hoppas det går att lösa med mjukvara, för om hårdvaran är för seg så hjälper det ju inte så mycket att optimera mjukvaran liksom), och vad jag förstår så går det ju framåt för båda bilarna. Jag försöker inte släta över problemen på något sätt, mjukvara är en viktig bit av en modern bil än mer elbilarna, men det kräver ju inga nya delar med leveransproblem och långa verkstadsbesök eller så utan går att lösa antingen OTA eller hyfsat snabbt och enkelt med ett besök till ÅF eller verkstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mycket tyckande åt båda håll. Både från de som gillar Tesla, och även de/ni som ogillar Tesla. Den saken är helt klart. Det är ju helt OK att _tycka_ olika.

Men hittade faktiskt svensk data och statistik kring både tillförlitlighet och kundnöjdhet hos elbilar och hybrider.

Det har visat sig att PS2 och ID3 har kommit sist i svensk undersökning om kundnöjdhet och tillförlitlighet. Tycker att både Volvo och VAG måste göra något drastiskt för att förbättra sig här, om de tänkt att bli stora på att sälja elbilar i framtiden (då de är framtiden).

Har vi några ägare av PS2 eller ID3 som kan kommentera om era erfarenheter stämmer med de data som Mest Motor har fått fram? Diskutera era upplevelser av bilarna.

Undersökning bland svenska elbilsägare (och hybridägare):

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/artiklar/20210811/...

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE3MzE1MDk7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiI4NWQyMzg0MzRmYzk0ZDRlM2ZhODQ5NGE3NDNjOWJlNzYzNzZmNjExIjt9

* Kia placerar sig i toppen med e-soul i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Polestar 2 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* ID3 absolut sist i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

* Även Zoe får riktigt dåliga betyg i sin klass: https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE...

Varför misslyckas Polestar 2, ID3 och Zoe, medans Model 3 och Taycan placerar sig så bra?

Vad säger ni som kör Zoe så mycket? Är det rätt av svenska ägare att ha så mycket problem med den och att den får så låga poäng i tillförlitlighet?

Ville höra era erfarenheter, och vad ni tror gör sådan skillnad mellan olika elbilar.

Tror att den nya verkar instabil. Den jag har är den äldre modellen och där är det inget som krånglar. Stabil och startar alltid.

Hur nöjd som helst utifrån förutsättningarna.

Skallrande bil som låter mycket men tar mig till A - B för en spottstyver. Backkamera och duger väl till att köra på motorvägen. Tillräckligt bra koppling till bilen från mobilen.

Batterihyran ser jag inte som ett problem egentligen. Värdet på batteriet minskar med ca 700kr/mån så vill man köpa loss det efter några år tror jag det slutar ticka neråt vid 25'. Ska man dock äga den i 5 år max så blir det hugget som stucket att köpa loss batteriet eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad säger ni som kör Zoe så mycket? Är det rätt av svenska ägare att ha så mycket problem med den och att den får så låga poäng i tillförlitlighet?

Nu har jag inte kört min Zoe särskilt länge, bara sedan slutet av december förra året, men jag är nöjd hittills. Det är enbart en pendlingsbil för mig och till det funkar den kanon. Skapligt bekväm att åka i och stabil på vägen för att vara en så liten bil. Infotainmentsystemet är väl inget att hänga i granen direkt, men det funkar. Har iaf stöd för Android Auto och Carplay, dock bara via kabel.
Men visst är det några saker som jag gissar är bättre i lite modernare elbilar, t.ex. att det går att köra igång värmen i bilen medan den laddar och att regenereringen är mer konsekvent. Det märks stor skillnad på bromsverkan/regenerering beroende på yttertemperatur och därmed batteritemperatur (antar jag).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja nu höftade jag såklart lite. Kanske inte 4 månader i sträck, men under de 4 värsta vintermånaderna så kan vägarna bli riktigt jobbiga till och från, även i Skåne.

Jo men så är det, framförallt blir dom jobbiga pga ovanan många förare här nere har av vinterväglag.

Skrivet av SweViver:

Både ja och nej. Att vägen är hal för bilen behöver inte betyda att det är fuktigt, slaskigt eller ren isbana. Räcker med lite nysnö även i -10 grader så slirar en bakhjulsdriven bil rätt friskt om man inte är försiktig. Sen att det saltas och jävlas överallt (iaf här i Stockholmsområdet) så det bildas slask även i torra kalla minusgrader är ännu en faktor som bidrar.

Men om det är nysnö så är det ju "fuktigt", en vägbana med snö räknas inte som torr, så jo en torr vägbana som är kall är inte hal oavsett hur många minus grader.

Skrivet av SweViver:

Bara för accelerationens skull så hade jag nog tagit AWD om jag vore inne på Q4. Sen att Polestar tar 100K extra enbart för fyrhjulsdriften, ja då är det såklart svårare att motivera valet..

Det främsta eller egentligen det enda som talar emot AWD idag (om nu priset inte är ett problem) är just väntetiden på bilen. Vissa märken har typ ett halvår längre leveranstid på fyrhjulsdrivna modeller.

Som jag sa så vet jag inte om accelerationen spelar någon roll, som 50+ are har man redan lekt av sig och istället börjat uppskatta bekvämlighet när man sitter i bilen
Förhoppningen är också att leveranstiden inte skall spela roll iom man känner till hur det är och på så sätt kan beställa i god tid, sitter inte i sjön eftersom jag plocka ut en ny bil för 4 månader sedan men vill ta steget över till ren elbil så snart som möjligt. Om leveranstiderna håller i sig planerar jag därför beställa till sommar eller höst och på så sätt ha ren elbil när nuvarande fyller 2 år

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Jo men så är det, framförallt blir dom jobbiga pga ovanan många förare här nere har av vinterväglag.

Men om det är nysnö så är det ju "fuktigt", en vägbana med snö räknas inte som torr, så jo en torr vägbana som är kall är inte hal oavsett hur många minus grader.

Som jag sa så vet jag inte om accelerationen spelar någon roll, som 50+ are har man redan lekt av sig och istället börjat uppskatta bekvämlighet när man sitter i bilen
Förhoppningen är också att leveranstiden inte skall spela roll iom man känner till hur det är och på så sätt kan beställa i god tid, sitter inte i sjön eftersom jag plocka ut en ny bil för 4 månader sedan men vill ta steget över till ren elbil så snart som möjligt. Om leveranstiderna håller i sig planerar jag därför beställa till sommar eller höst och på så sätt ha ren elbil när nuvarande fyller 2 år

Det behöver ju inte vara (så) kallt för att det ska vara halt och läbbigt. En tidig vårmorgon med tio plus och fuktig vägbana i kombination med dålig beläggning kan ju skapa lite jobbiga situationer exempelvis. Mycket beror ju på däcken också förstås. Min första bil var en 240 GLT så bakhjulsdriven med hyfsat med kraft (för tiden i alla fall) och gasade man på i en kurva och det inte var helt torrt, även om det var mitt i sommaren, blev det ju drifting direkt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Som jag sa så vet jag inte om accelerationen spelar någon roll, som 50+ are har man redan lekt av sig och istället börjat uppskatta bekvämlighet när man sitter i bilen

Nja, det är nog rätt personligt med accelerationen men komforten - absolut. Jag tycker det fortfarande är skoj att trycka till ibland vid ett rödlyse men att pressa upp den i för höga hastigheter är inget som sker längre. Numera är det lagligt +5-10% eller max lagligt+moms i en omkörning som gäller.
Buskörning är för bana eller pressa nere på autobahn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Lite Vorsprung från Audi:

https://youtu.be/zZeybx-re7g

Dessa ger ett svårt ha-begär (men dämpas nog snabbt av prislapparna).

Sjukt snygg, får konkurrenterna att se gamla ut, Audi har gjort många rätt senaste åren designmässigt. Många som också apat efter designspråken i efterhand också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har ganska precis lagt en beställning på en Mazda MX30 då jag och sambon inte behöver två stora bilar längre. Så gör mig av med V60n så har vi kvar en V70 som hundtransport / långkörare och kör på mazdan för jobbpendling och kortare sträckor i närområdet.

3 Månaders väntetid i bästa fall verkar det vara. Förhoppningsvis blir det inga större förseningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Lite Vorsprung från Audi:

https://youtu.be/zZeybx-re7g

Dessa ger ett svårt ha-begär (men dämpas nog snabbt av prislapparna).

Ja en A6 E-tron ser ju väldigt bra ut, kombiversionen gillar jag inte riktigt men är ingen kombiperson heller. Hoppas bara de gör ett lyft vad gäller infotainment och interiör från nuvarande modeller, jag vill inte ha en exakt kopia på deras fossilbilar med gammaldags tänk med 17 undermenyer för allt. En stor touchskärm i mitten med mobil-/surfplattestuk på UI:t och en skärm framför föraren.

Sedan får de pusha på Ionity en hel del så att de bygger fler stolpar också så man kan ha den om alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det behöver ju inte vara (så) kallt för att det ska vara halt och läbbigt. En tidig vårmorgon med tio plus och fuktig vägbana i kombination med dålig beläggning kan ju skapa lite jobbiga situationer exempelvis. Mycket beror ju på däcken också förstås. Min första bil var en 240 GLT så bakhjulsdriven med hyfsat med kraft (för tiden i alla fall) och gasade man på i en kurva och det inte var helt torrt, även om det var mitt i sommaren, blev det ju drifting direkt liksom.

Sant, men den typen av halka är lite annorlunda och kräver oftast att man trycker till lite extra om det inte är kullersten.

Skrivet av Daniel75:

Nja, det är nog rätt personligt med accelerationen men komforten - absolut. Jag tycker det fortfarande är skoj att trycka till ibland vid ett rödlyse men att pressa upp den i för höga hastigheter är inget som sker längre. Numera är det lagligt +5-10% eller max lagligt+moms i en omkörning som gäller.
Buskörning är för bana eller pressa nere på autobahn.

Jo men det är sant, skulle skrivit "jag" istället för "man".
Sen är det ju som du säger alltid skoj att trycka till ibland, men jag har kommit dit att jag inte lägger hur mycket extra pengar som helst på det utan lägger då hellre dom pengarna på bekvämlighet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Sant, men den typen av halka är lite annorlunda och kräver oftast att man trycker till lite extra om det inte är kullersten.
Jo men det är sant, skulle skrivit "jag" istället för "man".
Sen är det ju som du säger alltid skoj att trycka till ibland, men jag har kommit dit att jag inte lägger hur mycket extra pengar som helst på det utan lägger då hellre dom pengarna på bekvämlighet

Jo, min 240 hade också rätt pissiga däck. Mönsterdjupet var ok men de var så gamla att de var mer hårdplast än gummi mot slutet. Den spann loss om man gasade nästa oavsett underlag eller temperatur.

Men det finns ju tillfällen när det blir halt även när det inte är minusgrader är min poäng. Det kan vara mycket pollen tillsammans med mycket dagg som bildar något slime-aktigt på vägen exempelvis. Häromdagen fick jag hjälpa en indisk familj som hade parkerat med framhjulen (på deras FWD-bil) på en lerig gräsmatta där hjulen bara spann, och det finns ju en massa liknande ovanliga situationer.

Det som fick mig att verkligen uppskatta AWD var dock förmågan att ta sig ut ur en parkering även med hyfsade snövallar och liknande, inget gungande fram och tillbaka och inget uthällande av grus och sånt, bara gasa och peka med ratten. Det är kanske inget jätteproblem för de flesta dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det som fick mig att verkligen uppskatta AWD var dock förmågan att ta sig ut ur en parkering även med hyfsade snövallar och liknande, inget gungande fram och tillbaka och inget uthällande av grus och sånt, bara gasa och peka med ratten. Det är kanske inget jätteproblem för de flesta dock.

Jag är ägare av en trafikskola och har samtliga behörigheter bortsett motorcykelkort. Tog mitt första körkort år 2001 och har ALDRIG någonsin oavsett fordon behövt gunga mig loss på en parkeringsplats. Vilka skräpbilar/skräpdäck har du egentligen haft för att du ska behövt det? Fyrhjulsdrift är framförallt bra i backar, men ska inte behövas för att komma iväg på en platt parkeringsplats.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Jag är ägare av en trafikskola och har samtliga behörigheter bortsett motorcykelkort. Tog mitt första körkort år 2001 och har ALDRIG någonsin oavsett fordon behövt gunga mig loss på en parkeringsplats. Vilka skräpbilar/skräpdäck har du egentligen haft för att du ska behövt det? Fyrhjulsdrift är framförallt bra i backar, men ska inte behövas för att komma iväg på en platt parkeringsplats.

Det var ett rätt jobbigt problem när jag jobbade på Volvo. Fabriksbilarna blev insnöade på parkeringen och salt var förstås totalförbjudet på området (utom på provbanan, men då ingick tvätt efter man kört där). Däcken var visserligen sommardäck men inga hade ju gått mer än någon kilometer så mönsterdjupet var bra. Kontrasten från att försöka få ut en FWD i flera minuter genom att "gunga", alltså köra lite fram och lite tillbaka tills man kom över vallen, på helspänn förstås för det stod ju andra fabriksnya bilar väldigt nära, och att bara köra med en AWD var väldigt stor.

Men det är inte bara ett problem just där. Även här på min gata har jag ju haft stor hjälp av fyrhjulsdriften när det varit snö. När mina grannar står där och skyfflar fram sina "inplogade" bilar på morgonen så borstar jag bara av den lite lätt och kör iväg liksom. Den kanske rör sig en aning i sidled eller så, men det är lätt hanterbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men det är inte bara ett problem just där. Även här på min gata har jag ju haft stor hjälp av fyrhjulsdriften när det varit snö. När mina grannar står där och skyfflar fram sina "inplogade" bilar på morgonen så borstar jag bara av den lite lätt och kör iväg liksom. Den kanske rör sig en aning i sidled eller så, men det är lätt hanterbart.

Alltså enda gången jag behövt skotta är när det är skare för att inte riskera skada stötfångare och dylikt men det hjälper ju inte fyrhjulsdrift mot heller. Är det fler som faktiskt upplevt detta som något problem? Aldrig haft något problem att bara köra igenom trots att jag bara haft tvåhjulsdrift.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Alltså enda gången jag behövt skotta är när det är skare för att inte riskera skada stötfångare och dylikt men det hjälper ju inte fyrhjulsdrift mot heller. Är det fler som faktiskt upplevt detta som något problem? Aldrig haft något problem att bara köra igenom trots att jag bara haft tvåhjulsdrift.

Det kanske handlar om hur man parkerar normalt? Jag står på en gata med parkering parallellt, alltså fickparkering, och vägen plogas utan hänsyn till de parkerade bilarna. Det innebär att så fort det har snöat och plogats (vilket de ofta gör väldigt tidigt på morgonen) så får man en vall. Det behövs inte jättemycket snö för att den ska nå typ upp till halva hjulen eller så. Och det är ju inte lössnö utan från plogen så hyfsat tjock.

Edit: Och det blir inte bättre särskilt fort. Vägen har P-förbud en dag varannan vecka för städning och det är då plogbilarna kan ploga även på parkeringsytan liksom, så har man otur kan det ju vara typ 13 dagar med vallar som visserligen sakta minskar ju mer det körs på dem, men det tillkommer också stora klumpar snö som ramlar ut från hjulhusen och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Alltså enda gången jag behövt skotta är när det är skare för att inte riskera skada stötfångare och dylikt men det hjälper ju inte fyrhjulsdrift mot heller. Är det fler som faktiskt upplevt detta som något problem? Aldrig haft något problem att bara köra igenom trots att jag bara haft tvåhjulsdrift.

Fjällen + 20-30 cm nysnö med is under kan vara lite kämpigt att komma ut från även med fyrhjulsdrift. Komma in på en parkering med massa nysnö kan också det vara jobbigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Sant, men den typen av halka är lite annorlunda och kräver oftast att man trycker till lite extra om det inte är kullersten.
Jo men det är sant, skulle skrivit "jag" istället för "man".
Sen är det ju som du säger alltid skoj att trycka till ibland, men jag har kommit dit att jag inte lägger hur mycket extra pengar som helst på det utan lägger då hellre dom pengarna på bekvämlighet

Absolut, jag förstår. Men allra bäst är det förstås med både en snabb och bekväm bil.